Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske inte direkt en kommentar om fotografering, men en granne berättade nyss vad andra grannen uttryckt om mig..

"Hon som har dyra kameror och köper massa kläder, att hon inte unnar sig lite gardiner och blommor i stället"

Tyckte den var kul. (Jag vill ju ha in ljuset och har valt bort en djungel och tunga tyger för fönstret.)
 
zlice skrev:

Jag var irriterad hela eftermidagen. En så kallad 'fotograf' som inte vet vad hon håller i. Det gjorde mig upprörd.
Jag kommer inte prata med henne inom det området igen.
Det är väl snarast ett friskhetstecken! Du är alltså mer intresserad av hennes kunskaper om prylarna än hur hennes bilder ser ut?
 
lottae skrev:
Kanske inte direkt en kommentar om fotografering, men en granne berättade nyss vad andra grannen uttryckt om mig..

"Hon som har dyra kameror och köper massa kläder, att hon inte unnar sig lite gardiner och blommor i stället"

Tyckte den var kul. (Jag vill ju ha in ljuset och har valt bort en djungel och tunga tyger för fönstret.)
Underbart. :)

Vi har precis köpt hus (flyttar i juni) och jag funderar ibland över grannar och sådant.
 
När jag var på praktik i min fotoutbildning var vi ute på en konferensplåtning. Han som tog emot oss småpratade i all vänlighet.
"jahaja, du pluggar foto du, jaha.. Behöver man göra det nu med alla digitala finesser och allt?"

Å andra sidan har man ju som fotograf oftast inte en aning om det man t ex gör reportage om innan man läst in sig på ämnet, så man ska inte vara alltför stursk.
 
Det är ganska vanligt att kamerafolk bryr sig mer om tekniken än bilderna.

Tycker detta gäller oss män och alla våra intressen.

Flest och dyrast prylar vinner, eller?

Fotografera - måla med ljus

Om vi ska diskutera vad vi fotografer (och vanligt folk med...) är dåliga på så tycker jag det är förbluffande många som inte har koll på att det behövs ljus för att få bilder.

*Ljuskänsligt fotopapper som öppnas i dagsljus
*En bekant till mig (10år sedan) började spola tillbaka sin kompaktkamera samtidigt som hon öppnade bakstycket och tittade på när filmen drogs runt.
*Alltid någon som tände i skolans mörkrum när de skulle betrakta sin fixerade bild och glömde av klasskompisarna (hade ca 15-20 kopieringsapparater)

-Tror inte detta blir bättre med digitalkamerornas intåg...

Service & kunnande i butiker

Tycker kunskapen och intresset för ok service blivigt mycket sämre senaste åren, tänker inte bara i fotobutiker. Kunden har inte rätt längre utan ska va tacksam att någon ens orkar lyssna.

Mvh
 
I höstas var jag ute och plåtade lite macrobilder. Vid sidan av ängen gick en äldre man med rullator. Jag såg inte när han kom fast kameran var riktad mot honom. Jag hör bara en röst som skriker "är det mig du fotograferar?!" i lagom ilsken ton. Jag tittar förvånat upp och förvirrat svarar jag, "nä, blommor". Varpå han svarar, "jag såg nog hur du tog kort på mig". Jag fick då förklara för mannen vad macro fotografering är och att jag inte kunde se honom för jag hade linsen full av blommor. Han avslutade naturligtvis med den klassiska frasen, "den ser dyr ut den där".
Han visade sig vara en trevlig prick iallafall.
 
zlice skrev:
Lång tråd det här men både kul och intressant.

Jag blev riktigt förbannad. *läs*

Jag har precis börjat plugga i höst och på första lektionen skulle alla pressentera sig. En kvinna säger att hon arbetat som fotograf i över tio år.. Hmm intressant tycker jag. När rasten kommer går jag fram och börjar prata med henne. Berättar att jag är hobbyfotograf osv. Så jag frågar.

-Vad har du för kamera?
-Hmm,, mm jag har en sån där Canon.
-Vilken modell? undrade jag.
-Öööh ööh.
Då häver jag ur mig.
-EOS 1Ds, 1D, 10D????
-Näe, säger hon. Det är en sån där digital.
-Alla dom jag sa är digitala. Påpekade jag.
-Nikon!! Nikon är det jag har!! säger hon.
-D70, D100, D1X??
-Äääh, jag vet inte jag har jobbat med så många kameror...

Då svarade jag att snart börjar lektionen, jag går in igen.

Jag var irriterad hela eftermidagen. En så kallad 'fotograf' som inte vet vad hon håller i. Det gjorde mig upprörd.
Jag kommer inte prata med henne inom det området igen.

Jag har jobbat med foto rätt länge nu... började med att skålframkalla rullfilm... och göra albumkopior på 6x6 oxh 6x9cm kontaktkopieringspapper från gefvert....

Kör idag helt digitalt.. kan rätt mycket om det hela..
men...om jag var i den kvinnans situation och fick din fråga så skulle (och har) jag nog svara precis som henne....

Varför då ?

1, det är mycket roligare att prata bild än teknik..
2, om man misstänker att den som frågar inte kan så mycket som de tror och dessutom lärt en del fel så blir det så jobbigt att snacka teknik...

/b
 
Fotade en kompis bröllop med min Nikon D70, tog en del bilder med serietagning, så det "smattrade" så där härligt... :) Den här komentaren fick jag höra en held del gånger under dagen:

-Är du fotograf?

tja, vad svarar man på det hehe :)
 
Varför alls bry sig? Jag ställer en massa korkade frågor om en massa saker jag inte känner till, t.ex. när jag talar med min hästuppfödande kollega. Intressant är det att tala med folk som ö.h. har ett intresse, vilket det än vara må, ty sådana människor har ofta förmåga att tänka sig in i andra intressesfärer också.

Ofta är "korkade" frågor eller yttranden också helt enkelt ett sätt att intressera sig och vara intresserad/vänlig/artig/hyfsad i mötet med en annan människa. Så trist av oss att inte värdesätta det.
 
Ang inlägget om när man ska fotografera kvinnliga vänner och deras klassiska kommentar "jag blir ju inte bra på kort" kommer då svarar jag oftast helt ärligt, -Ja men det är ju inte kamerans fel. ;)
 
Fruckan skrev:
deras klassiska kommentar "jag blir ju inte bra på kort" kommer då svarar jag oftast helt ärligt, -Ja men det är ju inte kamerans fel. ;)

I sånna fall brukar jag helt enkelt säga: "Ja om det blir dåliga bilder så är det issåfall mitt fel"

Brukar funka riktigt bra, de blir genast mycket vänligare inställda till att få lite bilder tagna. Lite smicker räcker långt. =)
 
tormig skrev:
Det är väl snarast ett friskhetstecken! Du är alltså mer intresserad av hennes kunskaper om prylarna än hur hennes bilder ser ut?

Jag förväntade mig att yrkesfotograf visste vad hon fotade med. Det är ungefär som en yrkesförare inte vet vad han/hon kör.. buss eller taxi öööö, jag vet inte. Ja, till att börja med är jag intresserad av utrustningen för det avgör ibland om man KAN ta bra bilder eller inte (då menar jag inte kompositionsmässigt) och man får en liten hint om vad bilderna har för tekniska egenskaper. Jag förväntade mig också att hennes kunskaper och erfarenheter kunde hjälp en amatör på vägen men som sagt, det fanns inte mycket att hämta.
 
silversaga skrev:
Detta hör jag ofta:

"Plåtar du med färg eller svartvitt?"

Njae, alltså, det är en digitalkamera.

"Jaaa...?"

Jag blir alltid lika ställd. Vad säger man?

Tack för en rolig tråd!

Det är enkelt.
Du svarar om du fotar färg eller svartvitt! :)
Iaf på vår kamera (Minolta A2) kan man ställa in om man vill fota färg, svartvitt eller med olika toningar... :)
 
Kanske inte särskilt roligt men.

De allra första alla (i princip) frågar när man visar upp en ny kamera är "Vad kostade den?"
Den andra frågan brukar vara "Hur många megapixlar?" och den tredje frågan brukar vara "Hur många bilder får man plats med?"

Eventuellt frågar de om man är nöjd med kameran, som fråga nummer fyra.
 
sagan skrev:
Kanske inte särskilt roligt men.

De allra första alla (i princip) frågar när man visar upp en ny kamera är "Vad kostade den?"
Den andra frågan brukar vara "Hur många megapixlar?" och den tredje frågan brukar vara "Hur många bilder får man plats med?"

Eventuellt frågar de om man är nöjd med kameran, som fråga nummer fyra.

Ja jag fattar det inte, folk är så fixerade vid pris och megapixlar.
Visst får man bättre bilder med en kamera med 8 megapixlar än en med 300 000 pixlar men vem fasen använder alla 8:a?? Och visst är en kamera för 10 000 bättre än en som kostade 995 men det beror ju helt på vad man ska använda den till. Min syster fic en i juklapp som kostade runt 1000 kr och den duger fint till henne som bara fotar för hemmabruk, ni vet, när katterna gör något kul osv, medans vi har kameror för 15 000... Och då ligger vi ändå långt under många här på fs som har betydligt dyrbarare innehåll i sina kameraväskor.
Och hur många man får plats med beror ju på vilket minneskort och upplösning man använder men det kan ju inte folk veta som inte har koll på digitalkameror så det är bara att förklara.
 
zlice skrev:
Jag förväntade mig att yrkesfotograf visste vad hon fotade med. Det är ungefär som en yrkesförare inte vet vad han/hon kör.. buss eller taxi öööö

Däremot finns det nog yrkeschaufförer som ger blanka tusan i om det är en Volvolimo eller en Mercedesdito.

Skulle det bli nån skillnad på hennes bilder om det råkade vara en Nikon istället för en Canon? eller D60 istf en 10D? nä... troligen inte... jag tycker det låter som en mer avspänd inställning till tekniken än de flesta på fotosidan uppvisar... det e ju bara när man ska köpa tillbehör o skaffa rätt insticksprogam till photoshop man behöver bry sej... måste kolla vad det är för märke på Aette nu igen... hmmm... Kodak? nä... hmmm...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.