Det är nog råd för bilderedigerare som skall vinna VM i bildredigering.
Själv har jag hållt på med utksrifter sedan början av 90-talet. Jaga har fortfarande inte målat någon av mina väggar normgrå.
Mina bilder kommer ut rätt från skrivaren ändå.
Har prata med Stefan Ohlsson om detta några gånger. Han erkände att måla väggarna var för de som skulle gå från 99,5% rätt till att försöka närma sig 100%.
Det finns annat som påverkar mycket mer. Som val av papper till exempel. En bild ser väldigt annorlunda ut skriven på ett obestruket akvarellpapper än det gör på ett högbestruket blankt papper.
Det kan man inte komma åt för skillnaden beror på hur bläcket uppträder på ytan av mediat. I det ena fallet stannar pigmentet på ytan och i det andra dras det ner i bland fibrerna. Den som sett ett obestruket papepr förstorat förstår vad jag menar.
Första och viktigaste steget för bra utskrifter är en bra skärm som är korrekt profilerad.
Måla väggarna skulle inte jag lägga ner tid på om jag inte jobbade heltid med redigering av bilder eller film.
Men om du nu läser det skärmklippet jag bifogade, var det inte bara fråga om att måla väggarna, utan även tak och golv, samt att man skall bära neutralgrå kläder. Det är även i mitt tycke att dra det hela lite väl långt.
Men, jag skall vara ärlig. Då jag inom överskådlig framtid kommer att få en liten uppfräschning i min bostad kostnadsfritt, tänkte jag låta målaren måla väggar och tak i det utrymmet som jag har som min "arbetsplats" i den för ändamålet neutralgrå färgen.
Dessutom tänker jag skaffa en LED - armatur med belysning som håller sig inom de gränser som standarden föreskriver, vilken jag skall hänga i taket på ett sådant sätt, att det inte blir reflexer i skärmen. Lägg därtill att jag skall ha en dimmer kopplad till armaturen, så att jag kan alternera mellan 500 lux (ljusstyrka vid fotoredigering) och 2 000 lux (ljusstyrka för betraktelse av färdig utskrift).
- Varför, är jag professionell !?
- Nej.
-Tänker jag försöka mig på att sälja utskrifter ?
- Knappast.
Nå, varför i herrans namn skall jag då lägga ner detta omaket (och pengarna), om det inte är nödvändigt !?
Svaret är enkelt; Därför att jag tycker om att nörda ner mig (inom rimlighetens gränser, och var den går, är individuellt), men också för att det roar mig och jag har faktiskt råd med de erforderliga investeringarna.
Men, för att gå från detta till det som du tar upp, och som jag faktiskt helt nyligen funderat över; Hur väljer man papper för sina utskrifter !? Vilka papperskvaliteter skall man använda och i vilka sammanhang, d v s vid vilka val av motiv skall man begagna sig av ett visst papper, och vad är det som bestämmer det !?
Många är de frågor som söker sitt svar, och någonting säger mig att det är inte helt lätt att svara på dessa frågor, men jag kan ha fel, det har jag haft förr, tro't eller ej ;-).
Sedan en liten fundering kring begreppet
profilerad (som du använder i sammanhanget med skärmen). Är det inte så, att man
kalibrerar skärmen, men
ger bildfilen en profil, som
bygger på kalibreringen, (för utskrift eller skärm) ?
Jag har precis läst om dessa bägge begrepp i Stefans bok, och jag får erkänna att jag har lite svårt att hålla reda på respektive begrepps innebörd, s a s.