Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji S5,D200, 5d en liten jämförelse

Produkter
(logga in för att koppla)
Väcker lite liv i debatten...:)

Lägger inga värderingar, har tillräckligt mycket självinsikt för att inse att mina kunskaper inte räcker till för det... ;)

Det har ju diskuterats mycket kring dynamiskt omfång i tråden och i senaste numret av Proffsfoto (2/sommaren 2007) finns det en liten artikel om detta på sid 32/33. Där jämför man även med sv/v-film, färgfilm och dia. Ett lästips mao.

/Arne

Arne S skrev:
Väcker lite liv i debatten...:)

Lägger inga värderingar, har tillräckligt mycket självinsikt för att inse att mina kunskaper inte räcker till för det... ;)

Det har ju diskuterats mycket kring dynamiskt omfång i tråden och i senaste numret av Proffsfoto (2/sommaren 2007) finns det en liten artikel om detta på sid 32/33. Där jämför man även med sv/v-film, färgfilm och dia. Ett lästips mao.

/Arne

den artikeln är redan avhandlad.
innehåller flera felaktigheter.
bla beskriver man en scanners omfång och inte negativ filmens som har ett betydligt större omfång än det som beskrivs i den artikeln.sedan blandar de in kurvor vilket visar tydligare de tonala stegen men det påverkar inte DR totala omfång.se andra tråden om S5 där har bla Lars Kjellberg svarat.
bra sidorna på nätet som mäter upp DR är www.dpreview.com och http://www.imaging-resource.com/
Mikael

macrobild skrev:
den artikeln är redan avhandlad.
innehåller flera felaktigheter.
bla beskriver man en scanners omfång och inte negativ filmens som har ett betydligt större omfång än det som beskrivs i den artikeln.sedan blandar de in kurvor vilket visar tydligare de tonala stegen men det påverkar inte DR totala omfång.se andra tråden om S5 där har bla Lars Kjellberg svarat.
bra sidorna på nätet som mäter upp DR är www.dpreview.com och http://www.imaging-resource.com/
Mikael

Jag citerar mig själv...

"Lägger inga värderingar, har tillräckligt mycket självinsikt för att inse att mina kunskaper inte räcker till för det... ;)"

Om den artikeln redan är avhandlad i tråden ber jag om ursäkt, måste ha missat det i så fall.

/Arne

Absolut inget problem Mikael! Jag uppfattade inte ditt svar som kärvt. Menade bara att jag inte kan diskutera med dig på den nivån p.g.a. bristande kunskap.

Jag skrev mitt inlägg med glimten i ögat. Jag kritiserar mig själv för att inte ha hängt med i tråden. Det kan bli tjatigt med en massa upprepningar som inte leder tråden framåt. Men, så är väl livet i forum.

/Arne

Nu över till något nytt, om det kan intresserad någon.
Jag har länge funderat på orsaken till att Canon släppte 30D som en 8 mpixkamera, ocn inte en 10 mpix, i konkurrenssituationen mot D200.
Inte så långt efter att 30D släpptes kom ju 400D.

Nu över till det intressanta.
Om man tittar på dpreview och jämför brusnivåerna mellan d200 och 400d så verkar nästan 400d vara brusigare (om man försöker isolera sensorn så mycket som är möjligt utifrån de på dpreview angivna data).
http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page21.asp
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page18.asp

Vad som då framförallt är intressant är alltså brusnivåerna på D200 vid all brusreducering avslagen jämfört 400Ds rå-bilder. Även dpreviews mätning av brusnivåerna visar en högre brusnivå i 400D än D200 om man jämför dessa båda på ovanstående sätt.

Frågan än nu hur mycket brusreducering som görs i jpeg-bilderna i d200 då all brusreducering stängts av?

Om det skulle vara på detta sätt, dvs att 400Ds sensor ger brusiga bilder, dvs är en produkt som är släppt mest för att kunna konkurrera på den mpixel-känsliga instegsmarknaden, så kan det mycket väl förklara avsaknaden av en 10 mpix-version i 10d/20d/30d-serien. Kan det vara så att sensorn i 400D helt enkelt inte är en riktigt färdigutvecklar produkt och inte lever upp till canons normala höga krav på lågt brus?

Kommenterar?

Ffa är det någon som verkligen kontrollerat, eller vet någon site som jämfört, brusnivåerna i d200 rå jmf 400d rå?

/erik

Senast ändrad:
Du är inne på ett område som jag har skrivit om tidigare, vid jämförelse av rå-filer så har exv 350, 20d, 30d och 5d samma signal/brus vid de tester jag har gjort upp till 1600iso, Även Phil Askey har samma erfarenhet.
Nu har jag inte testat 400d och sett någon rawfil från denna kamera och jämfört den med exv 30d.
Enskillda pixelytan är mindre på 400d jämfört med 30d, vilket logiskt skall ge sämre S/B om inte ytan= filfactor har ökats.

Rawfiler från Nikon vid mindre ljusinsläpp är brusigare än Canon , eftersom Canon redan på sensorn brusreducerar/signalhanterar varje pixel vilket inte Nikon kan med sina ccd och där brusreduceringen sker i efterhand av svag signal.
Mikael

Sedan angående frågan om någon har tittat på bruset i raw från 400d och 200d.
Det skulle förvåna mig mycket om inte samma tendens ses från ca 800iso och uppåt, dvs detaljer i lågdager/skugga och mellantoner faller för Nikon jämfört med Canon pga av Canon på sensorn reglerande kretsar.
Endast i lägsta iso har jag sett att bruset/detaljåtergivningen i skuggor faktiskt har varit bättre från Nikon, exv 1dsmk2 jämfört med d2x 100iso och nu senast Fuji s5 jämfört med 5d och 100iso. I båda fallen och då 100iso har Canon fått stryk vad det gäller separation och framtagning av färginformation i det allra mörkaste
Mikael

Absolut Mikael.
Jag har inte som helst betänkligheter mot den informationen eller mot de data som visar att 30D/350D etc har betydligt mycket lägre brusbild än d200. Jag vet också väl om canons brusreducering redan på sensorn.

Här är det dock, precis som du också säger, fråga om en helt ny sensor. Även om Canon anger att trots den minskade fill factorn så ska brusnivåerna vara lika, så kan jag inte bortse från vad såväl bilder som diagram visar på dpreview.

Kolla in rå-bilderna från 400D i länken jag angav tidigare. De är *rejält* brusiga. Se sedan jpegbilderna från d200 som varit tagna med inställningen "ingen brusreducering".
Bilderna från 400d har en brusnivå helt i nivå med den från d200 om inte värre, och även dpreviews diagram visar detta.

Man kan spekulera i om canon av någon anledning inte hunnit utveckla en tillräckligt bra 1,6 crop sensor med 10 mpix och blivit tagna lite på sängen av d80 etc. Det är ju inte helt säkert att den teknik som de använder för brusreducering i 350d/20d/30D osv helt problemfritt går att överföra till den nya sensorn i 400D. Det skulle också förklara varför en kamera i 10d/20d/30d-serien fast med 10 mpix dröjer.

Det kan naturligtvis också vara så att det sker en betydande brusreducering i d200 även med inställningen "ingen brusreducering".

Om man ser på bilderna på dpreview så är dock saken ganska tydlig - bruset i råbilderna från 400d är inte betydligt bättre än bruset i ingen-brusreducerings-jpeggarna från d200, och, om något, så är bruset värre.

Intressant är dock att jpeg-bilderna från canon är av bättre kvalitet, med tydligt reducerat brus utan en betydande påverkan på detaljåtergivningen - se länkarna jag postade innan.

Något är dock lurt!!

Stdavvikelsen ligger i råbilderna från 400d på runt 6 (camera raw) resp runt 8,5 (canon digital photo professional) för såväl svart som grått vid iso1600, medan motsvarande värden för d200 i jpeg med inställningen "ingen brusreducering" är 3 och 5,5 (grå resp svart) vid iso1600.
Kurvorna visar också det intressanta att redan vid LÅGA iso, som iso100, så visar rå-bilderna från 400d, enligt diagrammet, mer brus än jpeg från kameran, och detta syns också tydligt på de exempel vid iso400, 800, och 1600 där dpreview jmf jpeg från kameran med råbilder konverterade med canon digital photo pro och acr.

Jag kan se ett antal förklaringar, tex:
1. d200 sensor har *mindre* brus än 400ds sensor, eller
2. d200 har betydande brusreducering av jpegar även vid inställningen "ingen brusreducering"

Jag har *hört* att det sker en brusreducering ÄVEN vid iställningen "ingen brusreducering" i d200, men jag vet *inte* hur stor denna är.

Någon förklaring måste dock finnas.
Eftersom jag inte sett någon jämförelse mellan d200 och 400d i enbart råformat, hade detta kunnat lösa problemet. Speciellt om en sådan jämförelse också hade kunnat se till detaljer i bilden, eftersom det inte är omöjligt att nikon (eller för den del canon) har brusreducerat även råbilderna.

/erik

Senast ändrad:
Ser man i reviewn av D40x, som ju har samma sensor som D80 och ungefärligen samma sensor som d200, så ser man samma sak. Där visar man också råfiler. Tyvärr har inte dpreview gjort någon grafik över bruset i d40x, men nog ser det lägre ut än i 400d alltid.

Frågan är då om Nikon har brusreducering i sina råfiler, eller om canon har gjort något hokuspokus får att få ner brusnivåerna i jpeg?

Se
http://www.dpreview.com/reviews/nikond40x/page16.asp
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page18.asp

/erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar