Annons

Helgläxa

Produkter
(logga in för att koppla)
Jasså, man har ett arkiv med ankfotsbilder? Då förstår jag manipulationen. Trodde det var en gummianka :)
 
Jag är sååååå ledsen Per-Erik, av två orsaker! ;o))

Nr1, ber om ursäkt för att Trutarna inte ville visa sig för dig ute i Trollharen, mig sätter de sig i knä på var gång jag är där! *fan vad jag ljuger* Bättre lycka nästa gång! Men havet, det är ju där du får leta jue! Om inte truten är kvar i and dammen förståss! ;o))

Nr 2, tyvärr, andfötter i all ära men det är denna lunne som fått sätta fötterna till! Hoppas han inte saknar dem för mycket! SORRY! ;o)
 

Bilagor

  • lunnefotter.jpg
    lunnefotter.jpg
    39.6 KB · Visningar: 204
Aha. Tyckte det var något konstigt med fötterna. De såg lite för mjuka ut i formerna.

Jo jag skymtade havet. Men det där med att leta kom av sig. Kändes hela tiden som man var påväg in på någons tomt. Man är ju lite paranoid och tror att alla ska bli störda, så det blev för mycket för mig. Ska jag åka dit så blir det inte ensam igen, eller så får jag fråga lite mer detaljerat var jag ska gå någonstans.

Men nu är det iallafall andra projekt på gång. Ska tillbringa åtminstone hela hösten ute på Heden och dokumentera gymnasiets verksamhet, framförallt esteterna. Tillsamans med det vi gör här så känns det väldigt intressant. Känns som man tagit de första staplande stegen mot att skapa bilder. Inte som motsatts till objektorienterade avbildningar, utan som ett alternativ och komplement.

Var betraktare på en danslektion idag, men jag blev snabbt elev. Det handlade nämligen mycket mer om symbolik/symboler än om dans. Temat var makt, och hela tiden dök det upp fragment till fotografier i hjärnan. Mycket intressant. Hann föresten med att fota lite också, bl.a. upptäckte jag hur otroligt bra det kan vara att ställa in exponeringen manuelt och sedan köra samma inställningen resten av sessionen.

Hade gärna gått en fotoutbildning, men det känns som den kommande tiden som Esteternas hovfotograf kan ge en hel del också. Specielt om jag kompleterar med såna här saker som uppgiferna vi gör här.

Blir jag less på alla budskap, symbolik och bildkomposition så finns det alltid en hel natur fullt med fåglar att ta porträtt på.
 
Boop skrev:
Jag är sååååå ledsen Per-Erik, av två orsaker! ;o))

Nr1, ber om ursäkt för att Trutarna inte ville visa sig för dig ute i Trollharen, mig sätter de sig i knä på var gång jag är där! *fan vad jag ljuger* Bättre lycka nästa gång! Men havet, det är ju där du får leta jue! Om inte truten är kvar i and dammen förståss! ;o))

Nr 2, tyvärr, andfötter i all ära men det är denna lunne som fått sätta fötterna till! Hoppas han inte saknar dem för mycket! SORRY! ;o)

Det förklarar varför den ser så j-a lessen ut!
 
Nu väntar vi bara med spänning på bilder eller statusrapport från

- Richard Lindberg
- Niels Jörgensen
- Niclas Söderlund

Hur går det pojkar?
 
Ameeeen!!! ;o))
Vilken UNDERBAR bild!! En bild jag för mitt LIV inte kunnat föreställa mig! ;o) Jag var helt inne i naturens värld!

En riktigt vacker, verkligen skör betraktelse med massor av kärlek och värme!
/
Bettan
 
Richard låter meddela från en biblioteksdator att hans bild är klar, men att han i den tomma nya lägenheten (där han för närvarande väntar på flyttgubbar) saknar nätåtkomst. Han räknar med att ha bilden - och därmed den spännande upplösningen på denna övning - uppe innan fredag.

När övningen är helt klar har jag lite frågor till er.

I morgon torsdag kommer det också ut en ny helgläxa om ni är intresserade :) Denna gång signerad Oscar Mannbro, och den utförs på egen hand.
 
jkene skrev:
Richard låter meddela från en biblioteksdator att hans bild är klar, men att han i den tomma nya lägenheten (där han för närvarande väntar på flyttgubbar) saknar nätåtkomst. Han räknar med att ha bilden - och därmed den spännande upplösningen på denna övning - uppe innan fredag.

När övningen är helt klar har jag lite frågor till er.

I morgon torsdag kommer det också ut en ny helgläxa om ni är intresserade :) Denna gång signerad Oscar Mannbro, och den utförs på egen hand.
Det här var inte så svårt som jag först befarade, men jag hade kanske också en hel del tur med min bild. Dels så var Oscars analys väldigt "snäll", dels så råkade omständigheterna passa mig.

Jag ser verkligen fram mot en fortsättning. Det här är precis vad jag vill ha, och jag hänger på så gott jag kan.
 
Känner också att jag behöver det här, även om jag fotar så det räcker i veckorna.

Men jag kan ju såklart inte lova resultat varenda gång. Känns uppgifterna inte alls som min grej så kanske jag lämnar walkover, samma sak om tiden inte räcker till.
 
Spontaniteter och förslag

Även om Richards bild inte är ute än (men den är klar) så startar jag en liten sammanfattning här och har också med ett förslag.

Jag måste börja med att säga att jag är djupt imponerad av vad ni lyckats prestera på kort tid och det under taskiga väder-, boende- årstids- och rekvisitaförhållanden.

På alla fronter har ni lyckats planera, arrangera och fotografera långt över vad jag trodde skulle vara möjligt på bara ett försök - och det under tidspress. Er berättarteknik har också visat sig vara magnifik. Jag tror också att ni – precis som jag – har tyckt att det har varit förbenat kul dessutom.

Är mycket intresserad av er feedback, och också feedback från er som beskådat men ej deltagit i denna övning.

Jag tror det finns intresse att fortsätta med övningar av denna typ och vill därför ha er synpunkt på följande förslag:

Kontinuerligt övande
Jag föreslår att "Den andra bilden" körs som permanent övning en gång i månaden, med start den 15 och deadline ca två veckor efter (den siste varje månad). Under hela perioden kan man anmäla sig till nästa start. Fördelen med denna övning är att förutsättningarna ändras varje gång – ingen omgång kommer att vara den andra lik och den täcker in många viktiga element i bildskapandet. Såvida ingen har förslag på "regelförändringar" kör den precis som vi har gjort nu (men med två veckors utförande istället för en).

Det betyder att det kommer att finnas två veckor på en månad där ingen övning pågår. Förslår att dessa veckor ägnas åt annorlunda och varierande övningar. Har redan fått förslag från Oscar och Niels på kreativa övningar och Oscars övning postas senare ikväll som nästa helgläxa (Niels övning står på listan som nummer 3 och kommer om några veckor). Detta blir då typiskt övningar som tar några dagar eller en vecka – give or take – att genomföra. Dessa utförs individuellt och ingen anmälan är nödvändig – har man tid och lust deltar man. Har ni egna på förslag på övningar – maila dem till mig så lägger jag dem på listan. Enda kravet är att övningen på något sätt får oss att jobba med bildseende och/eller bildskapande - element såsom budskap, symbolik eller berättelse.

Fördelen med hela upplägget är att man bestämmer själv när och om man vill vara med i en övning – man mister inget på att stå över och kan ta det hela i sitt eget tempo. Är man med i alla övningar hela tiden betyder det att man skall producera ca 3 bilder i månaden.

Föreslår slutligen att vi håller oss i naturdelen av forumet – även om vi i övningarna accepterar färdiga bilder som kanske inte har med natur direkt att göra. De flesta av oss tycks ha naturfotografering som förstahandsintresse, men det betyder inte att man inte kan vara intresserad av andra genrer eller kan lära sig något genom att jobba med andra genrer.

Om ni slutligen tycker att detta är en god idé skriver jag gärna en kort artikel för fotosidan för att puffa för dessa övningar.
 
Hejsan allihopa. Sitter på wlan på ett fik i stockholm, men det funkar ju lika bra ;)

Här kommer min bild till svar på Niels tolkning:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/772055.htm

Jag kanske får känslorna från lite personligt engagemang men jag har en känsla av att den funkar.

För att få en recap av Niels beskrivning till mig citerar jag den här:

"Först får jag en känsla av storslagenhet och det fantastiska ljuset ger bilden ett sällant skimmer.
Därnäst får jag en känsla av gemensamhet, av kameratskap och oförbehållen kärlek till en vän.
Slutligen ger mig bilden en känsla av nostalgi."

Mvh
Richard
 
Mycket bra, Kenneth!

Kommer att fortsätta att se fram emot dessa övningar.

Måste säga att den här senaste omgången för min del varit mycket lärorik. Inte bara just för det här med att tolka och förmedla känslor och budskap i bilder men också - kanske ännu mer - har det varit mycket nyttigt att i flera dagar gå och fundera och spåna på en enda bild.

Att planera, värka, fundera, ha ångest, brainstorma etc i dagar för ett klimax på 1/125 sekund är sannerligen tålamodsprövande :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.