AWid
Aktiv medlem
Fast där håller jag inte riktigt med digOch exakt av denna anledning behöver man ha en korrekt belysning och neutalgrå färg på väggarna. Bra att du skrev det själv, så slapp jag ;-)............................
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast där håller jag inte riktigt med digOch exakt av denna anledning behöver man ha en korrekt belysning och neutalgrå färg på väggarna. Bra att du skrev det själv, så slapp jag ;-)............................
Håller med dig till fullo i detta. Därför kör jag Windowsmaskiner istället för Apple när jag redigerar, såväl som när jag gör vardagssysslor på datorn, eller köper Android (i mitt fall Samsung) istället för Iphone (för att ta det som jämförande exempel). Det är "good enough" (för mig).Det är ju det jag vill undvika.
Nä, men det omgivande ljuset påverkar också ditt färgseende. I annat fall skulle man inte behöva ha ljus med förutbestämda specifikationer, eller väggar i neutralgrå färg. Det finns ju skäl till varför standarden föreskriver det, vilket du som ingenjör naturligtvis själv begriper.Fast där håller jag inte riktigt med digDet är ju inte bordslampan som står några meter bort som genererar bakgrundsbelysningen i din skärm.
Det är förvisso det viktigaste.För mig spelar det i alla fall ingen roll så länge bara skärmen visar rätt färger.
Det är ju lyckligtvis den möjligheten som står till buds, jaFast tycker man det blir galet med vanligt glödlampsljus som allmänbelysning så är det väl helt ok att åtgärda det oavsett vad jag tycker och tänker![]()
Fast där håller jag inte riktigt med digDet är ju inte bordslampan som står några meter bort som genererar bakgrundsbelysningen i din skärm. För mig spelar det i alla fall ingen roll så länge bara skärmen visar rätt färger. Fast tycker man det blir galet med vanligt glödlampsljus som allmänbelysning så är det väl helt ok att åtgärda det oavsett vad jag tycker och tänker
![]()
Med andra ord påverkar det hur vi uppfattar färger, eller !?// Däremot blir ju då skärmens ljusstyrka för kraftfull. Mörka partier upplevs i det läget ljusare än vad de är och rimligen bör då utskrifterna komma ut med lite för hög svärta.
Och med tanke på bläckpriset, lär en armatur betala sig ganska fort, om man skall undvika att praktisera "trail and error" metoden.// Några få procents fel kan i vissa bilder vara avgörande för om printen ska slängas eller hamna på väggen.
That`s my point !// ska det bli nära hundra procent så krävs insatsen.
En liten kommentar bara eftersom det var jag som tog upp "trial and error" först i den här tråden. Mitt (i och för sig rätt begränsade) kunnande om att själv skriva ut bilder bygger delvis på rätt många års erfarenhet (trial and error) av att skriva ut på egen skrivare. Men det betyder inte att var och varannan utskrift hamnat i pappersinsamlingen. Felprocenten på utskrifterna är låg och nästan uteslutande beroende två orsaker nämligen:.....................Och med tanke på bläckpriset, lär en armatur betala sig ganska fort, om man skall undvika att praktisera "trail and error" metoden. That`s my point !...............
Summa summarum; Var och en blir salig över egen tro, var och en gör vad som passar den enskilde bäst, antar jag.
Du kör med nersläckt rum i glödlampsljus och är nöjd med det, GamleJ har byggt sig en fågelholk som han målat i en av industristandarden föreskriven färg och hängt upp en lysrörsarmatur och känner sig tillfreds med det, och jag tänker låta målaren måla om mitt sovrum i en av standarden föreskriven neutralgrå färg (passar på när det blir kostnadsfritt), och sedan kompletterar med en för ändamålet lämplig ljuskälla.
Slutet gott, allting gott !
Det var inte avsiktligt, så jag ber om ursäkt utifall att du tog dig illa vid...Sedan kvittar det lika hur man går tillväga för att nå dit man vill i detta specifika fall, antar jag, som sagt.Haha. I skrift synes jag som den största tokskallen. ”GamleJ har byggt sig en fågelholk som han målat i industristandard”![]()
Det var inte avsiktligt, så jag ber om ursäkt utifall att du tog dig illa vid...
Det var ju skönt att du inte tog dig illa vid. Sedan vad/hur andra uppfattar en själv är ganska meningslös sysselsättning, kan jag tycka, för om man skall rätta sig efter vad andra tycker och tänker i stort och smått, då lär man snart behöva professionell hjälp.Verkligen inte. Jag roar mig snarare med att fundera kring hur mentala bilden ser ut hos övriga läsare av tråden.
Det var ju skönt att du inte tog dig illa vid. Sedan vad/hur andra uppfattar en själv är ganska meningslös sysselsättning, kan jag tycka, för om man skall rätta sig efter vad andra tycker och tänker i stort och smått, då lär man snart behöva professionell hjälp.
Jag tyckte att din lösning på problembilden var innovativ, även om den kanske inte passar mig. Sedan det här med att diskutera eller fråga om råd; Jag uppskattar att andra lägger ner energi på att ge tips och råd i olika frågeställningar jag kan ha, men det är i slutänden mitt beslut om jag vill följa dom, eller inte.
Look who's talking...// nördar lite.
Tackar för svar. Faktum är att jag hade tänkt att montera armaturen precis ovan skärmen, (har som bekant skärmhuva).Enda kravet är väl att du placerar led-rampen så den inte ger reflexer i skärmen.
Ja, jag köpte just denna armatur på inrådan av Steohl. Han hade varit hos SirLed ett flertal ggr och mätt.Själv kör jag fortfarande lysrör (Just, på Stefan O's inrådan) som allmänbelysning i rummet
Jag vill dra mig till minnes att Steohl nämnde Solux i något sammanhang.och Solux som punktbelysning och betraktningsljus.
Är meveten om det och min ursprungliga tanke var att jag skulle köpa en armatur som var tillräckligt kraftfull för att kunna vara både betraktningsljus (för utskrifter) och allmänbelysning, men då installationen skulle bli hängandes i varjar, samt att det skulle kosta betydligt mer att få till en armatur som klarar av att leverera 2000 lux, så skippade jag det, och nöjde mig med en armatur som skall vara allmänbelysning i samband med redigering. En bra början, kan jag tyckaDet viktigaste som jag ser det om du printar själv är ett bra betraktningsljus vid sidan om skärmen för möjlighet till korrekt jämförelse med skärmen.
//Använde tidigare skärmhuva men tycker inte det fungerar så bra i mitt fall.
Tackar för detta konstruktiva bidraget till diskussionen, det är onekligen något jag får ta i beaktande, när jag väl fått armaturen på plats.Har istället tagit av huvan och har nu bara en skillnad på mellan 10-15 lux från överkant till underkant på skärmen.
Nja, perfektion är väl kanske att ta i. Jag kommer förvisso få väggar och tak målat i en för ändamålet mellangrå färg, men golvet är ju oförändrat (det ligger en gammal plastmatta på golvet. Förvisso ganska neutral i tonen, men i alla fall.även marginella skillnader ska ju jagas om du söker perfektion.