Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Jättelogisk tjej! tänk om man kunde låta bli att ta alla de där bilderna man inte har nån nytta av sen o ändå inte kan förmå sej att kasta...

Det här är ju också en variant på kommentar. Fotade cykeltävling o en liten grabb häver sej ut framför kameran. Jag flyttar lugnt kameran lite o han häääääver sej ännu längre ut. Han ville vara med på TV!!!
 

Bilagor

  • misslyckadmini.jpg
    misslyckadmini.jpg
    12.3 KB · Visningar: 1,257
Re: Dum kommentar

tiopepe skrev:

- Men ta inte dom korten då!

Det är förmodligen det bästa råd man kan ge! Har försökt följa den principen dom senaste XX åren, plus några till!
Eftersom jag inte klarar att hålla tillbaka avtryckaren i tid och otid kanske jag till slut måste 'go digital' och göra dygd av odygden?!
/Gitte
 
OK, jag kanske måste förklara hur min kompis (och även jag) tänker. Det här var alltså mitten på 80-talet och digitalkameran var knappt påtänkt.

Man fotograferar situationer, folk på stan. Man måste vara snabb. Så fort folk blir medvetna om att de blir fotograferade så är det försent. Det spontana och naturliga försvinner.

Man kan oftast inte se förrän efteråt i mörkrummet vad det blev. I mörkrummet fortsätter förädlingen. Man gör en kontaktkarta och ser vilka foton som blev något. Och så förstorar man dem. Kanske en tiondel av negativen blir foton på papper.

Om man försöker undvika att ta dåliga kort, då blir det inga alls.
 
Jo, jag tror nog att de flesta håller med dig, Per!
Och efter 20 år tar man fram kontaktkopiorna och ser att helt andra bilder är fina än dom man tyckte var bra tidigare! (Lite PS är också fantastiskt att ta till. Det man inte ORKADE göra i mörkrummet kan nu fixas relativt lätt, dessutom utan ryggvärk och giftiga vätskor...)
Jag är ofta glad för mina 'skitbilder' nu långt efteråt också för att de visar saker som försvunnit, eller ändrats... Personer som dött, kläder som man inte trodde var möjliga, träd som vuxit utan att man märkt det. Allt det där.
Men prinicipen är ju ändå att man försöker ta dom bra bilderna och undvika dom dåliga - eller?
Därför tyckte jag att den dumma repliken egentligen slog huvudet på spiken - i sin enfald, sas.
/Gitte
 
Råmaterial i all ära, men man kanske, någon gång, eventuellt, tänker på skottvinklar, exponeringstider, bländare och annat sånt krafs? Som jag ser det, olika sätt att undgå det värsta filmslöseriet?
/Gitte
 
Jo, självklart. Det är ju fundamentalt, sitter i ryggmärgen. Hade man inte gjort det så hade kanske var hundrade istället för var tionde exponering varit värd att kopiera.

Men det är ändå så att man ser inte allt förrän filmen är framkallad alternativt pixlarna nerladdade i datorn.
 
Några kommentarer, från min vanliga söta mamma :)

"Varför tar du så många kort på ett och samma motiv?"
"Blir det inte suddigt om du går så där nära?"
"Varför har du köpt ett till objektiv, du har ju redan ett?"
"Varför gör du inte kopior av alla bilder?"

Svaren blir olika varje gång, men oftast försöker jag vara snäll.
Ibland blir jag tokig, kameran jag använder oftast är ju trots allt hennes.
 
Maverick skrev:

...På mitt förra jobb var det en snubbe som fastnade med slipsen i dokumentförstöraren. Slipsen hängdes upp på dörren till postrummet till allmän glädje.

/Maverick

När jag praoade förra året hos fotograf marianne i skelleteå så fastnade jag med ett av snörerna på min huvtröja i laminatorn. Det var nära att håret hängde med också...

Det röda snöret blev inplastat och vackert och sitter i min praodagbok för att visa hur klantig jag var.
 
Kompisen som just köpt en liten pocketkamera blev mäkta överraskad över att min jättestora A1 också hade fem megapixel... "Då måste det ha varit en riktigt bra kamera på den tiden som den var ny". Eftersom den är så stor så var det klart att det var en (mycket) gammal modell, och ja, den är ju snart ett helt år gammal så...
 
- Vart ser man bilden?
- I sökaren. (svarar jag..)

En kille som skulle fota mig och tjejen med hennes analoga systemkamera..
 
Lång tråd det här men både kul och intressant.

Jag blev riktigt förbannad. *läs*

Jag har precis börjat plugga i höst och på första lektionen skulle alla pressentera sig. En kvinna säger att hon arbetat som fotograf i över tio år.. Hmm intressant tycker jag. När rasten kommer går jag fram och börjar prata med henne. Berättar att jag är hobbyfotograf osv. Så jag frågar.

-Vad har du för kamera?
-Hmm,, mm jag har en sån där Canon.
-Vilken modell? undrade jag.
-Öööh ööh.
Då häver jag ur mig.
-EOS 1Ds, 1D, 10D????
-Näe, säger hon. Det är en sån där digital.
-Alla dom jag sa är digitala. Påpekade jag.
-Nikon!! Nikon är det jag har!! säger hon.
-D70, D100, D1X??
-Äääh, jag vet inte jag har jobbat med så många kameror...

Då svarade jag att snart börjar lektionen, jag går in igen.

Jag var irriterad hela eftermidagen. En så kallad 'fotograf' som inte vet vad hon håller i. Det gjorde mig upprörd.
Jag kommer inte prata med henne inom det området igen.
 
zlice skrev:
Jag var irriterad hela eftermidagen. En så kallad 'fotograf' som inte vet vad hon håller i. Det gjorde mig upprörd.
Jag kommer inte prata med henne inom det området igen.

Javisst instämmer med zlice, underbar tråd och härlig självironi som en del bjuder på också. Men sen blev det knepigt


Trodde jag kunde utläsa självironiska meningar, men i citatet ovan får jag erkänna mig besegrad.

Jag brukar utgå från att kvinnor generellt är smartare än män, för det stämmer oftast. Tar jag historien rakt av måste jag säga att det var en kvinna i min smak.

Ursäkta, det var inte ironiskt eller illa menat, utan mer generellt att det kan löna sig att lyssna på kvinnor och inte bara prata om egna saker. .
 
zlice skrev:
En så kallad 'fotograf' som inte vet vad hon håller i. Det gjorde mig upprörd.
Jag kommer inte prata med henne inom det området igen.

varför blir man förbannad på sånt? för att hon inte var teknikintresserad och visste nåt om kameror? det är väl knappast likamed att inte kunna ta bra bilder?!
och även om hon tog skitbilder... är det nog för att man ska bli arg?
hon måste inte ha stått där och ljugit dig i ansiktet bara för det.
det finns faktiskt fotografer som inte har en aning om märke och modell på kamerorna (har en i hemmet... fast nu blir han väl stött för att jag avslöjar sånt, hehe) dom plåtar med, just för att det är bilderna som är intressant... inte vad man skapar dom med.

jag är förvisso lite av en tekniknörd, men jag har snöat in mig på nikon och visst... jag har plåtat med canon (1Ds) ibland, men fråga mig om nåt om dessa kameror och jag måste springa till närmaste dator, knappa in kameramodellen på datorn för att öht kunna säga nåt intelligent om den (den har den där irriterande canon-ratten i vägen som vanligt).
skulle du bli förbannad på mig om jag sa "öhh.." om du frågar mig vad jag plåtar med för grejer?
(nu vet jag iofs mycket väl vad jag använder för nåt... det är nåt svart med en rund sak längst fram)
 
Senast ändrad:
Detta hör jag ofta:

"Plåtar du med färg eller svartvitt?"

Njae, alltså, det är en digitalkamera.

"Jaaa...?"

Jag blir alltid lika ställd. Vad säger man?

Tack för en rolig tråd!
 
Jag satt i skogen och tog kort på blommor när en man med hund kommer fram.
- Jasså, du knäpper kort!
- Ja, jag håller på att ta lite närbilder på blommorna här.
- Ja ha, så att det blir så där.............................nära?
- Ööö, ja just det.
:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.