Bilden i ett sammanhang
Denna lilla övning är signerad Oscar Mannbro – idén är hans, jag bara formulerar. Men jag är mycket tacksam för idén – den ger mig möjlighet att förverkliga en bildidé jag haft i huvudet i snart ett år. Som självutnämnd envåldshärskare över denna tråd har jag därför utformat övningen så min bildidé skall platsa
Många bilder står för sig själva. Titel eller beskrivning behövs inte, för när man ser dem är budskapet solklart.
Är det?
Av alla kommersiella fotografier som produceras världen runt kommer de flesta att hamna i ett sammanhang – t ex en artikel eller i en reklamannons. Bildens innebörd styrs då av dess sammanhang, eller snarare – de kompletterar varandra. Ett exempel som Oscar gav mig är följande:
Tänk en bild av en soldat i full stridsmundering, gärna i en dramatisk actionscen.
Den bilden står för sig själv kan man tycka, men tänk er att denna bild används i fyra olika artiklar i DN (eller Hälsingebladet om ni nu inte gillar 08-tidningar)
- Artikel 1 handlar om övergrepp som amerikanska soldater gjort mot civilbefolkningen i Irak.
- Artikel 2 handlar om vad som egentligen hände i Ryssland när muren föll. Den beskriver hittills okända fakta om hur militären aktivt tog ställning för demokrati och via passivitet lät Gorbatjov styra landet bort från kommunistdiktaturen.
- Artikel 3 handlar om en FN-soldat som med risk för sitt eget liv räddade 22 barn ur en brinnande skola i Kongo.
- Artikel 4 handlar om "Toysoldier-ligan" som slagit till igen. Iförd "stridsmundering" och leksaksvapen skjuter dom vitlöksvatten på styrelsemedlemmar i stora börsnoterade företag eftersom ligan hävdar att alla styrelsemedlemmar egentligen är vampyrer som gömt sig bland oss människor.
Samma bild – olika innebörd.
Helgläxan
Helgläxan bygger på detta tänk och utförs individuellt (i denna läxa begränsar vi oss inte till naturbilder, men vi försöker om möjligt göra en bild som har något med naturen att göra):
1. Tag en ny bild (inga arkivbilder) som skall kunna användas som illustration för ett budskap du vill förmedla. Budskapet bör inte helt uppenbart i bilden, men det ska funka ihop med den. Budskapet ska kunna utryckas som bildens titel i några få ord.
Budskapet skall dock ha en "twist" – det ska alltså inte vara helt uppenbart när man ser bilden vad ditt egentliga budskap är. Exempel – en bild på en kungsörn skulle kunna ha titeln "Kungsörn". Men titeln "Utrotningshotad" ger bilden en ny dimension och leder betraktarens tankar in på nya spår.
2. Publicera bilden i valfri pool
utan titel eller beskrivning. Länka den i denna tråd med rubrik
Min bild utan mitt sammanhang.
Publicera senast måndag kväll.
3. Alla tolkar bilden och ger tolkningen som kommentar till bilden.
4.
Efter 20.00 onsdag publicerar alla medverkande fotografer titeln på sina bilder och länkar bilden igen i denna tråd, nu med rubriken
Min bild i mitt sammanhang
3. Alla tolkar bilden igen och ger tolkningen som kommentar till bilden.
Alla metoder är tillåtna – bilden ska bara vara nytagen. Ingen anmälan är nödvändig, om du är med ska du bara dunka upp en nytagen bild senast måndag kväll.