ANNONS
Annons

Scanna hela remsor med dia/negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken är originalet?
Pacific Image är de som en gång i tiden utvecklade skannern åt Kodak. De är stora inom OBM/ODM/OEM.

De gör eller har gjort skanners för många andra eller under olika varumärken som Braun och Reflecta och jag tror att de en gång även utvecklade åt PlusTek men de har även egen utveckling numera.
Men både plustek och PI är baserade i Taiwan.
 
1. Skaffa en Epson Photo flatbäddsskanner. Det blir faktiskt riktigt bra med deras hård- och mjukvara.

2. Skaffa en Valoi35 att montera på ett makroobjektiv. Använd en blixt som ljuskälla (då elimineras alla vibrationsproblem). Framkalla råfilerna i Lightroom eller Adobe Camera Raw.
Hej!
Valoi easy35 har inbyggd belysning så du behöver inte använda någon blixt till den.
//Mikael
 
Var det nån som provat JJC-mojängen? Är den bra nog? Håller filmen plant, ljuset är jämnt o.s.v.?

Jag glömde lägg in rabattkoden om nån annan är intresserad. Här är den.
Källkod:
DIA300KR
 
Var det nån som provat JJC-mojängen? Är den bra nog? Håller filmen plant, ljuset är jämnt o.s.v.?

Jag glömde lägg in rabattkoden om nån annan är intresserad. Här är den.
Källkod:
DIA300KR
Jag har den. Och en kompis som är fotograf också. Den är bra.
Tjocka glasade ramar går att lägga i ljusbordet direkt utan att använda hållaren. Men det blir ju inte smidigt.
Det är också bättre att ta ur diat, göra rent och montera diat i en tunnare glaslös ram.

Kanske är ett vanligt ljusbord bättre för dig. Det går ju snabbare, lite damm och annat godis på bilden är väl inte hela världen.
 
Jag har den. Och en kompis som är fotograf också. Den är bra.
Tjocka glasade ramar går att lägga i ljusbordet direkt utan att använda hållaren. Men det blir ju inte smidigt.
Det är också bättre att ta ur diat, göra rent och montera diat i en tunnare glaslös ram.

Kanske är ett vanligt ljusbord bättre för dig. Det går ju snabbare, lite damm och annat godis på bilden är väl inte hela världen.
Nja, det blir så mycket grejer att skaffa. Och förvara. Ljusbord, nån slags reprostativ...

Ja, jag tänkte på det också. Det är säkert inte bra att fota genom glas ivf. Särkilt inte sånt som legat i decennier.

En fråga till till dig som har den. Visst kan man reglera avståndet mellan lins och negativ/dia så man får det utsnitt man vill ha? Kollade på JJC's sajt och jag uppfattar det så. Jag har ju Olympus/OM som har proportionerna 3:4 på sensorn och vill inte riskera att inte få med hela negativet.

Låter bra! Bara svaret är ja på frågan ovan slår jag nog till. Det är ju en billig peng för att komma igång.
 
Nja, det blir så mycket grejer att skaffa. Och förvara. Ljusbord, nån slags reprostativ...

Ja, jag tänkte på det också. Det är säkert inte bra att fota genom glas ivf. Särkilt inte sånt som legat i decennier.

En fråga till till dig som har den. Visst kan man reglera avståndet mellan lins och negativ/dia så man får det utsnitt man vill ha? Kollade på JJC's sajt och jag uppfattar det så. Jag har ju Olympus/OM som har proportionerna 3:4 på sensorn och vill inte riskera att inte få med hela negativet.

Låter bra! Bara svaret är ja på frågan ovan slår jag nog till. Det är ju en billig peng för att komma igång.
Den passar inte för micro-43 Panasonic/Olympus. Utan bara till de listade macro-objektiven och fullformat enligt beskrivningen.
Jag har inte duplikatorn utan bara ljusbordet.
När jag slarvigt läste ditt inlägg så trodde jag det gällde ljusbordet för 300 kr.
 
Ja, då hade det ju varit fint med 300 rabatt! 😀

OK, men bland de listade finns ju MFT-objektiv. Olympus och detta som jag har.
Laowa 50mm f/2.8 2X Ultra Macro APO Lens (requires supplied Adapter 2# and Adapter 7#)
Och inte ser jag att det står nåt om fullformat? Och förstår inte vad fomatet skulle spela för roll, bara det går att tråckla ihop JJC-paketet med objektivet.

Jag mailade och frågade om det där med avståndet, men han hade nog hunnit gå hem och i morrn är det väl stängt. Och rabatten gäller bara över helgen. Bajs också.

Så här står det på JJC's produktsida.
The supplied adapters allow you to attach the set to different lenses and the angle of view and tilt can be adjusted by using the view angle adjustment ring on the barrel.

Att justera "the angle of view" måste väl vara deras sätt att uttrycka det jag är ute efter?
 
Senast ändrad:
Finns ingen lista över kameror och det bör rimligtvis också kvitta.

Nu har jag fått bekräftat av en person som har grejerna att det går att variera avståndet när allt är hopskruvat så man säkert får med hela neget. Så jag har beställt.

Men också att det hela är lite flimsigt. Har jag läst på andra håll också. Men det ska inte vara några större problem, bara lite pilligt att få allt plant och så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.