---
En tydlig tendens senaste två åren är ju att tempot för nya kameramodeller faktiskt har sjunkit ganska drastiskt, men att det istället kommer fler nya objektiv. Det för mig är ett tecken på att kameratillverkarna håller på och anpassar sig för en marknad där det gäller att locka entusiaster att lägga pengar på annat än nya kamerahus vartannat år.
---
Ähum, ska man hänga med i utvecklingen är det nog nödvändigt att vara åtminstone något lite Sony-fanboy...
Du räknar inte med spegellösa fullformatskameror här? Gör man det skulle jag istället vilja säga:
"En tydlig tendens senaste två åren är ju att tempot för nya"
spegellösa FF-kameramodeller faktiskt har ökat ganska dramatiskt, med 6 nya FF-modeller från Sony och 1 från Leica...
Dvs att anpassa sig till den befintliga marknaden och locka entusiaster med nya objektiv är inte enda möjligheten. Man kan ge sig in i en ny kameranisch och där ösa på med full trottel och EBK:n *) på sista steget, som vi har sett. Därmed givetvis inte sagt att man inte passar på att komma ut med fler objektiv OCKSÅ, det gör verkligen Sony när det gäller spegellösa FF-objektiv. Deras ambition där är väl 7-8 nya objektiv per år. Plus att Zeiss dessutöver levererar så många de förmår att tillverka. Vilket tydligen ändå inte räcker till - Zeiss har ju flera gånger bett om ursäkt för långa leveranstider av Batis och Loxia pga att de inte hunnit bygga ut sin produktionskapacitet tillräckligt snabbt för att täcka efterfrågan.
Men självfallet kommer denna branta ökning att mattas av så småningom när det initiala efterfrågebehovet börjar bli mättat.
*) EBK = EfterBrännKammare
För att få perspektiv på vad sista steget på EBK:n innebär kan jag nämna att enbart bränslepumpsmotorn i SAAB JA37 Viggen (som är det största och mest kraftfulla stridsflygplan Sverige byggt, liksom vad som någonsin funnits i världen då), är på 330 hk.
En 25-liters jeepbränsledunk bör väl räcka till 2-3 timmars landsvägskörning med en normal bil, medan JA37-motorn i stort sett stjälper i sig en sådan dunk - PER SEKUND!
Kan vara bra att känna till ifall någon skryter med antalet hästkrafter i sin nya bil.
"Fantastiskt, nästan lika många som motorn till BRÄNSLEPUMPEN i JA37..."
.