Annons

Varför påverkar inte vitbalansen en svartvit jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår inte riktigt vad du menar, du nämner rå-format vilket tråden inte handlar om.. Vilken kamera har du? - Kan det vara så att vitbalansen påverkar svartvita "sooc"-jpegs i nyare modeller?
Kameran är redan nämnd. I varje råfil bäddas en JPEG in. Man kan säga att man alltid fotar RAW+JPEG när man fotar RAW.
 
HERREGUD! Fysiska färgfilter fungerar! 🤯 🤯 🤯 Minns att jag testade det extremt mycket med min D3 när jag hade den och kunde inte få det att funka, men kanske var det så att jag alltid hade auto-vitbalans påslagen som kompenserade..? Eller så förväntade jag mig att det skulle fungera på raw-filerna, vilket det iofs gör om vitbalansen ställs in manuellt och sen inte ändras i raw-behandlingen.. Jag är i lätt chocktillstånd..
 
Fotar man RAW kan man alltid titta att färgfiltret har gjort önskat jobb eller om auto-vitbalansen kompenserat innan man konverterar till svartvitt.
Har svårt att tänka mig att kameran skulle konvertera till svartvitt bättre än RAW-konverteraren, om det nu inte är en äkta svartvit sensor.

i min RAW-konverterare ändrar sig bilden i alla fall ganska mycket när jag sagt till den att leverera svartvitt och härjar runt med vitbalansen.
 
Jo, jag vet att man kan greja med raw, har gjort det i snart 20 år som yrkesverksam. Privat vill jag förenkla mitt fotograferande och helst inte ens sitta vid datorn mer än att för att titta på /ladda upp mina bilder :)
 
Är det inte två olika (om än intressanta...) trådar i tråden nu?

  1. Ifall man använder ett fysiskt färgfilter - fungerar det då att få samma effekt på JPEG bilden direkt från digitalkameran som man får när man använder detta filter en kamera med svartvit film?

  2. Ifall man ändrar färgbalansinställningen i kameran - fungerar det då att få samma effekt på JPEG bilden direkt från digitalkameran som man får när man använder fysiskt filter på en kamera med svartvit film?
 
Senare kom grönt ljus också med och fram till 90-talet höll många fortfarande på med svartvit-film som inte reagerade på rött. Det var billigare och enklare i mörkrummet eftersom man kunde ha en röd lampa i mörkrummet så att man såg vad man höll på med.
Några kanske gjorde så, men pankromatisk film fanns redan för över hundra år sen. Den trängde undan ortokromatisk film när priset gick ner till samma nivå på 1920-talet.
Bökigare att behöva framkalla i totalt mörker, ja, men fördelarna övervägde för de allra flesta. (Jag använde en framkallningsdosa som behövde laddas i mörker, men när man blaskade med vätskorna kunde man ha vanligt ljus tänt).

Ortokromatisk film provade jag lite, men nöjet var ganska litet.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar