AFJ
Aktiv medlem
Nää, jag har verkligen inte missat några smarta funktioner som Lightroom har. Jag har som sagt haft LR i 10 år (och har det fortfarande även om jag aldrig använder det längre) och har varit med på hela den resan som alla andra varit med på och läst varenda releaseinfo med reklam för ev. nyheter. En del har jag använt men andra har jag inte använt för jag inte haft någon större användning av dem i mina flöden när jag ändå inte försett dem med metadata av känd anledning.
Jag har missat många smarta funktioner i LR. Thommy har missat smarta funktioner i LR. Jonas har missat smarta funktioner i AcdSee. Det är jag övertygad om. Du däremot hävdar med en dåres envishet att du kan LR utan och innan - trots att du vid flera tillfällen avslöjat att du inte har koll och inte använder programmet aktivt. Förstår inte din agenda. Varför kan du inte bara nöja dig med att säga: "Jag gillade aldrig LR, nu har jag hittat ett verktyg som jag tror på." ?
Eftersom jag aldrig (precis som förmodligen en förkrossande majoritet heller inte använt metadatataggningen p.g.a. dess ineffektivitet,
Vad är det före ineffektivitet du talar om? Det är mycket effektivt att tagga sina bilder i Lightroom. Säkert är det många som inte använder det men för alla oss som gör det i LR (eller i annnan programvara) är det mycket värt. Även om man inte aktivt taggar sina bilder i LR så har man ju ändå stor nytta av library-modulen för att organisera och hitta sina bilder.
så har jag bara använt Library som "kontaktkarta"-browser i de bibliotek jag arbetat med. Jag kör alltid sessionsorienterat, så det har inte varit något jag saknat. Jag har aldrig behövt söka redan på några bilder via databassökningar eftersom jag haft koll på min katalogstruktur. Men det blir det ändring på nu när jag får riktigt bra metadata på allt. Jag ser redan vilken potential detta har.
?? Först säger du att du inte har behövt använda metadata för det inte behövs för att du har en så bra katalogstruktur. Sedan säger du att du först nu inser vilken potential det finns i att använda metadata!! Är det inte du som är den självutnämnde DAM-gurun och experten på metadata?
Färgmärkningen är bearbetningsstatus för mig och inget annat. För mig finns ingen poäng att göra Collections av detta. För mig kommer de mer fylla en statisk och ingen dynamisk funktion.
Du läste inte vad jag skrev. Jag som använder Lightroom kan direkt filtrera på bearbetningsstatus och behöver inte använda några färgkoder för detta. Genom att spara "filtren" som smart collections så är det bara ett musklick bort att få fram vilka bilder som är redigerade och inte, vilka som har keyword och inte etc.
Jag har hittills inte sett något större skäl att använda Collections i PM heller, men jag kommer göra det senare när jag kommer utnyttja det för exv. en digitala utställningar eller för teman jag tycker kan vara intressanta. Men jag kanske lika gärna göra ett metadatabaserat urval och kopiera ut dem rent fysiskt om det är mer passande. Men att använda Collections och spara dessa är ju ett bra sätt hålla redan på vilka bilder som man använt i ett projekt utan att dubbellagra.
Sent skall syndaren vakna! Precis detta har jag använt LR till i 15 års tid.
Ha det gott Sten-Åke - jag gillar att "käbbla" med dig men jag tror inte vi kommer så mycket längre.
Senast ändrad: