schaki
Aktiv medlem
Clasberg skrev:
Tack för tipset ang tråden. Skribenten gillade inte D2X.
Det är tydligen inte lätt att välja digitalare.
Är det någon idé att fundera över en begagnad D1 eller D1X eller har tiden sprungit ikapp dessa kameror allt för mycket?
Jag gillar att göra förstoringar upp till A3+ så kamerorna kanske inte räcker till i det avseendet?
Andra synpunkter och funderingar kring Nikons gamla proffsdigitalare?
Finns dem som har interpolerat den första D1'ans rawFiler och skrivit ut skapligt i A3.
Så det bör nog D1X greja. Det D1 serien lider av är batterierna som inte är något vidare.
Är så illa att faktiskt priatbatterierna som Zebramedia säljer är bättre än orginalen.
Jag tror att filerna från t.ex D200 inte kräver lika mycket efterbehandling. Dock är D1-seriens AF snabbare.
Personligen funderade jag ganska länge på en begagnad D1x, men inser att D80 är ett bättre val för mig då jag inte kommer ha något direkt behov av ett vädertätat hus.
Samt gärna vill få skapliga filer direkt ur kameran, vilket besparar mig tid i längden.
Vad Fuji beträffar tror jag att dem egentligen gör rätt, men priset är för högt.
Det som möjligtvis kan rädda dem är mindre brus på högre iso, och en prissänkning.
Filerna bör nog gå att interpolera upp till 10mp.
Senast ändrad: