Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen fördel med ff snart?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hammaren och spikpistolen lever vidare sida vid sida, likaså kommer olika Fotoapparater att göra det samma.
//Bengt.

Det var banne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades. Skämt-å-sido, jag måste bara säga att ditt inlägg var fantastiskt bra skrivet. Jag tror du har helt rätt.

Nikon är såvitt jag vet den enda kameratillverkare som på senare tid har introducerat en digital systemkamera som saknar videomöjlighet.

Jag menar förstås inte att Nikon på allvar stretar emot. Nikon har gjort "bakåtsträvande" grejer förr, som ett slags "statement" att de vet var de kommer ifrån. Sentida versioner av Nikon S3 och SP, t.ex, samt F6 (som visserligen var supermodern, men en ny F-kamera 2004 var kanske inte direkt framåtsträvande). FM3 kanske kan räknas dit också.

Nikons vanliga verksamhet tycker jag dock verkar se framåt med stadig blick.

Något som ändå pekar på att man skiljer videofunktionen från stillbilder är Canons satsning på STM respektive USM- optik.
STM är mjuk och följsam för video medans USM är blixtsnabb för aktionbilder.
Det finns heller ingen optik med motorzoom för de stora drakarna vad jag vet.
Panasonic har powerzoom för micro-43 vilket kan vara användbart för video.

Av Canons fullformatare är det väl ingen som är speciellt utformad för video jämfört med hur bra de är för stillbilder. (undantaget proffsmodellerna C)

Framtiden för video kanske ligger runt formatet super 35 (ca en halv FF-ruta). Man kan då säga att dagens objektiv för APS-C passar bra för formatet.
Många filmar i 4K med Panasonic GH4 med sitt micro-43 format och får hög kvalitet.

Nikon är såvitt jag vet den enda kameratillverkare som på senare tid har introducerat en digital systemkamera som saknar videomöjlighet.

Jag menar förstås inte att Nikon på allvar stretar emot. Nikon har gjort "bakåtsträvande" grejer förr, som ett slags "statement" att de vet var de kommer ifrån. Sentida versioner av Nikon S3 och SP, t.ex, samt F6 (som visserligen var supermodern, men en ny F-kamera 2004 var kanske inte direkt framåtsträvande). FM3 kanske kan räknas dit också.

Nikons vanliga verksamhet tycker jag dock verkar se framåt med stadig blick.

Aha, då förstår jag vad du menar och håller med dig. Jag är faktiskt lite förvånad att de inte gjort mer tillbakablickande eller nostalgi-aktiga produkter (än Df), sådant går nog att tjäna pengar på. Men nu är vi nog på väg off-topic :)

Jag tycker inte att det ser ut så. Stillbild och video konvergerar mer och mer som jag ser det härifrån där jag sitter.

Det är väl bara Nikon som stretar emot. :)

Var inte Nikon först med filmmöjlighet i D90, D300s hakade på. ( om man pratar systemkameror )

Vi hade väl uppe för något år sedan detta med att allmänheten bidrar med sina telefon/filmer/bilder, och att dom då släppt på kvalitets kraven dom stora nyhetsbolagen runt världen, alla har inte den senaste dyraste telefonen, utan det filmas även med gamla telefoner, vilket är lätt att se på nyhetsflödet. så kallade ufo bilder är ofta mycket skakiga och grumliga av någon anledning, you tube har mycket skräp förstås, så det gäller att sålla bland det enorma filmflödet.

Tycker att det är synd när redaktionerna gör sig av med fotografer, och låter allmänheten jobba åt dom, fins fördelar med det också så klart, men det är inte bra när dom inte kan hålla i telefonen utan det hoppar och far.

//Bengt.

Det fanns. Jag har ett objektiv som heter Canon EF 35-80mm 1:4-5.6 Power Zoom, och jag tror bestämt att även Minolta gjorde ett liknande.

Det var dock mycket långt innan stillbildskameror kunde användas för video.

Det fanns. Jag har ett objektiv som heter Canon EF 35-80mm 1:4-5.6 Power Zoom, och jag tror bestämt att även Minolta gjorde ett liknande.

Det var dock mycket långt innan stillbildskameror kunde användas för video.

Minoltas motorzoomar kom väl i samband med -xi serien, 7xi och proffsmodellen 9xi som för övrigt hade en mullig slutartid på 1/12000 s och X-synk på 1/300 s och trådlös blixtstyrning vill jag minnas i övrigt var kamerorna strömslukande rymdskepp och objektiv som medgav användbara cropramar i zoomarnas mellanbrännvidder, kameror som var för "smarta" för sin tid......objektiven minolta hade var väl 28-80/105, 80-200, 100-300 hur bra dem är vet jag inte

---
Det stämmer, fast Minolta tog i alla fall fram fem st FF-objektiv med motorzoom:
AF 28-80/4-5.6 xi, AF 28-105/3.5-4.5 xi, AF 35-200/4.5-5.6 xi, AF 80-200/4.5-5.6 xi och AF 100-300/4.5-5.6 xi.

---
---
Ifall du med "de stora drakarna" menar fullformat. Till APS-C-systemkameror kan du hitta powerzoomobjektiv. Vilka mycket riktigt tillkom efter att videofunktion införts i stillbildskameror.

Nähä, kom på att det där sista inte stämmer. Det finns åtminstone ett FF-objektiv med PowerZoom. - Sony FE PZ 28-135/4 G OSS (FE = Fullformat E-mount).

Kostar ca 26.000 kr, vilket amatörer såklart anser vara svindyrt, medan videoproffsen anser det vara ett vrakpris, eftersom det tydligen inte går att hitta något motsvarande videoobjektiv för under en kvarts miljon spänn...

