macrobild
Avslutat medlemskap
Gomer skrev:
Har följt den här tråden med stort intresse och lyckats hålla näbben så här långt.
Har tröttnat på att Fuji S5 "bara är en 6 mp kamera som interpolerar till 12 mp"
Uttalar man sig så har man inte satt sig in i hur Fuji hanterar sina filer och räknar ner till kortet.
Jag efterlyste mycket tidigare i tråden att, för att få en rättvis jämförelse, fujis råfiler skulle konverteras med Fujis egen programvara. Tippsade till och med om en kontaktperson på Fuji som kan det här på sina fem fingrar.
INGEN REAKTION ELLER KOMMENTAR
Att jag är en inbiten Fujifotograf vet nog fler av er. Jag försöker inte gå ut och höja S5 till skyarna här men det måste finnas någon rättvisa i en test om den skall uppfattas som seriös.
Håller med om att S5 inte är en 12 mp kamera men med Fujis sensor kan man inte räkna på det sättet enligt mitt sett att se det.
Om nu en tillverkare skulle få för sig att tillverka åttkantiga muttrar för att man tror att det är bättre, inte skulle någon testare envist fortsätta att dra åt dom med en sexkantsnyckel och när det inte funkar dömma ut muttern som omöjlig.
Jag säger det igen! Konvertera Fuji med Hyper Utility, det kommer dessutom en kanonbra uppgradering i slutet på månaden.
Känner inte igen att S5 skulle vara så känslig för ett stegs överexponering. Har kört kamerorna i verkliga livet under en månad nu och enligt min uppfattning är filerna betydligt tåligare än så.
Ha det bra i skidbacken!
Hej
Jag skall kontakta Fuji, känner dom väl så det blir inga problem med programvaran.
Det är säkerligen så att Fujis liksom Nikons NX är optimerade för respektive kameras rawfiler.Med Camera Raw så är skillnaden minimal i upplösning mot exv D200 vilket jag har visat tidigare och ses troligen inte om man inte gör stora kopior. Påminner ungefär om skillnaden mellan en 8-10milj pixlar kamera.Phil Askey har påpekat att visst finns det något mer att hämta i upplösningsväg från 8-10milj pixlar, men frågan är ses denna skillnad i en normalstor kopia-NEJ
Återkommer efter skidresan
Mikael
Senast ändrad: