Absolut Mikael.
Jag har inte som helst betänkligheter mot den informationen eller mot de data som visar att 30D/350D etc har betydligt mycket lägre brusbild än d200. Jag vet också väl om canons brusreducering redan på sensorn.
Här är det dock, precis som du också säger, fråga om en helt ny sensor. Även om Canon anger att trots den minskade fill factorn så ska brusnivåerna vara lika, så kan jag inte bortse från vad såväl bilder som diagram visar på dpreview.
Kolla in rå-bilderna från 400D i länken jag angav tidigare. De är *rejält* brusiga. Se sedan jpegbilderna från d200 som varit tagna med inställningen "ingen brusreducering".
Bilderna från 400d har en brusnivå helt i nivå med den från d200 om inte värre, och även dpreviews diagram visar detta.
Man kan spekulera i om canon av någon anledning inte hunnit utveckla en tillräckligt bra 1,6 crop sensor med 10 mpix och blivit tagna lite på sängen av d80 etc. Det är ju inte helt säkert att den teknik som de använder för brusreducering i 350d/20d/30D osv helt problemfritt går att överföra till den nya sensorn i 400D. Det skulle också förklara varför en kamera i 10d/20d/30d-serien fast med 10 mpix dröjer.
Det kan naturligtvis också vara så att det sker en betydande brusreducering i d200 även med inställningen "ingen brusreducering".
Om man ser på bilderna på dpreview så är dock saken ganska tydlig - bruset i råbilderna från 400d är inte betydligt bättre än bruset i ingen-brusreducerings-jpeggarna från d200, och, om något, så är bruset värre.
Intressant är dock att jpeg-bilderna från canon är av bättre kvalitet, med tydligt reducerat brus utan en betydande påverkan på detaljåtergivningen - se länkarna jag postade innan.
Något är dock lurt!!
Stdavvikelsen ligger i råbilderna från 400d på runt 6 (camera raw) resp runt 8,5 (canon digital photo professional) för såväl svart som grått vid iso1600, medan motsvarande värden för d200 i jpeg med inställningen "ingen brusreducering" är 3 och 5,5 (grå resp svart) vid iso1600.
Kurvorna visar också det intressanta att redan vid LÅGA iso, som iso100, så visar rå-bilderna från 400d, enligt diagrammet, mer brus än jpeg från kameran, och detta syns också tydligt på de exempel vid iso400, 800, och 1600 där dpreview jmf jpeg från kameran med råbilder konverterade med canon digital photo pro och acr.
Jag kan se ett antal förklaringar, tex:
1. d200 sensor har *mindre* brus än 400ds sensor, eller
2. d200 har betydande brusreducering av jpegar även vid inställningen "ingen brusreducering"
Jag har *hört* att det sker en brusreducering ÄVEN vid iställningen "ingen brusreducering" i d200, men jag vet *inte* hur stor denna är.
Någon förklaring måste dock finnas.
Eftersom jag inte sett någon jämförelse mellan d200 och 400d i enbart råformat, hade detta kunnat lösa problemet. Speciellt om en sådan jämförelse också hade kunnat se till detaljer i bilden, eftersom det inte är omöjligt att nikon (eller för den del canon) har brusreducerat även råbilderna.
/erik