tumlaren skrev:
Detta kanske jag tolkat rent fel,jag antog att eftersom det hade gått så lång tid sedan händelsen att en anmälan redan var gjord. Men då får jag be om ursäkt för detta fel.
Personligen anser jag att det är fel att komma med anklaglser mot personer som inte har möjligthet att försvara sig, min åsikt är att du skulle tillskriva SL och vaktbolaget och andra berörda och avaktat deras svar innan du anklagar dessa för lagbrott, så hade du kanske fått svar på dina frågor..
Sven-Åke
Ja, herrejävlar. Läs mina inlägg innan du drar slutsatser tack. Det där inlägget har följts av ett flertal där jag talat om att inte anser att det finns anledning till polisanmälan. Jag börjar bli riktigt jävla trött på folk som kommer med en massa påhopp och sen inte bemödar sig om att läsa mina svar, för att sen komma med ännu fler påståenden som härrör från oförmågan att läsa det som skrivs.
Och för alla moralister som dykt upp i den här diskussionen - jag förutsätter att ni har ett oantastligt leverne bakom er. Jag vet att jag själv inte har det, vilket gör att jag undviker att predika för andra hur de ska göra, särskilt när de förklarar sig och tillstår sina misstag. Men vissa tycks ha ett uttalat behov av att hänga fast vid och predika sin moraluppfattning.
Till alla andra - ni har fört diskussionen framåt i mina ögon iallafall. Skönt att se att de finns de som ser principiella faror i att ordningsmakten begår brott.
Jag är ingen perfekt medborgare, jag berusar mig ibland och kan då göra dumheter. Skillnaden ligger i att jag inte är anställd som upprätthållare av lagen med därtill hörande utökade befogenheter. Således anser jag att man inte bara kan, utan faktiskt måste ställa betydligt högre krav på poliser och ordningsvakter, än på enskilda privatpersoner.
Detta fritar naturligtvis inte mig från ansvar för mina handlingar, vare sig de är omoraliska eller olagliga.
Problemet med moral är att alla har sin egen variant, och de flesta samhällens lösning på ett sådant dilemma är vad som kallas för lagar. De utgör en sorts "minsta gemensamma moralisk nämnare" för medborgarna. Eftersom lagarna är det som ger ordningsmakten stöd för att begränsa den enskildes normala rättigheter och friheter, bör diskussioner om just lagar och rättigheter vara betydligt viktigare än moralföreläsningar.
Anser
///JmD