§I brist på bättre sysselsättning så knatade jag in på OnOff i Lidköping och gick runt en stund. Stannade vid kamerorna och kollade lite av ren nyfikenhet. Den första kamera jag snuddade vid satte igång ett högt larm så att en expedit kom rusande. Som tur var så visade det sig att just den kameran larmade hela tiden, larmet satt fel så jag slapp bli utskälld. Men hur som helst, han stannade vid min sida och skulle hjälpa till och frågade mig vad jag var ute efter.
- Kollar egentligen lite för skojs skull, svarar jag. Är egentligen ute efter en Minolta Dimage (jag uttalar det d-image, image som i det engelska ordet)...
- Dimaasch, avbryter han mig och har någon slags franskt uttal på det hela som får mig att haja till. Sedan pekar han leende på hela den stora hyllan med kameror som nästan uteslutande består av minolta dimage små glänsande saker som passar i fickorna osv.
- Eh ja, alltså en Minolta dimage (återigen på engelska för min del) 7i eller 7hi...
- Dimasch, säger han igen fast inte så överlägset som förra gången. Så ser han på mig och frågar vad för modell det är.
- En lite bättre kamera än dom här, svarar jag. Han ser fortfarande frågande ut så jag tillägger: och lite dyrare.
- Hmm ok, jag tror inte att vi har just den modellen.
- Jag vet, svarar jag och vänder mig mot en pytteliten videokamera och börjar fingra på den. Expediten knallar tyst iväg utan att säga något mer.
§ "Arbetade" på en kommunal arbetsmarknadspolitisk åtgärd där vi framställde diverse informationsmaterial och annat kul. Var ute i skogen på en invigning av en viltslinga som en grannkommun hade gjort i ordning, och skulle föreviga det hela med kommunens Minolta Dimage 7i som jag knappt kunde hantera ens i P-läget. Kutade omkring överallt hela dagen och tog kort, både på det jag skulle ta (folk som håller tal, folk som intresserat lyssnar på folk som håller tal, folk som visar på intressanta saker och folk som intresserat tittar på det som andra folk visar...) och sådant jag själv var intresserad av (macro av blommor och insekter, stenar och lite annat krafs). Eftersom kameran inte var min och jag inte begrep något av alla inställningar så hade jag aldrig lyckats hitta var man stängde av den irriterande lilla ljudsignalen som alltid satte igång när kameran startade. Inte något harmlöst litet pip alltså utan mer eller mindre en liten melodi på några sekunder... I början var folk lätt roade av att varje gång jag närmade mig så plingade det i kameran, men efter 4-5 timmar började blickarna jag fick vara lite mer irriterade... Särskilt när jag kröp på alla fyra mellan dem för att få en bra bild på en lustig växt...
§ Blev som vanligt helt fascinerad av en mängd söta små blommor som växte på en gräsmatta, hakade fram kameran och la mig raklång i gräset för att hitta bra vinklar och motiv. När jag ålat runt i säkert fem minuter och tittat och fotat så märker jag att det står en liten kille och hans farmor eller mormor eller något en bit bort. Killen pekar efter en stund på mig och frågar med hög röst:
- Vad gööör han egentligen???
Leende för mig själv insåg jag att det var nog dags att hitta ett nytt motiv så jag reste mig och borstade av knäna och gick för att fota måsar istället...