Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
supportrarna i hemmet...

Efter att jag för en tid sedan ramade in en bild och den hade nu legat till sig så var det dags att hämta en spik och hänga upp bilden i "Galleri Hörnet" i vardagsrummet. När jag kommer tillbaka med spiken säger sambon:
"Är det du som tagit den här bilden?" Jo, säger jag, hurså? "Nä", säger hon, "Jag trodde det var en sån bild som följer med ramen "som visar hur det kan se ut"!
Och detta sa hon inte för att retas eller vara "elak" på något vis. Lite förnärmad underströk jag att jag visst tagit den bilden. "Jaha", sa hon, "Det var bara det att jag trodde inte att du kunde ta så bra bilder!!"
Det känns bra att man har förtroende på hemmaplan! :)) Bilden då? Här!
 
Prylar är ALLT!!

En dagsfärsk anekdot: Hade idag avnjutit en liten sommarunderhållning tillsammans med familjen och min 300D med min splitter nya batteripack monterad. Efter föreställningen gick jag fram till scenen för att tala med en bekant som uppträtt. Vid sidan om står en tjej som jag vet är en både ansedd och duktig fotograf. När jag kommer fram ser jag att hon sneglar ner på kameran för att sedan titta på mig och fråga:
- Vem fotar du åt?
Något förvånad svarar jag kort: -Mig själv...
Hon nickar förstående med huvudet och säger:
- Okej, så du frilansar alltså.
Jag fick därefter lugnt och vänligt förklara att det var för familjealbumet. Förra veckan fanns jag också där, utan batteripacket, och då tittade hon knappt på mig.
Sensmoral: Vill ni få folk att tro att ni är proffs, köp ett batteripack!

/Arne (som för övrigt tycker att jag fått en ny kamera med packet)
 
Har en liknande händelse som Arnes som hände igår. Till saken hör att jag hade enbart kamerahuset med en 70-300-zoom påmonterad.
Klev ut på en utkiksplats där det stog ett yngre par och följande korta dialog utspelades:

- Vilken stor kamera du har, är du proffs?
- Nä
- Är du inte proffs?
- Nä, jag är amatör
- Med en sån stor kamera? (besviket tonfall)

Nästa gång ska jag svara på den inledande frågan med:

- Nä, men jag har en så liten balle så jag köpte en stor kamera!

:)

/Johan
 
Om en person står med en liten kamera så kommer aldrig pensionärer och andra fram och frågar, "vad jobbar du med. Vad fotar du för något" osv. Jag satt och väntade på bussen i förrgår och hade lånat ett 400 2.8 av en kompis, Jag hade inte ryggsäcken med mig för jag hade precis kommit från hans ställe. Då kommer det fram två pensionärer och börjar fråga mig så mycket så jag var ju tvungen att vara trevlig och prata med dem. Dem börjar "OJ VA STOR KAMERA" "-Ja den är väll klumpig kanske, men de flesta är så stora" "Min dotter har en jätteliten kamera som tar fina bilder ju, det är en sån där digital" "-Jo detta är också digital" "Okey, men det är en av de första sådana va"

Då blev jag så ursinnig, "Japp, den är från 1970" Båda gubbarna tittade på varnadra och sa, "-Jo tekniken har ju förändrats" Jag missade bussen pg a att jag började diskutera med det två männen, i fortsättningen skall jag ALLTID ha med mig ryggsäcken och plocka ner allting där.

så många gånger jag har blivigt störd när jag är och fotar, så jag kan inte ens räkna till det. Är det också vanligt att folk går in i t ex en charkaffär och frågar "oj, vilken stor kniv, vad styckar du? Vad kostar den kniven"

Kan inte folk förstå att man behöver göra ett jobb

Skall nog köpa en tröja som det står typ "Photographer, DO NOT DISTURB, BE AWARE OF THE DOG, SILENCE,"
 
Solveig: Det fanns t-shirts med fotosidan.se - tryck på för något år sedan.. umm... hösten 2002 tror jag det var. Tyvärr är dessa slutsålda.

Mvh
Jeppe
 
man kanske ska skaffa sig en t-shirt, vad sägs om följande:

Ja, kameran är stor -men den är inte den enda.

eller kanske lite mindre vågat

Stor kamera=tom plånbok

Lugn bara lugn, det är ett teleobjektiv i fickan.
 
Har ingen stor kamera så jag slipper alla dessa frågor. Däremot kan jag nog vara en sådan som ställer frågor för att lära mig något.
Och även om fotograferna kanske skrattar åt mig när jag går därifrån så har jag fått bra och lärorika svar hitills.
Bara vänta tills fotografen ser oupptagen ut, förklara lite snabbt att man inte kan något men gärna vill lära sig och vara ödmjuk.

Sedan brukar jag försöka fundera ut någon bra formulering som visar att jag faktiskt vill ha ett seriöst svar.
 
Jeppe skrev:
Det fanns t-shirts med fotosidan.se - tryck på för något år sedan.. umm... hösten 2002 tror jag det var. Tyvärr är dessa slutsålda.

Mvh
Jeppe
Hittade detta förut http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=1 när jag skulle fylla på i min kameraväska. är det dem du menar då? De går alltså inte att beställa längre? Synd, tycker de borde fixa nya sånna här på fotosidan....fast 200 spänn för en t-shirt? För 200 får jag ju 2 filmrullar... :D
 
Dåligt minne...

Min arbetskamrat har en stående replik på allt som rör mitt fotointresse i något som helst sammanhang, och det är: "Det är bara folk med dåligt minne som behöver en kamera!" "Som behöver dokumentera allt som de ser, för att kunna komma ihåg det!!"
 
Dum kommentar

Nu har jag läst alla 24 sidorna, och den dumma kommentar jag ska återge finns faktiskt inte med!

Mitten på 80-talet. En kompis till mig fotar mycket och går runt på stan med en tjejkompis.

- Vad du slösar med kort!
- Ja, jag gör inte kopior av alla. Alla blir inte bra.
- Men ta inte dom korten då!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.