Annons

Helgläxa

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo jag vet men säg det till min hjärna som hakar upp sig på just det!! ;o)) Jag får gå å stänga av mig och försöka hitta en ny infallsvinkel, en heldagstur ute i skogen eller nått... kanske har jag turen att bli jagad av en björn, och där kan det ju hänga på en väldigt skör... ;oD

Jag har ju en par dagar på mig, så jag ska luska fram nått, läxorna måste man ju göra!
/
Bettan
 
Hoppas att jag inte får dig att bryta ihop... :)

Jag har en bild nu men den är inte riktigt bra. Jag skall se om jag hinner och kan få en annan bild innan deadline annars så får den första duga. :)

/N
 
Ni lägger verligen ribborna så högt.
Jag vet hur det brukar bli i veckorna och därför kröp jag till korset och valde bilden från igår. Budskapet funkar för mej men bilden...
Hoppas på en ny chans i nästa uppgift.

/AnWi (Per-Erik, väntar på din tolkning)
 
Min valda bild för Mats & Kenneth

Då både jag och Mats laddat upp och kommenterat varandras bilder (och dessutom Kenneth som inte fick vara med och välja / tolka en bild, men som kunde bidra med en egen bild) så kommer här det stora avslöjandet.

Bilden, som heter "Solnedgång i kulturlandskapet", beskrevs så här av mig:

"Bilden jag fastnat för, som jag nu ska beskriva för Maxell (och er andra) utmålar en dystopi. Det vilar en tung domedagskänsla över den ödsliga och ödesmättade bilden. Trots att bilden inte på något sätt innehåller futuristiska element infinner sig känslan av en framtid där människan försatt sig själva på listan över utrotningshotade arter. Samtidigt väcks någonstans en strimma hopp. Än har inte domen fallit."

Både Mats och Kenneth fångade andemeningen exemplariskt men på helt olika sätt, vilket var intressant.

Jim Heikkinen har skapat förlagan och den ser ut så här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/25371.htm?set=lp
 
Tillbaka från dagens strapatser. Nån lurade mig till nått jädra fiskafänge som hette "Trollharen" och påstod att man skulle kunna fota trutar där, men inte en trut inom fotoavstånd, bara en massa människor. Värre än i stan.

Jaja, min bild är i kritikpolen nu, och Anders bild kommenterade jag strax efter lunch innan jag åkte. Så det var redan klart. Ska vi titta lite på originalen då? Jag hade ingen favorit på lager, så jag letade en som jag kunde formulera mig runt och hittade den här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/752988.htm?set=lp

Å jag gissar att Anders hade valt den här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/133551.htm?set=lp

Hade redan idéerna klara när jag hittade den och höll mig till min plan, även om den bildmässigt skiljde sig från originalet. Min bild hade nog inte blivit annorlunda även om jag inte tjuvkikat.
 
Visst hade även du gissat rätt Per-Erik.

Jag lovar vara mera abstrakt nästa gång, det var din oro tidigare i tråden som fick mej att vara lite mera sansad.

Kul att vi är klara Per-Erik. Nu är det bara att vänta på de andra och de "utlovade" skratten.

Nivån på din bild hade jag aldrig hittat i omgivningarna. Den är vacker i sitt slag och avsevärt mera mystisk än min. De fallfärdiga hus jag har i "bildminnet" står mera öppet, inget jag kan minnas är igenvuxet.

Roligt att man inte var helt fel ute i alla fall.

/AnWi
 
Min valda bild för Oscar Mannbro

Då är det dags även för mig att avslöja min källa. Bilden är Lars-Göran T Abrahamssons "Groda i det gröna"

Bilden har kanske motivmässigt inte så stora likheter med din Oscar, men jag är imponerad av din kreativitet för att få till en bild som stämmer så väl ihop med min beskrivning. Framförallt så är jag imponerad av att du lyckades få till en bild med humor, för det är nog bland det svåraste som finns att åskådliggöra på beställning. Humorn i din bild är dessutom mycket mer framträdande.
 
Heh, ja motivval, teknik, färgskalor...inte mycket gemensamt mellan min bild och grodan :)

Kul bild.

Var faktiskt inne på djur först (dock ej grodor). Min första idé var att fota en flamingo, de är ju både färgstarka och kan vara humoristiska etc, men då jag inte hade möjlighet att ta mig till Slottsskogen så blev det inte den idén utan vätten i stubben.
 
jkene skrev:
Jag har mycket att säga, men väntar till alla i är mål. Vill inte stressa dem mer :)

Och budskapet av ovanstående mening blir "skynda er på nu, slöfockar, för nu sitter det folk och väntar på att få läsa Kenneths slutsatser av övningen".

Men känn er inte stressade... :)
 
mannbro skrev:
Och budskapet av ovanstående mening blir "skynda er på nu, slöfockar, för nu sitter det folk och väntar på att få läsa Kenneths slutsatser av övningen".

Men känn er inte stressade... :)

Nja, jag tror inte mina ord kan mäta sig merd era bilder.
 
Festligt

men inte helt konstigt att både jag och Mats fastnat för en bild av Lars-Göran T Abrahamsson.

Ett bra betyg åt Lars-Göran för hans vackra bilder.

/AnWi
 
Re: Min valda bild för Oscar Mannbro

Maxell skrev:
Då är det dags även för mig att avslöja min källa. Bilden är Lars-Göran T Abrahamssons "Groda i det gröna"

Bilden har kanske motivmässigt inte så stora likheter med din Oscar, men jag är imponerad av din kreativitet för att få till en bild som stämmer så väl ihop med min beskrivning. Framförallt så är jag imponerad av att du lyckades få till en bild med humor, för det är nog bland det svåraste som finns att åskådliggöra på beställning. Humorn i din bild är dessutom mycket mer framträdande.

Hoho, den där bilden hade jag också tänkt välja först men så insåg jag att jag hade den bland mina favoriter på hemsidan så det kanske blivit lite trist ;)
 
Vi kanske skall se till att inte ta bilder från "kändisar" till nästa uppgift. Det är ju ganska uppenbart att det påverkar utmaningen på ett sätt som inte var tänkt.

Om nu Kenneth orkar med en läxa till förståss.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Vi kanske skall se till att inte ta bilder från "kändisar" till nästa uppgift. Det är ju ganska uppenbart att det påverkar utmaningen på ett sätt som inte var tänkt.

Om nu Kenneth orkar med en läxa till förståss.

/AnWi

Återkommer om det när alla är klara :)
 
Jag är inte stressad, jag är inte stressad, jag är inte...

Jag hoppas få min bild färdig under dagen, beror på om skyfallen här över ger med sig eller ej!

Men stressad? NÄHÄÄÄ då!!

*blåljuger*
/
Bettan
 
OK..
Jag gjorde ett försök och bilden finns att skåda i mitt album konst-igt.

Jag kan väl med en gång erkänna mitt misslyckande då jag nog tyvärr bara fått med Niclas slutkläm på sin analys.. Å jag har ett enormt behov av att få bortförklara mig! ;o))

Hällregn, syndaflod, kallt, ingen värme eller kärlek så långt ögat kan nå.. men kanske kan de anas i den där högen till höger i bild.. med lite vilja så!

Bilden är manipulerad,jag ville typ ha sista ordet..

Här finns bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/769821.htm?set=lp
 
Det var en dag för några veckor sedan när jag och sonen stannade till vid Vågen, den lokala "ankdammen". Sedan en vecka tillbaks så hade en havstrut vistas där som jag förgäves försökte ta kort på. Nu kliver vi ur bilen och smyger på truten, jag tittar fram med kameran och hinner med ett kort innan truten flyger. Jaha. Går och pratar med de kameraförsedda damerna på parkbänken. Gissa vem? Bettan med fotokompis såklart. Vi stod och pratade kameror och fotografering när de helt plötsligt sliter upp kamerorna som börjar smattra. Orsak? En and kommer in för landning rakt emot oss. Fötterna hängandes som utfällda landningställ. När den landat fortsatte samtalet som inget hade hänt.

Slutsatts: Bettan missar inte en chans att fota andfötter!

Ps: Det var vid det här tillfället jag fick tippset om Trollharen, nått hon ska få förklara närmare nästa gång vi stöter ihop......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.