Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick en klockren kommentar idag när jag låg usträckt på mage över en stig och fotade skogstjärnor.
En mycket chockad farbror med hund kom och undrade om jag levde! Han trodde nämligen han hade sprungit på nån som dött i skogen. :) Hahahah!
Efter lite förklarande att jag fotade blommor så
verkade han lugnat ner sig något iaf. :)

Kan tilläggas att det var i Långvind norr och Söderhamn, stugområde, som är ganska ensligt just nu.
 
Kontentan blir: Om man känner sig ensam och övergiven (eller död...) - plocka då fram din stora kamera... :)

Terje
 
Var med några kurskompisar på picknick efter sista tentan. Alla började fota med sina små digitala kompaktkameror. Ett antal ögonbryn höjdes när man tog fram sin canon 300d med 100 mm objektiet :)
 
När jag sköt med min Dimage 7 o kompisen med sin Ixus så var det många som tog för givet att min kamera var mycket äldre o sämre eftersom den var så stor... alla vet ju att digitalkameror bara blir mindre och mindre...
 
ZoMbiE skrev:
Haha jaa hur mycket förstorar den har man fått höra några ggr =)
Eller: hur långt kan man ta kort med den? (antar att han menade det maximala avståndet.) Hade det varit barn som frågade så är det OK, men vuxna människor....

Vad svarar man om man inte vill vara alltför spydig?????
 
Jag brukar svara något svävande som att "jaaa...det kan man nog inte riktigt svara på, eh för att...öh..." sen får man snabbt byta samtalsämne. Eller kort säga att det är en kuggfråga som man inte tänker svara på.
 
Sen tror jag rent allmänt att butiksanställda skulle stanna längre på sina jobb om de hade bättre arbets- och lönevillkor. Men det är en annan historia.

Använd din makta som medborgare och få människor att sluta rösta vänster :) *stort brett smile*

Det är kul med dumma frågor, pinsamma situationer, eller att då och då få spy sin galla över en människa som inte förtjänar sitt jobb. 99% av alla människor har brister och 1% av alla människor har förmågan att erkänna det, och göra något åt dem. Varför inte bara dela med sig av humorn det inbringar istället för att dela ut moralkakor till vuxna människor...so de flesta av oss här på FS faktiskt är.

Peace!
 
Stadan skrev:
Eller: hur långt kan man ta kort med den? (antar att han menade det maximala avståndet.) Hade det varit barn som frågade så är det OK, men vuxna människor....

Vad svarar man om man inte vill vara alltför spydig?????

Hmm svaret är ju givet =)
Fast det är nog risk att man får en blåklocka eller två då... Gäller nog att vara lite diplomatisk där :)
Men det roligaste kommentarerna kommer nog från de som inköpt en liten digitalkompakt med fantastiska 10ggr digital ZOOM!!! O dessutom har de fått hela 7Mpixel på köpet... -Typ.
Självklart så blir ju bildkvalitén bättre ju fler pixels man har... Sensor typ och optik är av mindre betydelse verkar det som... haha
Ujuj jaa i den här tråden kan man allt gotta sig ett tag *S* :)
 
Arne S skrev:
Måste bara bidraga med följamde som inträffade när jag skulle inhandla min 300D, i en Expert-butik!! Jag stod och väntade under tiden som expediten hjälpte en välklädd man i 50-årsåldern. Frågorna var många och han gjorde allt för att berätta om sitt jobb och alla resor och att det därför var på tiden med en digital-kamera. Till slut, typ 20 minuter senare, bestämde han sig för en modell i kreditkortsstorlek och precis när han skall till att betala kommer så kommentaren:
- Men du, jag måste ju ha ett par rullar film också. Det funkar väl inte med den gamla typen, eller?
Jag stod nära utgången som tur var...

Hehe! Många verkar ha rätt lite koll. HemPC-paketet på jobbet går att få kamera till och det verkar som intresset för och behovet av en liten kurs i hantering är mycket stort.

Det värsta jag har fått höra är inte från vanligt folk utan från en så kallad "profesionell". Han meddelade rätt högljutt att med min lilla fula jävla kamera (Canon G2/420ex) skulle han köra upp nånstans om jag inte flyttade på mig illa kvickt. Lika bra att låta idioten med 1d:n gå före då jag inte slåss bra vilket han lät förstå var nästa steg om han inte fick som han ville. Folk såg lite fundersamma ut när han plåtade dom, minst sagt. Sensmoralen är nog att man inte ska vara en skitstövel, och att man ska hålla sig nykter på jobbet.

