Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar vara mycket copy paste i den recensionen och meningar från kamerajämförelser som hamnat på fel kamera. Enligt det testet har t.ex. Nikon D90 bättre upplösning än Canon 5DmkII "though the D90 outperformed the Canon in our resolution scores", :D

Andra felaktigheter/mysko saker från testet när man snabbt ögnar igenom jämförelserna:
- 5DmkII påstås ha bättre DR än Nikon D700, i motsats till t.ex. DXO-mark.
- De påstår att både Sony a900 och Nikon D90 båda plåtar 4.44 bilder per sekund, siffran verkar stämma för Nikonen enligt DPreview, men den sajten mätte konsekvent upp 5.0 fps för Sony.
- Fler motstridiga påståenden, förutom Nikon D90-upplösningsgrodan hittar man i rubriken för A900-jämförelsen "but actual resolution performance lagged the 5D Mark II" medan i resolution-fördjupningen på samma sida "a higher megapixel count doesn't necessarily equal superior resolution in our testing, the Sony a900 did outperform the Canon 5D Mark II in this area".

Senast ändrad:
De som inte har följt AF tråden, ämnet startade här i denna tråd, så kan jag meddela att mina två kameror fungerar numera utmärkt med de flesta av mina objektiv , jag har två objektiv kvar som skall justeras av verkstad.
De synbara avvikelser som berodde på att korssensorn i mitten var dålig kalibrerad för vertikala och horisontella avläsningar är alltså justerad .Detta gjorde att jag kunde få mycket avvikande resultat samt att microjustering av objektivet var lönlöst.
I övrigt har kameran fungerat utmärkt och tillsammans med vissa objektiv är det till dagens datum det bästa resultat jag har sett från en digitalkamera som jag själv äger.

Idag fikade jag med en gammal Canonkollega, vi började tala om Camera Raw, Anders påpekade att i den senaste varianten finns det ett antal profiler inlagda och att neutral var att föredra framför standard vad det gäller röda färger och nyanser. Rött återges ofta för intensivt med Canon och speciellt i Adobe RGB. Out of gamut.

Så -prova gärna nu med din bild de olika profilerna som ligger inlagda i Camera Raw 5.2. det skiljer rejält i bla röda färger och nyanser.

Bilagor

• tips1.jpg
    tips1.jpg
    34.6 KB · Visningar: 329
Senast ändrad:
Ett annat tips är att som default ha en mer kontrastrik s-kurva inlagd för exv 5dmk2, själv tycker jag att strong contrast ger med 5dmk2 ett bättre resultat generellt än den defaulta inlagda medium kurvan, också ett tips att testa.
Se för övrigt hur orange återges i de två bilderna.

Bilagor

• Tips2.jpg
    Tips2.jpg
    34.3 KB · Visningar: 326
Mikael.

Är du nöjd med 5D mk2 förutom risken att få lämna in utrustningen för kalibrering?
Kan du rekommendera kameran till någon som har för avsikt att uppgradera från Tex Aps-c när det gäller generell fotografering?

Mikael.

Är du nöjd med 5D mk2 förutom risken att få lämna in utrustningen för kalibrering?
Kan du rekommendera kameran till någon som har för avsikt att uppgradera från Tex Aps-c när det gäller generell fotografering?

Svaret blir JA.
speciellt med viss optik så blir resultatet enastående bra jämfört med alla andra tidigare kameror jag äger eller har ägt..

Mikael.

Jag går från 40D till MKII, har inte fått kameran än likt många andra men fick känna och klämma på mässan i helgen. Och kan inte annat säga att det kändes wow att hålla, trycka av och sedan titta på bilderna i den högupplösta skärmen.

Det var faktiskt lite tortyr att lämna ifrån sig den när man svävar i ovisshet om leverans. Det fick bli ett besök till på mässan på söndagen för vidare test med andra objektiv på.

mvh
Annan Mikael

Mikael.

Tog steget från 400D till 5DMk2 för ett tag sen och är toknöjd! Helt annan känsla att plåta med den. Har även blivit allt mer och mer sugen på att gå ut att fota eftersom jag inte längre har samma begränsningar, samt att resultaten blir förtjusande! Ångrar inte slantarna som gick åt för att införskaffa den.

MVH

Inte Mikael men Alex

Ja, man glömmer ju gärna allt runtomkring - men bara lcd-skärmen i sig självt är värt ganska mycket om man tidigare hade en 5D eller nåt... :)

Köpte till ett batterigrepp till ena 5dmk2 och visserligen blir kameran tyngre men det underlättar avsevärt vid höjdbilder, även balansen med tyngre längre gluggar blev bättre.Fördelen mot tunga sänken som d2x d3 1dsmk3 osv är att för en sliten axel så går detta grepp att skruva av .

Skaffade också ett BG-E6. Även med det monterat känns kameran lättare än de kameror ur 1D-serien jag tidigare använt.

Själv är jag totalt "beroende" av vertikalgrepp sedan många år p g a en axelskada, Mikroskakningar med exv 24-70/2.8 på frihand med lite längre tider är inget problem för mig längre med vertikalgreppet, oavsett om jag tar höjd- eller breddbilder. Rekommenderas.

har nu använt batterigreppet med 5dmk2 i en månad, skilnaden är stor med batterigreppet och att det hjälper till att reducera microskakningar, jag har tagit bilder med mitt 300/2,8 is på 1/60 sek som är 100%skarpa.
Beställer ett till batterigrepp , dvs till mitt 2,a ex av 5dmk2.
Vill man inte ha den extra vikten så är det bara att montera av.Lite synd at man inte kan få som med Nikon något snabbare akemra med batterigreppet på. 5 bilder i sekunden hade inte varit fel.

Jag är inte killen som sätter på ett batterigrepp, men vill säga något annat som hör till tråden. Jag hade en 5d i fyra månader, innan jag uppgraderade till Mark II för fyra veckor sen. Jag älskade (och gör fortfarande) den gamla, men den nyas filer gör att jag smälter, de är så dj-a bra. Allt innan ser ju inget ut ens på datorskärmen. Jag tycker den nya hanterar färger mkt bättre, och nu när Expert hade Canvas-rea skrev jag ut lite bilder på 50-70 cm. Bara att konstatera, trodde inte att den höga upplösningen gjorde så mkt, men det är nåt, jag vet inte vad. Eller så är det inbillning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar