Om man pratar Nikon-språk (lättare att skriva DX än APS-C) så har FX dubbelt så stor sensor som DX. En dubblering är precis ett steg och därmed är skillnaden just ett steg om tekniknivån är densamma. Jag tror att alla här vet skillnaden mellan att välja f4.0 istället för f2.8, 1/400 istället för 1/800 eller ISO 400 istället för ISO200. Visst är det en skillnad men hur stor? Hur ofta är man på gränsen där ett steg är avgörande? Efterhand som bilden för både FX och DX blir bättre för varje generation kanske man till slut är på en nivå där DX helt enkelt är bra nog i alla praktiska fall, "good enough"? När den nivån uppnås finns det inte längre en avgörande fördel med FX.
Sannoilikt inte för de flesta i alla fall. Vi ser ju redan idag att en ny DX i många fall får i stort sett jämförbar prestanda med exempelvis gamla D3 med 9 år på nacken. Tar vi D7200 vs D3 så ger DX i detta fall både högre DR och detaljering MEN dock kvarstår fortfarande nästan 1 EV till fördel för D3.
Vi måste ju förutsätta, som du också antyder, att sensorerna för resp format utvecklas samtidigt så skillnaden kommer att bestå i så fall rent logiskt.
Men när en DX (jag använder din föreslagna terminologi) klarar exempelvis iso 51200 lika bra som dagens FX så börjar ju det hela jämna ut sig rejält. Även om FX då klarar dubbelt så högt iso. Sannolikt betyder det redan vid ett lägre isovärde inte så mycket för många.
Och jag tror att många tycker att vi till stora delar redan kommit dit. Icke desto mindre kommer ju FX-sensorn såvitt jag förstår alltid att ha ett försprång vad gäller ljusupptaget.
Sedan tror jag att vi får se alt fler specialmodeller. Exempelvis har vi ju A7S II med sina 12 mp och FF som är byggd så för att vara optimerad för ett speciellt ändamål. Likaså inom DX-området.
DX-sensorn har ju egentligen haft en flera år längre utvecklingskurva. Det fanns inga FX hos exempelvis Nikon förrän 2007. Canon kom visserligen med sin 11mp 1Ds FF 2002 följd av Kodak med 14 mp och Contax med 6mp. Dessa kameror var knappast speciellt allround.
APS-H sensorn kom däremot tidigt och många tyckte den var en bra kompromiss mellan APS-C och FF.
Bättre lågljusegenskaper kombinerad med hög framrate än APS-C.
Men hur vi än vrider och vänder på det hela så kommer FF (FX) alltid att ha enstegsförsprånget. Jag håller alltså med dig att en punkt kommer när det saknar betydelse för de flesta, men för vissa kommer behovet att kvarstå.
Egentligen tycker jag vi på sätt vis redan är där. De flesta APS-C är good enough och vissa mer än good enough. Men för vissa grupper kan det där extra steget betyda mycket.
Slutligen: OM DR ökar mycket högre upp på isoskalan på en APS-C så kan man ju utan för mycket brus eller bandning faktiskt få motsvarande extra steg som medger en snabbare slutartid vid behov. Man då "underexponera" och lyfta i framkallningen. Men likväl förbaskat så kan en FF(FX) göra samma sak och kan därmed tåla ytterligare ett stegs underexponering.
Men vad det sedan betyder för flertalet är ju inte helt fastslaget. Jag tror det betyder mindre- fast för det mindre fåtalet kan det vara skillnaden mellan en användbar bild eller inte.
//Lennart
Edit: Såg att Martin redan berört vissa saker som jag tagit upp. Hans inlägg fanns inte när jag började skriva detta