Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helgläxa

Produkter
(logga in för att koppla)
mannbro skrev:
Mycket bra, Kenneth!

Kommer att fortsätta att se fram emot dessa övningar.

Måste säga att den här senaste omgången för min del varit mycket lärorik. Inte bara just för det här med att tolka och förmedla känslor och budskap i bilder men också - kanske ännu mer - har det varit mycket nyttigt att i flera dagar gå och fundera och spåna på en enda bild.

Att planera, värka, fundera, ha ångest, brainstorma etc i dagar för ett klimax på 1/125 sekund är sannerligen tålamodsprövande :)

Du glömde humorn - kanske det svåraste av allt att fånga i en bild utan att den blir "bara" dråplig.

Gläder mig att du hänger på :)
 
Eftersom jag har lite begränsad uppkoppling numera så postar jag även min bild som stod som grund till min beskrivning till Niels:

Analysen löd:

"Det första man slås av när man tittar på bilden är vår svenska naturs storslagenhet. Bilden innehåller mycket rörelse, trots sin stillhet, och färger som driver på glädjen över naturens skönhet. Efter ett tag kommer en ödslighet eller ensamhet krypande men den försvinner snabbt och överröstas av hopp."

Bilden var den här som varit en av mina favoriter länge här på FS:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/162039.htm?set=lp#comment

Ha det gott.

// Richard
 
mile skrev:
Hejsan allihopa. Sitter på wlan på ett fik i stockholm, men det funkar ju lika bra ;)

Här kommer min bild till svar på Niels tolkning:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/772055.htm

Jag kanske får känslorna från lite personligt engagemang men jag har en känsla av att den funkar.

För att få en recap av Niels beskrivning till mig citerar jag den här:

"Först får jag en känsla av storslagenhet och det fantastiska ljuset ger bilden ett sällant skimmer.
Därnäst får jag en känsla av gemensamhet, av kameratskap och oförbehållen kärlek till en vän.
Slutligen ger mig bilden en känsla av nostalgi."

Mvh
Richard

Så är alla i mål - på mindre än 168 timmar :)
 
mile skrev:
Eftersom jag har lite begränsad uppkoppling numera så postar jag även min bild som stod som grund till min beskrivning till Niels:

Analysen löd:

"Det första man slås av när man tittar på bilden är vår svenska naturs storslagenhet. Bilden innehåller mycket rörelse, trots sin stillhet, och färger som driver på glädjen över naturens skönhet. Efter ett tag kommer en ödslighet eller ensamhet krypande men den försvinner snabbt och överröstas av hopp."

Bilden var den här som varit en av mina favoriter länge här på FS:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/162039.htm?set=lp#comment

Ha det gott.

// Richard

Åhh. Precis där har jag vandrat i min ungdoms dagar. Om jag inte missminner mig finner vi bergstoppen "kåtokjåkåtjkaskatjokko" precis till vänster i bild. Uttala det 5 gånger snabbt om ni kan (vilket jag klarade av när 12-dagarsvandringen var över och kan än idag) :)
 
Mycket spännande och intressant tråd.
Jag har läst inläggen och förundrats över
vilken fantasi det finns här..

Såna här utmaningar behövs och jag behöver verkligen ge mig och lära mig mer om foto, så om det är OK är jag gärna med nästa gång?
 
ulricahdesign skrev:
Mycket spännande och intressant tråd.
Jag har läst inläggen och förundrats över
vilken fantasi det finns här..

Såna här utmaningar behövs och jag behöver verkligen ge mig och lära mig mer om foto, så om det är OK är jag gärna med nästa gång?

Ulrica - alla är välkomna :) Erfarna eller icke erfarna spelar ingen roll. Kul att du hoppar på!
 
Superidé

Hela idén är rolig, spännande, utmanande, krävande och lärorik. Dessutom gör ju forumet att vi kan vara spridda, t.o.m. över landets gränser om det kniper, och ändå kämpa mot gemensamt mål.

Hoppas verkligen att detta fortsätter, i skiftade former, allt eftersom olika kreativa fotoentusiaster kommer med nya uppslag.

En härlig idé som jag hoppas sprider sig som ringar på vattnet.

/AnWi
 
Bilden i ett sammanhang

Denna lilla övning är signerad Oscar Mannbro – idén är hans, jag bara formulerar. Men jag är mycket tacksam för idén – den ger mig möjlighet att förverkliga en bildidé jag haft i huvudet i snart ett år. Som självutnämnd envåldshärskare över denna tråd har jag därför utformat övningen så min bildidé skall platsa :)

Många bilder står för sig själva. Titel eller beskrivning behövs inte, för när man ser dem är budskapet solklart.

Är det?

Av alla kommersiella fotografier som produceras världen runt kommer de flesta att hamna i ett sammanhang – t ex en artikel eller i en reklamannons. Bildens innebörd styrs då av dess sammanhang, eller snarare – de kompletterar varandra. Ett exempel som Oscar gav mig är följande:

Tänk en bild av en soldat i full stridsmundering, gärna i en dramatisk actionscen.

Den bilden står för sig själv kan man tycka, men tänk er att denna bild används i fyra olika artiklar i DN (eller Hälsingebladet om ni nu inte gillar 08-tidningar)

- Artikel 1 handlar om övergrepp som amerikanska soldater gjort mot civilbefolkningen i Irak.

- Artikel 2 handlar om vad som egentligen hände i Ryssland när muren föll. Den beskriver hittills okända fakta om hur militären aktivt tog ställning för demokrati och via passivitet lät Gorbatjov styra landet bort från kommunistdiktaturen.

- Artikel 3 handlar om en FN-soldat som med risk för sitt eget liv räddade 22 barn ur en brinnande skola i Kongo.

- Artikel 4 handlar om "Toysoldier-ligan" som slagit till igen. Iförd "stridsmundering" och leksaksvapen skjuter dom vitlöksvatten på styrelsemedlemmar i stora börsnoterade företag eftersom ligan hävdar att alla styrelsemedlemmar egentligen är vampyrer som gömt sig bland oss människor.

Samma bild – olika innebörd.

Helgläxan
Helgläxan bygger på detta tänk och utförs individuellt (i denna läxa begränsar vi oss inte till naturbilder, men vi försöker om möjligt göra en bild som har något med naturen att göra):

1. Tag en ny bild (inga arkivbilder) som skall kunna användas som illustration för ett budskap du vill förmedla. Budskapet bör inte helt uppenbart i bilden, men det ska funka ihop med den. Budskapet ska kunna utryckas som bildens titel i några få ord. Budskapet skall dock ha en "twist" – det ska alltså inte vara helt uppenbart när man ser bilden vad ditt egentliga budskap är. Exempel – en bild på en kungsörn skulle kunna ha titeln "Kungsörn". Men titeln "Utrotningshotad" ger bilden en ny dimension och leder betraktarens tankar in på nya spår.

2. Publicera bilden i valfri pool utan titel eller beskrivning. Länka den i denna tråd med rubrik Min bild utan mitt sammanhang. Publicera senast måndag kväll.

3. Alla tolkar bilden och ger tolkningen som kommentar till bilden.

4. Efter 20.00 onsdag publicerar alla medverkande fotografer titeln på sina bilder och länkar bilden igen i denna tråd, nu med rubriken Min bild i mitt sammanhang

3. Alla tolkar bilden igen och ger tolkningen som kommentar till bilden.

Alla metoder är tillåtna – bilden ska bara vara nytagen. Ingen anmälan är nödvändig, om du är med ska du bara dunka upp en nytagen bild senast måndag kväll.
 
Min bild utan sin sammanhang

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/773253.htm

Gissa mitt budskap.


Dessa helgläxor är verkligen givande, man tvingas tänka över sitt fotograferande och vad man vill med sina bilder på ett helt nytt sätt. Samtidigt går i alla fall jag från ett rätt snabbt fotograferande mot något mycket lugnare och mera givande.
Jag hoppas verkligen det fortsätter tillsammans med tråden och att vi blir flera som deltar.
Kenneth, skriv en artikel, det blir intressant att läsa!
 
Min bild utan sammanhang

Idéerna tryter, de jag har just nu är inte tillämpliga här. Men när jag letade en bild för fågelpoolen så hittade jag en helt annan bild, en som jag nästan aldrig sett förr. Började bearbeta den och insåg att det fanns ett visst skäl att jag fastnade för just den bilden och att jag valde att göra den som jag nu gjort. En mening alltså. Å det var väl det vi var ute efter här? Bilden knäpptes för ett par månader sedan, men att bryta mot regler, det är väl den första regeln när det gäller konst va?

Här är den iallafall: http://www.fotosidan.se/pools/view/10/774525.htm
 
Har ni tänkt på att alla "sammanhangslösa" bilder vi nu publicerar inte alls saknar sammanhang? Iockmed att de reffererar till den här tråden och att de är arbetsuppgifter så får de sitt sammanhang, kanske t.o.m. det rätta sammanhanget. För de är ju faktiskt skapade utifrån den här tråden, och eventuella budskap har ju blivit sekundära.
 
P-E Claesson skrev:
Har ni tänkt på att alla "sammanhangslösa" bilder vi nu publicerar inte alls saknar sammanhang? Iockmed att de reffererar till den här tråden och att de är arbetsuppgifter så får de sitt sammanhang, kanske t.o.m. det rätta sammanhanget. För de är ju faktiskt skapade utifrån den här tråden, och eventuella budskap har ju blivit sekundära.

"Min bild med budskap men än så länge med hemlig titel men som ingår i ett stort och intressant sammanhang".

Önskar jag kunde vara med, men fungerar inte för mig denna vecka.
Jag önskar er lycka till och förstår att ni njuter av denna ruskigt innehållsrika tråd som Kenneth skapat. Med sammanhang, förstås! ;-)
 
P-E Claesson skrev:
Har ni tänkt på att alla "sammanhangslösa" bilder vi nu publicerar inte alls saknar sammanhang? Iockmed att de reffererar till den här tråden och att de är arbetsuppgifter så får de sitt sammanhang, kanske t.o.m. det rätta sammanhanget. För de är ju faktiskt skapade utifrån den här tråden, och eventuella budskap har ju blivit sekundära.

På sätt och vis har du rätt. Det finns ju ingen sådan sak som en bild helt utan sammanhang. Om inte annat så sätts ju en bild i ett sammanhang i och med att den får en betraktare. När jag ser en bild så knyts ju upplevelsen av bilden ihop med tillfället när jag betraktar bilden och därmed också min känslostämning etc vid betraktningstillfället. Allt spelar in i hur jag som betraktare betraktar era bilder; vad jag sett på TV, vad jag gjorde precis innan, vad jag åt till frukost, om jag bråkat med frugan etc.

Samtidigt så har ju jag som fotograd ett syfte med bilden som jag tagit.

En bild är tagen för att det är en uppgift i en helgläxa, men Bilden är inte tagen för att det är en uppgift i en helgläxa.

Under hela bildskapandeprocessen från att jag funderade ut min bildidé, genom förberedelser, exponering, efterarbete och uppladdning var ju mitt tänkta budskap det centrala, inte att den skulle användas i en helgläxa. Min bild (och alla andras) har därmed förvisso hamnat i ett sammanhang (eller rättare sagt många sammanhang), men inte bildens tilltänkta.

Blir det flummigt nu? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.