Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

en liten jämförelse 40d och 50d

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni kan tydligen inte skilja på vad som är en färbättrad konstruktion och vad som är förstörande brusreducering. Jag tyckte det var självklart att det var den förstörande brusreduceringen som avsågs.
Kruxet tycks snarare vara att du har fått för dig att det väsentliga är något mellansteg, mellan det att ljuset kommer in i objektivet och tills bilden är färdig, som är det viktiga. Jag hävdar istället att det är intressant bara om man ska konstruera kameror. Men när det gäller digital fotografi är jämförelser mellan en kamera och en annan inte det intresanta. Det intressanta är istället det system som tar dig från det ljus som kommer från motivet till den bild du vill betrakta.

Om det skulle vara så, att någon konstruktör skulle komma på en sensor, där exempelvis råbilden ser fullkomligt för jävlig ut, men den åtföljs av extra information, information som tillverkaren inte specificerar, men som gör att när man tuggar om denna bild i tilverkarens speciella råfilsbearbetningsalgoritm, då får man en bildkvalité som gör att alla andra kamerasystem kan dra något gammalt över sig, då anser jag att detta är ett överlägset bildframställningssystem. Fast för dig är det odugligt, för mellansteget råbilden från kameran duger inte ens till att visa i frimärksstorlek.

Som teknisk övning är det förstås roligt att veta hur bilden ser ut i olika stadier, men om man slutar begrunda detta och istället betraktar fotografering som framställning av bilder, då ser kanske även du att om bilden görs bättre analogt eller digitalt (analog fotografi är alltså inte med film, som så många tror och som det gängse språkbruket hävdar, utan ett slags i praktiken icke existerande sätt, där bilden behandlas med analog elektronik istället för digital, något som idag bara görs närmast pixlarna), det har ingen betydelse. Oavsett vilka tricks man tillgriper för att minska på bruset så påverkar det hur bilden ser ut. Om man kyler ner sensorn några hundra grader, så lär bruset minska, men förmodligen får man istället någon annan påverkan på bilden som bieffekt. Dimrök från kylaggregatet, exempelvis. Som man kan ta bort med en stor fläkt, men då får man blåst i motivet, luftrörelser som inte var där från början.
Helt skruvade exempel, javisst. Men jag tar i för att försöka klargöra att det finns ingen klar linje mellan vad som inte påverkar och vad som påverkar bilden, när det gäller att höja kvalitén.

Det är ändå slutresultatet som är det som är intressant.

Nä, jag har ingen förhoppning om att världen ska inse att fotografering på film inte är "analog", som en motsats till "digital". "Kemisk" vore rättare, men det lär ingen börja säga, även om de inser det.
 
Det har faktiskt inte med saken att göra. Känns som man talar till döva öron nu.


Det enda jag ville säga är att bildförbättringar som vi mer eller mindre kan göra i efterhand på en råfil inte skall göras i denna (av kameran) eller "hemliga" rå-konverterare och av ganska uppenbara skäl. Sen om man vill ha en färdig JPeg från kameran som jag angett en idé för hur den effektivt skulle åstadkommas med mer elle mindre Ps inbyggt i kameran vore trevligt förstås. För det tredje så har förbättringar som före AD-omvandlingen sänker brus och ökar dynamik inget med brusreducering efter AD-omvandlingen att göra och det tyckte jag var ganska självklart att vi talade om men börjar man blanda in allt före och efter AD-omvandlingen i en jäkla röra så känns det som allt är på fel nivå så jag drar mig ur debatten. (Metoden att subtrahera brus från en svartexponering som någon tog upp som en invändning är en ickeförstörande "brusreducering" men det är av ett brus som inte är stokastiskt och inget brus i egentlig bemärkelse. Detta är för att minska ojämnheter mellan sensorns-pixlar.)

Det är dessutom inte bara brus man "förbättrar" efter digitaliseringen utan man kompenserar för färg-divergens, distortion och vinjettering likaså och om man inte håller reda på om detta sker med bra linser eller med sämre lins med efterbehandlande programvara så har man ingen möjlighet att jämföra seriöst. Sen om det sker automatiskt är trevligt men vi måste känna till om det sker och framförallt när vi jämför olika system. Om ett system inte medger att man i efterföljande programvara automatiskt kan färgkonvertera så kan detta ses som en nackdel förstås. Men vi måste hålla isär vad som är bra och dåligt när vi jämför om vi inte vill lura oss själva. Är det så konstigt? Nikon verkar dessutom hålla på mer med sådant hemligt efterarbetande med råfilerna vilket kan ge en osjysst jämförelse mot övriga märken.

Sen om andra vill hitta sådant som jag inte tar upp och försöka mästra och "pinka revir" här i tråden så var så goda men det var inte det jag talade om.

Är hemma från sydafrika och är egentligen för trött för att svara.
Du skriver så långt .Har säkert missat något under 15 dagars frånvaro.
Är det brus vi diskuterar om så skiljer det mellan ccd och cmos och vad som kan göras från en cmos pga utläsningen, exv två utläsningar en med signal och en med brus (som vid en mörkerströmsexponering vid långa exponeringar)men detta trick har Canon vid alla exponeringar . Det är enligt min syn alltså en aktiv "förbättring" redan från sensornivå till processering vad det gäller en typ av uppkommet brus.Nikon Pentax gör detsamma idag samt vi vet också att Nikon ytterliggare processerar sina rawfiler i ett steg till.
 
Senast ändrad:
Jag gillar 40D, en 40D mkII med 10 Mp hade varit en bra produkt, men ärligt talat...
Upplösningen är för hög.
Bruset är för högt.
Bakskärmen är för stor.
Kameran är för dyr (med tanke på vad man får).
Om du tycker att skärmen på 50D är för stor, så tycker du rimligen att skärmen på 40D är för stor också. De är ju lika stora.

Bruset är ju likvärdigt, eller mindre, än på 40D. Då är väl bruset på 40D också för högt, antar jag.

Priset kommer säkerligen att sjunka. 50D kostar väl ungeför som 40D gjorde för ett år sen. Titta på priset på 40D idag.

Man kan väl aldrig få för mycket upplösning?

Huruvida 50D är ett misslyckande återstår väl att se? Kameran har nyss kommit ut på marknaden, och det är knappast meningsfullt att göra den bedömningen förrän efter nåt år eller två.
 
50D ÄR ett misslyckande - förklaringen är nog att man gör en så dålig uppföljare att fler går över till 5D mkII som är en bra kamera, men också klart dyrare - man säljer fler dyra kameror och tjänar mer pengar!

Jag gillar 40D, en 40D mkII med 10 Mp hade varit en bra produkt, men ärligt talat...
Upplösningen är för hög.
Bruset är för högt.
Bakskärmen är för stor.
Kameran är för dyr (med tanke på vad man får).


Lägg ner 50D !

Hej!
Hur länge har du haft din 50D och hur myket har du fotat med den.
Vad är det som är så dåligt på din 50D.
Jag tar för givet att du äger en eftersom du ka göra detta uttalande.
'
/Christer
 
Senast ändrad:
Kruxet tycks snarare vara att du har fått för dig att det väsentliga är något mellansteg, mellan det att ljuset kommer in i objektivet och tills bilden är färdig, som är det viktiga.

NEJ. Jag menar bara att vi skall hålla isär de olika stegen när vi jämför:
1 Linsen
2 Sensorn med sin exponerings- och utläsningsmekanism
3 Råkonvertern med sina olika renderings- och korrigeringsalgoritmer
4 Sista steget I Photoshop tills den slutliga bilden med rätt storlek är klar.

Alla steg är väsentliga för slutbilden och jag har inte sagt något annat. Vi måste bara veta vad vi jämför och varför vi får skillnader. Många springer händelserna i förväg och jämför bara JPeg-bilder t ex. Nästa jämför en processad råfil med en oprocessad osv.
 
Senast ändrad:
Många springer händelserna i förväg och jämför bara JPeg-bilder t ex.
Är det en jpeg man vill ha är det inget fel på det. Det spelar ingen roll hur det såg ut längs vägen. Det är resultatet som räknas.

Annars blir det ju som om man ska kora segraren i en bilkörning över 100 km, och utnämner bilen som går max 50 km/h till vinnare efter en sekund, för den accelererar dit på just en sekund. Den andra bilen gör 100 km/h, men behöver fyra sekunder för att passera 50 km/h. Vilken tror du är framme först?

Det är INTE mellanstegen som är intressanta för hur bilden blir på slutet. Det kan vara det så länge man jämför kameror som jobbar på identiska sätt, för den som ligger efter i ett steg har kanske ett ointagligt steg att komma ikapp, men det behöver inte vara så. Slugare hantering i nästa steg kan ändra på ordningen.
 
50D ÄR ett misslyckande - förklaringen är nog att man gör en så dålig uppföljare att fler går över till 5D mkII som är en bra kamera, men också klart dyrare - man säljer fler dyra kameror och tjänar mer pengar!

Jag gillar 40D, en 40D mkII med 10 Mp hade varit en bra produkt, men ärligt talat...
Upplösningen är för hög.
Bruset är för högt.
Bakskärmen är för stor.
Kameran är för dyr (med tanke på vad man får).


Lägg ner 50D !

Du gör en fantastisk marknadsanalys över Canons försäljnings strategi.
Gör en dålig kamera för då köper folk de dyra istället och vi tjänar mer pengar. Du måste vara minst marknadsekonom för att komma med en sådan analys :).

50D är faktiskt ingen dålig kamera alls. Problemet är egentligen Canons sockrade reklamkampanj och allt prat om att dess fantastiska brusegenskaper. Det skapar förväntningar som när det kommer till kritan inte uppfylls till 100%. Folk blir helt enkelt besvikna över att kameran inte uppfyller löftena från Canon, därav så slänger en del ur sig sådana dåligt genomtänkta kommentarer.... För trots allt är det en skitbra kamera med mycket fin bildkvalite dessutom är den ruskigt snabb. Redan 40D var snabb men jag upplever 50D som snabbare speciellt när det går undan som i motorsport. Då kunde 40D stocka sig ibland och hastigheten gå ner en del, det klarar 50D mycket bättre.

Sen reagerar jag på att du skriver att bakskärmen är för stor???? Vad menar du? Den är lika stor som på din 40D dessutom 3 gånger skarpare.
Sen priset....40D kostade lika mycket när den var ny. Jag hade nog retat mig mer på att du förlorat halva värdet på din kamera på ett år om du köpte den ny. Har du köpt den beg ganska nyligen kan jag bara gratulera dig till en bra affär...
 
Nils har du kalibrerat ditt/dina optik med huset?

Det jag blev lite besviken var när jag på mässan provade utan en massa inställningar ställda utan bara skjuta med ISO 400 & 3200. Exif datan finns kvar samma zooma in för att kolla närmare på rödsticken samt sträcken i de går partierna mellan ventilationstrummorna. Blir en 40D likadan just vid 3200?

Försöker intala mig att jag aldrig kommer använda ISO 3200 men dagen jag behöver det nja jag vet inte i nuläget vilken jag ska ha längre 40D eller 50D, 5D mkII är för mkt pengar.

http://i36.tinypic.com/1t7o1u.jpg

http://i36.tinypic.com/iva9t1.jpg

Alt här.

http://tlphoto.zenfolio.com/p676792332/h1104a3b7#h1104a3b7
 
Senast ändrad:
50D är faktiskt ingen dålig kamera alls. Problemet är egentligen Canons sockrade reklamkampanj och allt prat om att dess fantastiska brusegenskaper. Det skapar förväntningar som när det kommer till kritan inte uppfylls till 100%. Folk blir helt enkelt besvikna över att kameran inte uppfyller löftena från Canon, därav så slänger en del ur sig sådana dåligt genomtänkta kommentarer.... För trots allt är det en skitbra kamera med mycket fin bildkvalite dessutom är den ruskigt snabb. Redan 40D var snabb men jag upplever 50D som snabbare speciellt när det går undan som i motorsport. Då kunde 40D stocka sig ibland och hastigheten gå ner en del, det klarar 50D mycket bättre.

Inget snack om att 50D inte skulle vara en bra kamera, det är den. Men jag ser inte den som det klokaste Canon lanserat den senaste tiden.

Jag tycker det är väldigt mkt snack helt enkelt men när det väl kommer till kritan är den lika bra å i bildkvalité mätt sämre än 40D.

1: Autofokusen talades det väldigt mkt om Brutus, nu tidningen Foto. Den är snabbast helt enkelt. Men när man jämför mot 40D så har de exakt prestanda.

2. Bildkvaltité här snackades det mkt kan jag hålla med om, 15 MP och minst ett steg bättre brus nivåer lät nästan för bra för att vara sant mot 40D, men man trodde på Canon. Här i tråden som ingen har missat, visar 40D upp bättre brusegenskaper. Och många tester runt om i världen visar detsamma.

Då är det väl inte fel att att påstå att 50D är ett smärre felskott. En efterträdare ska vara minst lika bra eller bättre på det viktiga punkterna om man frågar mig.
 
Återigen 50D

Bäste Mikael. Kan inte släppa detta med pixelökningen på 50D. Den långa pixeltråden, gav mig uppfattningen att många pixlar trots allt skall ge fördelar, när du beskär och förstorar, ökad detaljrikedom. Men endast synligt vid A2 enligt Foto. Canons tekniker rankas vad jag förstår mycket högt inom sin branch. Jag tycker det mesta är ställt på ända, när man faktiskt inte ser någon detaljskillnad mellan 10 och 15mp. Har den klara uppfattningen att på kompaktsidan verkar ju testarna se skillnad mellan en 5mp kontra en 10mp. Heller är den uppfattningen fel. Om nu övriga märken känner sig manade att haka på Canon i pixeljakten, känns det inget vidare bra. Vänligen. Bengt.
 
Jag tycker det är väldigt mkt snack helt enkelt men när det väl kommer till kritan är den lika bra å i bildkvalité mätt sämre än 40D.
Det tycker jag inte att man kan hävda om man hänvisar till någon av de tester som har gjorta av kameran. Har du jämfört själv och kommit fram till den slutsatsen?

Då är det väl inte fel att att påstå att 50D är ett smärre felskott. En efterträdare ska vara minst lika bra eller bättre på det viktiga punkterna om man frågar mig.
Det gäller väl för 50D? På vilka punkter tycker du att den är sämre än sin föregångare?
 
Det tycker jag inte att man kan hävda om man hänvisar till någon av de tester som har gjorta av kameran. Har du jämfört själv och kommit fram till den slutsatsen?


Det gäller väl för 50D? På vilka punkter tycker du att den är sämre än sin föregångare?

Tycker det syns bra på det första testerna i den här tråden precis i början av den. Jag ser mer färgbrus, tex av det röd flammiga.
 
Tycker det syns bra på det första testerna i den här tråden precis i början av den. Jag ser mer färgbrus, tex av det röd flammiga.

En tills syn på 40D vs 50 D.

"ISO____________100___200___400___800__1600

40D, e-/ph x1000_6.6___3.7___2.5___2.0___1.7

50D, e-/ph x1000_4.3___2.4___1.5___1.1___0.9


.... It is this last figure that is the fair comparison of noise, and one sees that the 50D is substantially better by this measure. Combined with the fact that the 50D captures 5% more photons than the 40D for a given exposure, it seems a winner all the way around."

As for "less" resolution? See
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=30001276

.....

So your claim of less resolution and more noise is, in fact, incorrect. What is quite likely correct is that ACR is not properly optimized for converting 50D RAW files (that is certainly true for the *BETA* version used in the DPR review of the 50D)."

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=30075991
(Emil Martinec)
 
Dpreview har även använt en färdig version av ACR liksom jag för att ta fram rawfilerna . Jag kunde inte se någon skilnad mellan beta och färdig version. Om nu bruset skall maskeras bort från 50d så är givetvis DPP, Canons egen programvara bättre optimerad för att dölja/maskera uppkommet brus från 50d, att 50d brusreduceras kraftigare kan även ses i de defaulta inställningarna i DPP och jämfört med 40d.
 
Senast ändrad:
Dpreview har även använt en färdig version av ACR liksom jag för att ta fram rawfilerna . Jag kunde inte se någon skilnad mellan beta och färdig version. Om nu bruset skall maskeras bort från 50d så är givetvis DPP, Canons egen programvara bättre optimerad för att dölja/maskera uppkommet brus från 50d, att 50d brusreduceras kraftigare kan även ses i de defaulta inställningarna i DPP och jämfört med 40d.

Enligt Emil så la dom ut testbilder från betan först och sedan bytte dom ut testbilderna när den färdiga versionen kom utan några synbara förbättringar.
Du hade ett inlägg tidigare om ACRs ev skillnader i rå-behandlingen från olika kameror om jag inte minns fel.

Hur som helst så gjorde jag en enkel test fär ett halvår sen mellan ACR, COne4, DPP, BibblePro och RawTherapee som visade att för 40D så var DPP bäst tätt följt av COne4, ett litet hopp ner till BibblePro och ACR. RawTherapee fick jag aldrig någon ordning på.

De jag ser idag är att COne 4.5 ligger lika nära DPP vad gäller 50D oxå. Sen tror jag att DPPs standarsinställningar speglar ansluten kameras standardinställningar vad gäller brus mm. Denna "default" går dock att nollställa i DPP.

Bästa rå-konverteraren för Canon över huvudtaget är nog DPP eller COne 4.5.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.