Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grönstick på svartvita bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Lindholm

Avslutat medlemskap
Jag har en utmärkt Canonskrivare i9950 som ger bra färger, men när jag skall skriva ut svartvitt från en scannad bild får jag ett grönstick när jag använder Canons blanka papper, men däremot inte när jag använder matt papper. Vad beror detta på och vad skall jag göra för att få bort grönsticket?

Gunnar Lindholm
Vansbro

Jag har en utmärkt Canonskrivare i9950 som ger bra färger, men när jag skall skriva ut svartvitt från en scannad bild får jag ett grönstick när jag använder Canons blanka papper, men däremot inte när jag använder matt papper. Vad beror detta på och vad skall jag göra för att få bort grönsticket?

Gunnar Lindholm
Vansbro

Med största sannolikhet beror det på en dålig profil för det blanka pappret.

Stefan

Har samma problem med min i865. Problemet förvärras om man använder piratpatroner. Problemet är att det inte finns någon profil till canons näst finaste papper, det högblanka "photo paper plus glossy". Kvar står man och får välja mellan ett sämre eller deras dyraste "photo paper pro", som kostar skjortan.

Nu verkar det som om mitt papper utgått, så nu slipper jag väl detta i framtiden.

Har samma problem med min i865. Problemet förvärras om man använder piratpatroner. Problemet är att det inte finns någon profil till canons näst finaste papper, det högblanka "photo paper plus glossy". Kvar står man och får välja mellan ett sämre eller deras dyraste "photo paper pro", som kostar skjortan.

Nu verkar det som om mitt papper utgått, så nu slipper jag väl detta i framtiden.

Men det går ju att göra profiler till vilken kombination av skrivare och papper som du vill. T o m om du väljer piratbläck.

Stefan

Självklart är det bättre om det finns en färdig, som är bra. Men det går ju att skapa profiler för de situationer när det inte finns några profiler eller när profilerna inte är bra.

Stefan

Ja men man ska ha tid/lust/ork/kunskap och pengar till testbläck =)

Testade lite andra inställningar igår kväll, och då blev det riktigt bra.

Ja du, jag är ganska oinsatt i det där. Kanske inte är så svårt.Nu fick jag ju det att fungera tillfredsställande, men annars kunde du ha fått guida mig genom träsket =)

En liten felbalans i gråskalan syns inte så tydligt i en färgbild, men i en svartvit bild är minsta lilla fel tydligt.

Stefan

Då är min enkla fråga: Kan jag genom att ge den svartvita bilden en lämplig färg (vilken i så fall?) i Photoshop i slutänden få en neutral svarvit bild på papperet, så slipper jag krångla med profiler?

Gunnar

Då är min enkla fråga: Kan jag genom att ge den svartvita bilden en lämplig färg (vilken i så fall?) i Photoshop i slutänden få en neutral svarvit bild på papperet, så slipper jag krångla med profiler?
Måste väl vara mindre krångligt att göra rätt från början än att försöka kompensera felaktigheter i efterhand?

Gunnar

Både ja och nej. Det profilen gör är just att den blåser på med mer av den grönas komplementfärg (eller med mindre grönt, dvs. mindre cyan och gult), så visst kan du i teorin göra det. Problemet är att kompensationskurvan med stor sannolikhet inte är linjär. Det innebär att i vissa tonsteg måste du kompensera mer med kompensationsfärgen, i andra tonsteg med mindre. Det innebär att det blir ett omänskligt jobb att försöka kompensera för en en icklinjär kompensationskurva. För en dator är det däremot ingen match, bara den får veta hur mycket tonen skiljer sig i de olika tonstegen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar