Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kommentarer från vanligt folk
- Trådstartare Jimsan
- Start datum
izac
Aktiv medlem
maker skrev:
precis som det uttalas EURO å inte EVRO
Vissa uttalar det även som "Joro"....Som i "Joropa"..)
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Säg orden "initierad" och "justitieminister" högt så vet du varifrån det har kommit, skulle jag tro ;o)SunKi skrev:
Jag har aldrig hört någon uttala det "pentsium".. Har aldrig sagt det själv heller, förstår inte varför det skulle uttalas så. Var har det kommit från? Går ju inte att utläsa ur stavningen, och om reklamen säger Pentium.. konstigt..
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Båda uttalen är vedertagna i svenskan. Alltså OK vilket som.maker skrev:
/amatörspråkpolisen ;o)
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
http://www.talkingnames.com/wwwboard/viewtopic.php?topic=42&forum=1&4
Minolta Damage e ju lite kul *s*
/kg som aldrig talar om pentium
Kunde inte låta bli att flama dem...
tormig
Aktiv medlem
Gör det?maker skrev:
Saxat från språknamndens hemsida:
Euro uttalas antingen med diftong (jfr eufori m.fl.) eller med v-uttal, /evrå/ (jfr neurosedyn m.fl.). Båda dessa uttal av eu förekommer sedan gammalt i andra grekiska lånord. På andra språk uttalas euro i enlighet med dessa språks uttalsvanor, och något "internationellt" uttal av ordet finns således inte. Det finns de som förespråkar att vi ska uttala euro som man gör på engelska. Denna tanke avvisar vi helt.
Torbjörn, språkpolisaspirant
tormig
Aktiv medlem
Kanske det, det tyska uttalet "åjro" är i alla fall mycket roligare!maker skrev:
tycker att "evrå" låter tönttigt
popboydeluxe
Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Jag har för mig att Dimage i TV-reklamen uttalas just "Dimaasch".
Men så säger ju reklamen också "pentium" istället för "pentsium" som alla dödliga jag känner uttalr det... :-/
Med tanke på att ordet Pentium kommer från ordet PENTA så bör det uttalas som det skrivs Pentium.
För övrigt så är det väl bara i Sverige någon uttalar det PentSium och ingen jag känner i alla fall.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Och jag har knappt hört någon utom i reklamen uttalade det så. - Men så bor jag ju här uppe i obygderna också.
Jag har inte heller hört någon säga Pentium utan s. Men så bor jag ju nästan i Eriks trakter också, närmare bestämt Lapplands Väsby ;-)LeadHead skrev:
Och jag har knappt hört någon utom i reklamen uttalade det så. - Men så bor jag ju här uppe i obygderna också.
popboydeluxe
Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag har inte heller hört någon säga Pentium utan s. Men så bor jag ju nästan i Eriks trakter också, närmare bestämt Lapplands Väsby ;-)
Det gör jag med =) Lapplands Väsby alltså.