Nar du tar en bild i SV med en digital kamera sker foljande:
Kameran registrerar en RAW fil med alla farger, med exponering baserad pa dina installningar av blandare, ISO, och slutare (vare sig du kommit fram till dom installningarna via automatik eller manuellt). Precis som om man fotar i RAW.
Sen hander foljande i din kamera:
Kamerans mjukvara behandlar den RAW filen for att skapa en SV jpeg. Mjukvaran bestammer hur kanslig SV konverteringen skall vara for roda, bla, grona, gula farger. Mjukvaran bestammer hur hogdagrar och skuggor skall behandlas baserat pa algoritmer, och anvander dessa algoritmer over hela bilden. Den valjer kontraster, definitioner, Sa skapas JPEG filen, och RAW filen raderas. Grovt forenklat. Du kan med installnngar i din kamera paverka hur din kamera efterbehandlar bilden, men det ar ytterst ytterst begransat, jamfort med de olika mojligheter du har i en dator.
Jag foredrar att fota i RAW, och gora konverteringen sjalv, av foljande anledningar:
Jag vet battre an kamerans mjukvara hur jag vill att min bild skall se ut. Jag vill kunna lyfta fram detaljer i skuggomraden mer selektivt an att oka exponeringen pa hela bilden (vare sig det sker i exponeringsogonblicket eller i efterbehandlingen). Jag vill kunna bestamma sjalv hur jag vill att de roda partierna skall tolkas, eller de bla, roda, grona, etc etc. Precis som da man valde olika svartvit film till sin analoga kamera, baserat pa vilken effekt man ville ha, plus att man gjorde manga val under framkallningen, bara inte under exponeringen.
Nar jag efterbehandlar min RAW fil sa far jag ut det maximala potentialet i min fil. Och jag gor ett langt battre jobb an SV laget i mina kameror klarar av.
Atta gora som Otto foreslar gar att jamfora med att ta en bild med en analog kamera och att sedan skicka in den filmen till ett automatiserat labb som inte vet nagot om vad du vill ha ut av den exponeringen. Att forsoka havda nago sorts kreativitets grej att "tanka" svartvitt blir bara konstigt. Man ar relativrt korkad om man inte anvander sig av alla de verktyg som finns till ens forfogande idag.