Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)
gitte edelman skrev:
Uppriktigt sagt - jag önskar jag skulle stöta på en försäljare som tom. jag skulle avslöja som okunnig! Nu är jag så skrämd att jag läser testresultat tills ögonen går i kors - och sen handlar jag på nätet eller postorder. (I USA kom jag hem och fann att postiljonen hade lämnat varor för ca. 10.000 SEK på trappan - vid gatan!)
Försäljare är så överlägsna och trycker ner mig i skorna så ordentligt med sina invecklade tekniska frågor/förklaringar att jag vågar inte utsätta mig för dem! Jag känner mig alltid som kunden i den gamla Monthy Pyton sketchen. Han, stackaren, som gick in i en butik för att köpa en 'grammophone'...
Så: gärna '400 ggr zoom' för mig!
Cheerio,
Gitte

Vill bara påpeka att det inte är en Monthy Phyton sketch utan med Not the nine o´clock news (inte Aktuellt) där Rowan Atkinson (Mr Bean) och Mel Smith var huvudmän. All brittisk humor är inte Phyton ;-)

M
 
Vilka dumma kommentarer man kan ge!

Tack Melker!
Kände på mig att det var fel - men orkade inte ändra...
Dessutom stavas det Monty Python. Såg det också för sent!
Skärpning, Gitte, eller så håller du käft tills du har fått det rätt! ;)
Mvh.
/Gitte
 
Var med min far när han skulle till en kund i ett vanligt bostadsområde i Västerås. Hade då några minuter över för att fota. Steg ut ur bilen och hittade då vid en tomt en mycket vacker ört som smektes av ett mjukt ljus. Tog några bilder från olika vinklar och var rätt nöjd med resultatet. Tar ned kameran för att leta nya motiv och ser då plötsligt hur en äldre dam kommer gående mot mig. Det första hon säger är:

"Visst är det förskräckligt!"

"Eeeh ja?, stammar jag osäkert fram."

"Hur kunde de göra något sådant? De hade ju lovat att ha dem kvar!", säger hon och pekar mot ett skogsområde 100 meter längre bort. Det visar sig vara en hel del gamla ekar som blivit avverkade.

"Oookey, får jag fram som svar."

" Det där är väl inget att fota! Men du vet ju vilket styra vi har i den här staden, eller hur? "

"Jodå..."

Hon tog ut sin liska över mig... Trodde förstås jag var pressfotograf. Det är knepigt att få ihop ekvationen "fota i publik miljö" och "inte dra uppmärksamhet åt sig".

Jodå, jag kom helskinnad från situationen. Hon gick så småningom.

:)
 
Jag ska nog inte upprepa vad jag hört för kommenterar om en del pressfotografer som varit runt på bollagsstämmor. Men låt oss säge att det troligen skulle bli förtal.

Därimot kan jag inte fatta hur en fotograf kommer till en bollagsstämma för att plåta ledningen för ett storföretag, luktandes svett, iklädd jeans och jeansjacka, samt ovårdat långt hår och orakad som få.

Inte undra på att fotografer anses se ut som sluskar lite här och var. När dom dessutom kräver att få komma in på privata områden och viftar med en plastkort där det står press på då blir man nästan förbannat.
 
Jag fick en fin kommentar idag när jag gick med min D70.

"Härligt o se att det fortfarande finns folk som kör med vanliga kameror"

Så sa en gubbe som jag mötte. :)

/Viktor
 
"En sån där har jag haft", får man höra om man går runt med en femtiotalare. Mycket bra dörröppnare för att plåta folk på stan.
 
I början av mitt fotograferande berättade jag för en arbetskamrat att jag sålt en bild. Va.. sade han, har du sålt en bild... man kanske skulle köpa en kamera.


