Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns hur många guider som helst - flickr har grupper som diskuterar detta och tja, det är ingen brist på information - lägg 4 timmar strukturerat på att lära dig det så kan du det sedan med enbart internet som lärare. Saknar du verktyg så finns det freeware som är tillräckligt bra för jobbet och de flesta (alla?) kameratillverkare skickar med iaf ett rudimentärt RAW-verktyg om man inte vill köpa verktyg eller använda generella open source verktyg.

Jag skrev bara att det inte är enkelt, för det är det inte. Att lära sig göra bra RAW-bilder kräver rätt mycket av användaren. Sedan påstod jag aldrig att man inte kan lära sig det. Det blir dock inte enkelt förrän man kan det.
 
Men det handlar inte om "hur man bäst konverterar till S/V", för det svaret finns inte. Däremot finns svar på frågan "hur man enklast konverterar till S/V", välj exempelvis desaturate i PS. Men blir det bra? Mycket sällan (tycker de flesta).

Det gäller att hitta en metod som man tycker om, gärna enkel. Gillar man inte standardkonverteringarna är ljus/luminocitymetoderna ett givet alternativ. De ger HELT annorlunda resultat. Testa själv. Gradientmap är den snabbaste metoden (antagligen) och ger väldigt trevliga resultat. En annan är Gorman-Holbert, den är mer komplicerad men skapar färre lågdagrar. Testa själv Benke, du kanske lär dig nåt? Skål. ;-)

Jo, finns många sätt, men är man lat så är gradientmap enklast och tillräcklig bra för det mesta - men men, självklart kan man göra det "bättre" (eller iaf mer kompicerat), men frågan är hur mycket jobb man vill lägga också och vad man skall använda bilden till

Något som jag iofs aldrig har lyckats med trots rätt ihärdiga försök är att få riktigt bra korn-känsla, men antagligen är det bara jag som är för lat för orka testa till dess blir som jag egentligen vill ha det så då fuskar jag och tar den där gamla kameran som man stoppar film i istället... :) För att anknyta till en annan tråd här på forumet om "riktigt fotografi", jag kör analogt ibland mest för att jag är för dålig/lat för att simulera den känslan jag vill ha i färdiga bilden utifrån digitalt material... ;)

Det var faktist inte bara skämt, ligger faktist lite sanning i det - film drabbar iaf inte av banding och "brusar" på det sättet jag vill...
 
Jo, finns många sätt, men är man lat så är gradientmap enklast och tillräcklig bra för det mesta - men men, självklart kan man göra det "bättre" (eller iaf mer kompicerat), men frågan är hur mycket jobb man vill lägga också och vad man skall använda bilden till

Något som jag iofs aldrig har lyckats med trots rätt ihärdiga försök är att få riktigt bra korn-känsla, men antagligen är det bara jag som är för lat för orka testa till dess blir som jag egentligen vill ha det så då fuskar jag och tar den där gamla kameran som man stoppar film i istället... :) För att anknyta till en annan tråd här på forumet om "riktigt fotografi", jag kör analogt ibland mest för att jag är för dålig/lat för att simulera den känslan jag vill ha i färdiga bilden utifrån digitalt material... ;)

Det var faktist inte bara skämt, ligger faktist lite sanning i det - film drabbar iaf inte av banding och "brusar" på det sättet jag vill...

Kan nog hålla med om en hel del. Film är film och helt oåterkalleligt, små chanser till förfining vilket var en lättnad förr i tiden. Men PS är ju fånigt kreativt. Är inte säker på att detta blir rättvisande (FS begränsar stlk till 100kb så en del går förlorat - i värsta fall poängen, vi får se...), men jag gör ett försök.

Tre bilder, en bild på en cykel på Mariatorget. Bilden är ganska dålig för S/V-konvertering eftersom den är väldigt blek i original (som alla vinterbilder) men trots det blir skillnaderna stora (tycker jag). Först "desaturate" (simplaste metoden för S/V - kass enligt mig). Sen Gradient Map, och sista bilden är Gradient Map med "korn" simulerad med Gaussian Blur. Är alltså tänkt påminna om filmkorn. Man kan göra mycket mer än vad dessa miniatyrer visar, men jag tycker ändå det ger en fingervisning.
 

