StefanN skrev:
Jag måste säga att jag också uppfattade dig Jan som onödigt provokativ och lite vettlös utifrån din beskrivning av händelsen. Men du har för mig framstått på ett oerhört föredömligt sätt i den här debatten, trots allehanda påhopp! Det här är ytterligare ett meningslöst inlägg av mig, men jag tycker det förtjänas att lyftas fram här (istället för enbart i ett privat mejl), speciellt som debatterna på Fotosidan ofta spårar ur i en hätsk stämning!
Jag tackar för det inlägget.
De personliga påhoppen verkar dock försvinna till förmån för sakfrågorna när folk verkar förstå att jag inte försöker ursäkta mitt beteende.
Jag vill också säga att jag inte påstår _att_ OV gjorde fel när de omhändertog mig, jag vill bara veta _om_ de gjorde det, samma sak med avhysningen. Båda ingripandena kanske vilade på laglig grund, jag vet det inte, men skulle vilja veta. Såsom jag uppfattade avhysningen vid dåvarande tillfälle fanns det inga skäl för den, men visst kan jag ha fel. Särskilt när jag är berusad så lär ju min bedömningsfråga av situationen vara sämre än vid nyktert tillstånd. Därmed inte sagt att en berusad person per automatik registrerar allt fel, vilket vissa inlägg tycktes antyda.
Nåväl, avseende bildernas raderande så är ju den handlingen tämligen klart lagvidrig, men som någon skrev - möjligheterna att få rätt i en tvist lär vara små.
Upprinnelsen till den här frågeställningen är, från min egen sida, sprungen ur tankar kring gatufoto. Jag vet att jag vanligtvis (särskilt i nyktert tillstånd ...) inte alls gillar att vara påflugen och fota människor utan deras medgivande. men för att få dokumentära bilder krävs ett visst agerande - därmed inte sagt att man skall vara påflugen och provocerande. Men jag undrar lite i mitt stilla sinne vad som skulle hända vid en liknande intressekonflikt när jag är ute för seriös fotografering. Skulle jag låta en persons ovilja att synas i bild få hindra mitt behov av "konstnärlig utövande"? Och nu tänker jag alltså inte på bilder där man kan kompromissa typ "men är det ok om du flyttar dig, så jag kan ta bilden", utan mer om bilden ska bli tagen så är personen med, annars blir det ingen bild. Och i förlängningen, vad händer om jag vidhåller min rätt att fotografera trots att någon vill att jag slutar?
Det var några tankar kring det hela. Jag finner debatten klart intressant, särkilt när det gäller lagtolkningar osv. Ibland rör sig fotografen i vad som synes vara en svårframkomlig djungel av paragrafers och lagtexters tolkningar.
Lev väl
///JmD