Annons

Fota svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu kanske det här uppfattas som "goja" men jag kan inte skaka av mig känslan av att desto nyare en digitalkamera och större bättre sensor, desto fulare och mer "digital-looking" blit gråskalan.. Tex, jag har fortfarande kvar en liten Panasonic LX3 vars raw-filer konverteras mycket enkelt till fina svartvita bilder. . Sen hade jag en Nikon D3, den var svår att få till gråskalan med, det gick ibland men var oerhört svårt och jag tröttnade helt enkelt på att fota svartvitt med den eftersom jag nästan aldrig blev nöjd. Sen köpte jag en Nikon D5000 som en liten backup till stora D3:an - oherregud, bästa digitalsensorn jag prövat för svartvitt. Den gav rå-filer med Vackra gråskalor och vad jag skulle kalla (helt ovetenskapligt) en "jämn tonkurva". Dvs, det var lika mycket kontrast i hela spektrat från skuggor till högdager, liknande det som fanns i LX3:ans raw-filer. Idag är jag en missnöjd ägare av en Nikon D600. Sensorn är fantastisk för färgbilder, men för svartvitt är den en katastrof! Gråskalan blir antingen väldigt dassig o platt eller så hamnar all kontrast bara i skuggorna så de svärtar igen.. Det är verkligen skitkonstigt.. svartvita bilder ser helt ojämna ut och det kvittar hur mycket man pjattar o efterbelyser, det är som om nyanserna är förstörda redan från början.. Nu har jag ju av erfarenhet kunskapen att de flesta gillar "digital-looken" på svartvita bilder, så för de flesta är det inget problem, men jag är rädd att det snart inte kommer finnas sensorer som levererar raw-filer som går att konvertera till vackra svartvita bilder.. Ingen som upplevt eller känner nåt liknande? Jag finner det oerhört frustrerande att den näst bästa FF sensorn på marknaden är sämre för svartvita bilder än min gamla Panasonic-kompakt.

Är helt enig med dig. Har både LX3 och GF1 och de gör superba svartvita bilder ur kameran. Har provat både Fuji x100 och nex7, för jag tänkte uppgradera, men kom fram till att jag måste jobba enormt mycket i efterhand för att åstadkomma det som Panasonic gör i kameran. Har nu en olympus om5 och är missnöjd. Det är också väldigt skönt att jobba svartvitt redan från start. Det ger en stringens och ett annat seende.
http://www.flickr.com/photos/joakimstrand/9686307834/
Så här vill jag ha det, svart och mustigt. Jag struntar i om det finns teckning i alla delar.
 
Är helt enig med dig. Har både LX3 och GF1 och de gör superba svartvita bilder ur kameran. Har provat både Fuji x100 och nex7, för jag tänkte uppgradera, men kom fram till att jag måste jobba enormt mycket i efterhand för att åstadkomma det som Panasonic gör i kameran. Har nu en olympus om5 och är missnöjd. Det är också väldigt skönt att jobba svartvitt redan från start. Det ger en stringens och ett annat seende.
http://www.flickr.com/photos/joakimstrand/9686307834/
Så här vill jag ha det, svart och mustigt. Jag struntar i om det finns teckning i alla delar.

Då missförstod du nog mig, jag fotar bara i raw och Hatar utfrätta partier mer än något annat. Och ang det Stefan skrev om att det är upp till oss att lägga en kurva som ger den gråskala vi vill ha och sen visar ett exempel på en bild i en situation med låg kontrast.. nja är inte övertygad om att det är mitt fel.. Har varit bildbehandlings-fanatiker i snart 15 år, och tro mig, har prövat alla kurvor som någonsin går att göra. Visst, hade det gått att dra i färgkanalerna i ACR hur man vill så hade så det nog gått att få till en vettig gråskala även med D600, men nu går det inte det, inte med någon .nef .orf .arw eller.rw2.. Färgerna separerar och spricker när.man gör det och det syns även i gråskala i acr, mycket frustrerande.. Önskar nån visste nån grym svartvitfotograf som använder D600 i dagsljus som lyckas med gråskalan så man kunde få se att det är möjligt..
 
Är helt enig med dig. Har både LX3 och GF1 och de gör superba svartvita bilder ur kameran. Har provat både Fuji x100 och nex7, för jag tänkte uppgradera, men kom fram till att jag måste jobba enormt mycket i efterhand för att åstadkomma det som Panasonic gör i kameran. Har nu en olympus om5 och är missnöjd. Det är också väldigt skönt att jobba svartvitt redan från start. Det ger en stringens och ett annat seende.
http://www.flickr.com/photos/joakimstrand/9686307834/
Så här vill jag ha det, svart och mustigt. Jag struntar i om det finns teckning i alla delar.

Ser bra ut på min 5-tums skärm :) Dock så har den den av tre klassiska digital-lookar, i ditt fall vad jag brukar kalla muskigt mörk. Den andra varianten, onaturligt ljus med klippata skuggor på ung. Rgb-värde på 20. Extremt vanligt bland bröllopsfotografer och extremt tråkigt, eftersom alla gör det snart. Den tredje varianten är de som verkar ha skärmar med låg kontrast, de har kolla på på vitpunkten eftersom de vet att bilderna ofta.kommer synas mot kritvit bakgeund, men sen höjer de kontrasten alldeles för mycket.. Antagligen för att de inte lyckas med gråskalan de egentligen vill ha... Äsch vet inter varför jag skriver min filosofiska goja här :) Godnatt!
 
Ser bra ut på min 5-tums skärm :) Dock så har den den av tre klassiska digital-lookar, i ditt fall vad jag brukar kalla muskigt mörk. Den andra varianten, onaturligt ljus med klippata skuggor på ung. Rgb-värde på 20. Extremt vanligt bland bröllopsfotografer och extremt tråkigt, eftersom alla gör det snart. Den tredje varianten är de som verkar ha skärmar med låg kontrast, de har kolla på på vitpunkten eftersom de vet att bilderna ofta.kommer synas mot kritvit bakgeund, men sen höjer de kontrasten alldeles för mycket.. Antagligen för att de inte lyckas med gråskalan de egentligen vill ha... Äsch vet inter varför jag skriver min filosofiska goja här :) Godnatt!

Jag lovar dig att med ett pålagt korn och utskriven på ett innova-papper så har du något som ser allt annat än digitalt ut. Ja, jag missförstod dig lite. Hur som helst: panasonic gör något helt rätt för svartvitt, raw eller jpeg.
 
Då missförstod du nog mig, jag fotar bara i raw och Hatar utfrätta partier mer än något annat. Och ang det Stefan skrev om att det är upp till oss att lägga en kurva som ger den gråskala vi vill ha och sen visar ett exempel på en bild i en situation med låg kontrast.. nja är inte övertygad om att det är mitt fel.. Har varit bildbehandlings-fanatiker i snart 15 år, och tro mig, har prövat alla kurvor som någonsin går att göra. Visst, hade det gått att dra i färgkanalerna i ACR hur man vill så hade så det nog gått att få till en vettig gråskala även med D600, men nu går det inte det, inte med någon .nef .orf .arw eller.rw2.. Färgerna separerar och spricker när.man gör det och det syns även i gråskala i acr, mycket frustrerande.. Önskar nån visste nån grym svartvitfotograf som använder D600 i dagsljus som lyckas med gråskalan så man kunde få se att det är möjligt..

Har du några exempel på lyckade resultat. Jag menar du skulle isf kunna mejla fotografen och fråga.

Jag tycker själv att högdagarna blir snyggare med film. Men jag hörde om en fotograf som älskar anton corbijn kopieringsstill och menade att det gick lika bra i det digitala mörkrummet. Hursomhelst nu kanske inte anton corbijn är representativ om du inte gillar utbrända högdagar men om jag har förstått det rätt så ska det vara omöjligt att skilja en analog kopia från en digital på paper gjort av en skicklig fotograf/bildbehandlare.


Intressant fråga om sensorns betydelse. Man vill ju gärna tro att en nyare/dyrare är bättre...
 
Nu kanske det här uppfattas som "goja" men jag kan inte skaka av mig känslan av att desto nyare en digitalkamera och större bättre sensor, desto fulare och mer "digital-looking" blit gråskalan.. .

Jag kan hålla med till viss del, och då gärna när det gäller dess karaktär i sin färgåtergivning. Mina äldre kameror såsom Minolta 7D och Canons första 5D har en märkbart trevligare rendering rakt ur kameran än dagens. I synnerhet urprungs "femman" som enligt mina ögon fortfarande är skolboksexempel på hur en digital fil skall levereras - åtminstone i någorlunda vettigt ljus. Och ryktet säger att Minolta hade ett helt film team som enbart jobbade med att färgfiltret skulle bidra till så "trevliga" filer som möjligt.

Sen tror jag utvecklingen med bättre ISO prestanda och fler megapixels i kombination med allt bättre råkonverterare har gjort ingenjörerna nedprioriterat lite mer subtila områden som look&feel eftersom det "ändå skall fixas senare".

Vi får väl se...jag tror på framtida sensorer modell foveon (det ryktas att Canon sneglar ditåt). Om de bara kan få ordning på brusproblemen men det är väl mer eller mindre en tidsfråga.
 
Någon annan som använt UFRaw. För att få fram ett svartvitt resultat finns Lightness, Luminance och Värde att klicka på. Passar inget av dessa som bas för svärtan finns Channelmixer där man kan reglera hur starkt olika färger skall framträda. Dessutom finns en baskurva att dra i. Med den kan olika partier högdagrar, skuggor, mellantoner osv ljusas upp eller tonas ner.
UFRaw med Linux och dcraw i bakgrunden tycker jag ger ett så fullödigt svartvitt mörkrum man kan tänka. Pixlarna kan man liksom styra till dess man blir nöjd. Saknas något i skuggor och högdagrar måste HDR med flera exponeringar till och det blir genast jobbigare.
 
När du belyser svartvit film i mörkrum så blir alla nyanser lika motsvarigt distinkta. Hur gör du detta med en digitalbild att bibehålla alla nyanser och vara distinkt? Kontrasten kan man ju inte vidröra,
för då fräts det ljusa bort.

Du har generellt betydligt högre DR gällande moderna sensorer jämfört med film.
 
Men det är din uppgift att skapa den kurva i råkonverteraren som ger mellantonerna den separation och kontrast som bilden kräver.

Haha, väcker gammal tråd till liv :)

Du har säkert rätt där :) Men den kontrastkurvan, som kan få 24mp raw-filerna från D600 att se bra ut i svartvitt skulle jag vilja se..
 
Haha, väcker gammal tråd till liv :)

Du har säkert rätt där :) Men den kontrastkurvan, som kan få 24mp raw-filerna från D600 att se bra ut i svartvitt skulle jag vilja se..

Har du kollat dina exponeringar? Tänk att det du ser i råkonverterarna är den jpeg-bild som bildas av de inställningar som finns. Så det histogram som finns där visar inte överexponeringar på ett korrekt sätt där. De program som jag använder för att kolla hur råfilen verkligen ser ut är RawDigger eller FastRawViewer.
 

Många av de bilder som Lightroom inte visar någon klippning i visar klippning i någon av kanalerna i dessa två program. Då är det svårt att få till en snygg och mjuk högdager. Det är därför som det är så viktigt att verkligen ha koll på exponeringen. Har du tid och en spolmätare är det bästa att mäta mot det ljusaste partiet i bilden och sedan överexponera 2,5 – 3,5 steg, beroende på din kamera. Har du inte tid, gaffla. FastRawViever gör det så enkelt att välja ut vilken bild som ska importeras och vilka som ska slängas. Perfekt komplement till Lightroom eller CaptureOne.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.