:)
 
Hehe, kul tråd... fast jag orkade inte läsa igenom alla 23 (!) sidor. Men kanske den här kommentaren är ny:

Mina bekanta har nu lärt sej att jag har en digital kamera (300D). Å två av dem har redan gjort sej roliga över att Canon lagt in en ljudeffekt så att det klickar när man fotar :).

En del kompaktare har tydligen omotiverade ljud för sig när man trycker av, men jag måste ju vänligen upplysa mina vänner om att det faktiskt händer saker som har ljud inne i mitt kamerahus när jag plåtar...
 
He he... Jodå, lustiga ljud kommer det ur många kompakter. En kompis har en som låter som om man knycklar ihop en ölburk när man tar bilden, och det blev lite diskussion om vad som egentligen orsakar ljudet. Vad är det som trycks ihop? Som tur var visste jag liksom alla ni andra svaret. Klart ljudet kommer från JPEG-komprimeringen! ;-)

/Pontus
 
Ljud är kul, sålänge man kan stänga av det helt när man behöver. På muséer med fotoförbud t ex ;-)
 
Det här är tveksamt om det är vanligt folk eller inte, men jag antar att det är det. Passerade väla fotolabb i helsingborg idag och gick in för att köpa några rullar tri-x. Personalen hade inte en aning om vad det var för nåt...
 
Biber skrev:
Det här är tveksamt om det är vanligt folk eller inte, men jag antar att det är det. Passerade väla fotolabb i helsingborg idag och gick in för att köpa några rullar tri-x. Personalen hade inte en aning om vad det var för nåt...

Nä, det är inte så underligt med tanke på tri har varit förbjutet ett par år nu som lösningsmedel och tri-x lär vara ännu skarpare...
 
Jag måste erkänna att det ändå är snäppet roligare att "ställa" alla dessa frågor till fotografer som "ser/är" profsiga (ut). Och se deras nedverderande min och fundering på en lustig motkommentar. Iallafall då man vet vad de pratar om. Inget personligt till någon här. Men ofta så är det fotografer som "späder en hel del socker på sina svar".
Typ. - Hur många megapixel har du på dendära kameran, den ser jätteprofsig ut?.

Efter några sekunders funderande så: - ca 14-18 beror på hur man räknar. Så står killen där med en D60.. Svårt att hålla sig då.

Trevlig kväll alla!..
MVH Jago
 
Det värsta som har hänt mig var när jag jobbade i en fotobutik och en kvinna med dotter kommer in och vill ha hjälp med att sätta in en ny rulle i deras kompaktkamera, som dottern ska ha med sig på läger. Så när jag står där och håller på att stoppa in flärpen så får kvinnan ett hysteriutbrott och utbrister att jag tar så himla lång tid på mig, att hon minsann har cancer och inte har all tid i världen, och den lilla tid hon har vill hon inte slösa bort på oviktiga struntsaker! Puh, båda jag och hennes dotter ville nog sjunka genom jorden...

Sedan har jag bidragit med riktigt korkade frågor/svar i mina dagar. En gång när vi var på en möbelbutik och skulle köpa ett stort skrivbord, så frågade vi expediten hur stort det var nedpackat, om vi skulle kunna få hem det med våran lilla personbil. Expeditet frågar vad för slags bil vi har och jag svarar "den är grön..." :)

En av mina bekanta har också utbristit "faxa inte originalet!" :)
 
Kommentarer från vanligt folk.

Idag var jag nere i hamnen, grabbarna med den obligatoriska båtmössan, förberedde sina flytetyg inför semestern, så jag tog några bilder med den gamla trotjänaren, (A-ESR) Olympus OM-1, då han kom fram , Ni vet han unge herrn som har växt upp med digitalt i nästan allt;
- Vaa föran liten kamera Du har, hur många megg har den?
Inte mycket!
- Jo, men berätta, då?
200! ISO alltså!
- Vaa fan, vaa coolt, ja Olympus, ja jag vet, få se hur bilderna blev!
(Jag berättade naturligtvis hur det låg till, inte digitalt utan film!)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.