Tony johansson
Aktiv medlem
//Det påverkar ganska lite när allt i synfältet har rätt nyans och ljuset är mer riktat för att ge rätt lux för skärmen.
I detta har sannolikt rätt.I ett jämnt belyst rum skulle påverkan från dessa ytor troligen bli större eller om de var precis i ryggen.
Ja, det förefaller vara rätt väg att gå. Men jag tror att det räcker med att materialet som sådant inte reflekterar ljuset, d v s någon typ av tyg, ( i t ex. bomull), färgen är nog inte så värst avgörande egentligen, då jag sitter med ryggen till sängen. Skrivbordet är nog lite känsligare i så fall.Ditt täcke kan nog vara bra att få hyfsat neutralt samt datorbordet som du är inne på.
Jaså, hur kom du fram till den slutsatsen !? Vansinnet är inte galopperande hos mig, utan snarare långsamt accelererande . Jag har inte suttit i en färgsäkrad miljö mer än att jag har en skärm som täcker 99 % av aRGB och att jag mellan varven kalibrerar den, (men frågan är om jag egentligen ställt in kalibreringen rätt i förekommande fall). De är nog tveksamt, i o m att min kunskaper var än mer bristfälliga (tidigare) än vad de är nu, och då trodde jag mig kalibrerat rätt, enlig konstens alla regler .Trodde du satt och redigerade i färgsäkrad miljö sedan länge.
Men så fort jag får upp armaturen i taket, kommer jag att gå igenom Steohl bok steg för steg, för att i möjligaste mån få till kalibreringen rätt.