Ulf Hermod
Aktiv medlem
Pixel&brus kramare - tack för det uttrycket, Torbjörn Migchelsen!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
maker skrev:
För mycket reklam och länkar till olika försäljare för att man ska ta honom seriöst
KubaAnders skrev:
Det jag blir förbyrllad av, om han nu är en så erfaren fotograf som han säger, är att ha förespråkar auto-läget så mycket. vad är det för filosofi, om man har en system-kamera. att bara använda kompensationsjustering låter ju som slöseri med pengar i såna fall. Eller?
Att bara köra manuellt kan väl alldrig vara ett självändamål?KubaAnders skrev:
Det jag blir förbyrllad av, om han nu är en så erfaren fotograf som han säger, är att ha förespråkar auto-läget så mycket. vad är det för filosofi, om man har en system-kamera. att bara använda kompensationsjustering låter ju som slöseri med pengar i såna fall. Eller?
Jag har läst många Ken Rockwells artiklar med behållning. Han verkar veta vad han pratar om, men det kanske bara beror på att jag inte vet det? I alla fall har han en del radikala åsikter om saker och ting.
Jag har läst kommentarer om honom som verkar antyda att han bara är en clown och inget att lita på.
Vad tycker du: guru eller clown?
Per.
Vad som är mycket viktigt att förstå som nybörjare inom fotografering är att Ken Rockwell inte är att lita på överhuvudtaget.
Mannen är en idiot, kort och gott.
Om man luskar igenom hans sida hittar man guldkorn som dessa:
(översatta)
"Min D40 har ISO 200 som lägsta inställning, D60 har bara ISO 100, alltså är D40 dubbelt så bra."
"Jag kan aldrig komma ihåg vilket kommandoratt som styr vad. Alltså är D40 bättre än D200, D300, D700, D3 för den har bara en."
"Sätt upp contrasten till +3 och färgläget vill vivid direkt och ändra dom aldrig igen."
...
Vad som är mycket viktigt att förstå som nybörjare inom fotografering är att Ken Rockwell inte är att lita på överhuvudtaget.
Mannen är en idiot, kort och gott.
Om man luskar igenom hans sida hittar man guldkorn som dessa:
(översatta)
"Min D40 har ISO 200 som lägsta inställning, D60 har bara ISO 100, alltså är D40 dubbelt så bra."
"Jag kan aldrig komma ihåg vilket kommandoratt som styr vad. Alltså är D40 bättre än D200, D300, D700, D3 för den har bara en."
"Sätt upp contrasten till +3 och färgläget vill vivid direkt och ändra dom aldrig igen."
"99% av fotografer vet inte vad DOF knappen gör."
"För 99% av fotografering så ger en liten pocketkamera samma bilder som en systemkamera."
"Alla borde fota i JPEG för det gör jag. RAW är bara till för töntar som sitter och pillar med bilderna efteråt eftersom dom är för dåliga för att ta bilden rätt från början."
Om du tycker att allt detta låter vettigt så ska du inte läsa hans sida innan du kan mer om fotografering.
Som många här redan har konstaterat så tjänar han pengar på att låta självsäker och få nybörjare att köpa saker ifrån hans länkar (som han får betalt per klick för). Mer eller mindre alla som vet lite om foto skrattar bara åt honom.
Han pratar otroligt mycket om att man borde vara ute och fota istället för sitta och läsa om utrustning, det ironiska är att majoriteten av hans sida är dedikerad till just utrustning och han verkar lägga väldigt mycket tid på att skriva om den.
Han har dessutom flera gånger blivit ertappad med att skriva recessioner om saker han aldrig testat. Allt för att få folk att klicka på hans länkar.
Sista spiken i kistan är att hans bilder är mediokra som bäst; samma vidvinkelbild på landskap med färginställningarna på max.
Han är varken kunnig, kreativ, informativ och ett av dom sämsta ställerna att samla information på om man är nybörjare.