ANNONS
Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Så, då är det inte kommunikationen mellan dator och skrivare som är problemet, eller hur !?

Med det sagt, kan det inte vara något annat än PPL.
Alla skrivarprogram använder olika metoder för att prata med skrivaren, så jo, det kan fortfarande vara kommunikationsproblem. Om du inte orkar testa det så får du söka vidare ...
 
Alla skrivarprogram använder olika metoder för att prata med skrivaren, så jo, det kan fortfarande vara kommunikationsproblem. Om du inte orkar testa det så får du söka vidare ...
Väntar på Canon. Dessutom fungerade det tidigare, men inte nu. Någon förklaring till varför !?
 
Senast ändrad:
I stället får man fler problem med driften, för kabel är tåligare och pålitligare.
Installerar kabel gör man bara en gång, problemen får man hantera hela tiden.
Har det undgått att jag hade USB-kabel kopplad mellan dator och skrivare tidigare, och att det fungerade !? Men av oklar anledning gör det inte det längre, med eller utan kabel.

Dessutom (som påpekats ett flertal tillfällen nu) går det att skriva ut via Lr, men inte PPL. Kommunikation mellan dator - skrivare och router fungerar därmed (kan man konstatera) felfritt.

Har du uppdaterat programvaran i din PRO 1000 och försökt skriva ut via PPL !?
 
I stället får man fler problem med driften, för kabel är tåligare och pålitligare.
Installerar kabel gör man bara en gång, problemen får man hantera hela tiden.

Generellt ja men jag har sett undantag. Jag hade mer problem ett tag med mitt fiberbredband när jag bodde mitt på Hamngatan i Vaxholm, så centralt det i princip går att bo där. Både där och ute på en av öarna utanför där jag bara hade WIFI var det betydligt mer stabilt märkligt nog men vi hade turen där att ha en väldigt bra mast på grannön.

På många öar finns problem med skugga på den sidan som ligger bort från fastland. Till Skogsö där jag bodde drog de till slut fiber men många hade redan sett att det funkade finfint med trådlöst på det mesta av ön, så jag tror inte den leverantören blev särskilt rik på det jobbet, då många inklusive jag själv avstod.

Idag bor jag i ett 120 år gammalt kasernhus på Rindö som är totalt uppgraderat och jag har 10 bredbandsuttag på fem platser i mina väggar totalt men jag använder bara ett enda till min huvudrouter. Jag avskyr TP-kablar och alla andra kablar också precis som Tony. I de fall vi har haft störningar så har de haft med störningar hos serviceleverantören att göra (Telia). Det är alltså inte routern som krånglat eller Mesh-nätet eller för den delen störningar från grannarna, utan helt enkelt att Telia haft problem med att leverera en användbar Internet-signal till hela fastigheten..

Jag har en router och en "repeater" i ett Mesh-nät och det har jag då jag annars inte får stabila signaler ut på min balkong. Många har det så då det är många större lägenheter i dessa hus med både lite knepiga planlösningar och mycket tjocka murade väggar.

Så jag ser helt enkelt inte dessa problem personligen och har inga störningar vid mina utskrifter via WIFI överhuvudtaget. Sånt har aldrig hänt mig hittills. Ser bara fördelar med det trådlösa jag har idag. Efter som jag inte är troende har jag inte ens brytt mig om att offra till Pers gudar heller. Det har gått bra ändå.
 
Senast ändrad:
Jag bor i relativt nybyggt betonghus med TP-uttag överallt i lägenheten. Jag använder kablar för allt utom min Macbook (som har snabbt Wifi). Jag ser ingen nackdel med att använda kablar då det alltid är snabbast och stabilast.
 
Generellt ja men jag har sett undantag. Jag hade mer problem ett tag med mitt fiberbredband när jag bodde mitt på Hamngatan i Vaxholm, så centralt det i princip går att bo där. Både där och ute på en av öarna utanför där jag bara hade WIFI var det betydligt mer stabilt märkligt nog men vi hade turen där att ha en väldigt bra mast på grannön.
Det där är inte WiFi, det där är mobilt bredband. Det är en helt annan sak.
Det jag syftar på är lokalt trådlöst nätverk, med typisk räckvidd på 100 meter när man inte behöver det och sju meter när man hade behövt 100.
 
Har det undgått att jag hade USB-kabel kopplad mellan dator och skrivare tidigare, och att det fungerade !? Men av oklar anledning gör det inte det längre, med eller utan kabel.

Dessutom (som påpekats ett flertal tillfällen nu) går det att skriva ut via Lr, men inte PPL. Kommunikation mellan dator - skrivare och router fungerar därmed (kan man konstatera) felfritt.

Har du uppdaterat programvaran i din PRO 1000 och försökt skriva ut via PPL !?
Jo, jag har inhämtat detta. Min kommentar om trådlöst kontra kabel var av allmän karaktär.

Jodå, jag har kollat att min PRO-1000 har 4.000 och att jag har PPL version 1.4.0.
Layoutade två bilder på samma A4 och skrev ut dem. Inga problem.
Kommunikation via Ethernet med kabel, förstås.
 
Kommunikation via Ethernet med kabel, förstås.
Måste vara det, eller hur !? Men varför fungerade det tidigare, varför går det att skriva ut via Lr, varför står det att datorn och skrivaren är anslutna !?

Felmeddelandet jag får när jag försöker skriva ut via PPL är; Error (sedan kommer något som inte går att läsa fullt ut) och avslutningsvis USB 003.

Detta trots att jag inte har någon USB- kabel kopplad mellan dator och skrivare.
 
Felmeddelandet jag får när jag försöker skriva ut via PPL är; Error (sedan kommer något som inte går att läsa fullt ut) och avslutningsvis USB 003.

Detta trots att jag inte har någon USB- kabel kopplad mellan dator och skrivare.

Då är den i datorn installerade skrivare konfigurerad för att komunicera med USB. Bara för att du drar ut kabeln och sätter igång WiFi gör inte att skrivaren helt automagiskt blir omkonfigurerad till att använda WiFi.

Klicka ur USB på skrivaren och behåll bara WSD eller IP eller vad nu din dator använder för att kommunicera via nätverket.

1720559064617.png
 
När det gäller det där med kablar har vi förstås alla lite olika erfarenheter och preferenser. Jag är ju då och då involverad i orienteringstävlingsarrangemang. Där är arenorna tillfälliga, på någon lämplig åker eller liknande. Infrastruktur som el och datanät måste byggas för varje tävling. Det är normalt att jag drar mellan 200 och 500 meter kabel för att användas en eller två dagar. Sen plockas det ner igen.

Så jag ser inte problemet med att lägga ut tio meter kabel över golvet för att testa något... :)
 
Slänger snart skiten i papperskorgen;

Skärmbild 2024-07-10 092536.png
Skärmbild 2024-07-10 092154.pngSkärmbild 2024-07-10 092020.png

Och inte fungerar det med USB-kabel, trots att skrivaren är på och kabeln är ansluten;

Skärmbild 2024-07-10 100702.png

Vilken satans skit !

Hade jag vetat om att det var så ända in i helvete krångligt med skrivare, hade jag aldrig köpt en, det är en sak som är säker 🤬🤬🤬 !!!
 
Senast ändrad:
Det där är inte WiFi, det där är mobilt bredband. Det är en helt annan sak.
Det jag syftar på är lokalt trådlöst nätverk, med typisk räckvidd på 100 meter när man inte behöver det och sju meter när man hade behövt 100.


Det vet jag med men det finns helt trådlösa miljöer och kabel-kabel och kabel-trådlöst. I det senare syftar jag på där den enda kabelbiten är den mellan TP-ingången till lägenheten som kan vara TP (vilket är ovanligt idag men jag har själv haft det på ett ställe jag bott) eller en mediaomvandlare från fiber till TP. Det är komplext och det vet alla som inte bara bor i stan.

Det har ju dessutom skett en viss utveckling över tid med det trådlösa och för många är ju dessutom nu flaskhalsen TP-nätet och inte det trådlösa. Det finns även bekväma tjänster i routrarna numera som många barnfamiljer gillar som har svårt att hantera hur deras barn använder Internet. Om man bara skulle dra TP överallt och helt avstå WIFI, vilket man alltså mycket väl kan om man vill så missar man de möjligheterna.

Visst kan kabel vara bra - särskilt om det är inbyggt i väggarna från början som jag har det nu - men att själv dra TP efter socklarna vill i alla fall jag slippa för det är verkligen inte kul och dessutom fullständigt onödigt för de flesta.
 
Nu är vi förstås utanför trådens ämne, men jag har flera mojänger som bara har kabelanslutning. Jag har tre WiFi sändare i huset också. Surfplattor exempelvis har ju bara WiFi, ingen kabel.
 
Hej.
Går det att lägga till en port (USB003) i menyn enl ovanstående bild #637 för PRO-1000 XPS? Och välja den.
Borde inte PRO-1000 utan XPS vara listad som de andra?

Det kan vara så att Win 11 och PPL inte klarar av att lira tillsammans.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.