Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd gällande Dslr

Produkter
(logga in för att koppla)
Du ställer fel fråga.
Den vettiga frågan är vilka objektiv du vill satsa på.... de är de som kostar.
Ja det satte ju det lite på sin spets. Ponera att jag behåller mina nikon objektiv och satsade på nikon (mest för att ”snabbare komma igång”), där finns väl fina och trevliga objektiv för både porträttfotografering och landskapsfotografering till hyfsade priser?

Skall man idag få en kamera med objektiv för max 5000kr blir det antingen instegsmodeller med kitobjektiv om det skall vara nyare annars kan man få hyfsade grejer (för stillbild - för video kanske man vill ha nyare och då högre prislapp) för max 5000kr men det blir lite äldre.

T ex Panasonic G6, 7,80 eller GX8 med 14-140 eller 12-60 (ffa den billigare f/3,5-5,6) och någon enklare tele. Olympus EM1 (max 2000kr) med något panasonic objektiv eller kanske 12-40/2,8 (ca 4000kr).

Nikon D610 med AF-S 24-85 ryms sannolikt eller Canon 5D II eller 6D med Tamron 24-70/2,8 version 1 ligger precis över (ca 6000-6500kr tillsammans).

Alla mina förslag är beg.

Objektiven som TS har är för FF så går förstås att använda på en Nikon DSLR och passar bäst på FF.

Kompromisser måste förstås göras med en sådan budget och film med lite högre krav går inte riktigt.
Blev erbjuden en Canon 5D II för 3k men är osäker eftersom det kräver att jag letar efter något lämpligt objektiv. Osäker generellt i den här extremt snabba digitala djungel. Känns som att man riskerar att ha köpt ”gammal” teknik direkt när man går ur fotoaffären. Därför jag liksom funderat på billigare men beprövad dslr som har förutsättningarna till att skapa bra bilder och likt en beggad bil redan gjort sitt mest dramatiska värdetapp. Kanske låter snålt att tänka så men för mig blir den extrema valfriheten och breda spektrat på marknaden mest stressande och stjäl fokus och glädjen från själva skapandet.

Blev erbjuden en Canon 5D II för 3k men är osäker eftersom det kräver att jag letar efter något lämpligt objektiv. Osäker generellt i den här extremt snabba digitala djungel. Känns som att man riskerar att ha köpt ”gammal” teknik direkt när man går ur fotoaffären. Därför jag liksom funderat på billigare men beprövad dslr som har förutsättningarna till att skapa bra bilder och likt en beggad bil redan gjort sitt mest dramatiska värdetapp. Kanske låter snålt att tänka så men för mig blir den extrema valfriheten och breda spektrat på marknaden mest stressande och stjäl fokus och glädjen från själva skapandet.

Det kan vara klokt att skippa enbart ett hus då du behöver objektiv också och paket kan vara billigare än att köpa grejerna separat. Dessutom borde du kanske kunna pruta ner priset lite - kanske 2500kr

Canon 5D mkII eller en Nikon D800E/D810 är otroligt prisvärda nu. Just nu pågår ett systemskifte till spegellöst, så dom lite äldre kamerorna och objektiven är och kommer förmodligen vara ett tag nu väldigt prisvärda.
En Canon 5D mkII eller en Nikon D800E/D810 är dessutom fortfarande väldigt bra kameror. Dom släpar dock efter på videosidan.
Jag använder fortfarande min D800 aktivt och den levererar fortfarande bra bilder.

Så vet du att inte kommer vilja investera så mycket pengar, så är det förmodligen ett guldläge nu att köpa Nikons och Canons gamla kameror och objektiv.
Rent bildmässigt hänger dom med bra, däremot saknar dom vissa finesser som dom spegellösa har.

Hejsan!
Efter ett gäng år ifrån fotograferandet så har jag kommit igång så smått med det analoga svartvita. Mycket kul och spännande, framför allt att jobba med mellanformat som jag tycker ger någon extra i bilderna.
Funderar på att komplettera med en dslr för vissa natur och konstfotografering och för att jobba lite med grafisk design etc.
I somras hittade jag min gamla nikon f75 som jag köpte på högstadiet efter ett år som tidningsbud i kvarteret. Då ingick det två kit objektiv, 28-80mm 1:3.3-5.6 G och ett 70-300 1:4-5.6 G.
Hade först en tanke på att köpa någon nikon fullformat eftersom jag har objektiv till (om än inga premium eller speciellt för fx) men sen funderade jag på om man inte bara ska ”starta om ” med ett nytt märke, typ Canon etc.
Dock har jag ingen koll alls nu för tiden på marknaden så vad råder detta kompetenta forum för en sån som mig? Hade tänkt runt 5000 för ett hus om jag hade kunnat använda objektiven, tänker att man nog kan få något kompetent för det.
Jag har en Z6 generation 1 som jag använder tillsammans med mina Nikkor-objektiv från 1960-80-talen (alltså med FTZ-adaptern). Jag kan varmt rekommendera denna kombination.

Ja det satte ju det lite på sin spets. Ponera att jag behåller mina nikon objektiv och satsade på nikon (mest för att ”snabbare komma igång”), där finns väl fina och trevliga objektiv för både porträttfotografering och landskapsfotografering till hyfsade priser?
Det är det som är tricket.
De objektiv du har är inga höjdare.
Och de är inte värda många kronor om de ens är säljbara.

Visst finns det fina objektiv, men de kostar.
Nikons 70-200/2,8 VRII
Sigmas 85/1,4 Art
Nikons 105/1,4
Själv skulle jag gärna ha ett 200/2,0 men det är ingen som har råd att lägga ett sådant i min fotoväska.

Så börja med att fundera på vilka objektiv du är intresserad av.
Kanske en ny Z-kamera med 24-70/4 Z inte är så fel i pris ändå.... Skärpan skall vara ngt alldeles extra i det objektivet...

Fördömt, då är jag ännu mer lost! Får väl börja läsa in mig på objektiv och isåfall börja bygga därifrån. Tips på vägen om matnyttig information?

Precis så, ju nyare grejor du köper, desto fortare faller de i värde. Gamla DSLR levererar fortfarande fina bilder. Själv kör jag Canon EOS 1DX samt 1D mk III. Den ena lanserades för elva år sedan. Den andra för sexton.

Det vill till att bestämma sig för om pengarna eller möjligheterna ska dimensionera. Finns bara 5000 att investera får man förstås rätta sig efter det. Eller så får man kanske ta det etappvis, om man kan finansiera mer framöver. Ska man köpa bättre kamerautrustning som inte är väldigt gammal är det lätt att sätta sprätt på det tiodubbla.
Just nu såg jag att det finns en kamerautrustning med en spegelreflex och tre objektiv till salu här på Fotosidan för 5000 kronor för alltihop. När någon vill sälja en sådan utrustning är det oftast det enklaste sättet att få ihop (i det här fallet) kamera med vidvinkel-, normal- och telezoom till en låg kostnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar