ANNONS
Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Vanligaste frågan är "framkallar du själv?"
En annan fråga är "På hur långt håll kan man knäppa med den där kameran?" Den frågan får jag oavsett om jag har teleobjektiv eller inte.
En tredje fråga är "Vad skall du med alla bilder till?"
 
-vad kostade den där kameran?
-15 000:- med extra minneskortet..
-är du galen!? du kunde ju åka på en resa istället!!

hm...
 
Den där skulle inte jag klara av, du måste vara duktig "för att vara tjej"???

För att vara tjej?? Det tillägget brukar inte vara så kul, men förutom i detta sammanhanget har jag bara fått hört det en gång till av en kille som jag spöade i schack...
Mvh Lotta
 
F90 & 80-200/2,8.
Möter 10-åriga "tuffa" grabbar. Den tuffaste slänger ur sig: "Snygg kamera".
Woaow!

Ja, har ni några bra dominanta svar på de vanligaste frågorna?
 
Detta är väl kanske inte någon rolig kommentar, men man kan ju undra vad vissa männsikor tänker på/med.

Jag och en kompis var på den lokala konsumaffären för att handla och min kompis kommer på att hon behöver film.
Hon vill ha 36 bilders rullar, det är väl inte så konstigt.
Hon frågar expediten som säger: tyvärr, det har vi inte.
Och hon fortsätter sedan att pladdra på:
Vad ska man med 36 bilders rullar till, de tar ju aldrig slut, det blir ju alltid några bilder över, jag vet inte vad jag ska ta de sista bilderna på.


Vi visste inte vad vi skulle svara.
 
Roben skrev:
Ja, har ni några bra dominanta svar på de vanligaste frågorna?

Vi är alla okunniga inom betydligt fler områden än vi behärskar. Att stöna över "korkade frågor" känns bara... korkat. Varför inte bemöta folk som söker kontakt på det sätt man helst blir bemött själv?

Själv ställer jag dumma frågor till massor av människor – bilmekaniker, frisörer, politiker, urmakare och alla tänkbara sorters försäljare.

Och visst händer det att jag får "dominanta svar". Men nästan aldrig av dem som verkligen har koll.

Kom igen – sluta himla med ögonen. Berätta istället. Vad ska ni ha bilderna till?
 
Gors, jag sitter och rodnar lite här.
Det låter så dramatiskt elakt som du beskriver men jag vill skjuta tonvikten på "bra"...
Att man ger ett "fyndigt" svar utesluter inte att man sedan berättar mera om det aktuella...

ok?

roben
 
Barnen speglar ändringar i samhället fortare än någon andra, när jag i våras tillbringade några dagar på vårt dagis med min gamla T90 med TriX i, kom barnen snabbt fram och frågade "Får jag titta... vart kommer bilden??" När jag förklarade att man var tvungen att framkalla filmen först och att kameran inte alls hade en display tappade de snabbt intresset... vilken gammal kamera...
 
Roben skrev:
Gors, jag sitter och rodnar lite här.

Nej, nej, här är det jag som ska rodna. Jag hade inte behövt saxa ur just ditt inlägg, det jag sa gällde fenomenet som helhet.

Fast det är klart, att ge ett "dominant svar" kan onekligen tolkas som om man vill sätta någon på plats. Jag förstår nu att det inte var vad du menade.
 
Klassikernas klassiker är ju som tidigare nämnts "Oj! Kostar inte en sån där väldigt mycket..." Under min tid med ett närmare förhållande till en kamera (endast drygt ett år) har jag hört den ett antal gånger. Då har jag verkligen inte världens mest imponerande sak, en EOS 300 med 28-80....Med den runt halsen har jag också hört frågan om vilken tidning man jobbar för. Öhhh...ser jag ut som en pressfotograf med en sån här kamera?
Även "Jasså, du fotograferar? Min (infoga valfri släkting) hade en (infoga valfri kameramodell)."
Jag kan då tänka mig hur trötta de lite mer rutinerade fotograferna är på vissa frågor....
 
-"Hur långt kan man fotografera med det?"

Ha,ha,ha !!!

Det är en klassiker och var vanligt förekommande när jag jobbade i butik.
 
Lite omvänt kanske...
Jag fick tips en gång att fotografera något åt en större inredningstidning.
Jag rinde upp och bad att få prata med den person vars namn givits mig. Hon verkade tveksam till att använda mig, så då frågade hon:

-Vad har du för en kamera?
Jag blev lite sur och svarade:
_Öh, den är svart. Jag tror den är japansk...

Det blev inget jobb för den tidningen. Och visst var min Nikon F5 svart.

En annan gång hade jag uppdraget att fotografera Melodifestivalen då den gick av stapeln i Göteborg. Samma dag rinde redaktionen upp mig och sade att de inte längre behövde några bilder, men jag jag fick behålla min pressbiljett. Jag tänkte det kunde vara kul att gå ändå, så jag tog med mig en engångskamera som jag ville prova.
Jag satte mig på min reserverade plats längst fram och tog fram min lilla kamera...
 