Jag hade fått tillstånd av markägaren att parkera min husvagn på en förbjuden väg och när jag var ute och gick med min 500mm musköt i famnen mötte jag en fiskare som tittade på min kamera sedan sade han. Är det du som parkerat husvagnen där uppe. Ja svarade jag. Han tittade en gång till på kameran sedan sade han. Med en sån där får man väl parkera var man vill.
 
roinek skrev:
"Vilken tidning kommer du ifrån?" (Vuxna)
"Blir jag med i tidningen nu?" (Barn)


När man står där med sin EOS Dxx och 70-200L/2.8


Kravet verkar vara svart kamera och det är ett plus, men inte krav, att objektivet är vitt och stort.

Funkar även med EOS 300D med tele tex Tamron 70-300 ;-)
 
kul

berättade nyligen för en tjejkompis att ja beställt en D70 varpå hon frågar hur många pixlar den har ,jag svarar att lite på 6 miljoner då säger hon att då kanske du kan fota för tidningen.

:)
 
var väl inte helt obegåvat, ibland tror ju tidningar o tryckerier att A4 i 300 dpi är minimum o då är det väl bara MKII och 1DS som levererar...
 
§I brist på bättre sysselsättning så knatade jag in på OnOff i Lidköping och gick runt en stund. Stannade vid kamerorna och kollade lite av ren nyfikenhet. Den första kamera jag snuddade vid satte igång ett högt larm så att en expedit kom rusande. Som tur var så visade det sig att just den kameran larmade hela tiden, larmet satt fel så jag slapp bli utskälld. Men hur som helst, han stannade vid min sida och skulle hjälpa till och frågade mig vad jag var ute efter.
- Kollar egentligen lite för skojs skull, svarar jag. Är egentligen ute efter en Minolta Dimage (jag uttalar det d-image, image som i det engelska ordet)...
- Dimaasch, avbryter han mig och har någon slags franskt uttal på det hela som får mig att haja till. Sedan pekar han leende på hela den stora hyllan med kameror som nästan uteslutande består av minolta dimage små glänsande saker som passar i fickorna osv.
- Eh ja, alltså en Minolta dimage (återigen på engelska för min del) 7i eller 7hi...
- Dimasch, säger han igen fast inte så överlägset som förra gången. Så ser han på mig och frågar vad för modell det är.
- En lite bättre kamera än dom här, svarar jag. Han ser fortfarande frågande ut så jag tillägger: och lite dyrare.
- Hmm ok, jag tror inte att vi har just den modellen.
- Jag vet, svarar jag och vänder mig mot en pytteliten videokamera och börjar fingra på den. Expediten knallar tyst iväg utan att säga något mer.

§ "Arbetade" på en kommunal arbetsmarknadspolitisk åtgärd där vi framställde diverse informationsmaterial och annat kul. Var ute i skogen på en invigning av en viltslinga som en grannkommun hade gjort i ordning, och skulle föreviga det hela med kommunens Minolta Dimage 7i som jag knappt kunde hantera ens i P-läget. Kutade omkring överallt hela dagen och tog kort, både på det jag skulle ta (folk som håller tal, folk som intresserat lyssnar på folk som håller tal, folk som visar på intressanta saker och folk som intresserat tittar på det som andra folk visar...) och sådant jag själv var intresserad av (macro av blommor och insekter, stenar och lite annat krafs). Eftersom kameran inte var min och jag inte begrep något av alla inställningar så hade jag aldrig lyckats hitta var man stängde av den irriterande lilla ljudsignalen som alltid satte igång när kameran startade. Inte något harmlöst litet pip alltså utan mer eller mindre en liten melodi på några sekunder... I början var folk lätt roade av att varje gång jag närmade mig så plingade det i kameran, men efter 4-5 timmar började blickarna jag fick vara lite mer irriterade... Särskilt när jag kröp på alla fyra mellan dem för att få en bra bild på en lustig växt...

§ Blev som vanligt helt fascinerad av en mängd söta små blommor som växte på en gräsmatta, hakade fram kameran och la mig raklång i gräset för att hitta bra vinklar och motiv. När jag ålat runt i säkert fem minuter och tittat och fotat så märker jag att det står en liten kille och hans farmor eller mormor eller något en bit bort. Killen pekar efter en stund på mig och frågar med hög röst:
- Vad gööör han egentligen???

Leende för mig själv insåg jag att det var nog dags att hitta ett nytt motiv så jag reste mig och borstade av knäna och gick för att fota måsar istället...
 
Angående försäljare som inte vet vad de pratar om osv, kan inte låta bli att tänka på när jag var inne på SIBA i Trollhättan och råkade hamna nära en försäljare som skulle sälja in en dator till ett äldre par (över 60 var de i alla fall).

Jag kom in i mitten av samtalet så jag missade en hel del men det stod helt klart att de skulle ha en dator hemma i alla fall. Så mycket begrep jag.

Försäljaren:
- Den här bärbara är mycket bra, det är en storsäljare, jag har en själv faktiskt.
Mannen:
- Hmm, vad är det för skillnad på den och en sån där då? *pekar på en vanlig stationär historia som står bredvid*
Försäljaren:
- Med en bärbar så blir du ju mycket flexiblare, du blir inte så bunden av att datorn måste stå på sin plats hemma och så, du kan ta med den ut när du jobbar och så.
Mannen:
- Ehmm, jaha...
Försäljaren:
- Exempelvis så hade jag en kund igår faktiskt som köpte just den här. Bonde var han. Han är helnöjd med den här datorn, han har alla program han behöver i den och tar med den hela tiden så att han alltid kan komma åt det han behöver och så. Han är helnöjd, han har den i traktorn också. Fast då behövde han något stötdämpande då också att ha datorn på sa han, för det vibrerar ju en del i traktorn.
Mannen:
- Jaha, men jag har ingen traktor...

Här blev jag tvungen att snabbt gå undan för att inte börja gapskratta. Ett par minuter senare såg jag det äldre paret gå ut ur affären, utan bärbar dator att ha i traktorn...
 
Grönbeck skrev:
Ett par minuter senare såg jag det äldre paret gå ut ur affären, utan bärbar dator att ha i traktorn...

Va!? missade han chansen att göra ett paketpris på traktor o dator? sicken säljare...

/kg som uttalar Dimage; Dimaasch...
 
*suckar djupt*
Det är ju för 17 en japansk kamera, det uttalas,
- di mmiisch och är igentligen en vulgär förolämpning, vars översättning jag avstår ifrån här och nu.
 
Troligen ere så... så jag döpte snabbt om min till Aette för att slippa gruppspö av alla japs som springer på byn under turistsäsongen...
 

Bilagor

  • japaner.jpg
    japaner.jpg
    10.5 KB · Visningar: 1,181
Stegar in på en av stadens mer kända foto-affärer och säger:

- Hej, jag skulle vilja köpa lite film.

- Jaha, vad har du för kamera? APS eller vanlig?

- Nej, Mamiya 645.

- Jaha...

Sedan dess känner de igen mig där. =)
 
Jag har för mig att Dimage i TV-reklamen uttalas just "Dimaasch".
Men så säger ju reklamen också "pentium" istället för "pentsium" som alla dödliga jag känner uttalr det... :-/
 
En till:

När jag började överväga att skaffa en EOS 3 var jag först inne på att köpa från Tyskland varför jag gick in på den lokala Expertbutiken, efter att ha kollat med Canon.se att de var min närmsta ÅF och bad att de skulle undersöka om de kunde ta hem en EOS 3 bruksanvisning.
Några veckor senare när jag gick in och kollade hade de lyckats trolla fram en bruks till en... IXUS III! :D
 
LeadHead skrev:
Jag har för mig att Dimage i TV-reklamen uttalas just "Dimaasch".
Men så säger ju reklamen också "pentium" istället för "pentsium" som alla dödliga jag känner uttalr det... :-/

Jag har aldrig hört någon uttala det "pentsium".. Har aldrig sagt det själv heller, förstår inte varför det skulle uttalas så. Var har det kommit från? Går ju inte att utläsa ur stavningen, och om reklamen säger Pentium.. konstigt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.