Bilagor

  • IMG_1535 des.jpg
    IMG_1535 des.jpg
    93.4 KB · Visningar: 598
  • IMG_1535 GM.jpg
    IMG_1535 GM.jpg
    88.9 KB · Visningar: 605
  • IMG_1535 gmGrain.jpg
    IMG_1535 gmGrain.jpg
    81.9 KB · Visningar: 608
Kan nog hålla med om en hel del. Film är film och helt oåterkalleligt, små chanser till förfining vilket var en lättnad förr i tiden. Men PS är ju fånigt kreativt. Är inte säker på att detta blir rättvisande (FS begränsar stlk till 100kb så en del går förlorat - i värsta fall poängen, vi får se...), men jag gör ett försök.

Tre bilder, en bild på en cykel på Mariatorget. Bilden är ganska dålig för S/V-konvertering eftersom den är väldigt blek i original (som alla vinterbilder) men trots det blir skillnaderna stora (tycker jag). Först "desaturate" (simplaste metoden för S/V - kass enligt mig). Sen Gradient Map, och sista bilden är Gradient Map med "korn" simulerad med Gaussian Blur. Är alltså tänkt påminna om filmkorn. Man kan göra mycket mer än vad dessa miniatyrer visar, men jag tycker ändå det ger en fingervisning.

Bilden med korn innehåller färgbrus. Vad det tanken?
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det är korn pålagt på en svartvit bild. Korn har mycket gemensamt med brus, kanske du förväxlar? Effekten är något överdriven så att det ska framgå trots FS begränsningar.
Han menar nog att du bör kryssa i "monochromatic" när du lägger på bruset för att slippa färger i bruset.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det är korn pålagt på en svartvit bild. Korn har mycket gemensamt med brus, kanske du förväxlar? Effekten är något överdriven så att det ska framgå trots FS begränsningar.

Jo, jag vet vad korn är, men det var väl inte menat att du skulle ha med färg i det?
 
Jag lurar lite på vad som ger bäst svartvita bilder.
Har det någon betydelse om man använder bildkontrollen svartvit(eller monokrom) eller om man gör bilden svartvit i efterhand?
Vad är det i så fall som skiljer på dessa alternativ?

Hej
Jag tycker det känns mer naturligt att fota svartvitt med kameran. Man står där på platsen och riktar kameran och ser svartvita bilden i rutan. Det blir en bättre svärta att fota svartvitt direkt och inte detsamma att göra om till svartvitt efteråt
 
Hej
Jag tycker det känns mer naturligt att fota svartvitt med kameran. Man står där på platsen och riktar kameran och ser svartvita bilden i rutan. Det blir en bättre svärta att fota svartvitt direkt och inte detsamma att göra om till svartvitt efteråt

Bättre svärta? Nu surrar du.

Jag fotar i RAW, det betyder att jag har möjligheten att använda färgfilter i min efterbehandling, det tycker jag är mycket värdefullt.
 
http://sallymann.com/wp-content/gallery/at-twelve/sally_mann_at_twelve_11.jpg
Går det att få till ett sånt här resultat med efterbehandling av en färgbild?
Hur då i såfall? Och vad krävs av ursprungsbilden?

Det där är en Platinum-print av Sally Mann. En gammal fotografisk metod som ger en tonskala utan like. Man måste nog se originalet för att förstå. Det är alltså inte en digitalt fotograferad bild i svartvitt, utan en bild framställd med en helt annan process. Sally Mann använde dessutom en storformatskamera 8x10" (20x25 cm) vid fotograferingen av denna serie bilder.
 
Det där är en Platinum-print av Sally Mann. En gammal fotografisk metod som ger en tonskala utan like. Man måste nog se originalet för att förstå. Det är alltså inte en digitalt fotograferad bild i svartvitt, utan en bild framställd med en helt annan process. Sally Mann använde dessutom en storformatskamera 8x10" (20x25 cm) vid fotograferingen av denna serie bilder.
Ja, man blir ju lite lätt desillusionerad när man ser hennes bilder men det kanske finns nån som vet hur man liksom kan härma utseendet för att komma i närheten. Det ser ju inte ut att vara hög kontrast i bilderna men otroligt mycket information/tonalitet ändå.
 
"Platinum give you a broder range than any other process, even digital today I will argue."
Alison Nordström, senior curator of Photographs, Director of Exhibitions, George Eastman House.

