...
Skärmprofilen däremot (vare sig den läses från skärmens LUT eller att något på ICM-profilen i Windows (som en del program ju faktiskt gör) kommer däremot att påverka hur filen kommer behandlas i exv. en RAW-konverterare eftersom ju fotografens kommer efterbehandla filen genom det filter som ju ligger på skärmen i form av aktiv skärmprofil. ...
Rätt så och det är därför du ska profilera/kalibrera skärmen till det vi kallar "Native". Då blir resultatet korrekt och precis så stort som skärmen tillåter. Om du envisas med att använde sRGB, aRGB och P3 på en skärm som kan bättre än det så har du precis som du skriver ett trängre filter än nödvändigt dvs du ser inte allt du skulle kunna se.
...
Det är helt sant att det är den profil filen exporteras ut med som styr men det innebär inte att man kan välja profil hej vilt för det eftersom den RAW man exporterar från plus de redigeringar man gjort i sin konverterare inte är exakt de samma om skärmen varit ställd i sRGB eller Adobe RGB eller Display P3 för den delen. ...
NEJ, exporten sker från RAW konverterarens arbetsfärgrymd. RAW-filen har ingen färg alls.
...
Det val man gör av färgrymd som uttrycks i den profil man skapat för denna vid kalibreringen lägger beroende på val av profil lite olika "bias" fotografen har att leva med. ...
När du editerar bilden för publicering så ska den Softproofas mot den för ändamålet riktigaste profilen. Självklart ska man välja den bästa profilen för den utrustning som ska presentera bilden. Den bästa profilen är en en profil skapad för den specifika enheten dvs dess "Native" t ex en skrivarprofil gjord på din skrivare med det papper och bläck du tänker använda. Tillverkarnas profiler som de tillhandahåller kan variera en del och är "tillräckligt" konservativa för att hantaera de toleranser de har på skrivare/bläck/papper. Nu har man kanske inte tillgång till det och då kan standard färgrymder vara bra typ sRGB, aRGB eller P3.
Exportera du bilden som en fil så är det bra att softproofa mot den profil som du sedan bakar in i filen vanligtvis sRGB eller aRGB. Men valet är fritt.
...
Fotografen kommer alltså anpassa sig till vid redigeringen vare sig detta är medvetet eller inte. Så det är inte helt optimalt att redigera en bild i sRGB och sedan exv. exportera ut den i Adobe RGB. Ska man printa i ARGB så ska ARGB-profil också användas vid redigeringen och inget annat. ...
Precis, den anpassningen gör man i Softproof.
Använder man LR så kanske man sitter med många olika varianter av samma bild (sRGB, aRGB, skrivare1-papper , Skrivare 2-Papper 1 och TV/Prohektor). Varje virtuell kopia innehåller de anpassningar som är nödvändiga för att får samma känsla i bilden trots de olika enheternas möjligheter och profiler.
Det finns massor av gamla trådar här på Fotosidan från tiden då jag började printa själv 2006/2007 ända fram till Stefan Ohlsson dog som hanterat exakt samma problem som "Saltis" hade när han startade denna tråd och i princip samtliga har det gemensamt att folk har gått vilse i sina arbetsflöden och misslyckats med att hålla sig till en enda färgrymd genom sina flöden.
...
Jag tror att man ökar risken betydligt för dessa problem genom att kalibrera och profilera efter vad ens monitor råkar klara av eftersom de flesta helt enkelt inte bara printar. Så fort man producerar för webben i sRGB så riskerar man att köra av banan om man utgår från en vidare färgrymd. Det blir ofta för mättat och med både gul- och rödstick i värsta fall.
Nej, om man softproofar på rätt sätt så har man inte det problemet. Då kan man utnyttja maximalt av varja enhet.
...
Jag bryr mig faktiskt 0 över om jag inte får ut varenda liten ton min skrivare ev. skulle mäkta med. Det är en fullständig icke-fråga för mig. Finessen (om jag printar själv) med att konsekvent använda Display P3 är att jag aldrig behöver tänka på med vilken annan färgrymd än P3 jag ska exportera i. Den använder jag för bilder för både print och skärm. De som väljer andra strategier får mer att förhålla sig till och riskerna för misstag ökar starkt tyvärr. Det finns det överväldigande bevis för även i denna tråd om ni inte missat det.
Vilket jag tycker är en OK inställning. Men om man ska ge råd så är kanske inte alla är med på att bry sig noll om det sista man kan kräma ur sina bilder och utrustning.
Så det är OK att vara tydlig med att du är nöjd med hur du jobbar. Men skriv inte att det är den bästa metoden och rätt. Rätt för dig är kanske inte rätt för alla. JAg försöker bara beskriva hur man når så nära rätt som möjligt. Vilket kanske är överkurs för de flesta.