Jag har många i min omgivning som tycker att jag tar sååååå bra bilder (det går att diskuteras, men ändå).
Nu har de blivit lite väl, jag vet inte hur jag ska beskriva det, "kunniga" trots att de inte tar egna bilder, så nu börjar de kritisera HUR jag tar bilden, medan jag tar den.

Mest är det syrran.
"Men varför tar du kort på det där, det blir väl ingen kul/fin bild" dvs slösa bort bilder på det motivet. Eller
"Men varför tog du inte kort på det där, det hade blivit skitbra"


Det konstiga är att de fattar inte att det är dom bilderna som blir bra och som ingen annan (läs gemene man) tänker på att ta eftersom "det ändå inte blir någon kul bild"

Sedan är det ju fritt fram för vem som helst att ta fram sin egen kameran och plåta det de själva vill. Säger man det får man en blick och kommentaren "Men jag kan inte ta så braaaa bilder som du, du är ju sååå duktig"

Då får man bestämt säga "Nä just det....tänk på det nästa gång du talar om för mig hur, och vad jag ska fota"

Isch!!! Högst irriterande:-(

//Efwa (duktigare på bild än i verkligehten?)
 
Oj, historien i fotoaffären fick mig att komma ihåg:

Jag var in i på ett kodak image center och frågade tjejen bakom disken om de hade några svartvita fotopapper. Hon skruvade på sig och sa, nja jag vet inte, går det inte bra med sådana där? och pekade på fotopappret för skrivare som de hade bra pris på.

En längre bit bakom disken hörde i alla fall en vad jag ville ha och plockade snabbt fram en kartong.
 
Det där är intressant!
Allt mer sällan träffar jag butikspersonal kom kan någonting om vad de säljer. De bara säljer.
Kunskap på området i fråga är tydligen inte längre viktigt.
Det gäller fotobutiker så väl som sportbutiker...
 
Lite off topic men på tal om dåliga fotoaffärer.

Jag var inne på Fujis affär i Täby Centrum och frågade efter en bra lupp. Vi har dom där sa killen och pekade på ett gäng förstoringsglas för 99:- och i kvalité som clas ohlson.

Jag var ju naturligtvis inte intresserad men jag kunde ju inte låta bli och fråga vad det var för skillnad mellan dessa Trenterverktyg och de dyra alternativen från Pentax, Nikon osv...

- Du får tio sådana här för en Pentaxlupp! svarade killen.

- Så du menar att priset är enda skillnaden? Frågade jag.

- Ja! svarade killen.

- Jag återkommer, sa jag.

Jag åkte sedan enkom till Uppsala sedan för att handla en riktig lupp hos min ordinarie handlare...en Pentax SMC.

Måste man visa upp sin sammlade utrustning för att bli tagen på allvar i en fotoaffär?

Mvh
Maverick

Ett tips för er som har tråkigt och tid till förfogande. Ta på en jacka som det är en massa reklam på. Typ nikon, canon osv ju fler desto bättre. Sedan åker ni till en lagom oseriös affär och ställer lite frågor. Jag har gjort liknande fast med datorer, sedan åkte jag till SIBA och frågade om datorer. Killen nästan vägrade att svara, han såg ut som han satt i ett korsförhör...
 
Dåliga affärer

Något som verkligen utvecklats åt fel håll är väl bensinmackar, de har blivit ofantligt mycket bättre på att sälja folköl och billiga videofilmer än motorolja och spolarvätska.

Ber om ursäkt för att jag inte håller mig till ämnet men jag kunde inte låta bli....
 
Eftersom jag har jobbat i servicebranchen (fotobutik, telias kundtjänst, hotell, mm) så känner jag att jag måste få försvara alla dessa stackare som står i butiker och jobbar.

Det är helt omöjligt att veta allt om de produkter och tjänster man tillhandahåller i en modern butik, saker ändras ständigt, nya produkter tillkommer, gamla försvinner, osv. Det är inte alltid man hinner uppdatera sina kunskaper fullt ut. Det man håller i huvudet är det som oftast dyker upp.

När jag jobbade i fotobutik så brukade det ofta komma in prylgalna män och fråga allt om de allra senaste kamerorna (i vissa fall kameror som inte ens släppts på marknaden och då särskilt digitalkameror). Självklart kunde jag inte svara på deras löjliga frågor trots att jag hållit på med foto sedan jag var 17 år.

Och samma sak gällde när någon gammal gubbe kom in i butiken och ställde frågor angående sin gamla kamera från mellankrigstiden.

Så var nu snälla mot de som jobbar i våra fotobutiker, ni anar inte vilka jävla idiotfrågor dom får svara på i tid och otid. Speciellt från alla patetiska fotonördar som ska mästra och visa hur duktiga dom är.

/Joakim, som också är fotonörd
 
På Botaniska ttädgårdens växthus när jag testar macrolinser frågar tjej i 7-årsåldern
Vad gör du?
Jag fotograferar blomman.
Varför då?
öh......jag tycker den är fin...

Man kanske ska ställa sig den där frågan själv lite oftare
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.