Kan kanske vara svårt att matcha detta med en digital print, oavsett om det är en svartvit jpeg eller rawfil i färg som är utgångspunkten?
 
Bättre svärta? Nu surrar du.

Jag fotar i RAW, det betyder att jag har möjligheten att använda färgfilter i min efterbehandling, det tycker jag är mycket värdefullt.

Då verkar du inte veta skillnaden att fota svartvitt direkt och att sen konvertera. Så blir därför dialogen här odiskutabel.

Olika metoder att konvertera till svartvitt talar inget för att det bli identisk samma resultat som att ursprungligt fota svartvitt. Hit tills har man bara sett konverterade svartvita bilder här i tråden. Var är referensbilden i färg som är konverterad, och samma bild fotad i svartvitt som huvudreferens att konvertering ger samma resultat?

I annat fall blir tråden uttömmande substanslös när ni hellre förlitar er på konvertering i ett program men ignorerar ursprungligt tagen svartvit bild som huvudreferens att jämföra med.
 
"Platinum give you a broder range than any other process, even digital today I will argue."
Alison Nordström, senior curator of Photographs, Director of Exhibitions, George Eastman House.

Kan kanske vara svårt att matcha detta med en digital print, oavsett om det är en svartvit jpeg eller rawfil i färg som är utgångspunkten?
Jag tänker mest hur det ser ut på en skärm. Det kanske är så att en digital kamerasensor inte har tillräcklig "tonal upplösning" för att platinum-looken ska gå att efterlikna?
 
Då verkar du inte veta skillnaden att fota svartvitt direkt och att sen konvertera. Så blir därför dialogen här odiskutabel.

Olika metoder att konvertera till svartvitt talar inget för att det bli identisk samma resultat som att ursprungligt fota svartvitt.

Om du talar om en digital jpeg-bild, så gör kameran precis likadant som du själv gör i ett bildbehandlingsprogram med en raw-fil. Kameran tar en raw-fil i färg och konverterar till en svartvit jpeg i kamerans inbyggda rawkonverterare. Den enda digitala kamera jag vet som plåtar svartvitt native är Leica M Monochrome.

Men även om du plåtar raw kan du ställa kameran på svartvitt, då ser du en svartvit bild på skärmen och när du importerar den till ditt bildbehandlingsprogram kan du också lägga på en preset så att bilden visas svartvitt direkt. Ett sätt att inte bli förvirrad av en massa färger.
 
Jag tänker mest hur det ser ut på en skärm. Det kanske är så att en digital kamerasensor inte har tillräcklig "tonal upplösning" för att platinum-looken ska gå att efterlikna?

På en bildskärm kan du nog efterlikna det mesta med digitala metoder. För även platinumkopian är ju en digitaliserad och kvalitétsreducerad bild på skärmen. Men ingen bildskärm i världen kan ge ett motsvarande resultat i jämförbara storlekar som en kontaktkopia på platinum. Vis av egen erfarenhet vet jag att inte ens en vanlig mörkrumskopia går att göra rättvisa på en bildskärm. Man går miste om väldigt mycket när en bild digitaliseras och visas i normal skärmstorlek. Den länkade och kraftigt kvalitétsreducerade bilden av Sally Mann i länken, tror jag dock att en duktig photoshoppare kan efterlikna ganska bra?
 
Om du talar om en digital jpeg-bild, så gör kameran precis likadant som du själv gör i ett bildbehandlingsprogram med en raw-fil. Kameran tar en raw-fil i färg och konverterar till en svartvit jpeg i kamerans inbyggda rawkonverterare. Den enda digitala kamera jag vet som plåtar svartvitt native är Leica M Monochrome.

Men även om du plåtar raw kan du ställa kameran på svartvitt, då ser du en svartvit bild på skärmen och när du importerar den till ditt bildbehandlingsprogram kan du också lägga på en preset så att bilden visas svartvitt direkt. Ett sätt att inte bli förvirrad av en massa färger.

Det gäller att ha stort minneskort när RAW tar väldigt mycket plats jämfört med jpeg. Går inte att nonsensfota på måfå så mycket om man har 4GB eller 8GB.

Borde man inte dra samma resonemang på analoga tiden. Istället för två kamera med ena färgfilm så kan man belysa en färgfilm till svartvitt i mörkrummet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.