Eller uttryckt på annat sätt - Sony-gubbsen förefaller inte vara särskilt oroliga för att FF står inför utrotning inom den närmast överblickbara framtiden. :)

---
En tydlig tendens senaste två åren är ju att tempot för nya kameramodeller faktiskt har sjunkit ganska drastiskt, men att det istället kommer fler nya objektiv. Det för mig är ett tecken på att kameratillverkarna håller på och anpassar sig för en marknad där det gäller att locka entusiaster att lägga pengar på annat än nya kamerahus vartannat år.
---
Ähum, ska man hänga med i utvecklingen är det nog nödvändigt att vara åtminstone något lite Sony-fanboy... :)

Du räknar inte med spegellösa fullformatskameror här? Gör man det skulle jag istället vilja säga:
"En tydlig tendens senaste två åren är ju att tempot för nya"
spegellösa FF-kameramodeller faktiskt har ökat ganska dramatiskt, med 6 nya FF-modeller från Sony och 1 från Leica...

Dvs att anpassa sig till den befintliga marknaden och locka entusiaster med nya objektiv är inte enda möjligheten. Man kan ge sig in i en ny kameranisch och där ösa på med full trottel och EBK:n *) på sista steget, som vi har sett. Därmed givetvis inte sagt att man inte passar på att komma ut med fler objektiv OCKSÅ, det gör verkligen Sony när det gäller spegellösa FF-objektiv. Deras ambition där är väl 7-8 nya objektiv per år. Plus att Zeiss dessutöver levererar så många de förmår att tillverka. Vilket tydligen ändå inte räcker till - Zeiss har ju flera gånger bett om ursäkt för långa leveranstider av Batis och Loxia pga att de inte hunnit bygga ut sin produktionskapacitet tillräckligt snabbt för att täcka efterfrågan.

Men självfallet kommer denna branta ökning att mattas av så småningom när det initiala efterfrågebehovet börjar bli mättat.

*) EBK = EfterBrännKammare
För att få perspektiv på vad sista steget på EBK:n innebär kan jag nämna att enbart bränslepumpsmotorn i SAAB JA37 Viggen (som är det största och mest kraftfulla stridsflygplan Sverige byggt, liksom vad som någonsin funnits i världen då), är på 330 hk.
En 25-liters jeepbränsledunk bör väl räcka till 2-3 timmars landsvägskörning med en normal bil, medan JA37-motorn i stort sett stjälper i sig en sådan dunk - PER SEKUND!

Kan vara bra att känna till ifall någon skryter med antalet hästkrafter i sin nya bil.
"Fantastiskt, nästan lika många som motorn till BRÄNSLEPUMPEN i JA37..." :)
.

Det finns som vi kan se på diverse ställen (bl.a. Fotosidans nyhetsspalt) alltjämt gossar som inte uppvisar något missmod när det gäller framtiden för fullformat. Phase One drar t.o.m. på än värre och lanserar den första fullformats mellanformatskameran med CMOS-sensor (fullformat i betydelsen att den digitala sensorn med arean 53,7 x 40,4 mm är lika stor som det analoga filmformatet 6x4,5 cm brukar vara i praktiken).

Att det är Sony som har utvecklat denna sensor lär väl knappast komma som en överraskning för någon. Och skulle så vara fallet har man uppenbrligen för lite Sony-fanboyism i sig... :)

Och där har vi den springande punkten - varje ny teknik som kan göra en mindre sensor bättre kan ju ganska snart (till ett lite högre pris) användas i en större sensor. Och då är vi tillbaka på det fundamentala: Större yta samlar in mer information vilket alltid kommer att vara en fördel, oavsett tekniken i övrigt.

Tekniken kan ju användas på den större sensorn som du skriver. Fast om vi kommer till den dagen när pixelantalet inte är relevant.

Om jag ponerar att det är 100 megapixel på en fullformat sensor, och en cropsensor dryg 65 megapixel.

Det kanske redan finns ett tal där vi inte hur gärna vi vill kan se en skillnad på upplösningen. Men bara för min frågas skull...

Om tekniken används för båda storlekarna av sensorn. Blir det någon skillnad om man i samband med storleken på sensorn också justerar antalet pixlar?

Du räknar inte med spegellösa fullformatskameror här? Gör man det skulle jag istället vilja säga:
"En tydlig tendens senaste två åren är ju att tempot för nya"
spegellösa FF-kameramodeller faktiskt har ökat ganska dramatiskt, med 6 nya FF-modeller från Sony och 1 från Leica...
Tre från Leica, väl? (SL Typ 601 samt M Monochrom Typ 246 och M Typ 262).

"FF" tycks inte vara på utdöende.

Minoltas motorzoomar kom väl i samband med -xi serien, 7xi och proffsmodellen 9xi som för övrigt hade en mullig slutartid på 1/12000 s och X-synk på 1/300 s och trådlös blixtstyrning vill jag minnas i övrigt var kamerorna strömslukande rymdskepp och objektiv som medgav användbara cropramar i zoomarnas mellanbrännvidder, kameror som var för "smarta" för sin tid......objektiven minolta hade var väl 28-80/105, 80-200, 100-300 hur bra dem är vet jag inte

Jag mins att jag ryggade tillbaka när XI kamerorna kom, För Minolta hade lagt till en form av automatisk Zoom kameran skulle själv räkna ut hur mycket zoom beskärning motivet krävde, nu har dom gått för långt tänkte man då, kanske gick att stänga av, men jag mins inte hur det var.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar