Till Lennart. Börjar med 7D exemplet mor D300, jag tror att Nilsson menade att 18Mp hade en förmåga att teckna lite mer detaljer än 12Mp, man kunde se en skillnad just i den bilden i alla fall, visst inte superstor på något sätt men en liten skillnad. Och där kan jag då förstå att NX1 med sina 28Mp under bra förhållande också kan teckna detaljer bra. Tvivlar inte på att NX1 är en mycket bra kamera, men den har ju inte det höga DR som tex D7200 visar upp trots BIS-sensor. ( källa DX0 )
Exemplet med NX1 och A7RII skvallrar ju inte om att NX1 totalt sett har något att sätta i mot, sedan ser det ut som att NX1 är bättre på gränssnitt, menyer och annat godis. gamla A7R och D800 går ju lika när man tittar på DX0, men är också något äldre än NX1.
Det är nog jag som kanske inte förstod dig riktigt bra, eller menar du rakt av att NX1 kan mäta sig över hela linjen med gamla A7R1 ( inte autofokus, EVF, Touch skärm och sådant )-utan bildkvalitet från bas-ISO och uppåt.
Förövrigt har jag fått uppfattningen att det är Fujifilm som ligger allra närmast en FF-kamera X-T1 och X-Pro1/2.
Ps-( vet att DXO inte kan avgöra allt med en kameras bildkvalitet, men att DX0 visar på en grundpotensial )
//Bengt.
Nej, jag menade att en liten sensor i en del fall kan stå sig bra jämfört med en större. I annat fall hade knappast den här tråden funnits. Skillnaden mellan 28 och 36 mp är inte stor men sensorarean hos A7R är lite mer än dubbelt så stor.
Nej igen, rakt av över hela linjen kan inte NX1 mäta sig med A7R. Däremot har den mycket snabbare och exaktare AF, bara ett knappt steg sämre DR, isoprestandan är bra men dyker fortare än A7R.
Bättre menyer, pekskärm, effektivare videoegenskaper (4K), inbyggd snabbare WiFi och Bluetooth har dock NX1. Även EVF-sökaren är stabilare och uppdaterar sig snabbare. Ergonomin bör den nog få ett extra plus för liksom 8 fps-läget och inbyggd blixt samt möjligheterna en öppen källkod kan ge.
Så det hela handlar väl om (som vanligt) Allt finns inte i EN kamera, men NX1 är mer allround.
Dock är det sensoregenskaper vi diskuterar här. Och det ska till väldigt bra glas för att få den snygga bakgrundsoskärpa en FF ger.
Så, nej Fuji är inte "närmast" en FF (ännu), men kan bli när nya X-Pro 2 kommer. Vad Fuji däremot har är ett gäng små, skarpa och ljusstarka gluggar som bäddar för att resultatet kan bli FF-likt om man inte drar upp deras nuvarande 16 mp-filer för stort.
I fallet Fuji skulle det förvåna mig om de inte lyckas bra med sina nya 24mp X-trans sensorer.
Dock har NX1 sina 28,2 mp och X-Pro 2 finns inte på marknaden ännu.
För övrigt antar jag att du vet att antalet pixlar inte är detsamma som faktisk upplösning?
Mvh//Lennart