Jocke i Malmö
Aktiv medlem
Nu kanske det här uppfattas som "goja" men jag kan inte skaka av mig känslan av att desto nyare en digitalkamera och större bättre sensor, desto fulare och mer "digital-looking" blit gråskalan.. Tex, jag har fortfarande kvar en liten Panasonic LX3 vars raw-filer konverteras mycket enkelt till fina svartvita bilder. . Sen hade jag en Nikon D3, den var svår att få till gråskalan med, det gick ibland men var oerhört svårt och jag tröttnade helt enkelt på att fota svartvitt med den eftersom jag nästan aldrig blev nöjd. Sen köpte jag en Nikon D5000 som en liten backup till stora D3:an - oherregud, bästa digitalsensorn jag prövat för svartvitt. Den gav rå-filer med Vackra gråskalor och vad jag skulle kalla (helt ovetenskapligt) en "jämn tonkurva". Dvs, det var lika mycket kontrast i hela spektrat från skuggor till högdager, liknande det som fanns i LX3:ans raw-filer. Idag är jag en missnöjd ägare av en Nikon D600. Sensorn är fantastisk för färgbilder, men för svartvitt är den en katastrof! Gråskalan blir antingen väldigt dassig o platt eller så hamnar all kontrast bara i skuggorna så de svärtar igen.. Det är verkligen skitkonstigt.. svartvita bilder ser helt ojämna ut och det kvittar hur mycket man pjattar o efterbelyser, det är som om nyanserna är förstörda redan från början.. Nu har jag ju av erfarenhet kunskapen att de flesta gillar "digital-looken" på svartvita bilder, så för de flesta är det inget problem, men jag är rädd att det snart inte kommer finnas sensorer som levererar raw-filer som går att konvertera till vackra svartvita bilder.. Ingen som upplevt eller känner nåt liknande? Jag finner det oerhört frustrerande att den näst bästa FF sensorn på marknaden är sämre för svartvita bilder än min gamla Panasonic-kompakt.
Är helt enig med dig. Har både LX3 och GF1 och de gör superba svartvita bilder ur kameran. Har provat både Fuji x100 och nex7, för jag tänkte uppgradera, men kom fram till att jag måste jobba enormt mycket i efterhand för att åstadkomma det som Panasonic gör i kameran. Har nu en olympus om5 och är missnöjd. Det är också väldigt skönt att jobba svartvitt redan från start. Det ger en stringens och ett annat seende.
http://www.flickr.com/photos/joakimstrand/9686307834/
Så här vill jag ha det, svart och mustigt. Jag struntar i om det finns teckning i alla delar.