Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick följande kommentar från en utav "kultur" människorna nere i stockholm.

-Så går du runt och bär på ett stativ en riktig fotograf bär inte på något stativ...

Nä, det stämmer, det har jag sett på TV.
Riktiga fotografer har assistenter som bär stativ... *s*

När jag skulle köpa min D70 försökte jag få tag på ett 512MB CF ultra II (samtidigt som ALLA andra i detta avlånga land) Det var slut överallt och jag började lite desperat ringa runt till diverse butiker som jag normalt inte behöver besöka.

Jag ringde till en större butik där killen som svarade inte kunde nöja sig med att säga: Nej, de är slut. Istället gav mig en lång föreläsning om att "Compact Flash" var på väg bort, det är ingen som använder sådana längre och inga nya kameror kommer att kunna använda CF...

Jag höll inte med.

Kul kille, även om det hade varit sant så var det en helt ointressant analys för din del. Din kamera kräver CF så vad spelar det för roll vad andra kameror eventuellt kommer att kräva i framtiden? Försökte han övertyga dej om att köpa ett XD-kort istället??

He he, du skulle ha spelat intresserad av hans intelligenta utläggning o frågat vad han rekommenderade! Det kunde ha blivit en kul historia...

Pongu skrev:
Hörde för ett tag sedan om en biolog som var ute på en äng och samlade komockor i en hink, för han skulle studera någon typ av insekt som levde i dessa. Ortsbefolkningen tyckte att det var besynnerligt och ringde polisen. Polisen kom och hittade biologen sittandes mitt på ängen med en hink koskit. "Och vad gör vi här då?" frågade polisen. "Kokar soppa ser du väl!" svarade biologen surt, och blev enligt historien körd raka vägen till psyket!

/Pontus

Nåt sånt hände mig själv, när jag var ute som student (geologi).
Jag besökte en studiekompis ute i södra Tyskland, var han jobbade för sitt examensarbete.
Vi stod framför en bergsvägg och bråkade om strukturerna som man kunde ser, båda iklädda i smutsiga byxor (man kryper ju omkring), skäggiga båda två (Usama bin Ladin hälsar) och viftande med våra geologhammare. Vi står där och bråkar säkert i två timmar medan massor med turister promenerar förbi.
Sent på kvällen sitter vi i puben och dricker öl medan två äldre par vid bordet bredvid pratar om två galningar som springer där ute i skogen och kastar yxor och hammare åt varandra.
Tänk hur vi skrattade.

Var med om en kul kommentar. En dansbana/utsiktsplats lång upp i norr. En lokal begåvning som stod och ljudligt förklarade för besökarna all möjligt intressant och mindre intressant. Man kan säga att "hissen går inte hela vägen upp".

Nåväl, han får syn på min F80 med hyffsat stort objektiv på. "Oj vilken stor kamera du har!!" Sen funderar han lite. "När nån har så stor kamera brukar vi kalla dom....tankepaus.....fotograf!"

jag stod och plåtade en blomma för ett par veckor sedan och bakom mig hör jag ett ljud,

jag vänder mig om och blir skitskraj eftersom en parkvårdare har kört upp med bilen ca 5 cm från mina fötter.
han säger: "vad gör du?"
- Plåtar, säger jag
han säger: Jag trodde du skulle sno den. (trädet med blomman på)....

efter det tröttnade jag o gick hem.

Var o fotade en påfågel o några höns på skansen för ett tag sen, testade mitt nya tele objektiv.
En bit bort stod en gubbe med vad som såg ut att vara en pocketkamera av lyxmodell...
Helt plötsligt utbrister gubben:
-"Varför har han det där stora objektivet på, det förstår jag inte alls. Kan ju inte bli några bilder med det... Alldeles för mörkt här."

Haha! Ja vad tror gubben, att jag ska gå fram till en fräsande påfågel o trycka upp ett normalobjektiv i näbben på den??
Nej nej jag höll mig på trygga 5 meters avstånd :)
Hur bilderna blev? -Helt ok^^

fegis ;-)
Påfåglar e väl inte farliga, eller kan de slåss?

Bilagor

• pafagelmini.jpg
    pafagelmini.jpg
    29.8 KB · Visningar: 1,103
VARNING:
Stå inte på bryggan vid restaurangen Albertina i Skärså i Hälsingland, en sen fredagkväll i juni, för att fotografera fisktärnor i kvällsljus. Särskilt inte om Albertina har många gäster och i synnerhet inte med en Nikon F5 och en 400mm med ljusstyrka 2.8 - på ett stort stativ...

Jag lovar: SAMTLIGA FRÅGOR som hittills dykt upp här i forumet, de kom inom en halvtimme! Jag och Malin blev Skärsås största turistattraktion på nolltid...

Det enda positiva var att jag fick tips om en norsk förening i Bollnäs, där jag genast blev intresserad av att bli medlem... :))

Behöver jag säga hur jag och Malins bildkoncentration var när frågorna haglade över oss???

Hur mycke förstorar den?
E ni proffs?
För vikken tidning?
Va knäpper ni kort på?

...

Terje

He he hade de sen vetat vilka ni e så hade ni fått börja skriva autografer också ;-)

För nån vecka sedan när jag fotade med min D70 sa en gubbe till mig, "Härligt o se att det finns de som kör med vanliga kameror o inte digitalt". När jag berättade att den är digital gick han. ;)

/Viktor

Måste bara bidraga med följamde som inträffade när jag skulle inhandla min 300D, i en Expert-butik!! Jag stod och väntade under tiden som expediten hjälpte en välklädd man i 50-årsåldern. Frågorna var många och han gjorde allt för att berätta om sitt jobb och alla resor och att det därför var på tiden med en digital-kamera. Till slut, typ 20 minuter senare, bestämde han sig för en modell i kreditkortsstorlek och precis när han skall till att betala kommer så kommentaren:
- Men du, jag måste ju ha ett par rullar film också. Det funkar väl inte med den gamla typen, eller?
Jag stod nära utgången som tur var...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar