Jag undrar om det finns något sätt att någorlunda enkelt (och helst inte jättelångsamt) scanna hela remsor dia/negativ på en gång. Det jag vill åstadkomma är alltså att slippa handpåläggning för varje bild.
Kvaliteten behöver inte vara superbra. Bilderna kommer främst att beskådas på skärm och skulle det hittas guldkorn finns möjlighet att scanna de bilderna på annat sätt i bättre kvalitet.
Det är främst dia och svartvita negativ (småbild) det handlar om men det finns lite färgnegativ också.
Så, ett alternativ är ju att köpa något slags scanner som har funktionaliteten inbyggd men jag har inte alls koll på vad det finns för modeller och vilka som är bra. Jag vill helst inte plöja ner jättemycket pengar heller, men kan man köpa något begagnat som man sedan kan sälja igen utan jätteförlust är det såklart ett alternativ.
Min far hade en gång i tiden en Nikon Coolscan 5000, som kunde scanna hela remsor. Det funkade ju hyfsat smidigt men vill minnas att den var rätt långsam. Sedan känns det väl lite sketchy att köpa så gammal hårdvara för de priser som de verkar gå för, om man nu skulle hitta en. Har ni några andra förslag?
En tanke som jag hade var att köpa en billig flatbäddsscanner, koppla bort belysningen (behöver man ens göra det?) och sedan lägga remsorna på bädden och belysa bakifrån med ett litet ljusbord. Är det någon som testat och hur blev resultatet isf?
En annan tanke är ju att lägga några remsor på ljusbord och fota av dem med en digitalkamera, men då blir ju upplösningen kanske lite väl låg (typ 900x600, beroende på kamera)?
Finns det andra alternativ?