ANNONS
Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
De säger Pentium i reklamen eftersom man säger Penta och Pentagon också, helt utan S.

SunKi skrev:
Jag har aldrig hört någon uttala det "pentsium".. Har aldrig sagt det själv heller, förstår inte varför det skulle uttalas så. Var har det kommit från? Går ju inte att utläsa ur stavningen, och om reklamen säger Pentium.. konstigt..
Säg orden "initierad" och "justitieminister" högt så vet du varifrån det har kommit, skulle jag tro ;o)

maker skrev:
precis som det uttalas EURO å inte EVRO :)
Gör det?

Saxat från språknamndens hemsida:

Euro uttalas antingen med diftong (jfr eufori m.fl.) eller med v-uttal, /evrå/ (jfr neurosedyn m.fl.). Båda dessa uttal av eu förekommer sedan gammalt i andra grekiska lånord. På andra språk uttalas euro i enlighet med dessa språks uttalsvanor, och något "internationellt" uttal av ordet finns således inte. Det finns de som förespråkar att vi ska uttala euro som man gör på engelska. Denna tanke avvisar vi helt.

Torbjörn, språkpolisaspirant

Ja, "hur många bilder kan du lagra i den" får jag också ofta. liksom hur många pixlar? vad kostar den? Min mamma påpekar alltid att den är så stor (så himla stor är väl ändå inte en 7i) "Får den plats i den lilla väskan" - ja mamma det får den.

KG: jag förväntade mig nästan något sånt. Jag var lite rädd för att skriva "den är så stor" och mamma i samma mening

LeadHead skrev:
Jag har för mig att Dimage i TV-reklamen uttalas just "Dimaasch".
Men så säger ju reklamen också "pentium" istället för "pentsium" som alla dödliga jag känner uttalr det... :-/

Med tanke på att ordet Pentium kommer från ordet PENTA så bör det uttalas som det skrivs Pentium.

För övrigt så är det väl bara i Sverige någon uttalar det PentSium och ingen jag känner i alla fall.

LeadHead skrev:
Och jag har knappt hört någon utom i reklamen uttalade det så. - Men så bor jag ju här uppe i obygderna också.
Jag har inte heller hört någon säga Pentium utan s. Men så bor jag ju nästan i Eriks trakter också, närmare bestämt Lapplands Väsby ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar