Annons

Fota svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)
...Borde man inte dra samma resonemang på analoga tiden. Istället för två kamera med ena färgfilm så kan man belysa en färgfilm till svartvitt i mörkrummet?

Fungerar halvbra med fasta gradationer. Man får dock en ganska platt tonskala eftersom negativ färgfilm har en rakare kurva och inte markerat huvud/tå som svartvit film. Även totalkontrasten är lägre än normalkontrast på svartvit film. Med de vanligaste papperena (av variabel kontrast) tror jag inte det fungerar särskilt bra, eftersom de färgfilter man reglerar kontrasten med påverkas av filmens färgskala. Borde därför vara ganska svårt att reglera kontrasten. Överlägset bäst och fungerande resultat får man med svartvit film. Färgnegativ som råmaterial är väl mest en nödlösning?
 
Fanns det inte speciella papper för att köra svartvitt från negativ färgfilm?

Blir nog också problem med alla röda nyanser i negativet förutom de problem med olika färger och variabel kontrast du tar upp.
 
Borde man inte dra samma resonemang på analoga tiden. Istället för två kamera med ena färgfilm så kan man belysa en färgfilm till svartvitt i mörkrummet?

Det har jag aldrig gjort, så jag vet inte hur bra det fungerar. På den tiden det begav sig processade jag enbart svartvit film i mörkrummet.

Vad jag försökte förklara för dig i mitt tidigare inlägg var att det inte är någon specifikt svartvit bild som framställs för att du plåtar svartvit jpeg direkt i kameran. Det är en konverterad färgbild som kameran fixar åt dig. Att du tycker du får bättre svärta och kontrast med jpeg är bara en variant på frågeställningen "Varför ser mina bilder i Lightroom inte likadana ut som mina jpeg-bilder?".

Med övning och erfarenhet kan man vanligtvis skapa mycket bättre bilder med raw-filer, vare sig de är i svartvitt eller färg. Men är storleken på flashkortet en begränsning får man väl hålla sig till jpeg... ;)
 
Det har jag gjort. Pga den orangea grundtonen i färgfilm tar det lång tid att exponera på sv-v fotopapper och slutresultatet blir inte så vackert. Det kanske fanns något specialpapper som var känsligt för det orangea ljuset, men därom vet jag inget.
 
Svartvitt

Även kameran för svartvitt "såg" en färgbild. Det finns följaktligen massor med olika svartvita nyanser beroende av hur mycket de olika färgerna får i styrka som svartvita. Man har film som kromatisk, pankromatisk, orthopankromatisk osv. För att få molnen med användes gulfilter. Alltså för att få bästa information för en svartvit bild är det en komplett färgbild som gäller.
 
Det har jag aldrig gjort, så jag vet inte hur bra det fungerar. På den tiden det begav sig processade jag enbart svartvit film i mörkrummet.

Vad jag försökte förklara för dig i mitt tidigare inlägg var att det inte är någon specifikt svartvit bild som framställs för att du plåtar svartvit jpeg direkt i kameran. Det är en konverterad färgbild som kameran fixar åt dig. Att du tycker du får bättre svärta och kontrast med jpeg är bara en variant på frågeställningen "Varför ser mina bilder i Lightroom inte likadana ut som mina jpeg-bilder?".

Jag föredrar att inte ändra på bildens ursprung. När jag fotar så är bilden redan perfekt utan att behövas ändras i efterhand. Att fota i raw i svartvitt så riskerar det att bilden inte alls ser bra ut i färg. I svartvit tagning så tillåter man att t.ex färger kan bli något överfrätta men i svartvitt ger en robust kontrastrik bild.

Fotar man i färg så uppfattar man en annan kontrast och anpassar tagningen efter det.
Konverteras det till svartvitt så ser det mer grådassig ut, men i färg har bra kontrast
 
Jag föredrar att inte ändra på bildens ursprung.

Det är omöjligt.

Om man använder film så styr man resultatet genom val av film, och val (eller frånvaro) av filter. Sen påverkar man resultatet genom val av framkallare, och hur man genomför framkallningen. Till slut påverkar man resultatet genom val av fotopapper (gradation, mm) och hur man framkallar kopian.

På liknande sätt påverkar man resultatet genom vilka parametrar man väljer vid konverteringen av sensordata till den färdiga bilden. Antingen genom de inställningar man gör i kameran om man vill att kameran ska göra konverteringen, eller genom de inställningar man gör om man konverterar bilden i efterbehandling.
 
Jag föredrar att inte ändra på bildens ursprung. När jag fotar så är bilden redan perfekt utan att behövas ändras i efterhand. Att fota i raw i svartvitt så riskerar det att bilden inte alls ser bra ut i färg. I svartvit tagning så tillåter man att t.ex färger kan bli något överfrätta men i svartvitt ger en robust kontrastrik bild.

Fotar man i färg så uppfattar man en annan kontrast och anpassar tagningen efter det.
Konverteras det till svartvitt så ser det mer grådassig ut, men i färg har bra kontrast

Du kan ju fota Jpeg+RAW, du ser jpeg i kameran och sätter dina parametrar vid fototillfället efter det. Men du har ändå kvar RAW-filen med hela tonomfånget. Om du behandlar bilden i tillverkarens RAW konverterare får du samma eller väldigt snartlikt resultat som det kamerans inställningar ger. Men du har kvar all information, mjuka tonövergångar och mindre risk för banding i gradienter. Om du håller ett 16-bitars arbetsflöde ända till tryck så borde du få ut en lika kontrastrik men mjukare övergångar och större tonomfång genom RAW.
 
Konstig diskussion om färg eller svartvitt direkt ur kameran. det finns väl bara en kamera som registrerar bilden monokromt, Leicas monokroma M? Alla andra registrerar ju färginformationen vid tagningen. Om man sedan tycker att det är ok att låta kameran sköta konverteringen till svartvitt och kasta bort raw-filen kan man givetvis plåta så. Men om jag gör konverteringen själv har jag ju andra möjligheter att styra hur jag vill ha det. Verkar som man missuppfattat hur detta funkar, kameran kommer alltid att registrera raw-data från sensorn, sedan är det upp till mig att bestämma om jag vill låta teknikerna hos kameraleverantören bestämma hur de svartvita bilderna skall se ut eller om jag vill göra det själv. Hittar man en preset som man är nöjd med i kameran och inte har några planer på att efterbehandla bilderna är det givetvis bara att köra med den. Men man skall inte tro att det är mer "svartvitt på riktigt" för det, skillnaden är som sagt bara att jag låter kameran sköta bildbehandlingen i stället för att jag själv gör det.
 
Konstig diskussion om färg eller svartvitt direkt ur kameran. det finns väl bara en kamera som registrerar bilden monokromt, Leicas monokroma M? Alla andra registrerar ju färginformationen vid tagningen. Om man sedan tycker att det är ok att låta kameran sköta konverteringen till svartvitt och kasta bort raw-filen kan man givetvis plåta så. Men om jag gör konverteringen själv har jag ju andra möjligheter att styra hur jag vill ha det. Verkar som man missuppfattat hur detta funkar, kameran kommer alltid att registrera raw-data från sensorn, sedan är det upp till mig att bestämma om jag vill låta teknikerna hos kameraleverantören bestämma hur de svartvita bilderna skall se ut eller om jag vill göra det själv. Hittar man en preset som man är nöjd med i kameran och inte har några planer på att efterbehandla bilderna är det givetvis bara att köra med den. Men man skall inte tro att det är mer "svartvitt på riktigt" för det, skillnaden är som sagt bara att jag låter kameran sköta bildbehandlingen i stället för att jag själv gör det.

I så fall borde tillverkare valt bort funktionen fota svartvitt i kameror av den tekniska skäl att man kan göra om till svartvitt i efterhand. Alltså borde funktionen fota svartvitt ha en övervägande funktion därför för att den finns i kameran?
 
I så fall borde tillverkare valt bort funktionen fota svartvitt i kameror av den tekniska skäl att man kan göra om till svartvitt i efterhand. Alltså borde funktionen fota svartvitt ha en övervägande funktion därför för att den finns i kameran?

Det finns många funktioner i en modern digital systemkamera som är av tveksamt värde för den avancerade fotografen, men som kan vara till glädje för den som just har börjat fotografera.
 
Leica Monochrom

I så fall borde tillverkare valt bort funktionen fota svartvitt i kameror av den tekniska skäl att man kan göra om till svartvitt i efterhand. Alltså borde funktionen fota svartvitt ha en övervägande funktion därför för att den finns i kameran?

Sensorn i Leica Monochrom registrerar enbart luminansen, eftersom den saknar det Beyer-filter som gör att sensordata kan omvandlas till färg. Fördelen är högre upplösning och en makalös gråskala. Nackdelen är att klippta högdagrar är totally lost forever. Att plåta svart-vitt med vilken annan digitalkamera som helst (ja, ja, det finns kanske nåt udda exemplar till därute förutom Monochrom), innebär ju bara - som flera andra redan har påpekat ett antal gånger - att s/v-lägets output är baserat på den färginformation sensordata innehåller. Jag har konverterat färgbilder till s/v länge och det går att göra hur mycket bättre som helst själv med olika metoder, än vad kameran någonsin kan klara av att leverera direkt s.a.s. För den sanna s/v-nörden kan jag rekommendera Silver Efex Pro 2.0 (licens ingår i köpet av Leica Monochrom).

/ FiCa1
 
Sensorn i Leica Monochrom registrerar enbart luminansen, eftersom den saknar det Beyer-filter som gör att sensordata kan omvandlas till färg. Fördelen är högre upplösning och en makalös gråskala. Nackdelen är att klippta högdagrar är totally lost forever. Att plåta svart-vitt med vilken annan digitalkamera som helst (ja, ja, det finns kanske nåt udda exemplar till därute förutom Monochrom), innebär ju bara - som flera andra redan har påpekat ett antal gånger - att s/v-lägets output är baserat på den färginformation sensordata innehåller. Jag har konverterat färgbilder till s/v länge och det går att göra hur mycket bättre som helst själv med olika metoder, än vad kameran någonsin kan klara av att leverera direkt s.a.s. För den sanna s/v-nörden kan jag rekommendera Silver Efex Pro 2.0 (licens ingår i köpet av Leica Monochrom).

/ FiCa1

Jag anvander ocksa Silver Efex. Tycker det fungerar helt kanon.
Jag har inte lust med en kamera vars sensor bara kan se svart/vitt, eftersom det skulle betyda att jag maste anvanda filter, etc, pa mitt objektiv. Och det kanns som flera steg bakat helt i onodan.

Nar jag anvander en analog kamera, sa ser jag ju fortfarande bilden i farg genom sokaren, och sa far jag tanka mig den i svartvitt. Det blir ju inte svartvitt genom sokaren for att man har SV installt pa sin kamera heller.
 
Jag anvander ocksa Silver Efex. Tycker det fungerar helt kanon.
Jag har inte lust med en kamera vars sensor bara kan se svart/vitt, eftersom det skulle betyda att jag maste anvanda filter, etc, pa mitt objektiv. Och det kanns som flera steg bakat helt i onodan.

Nar jag anvander en analog kamera, sa ser jag ju fortfarande bilden i farg genom sokaren, och sa far jag tanka mig den i svartvitt. Det blir ju inte svartvitt genom sokaren for att man har SV installt pa sin kamera heller.

Jag har egentligen inget att invända mot detta resonemang. Men att gå bakåt kan ibland betyda att man faktiskt gör ett framsteg. Vad man måste förstå med Leica Monochrom, är att kameran definieras främst av det den saknar, mer än vad den har. Bortsett från de fantastiska monokroma bilder den levererar, så tvingas fotografen tänka s/v direkt vid fotograferingsögonblicket. Avsaknaden av autofokus tvingar fotografen att jobba aktivt (eller vara förberedd) på ett helt annat sätt, än annars. Kort sagt - kameran erbjuder dig att plåta som om du plåtade film anno 1959, fast du har det digitala mörkrummets alla fördelar. Att kameran sedan har ett pris som knappast kan rättfärdigas av en så mycket större bildmässig kvalitet i praktisk användning, jämfört med t.ex. Fujifilm X-Pro 1 eller Sonys fullframe X nånting, är en annan sak. Men Monochrom är en underbar kamera att använda och den tvingar dig att förhålla dig "analogt" i din fotografering som ingen annan av de digitalkameror jag använt och använder (Pentax, iPhone 4, Nikon, Panasonic, Fujifilm) har gjort eller kan göra. Och det är mycket roligt. Promise!

Edit: Det där med att kunna använda filter - det är ju just det som är poängen, att man tvingas jobba och tänka analogt innan fotoögonblicket istället för efter. Om man inte ser den poängen eller gillar den, så ok, skaffa ingen Monochrom. Våra bilder lär ju inte bli vare sig bättre eller sämre för att vi har olika sätt att se på den saken.

FiCa1
 
Har fotat svartvitt i flera år med Lumix GF1. Anledningen är att kameran har ett svartvitt läge som heter Dynamic Black and White, som ger superba bilder som jag inte kan härma utan stor ansträngning i efterhand.

Detta är exempel på hur det ser ut:
http://www.flickr.com/photos/joakimstrand/sets/72157634032380265/

Ingen extra bearbetning för utom lite vinjettering på dessa. Jag har försökt att göra det samma konvertering av färgbilderna ur kameran, men misslyckas mer eller mindre hela tiden. Att göra det svartvitt från start har kommit att bli så som jag fotograferar och det gör att jag får många fler bilder som blir användbara. Jag rekommenderar alla att prova.
 
Har fotat svartvitt i flera år med Lumix GF1. Anledningen är att kameran har ett svartvitt läge som heter Dynamic Black and White, som ger superba bilder som jag inte kan härma utan stor ansträngning i efterhand.

Detta är exempel på hur det ser ut:
http://www.flickr.com/photos/joakimstrand/sets/72157634032380265/

Ingen extra bearbetning för utom lite vinjettering på dessa. Jag har försökt att göra det samma konvertering av färgbilderna ur kameran, men misslyckas mer eller mindre hela tiden. Att göra det svartvitt från start har kommit att bli så som jag fotograferar och det gör att jag får många fler bilder som blir användbara. Jag rekommenderar alla att prova.

Grattis. Ser riktigt, riktigt bra ut. Fujifilm X100 ger också bra s/v-bilder direkt ur kameran.

FiCa1
 
Jag har egentligen inget att invända mot detta resonemang. Men att gå bakåt kan ibland betyda att man faktiskt gör ett framsteg. Vad man måste förstå med Leica Monochrom, är att kameran definieras främst av det den saknar, mer än vad den har. Bortsett från de fantastiska monokroma bilder den levererar, så tvingas fotografen tänka s/v direkt vid fotograferingsögonblicket. Avsaknaden av autofokus tvingar fotografen att jobba aktivt (eller vara förberedd) på ett helt annat sätt, än annars. Kort sagt - kameran erbjuder dig att plåta som om du plåtade film anno 1959, fast du har det digitala mörkrummets alla fördelar. Att kameran sedan har ett pris som knappast kan rättfärdigas av en så mycket större bildmässig kvalitet i praktisk användning, jämfört med t.ex. Fujifilm X-Pro 1 eller Sonys fullframe X nånting, är en annan sak. Men Monochrom är en underbar kamera att använda och den tvingar dig att förhålla dig "analogt" i din fotografering som ingen annan av de digitalkameror jag använt och använder (Pentax, iPhone 4, Nikon, Panasonic, Fujifilm) har gjort eller kan göra. Och det är mycket roligt. Promise!

Edit: Det där med att kunna använda filter - det är ju just det som är poängen, att man tvingas jobba och tänka analogt innan fotoögonblicket istället för efter. Om man inte ser den poängen eller gillar den, så ok, skaffa ingen Monochrom. Våra bilder lär ju inte bli vare sig bättre eller sämre för att vi har olika sätt att se på den saken.

FiCa1

Jag kan absolut se att en monochrom ar en kanonkamera, absolut. Men for mig blir det for begransat.

Jag kor mycket Fujifilm X100s, och den tycker jag ar helt kanon for SV konverteringar, jag fotar av ren vana mest RAW. Har inte provat den i SV lage, det borde man kanske gora.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.