Annons

Förbjudet att fotografera lekande barn på allmän plats?

Produkter
(logga in för att koppla)
Till en del får även fotografer ta på sig en del av ansvaret. Det finns ett skäl till att fotografer och journalister oftast hamnar i botten när det gäller mätningar av hur allmänheten ser på dessa yrken och dess utövare. Rimligen är det till stor del ett resultat av att många tycker att fotografer är påträngande och burdusa (ofta män) utan hyfs och taktkänsla. Det avspeglar sig i nedsättande epitet som murvlar och hyenor m.m.

Försvarar inte påträngande personer, även om de är fotografer, men jag tror att de epitet du nämner har en mer komplex bakgrundshistoria än män utan taktkänsla.

Föräldrar och skolledning har blivit tuffare idag och har börjar säga ifrån även i Sverige där folk normalt är klart mycket mer mesiga än på många andra ställen jag varit. I Sverige säger många fotografer med hög svansföring: "Jag tar väl vilka bilder jag vill och var jag vill för det ska ni fullständigt skita i", och det kan man kosta på sin här. På många andra ställen blir folk som inte är väldigt försiktiga både misshandlade och i skrämmande många fall numera dödade. Att få sin utrustning sönderslagen eller stenar kastade efter sig kan snarast i det fallet betraktas som en hyfsat balanserad reaktion från omgivningen.

Vaaaaaaaaaa? "Att få sin utrustning sönderslagen eller stenar kastade efter sig kan snarast i det fallet betraktas som en hyfsat balanserad reaktion från omgivningen."
Menar du det verkligen?

Du säger visserligen att det är andra personer som gör detta, men jag tror ju inte att du talar för några andra än dig själv i det här fallet. Att fotografer blivit attackerade i andra länder kan ju också ha helt andra orsaker än att de fotograferar rent allmänt. Journalister som i text och bild berättar vad som händer i konfliktområden, samt står upp för det fria ordet i mindre demokratiska nationer brukar inte vara populära bland dem vars politiska agenda kan ifrågasättas.

J
Föräldrar och skolledning har blivit tuffare idag och har börjar säga ifrån även i Sverige där folk normalt är klart mycket mer mesiga än på många andra ställen jag varit. I Sverige säger många fotografer med hög svansföring: "Jag tar väl vilka bilder jag vill och var jag vill för det ska ni fullständigt skita i", och det kan man kosta på sin här. På många andra ställen blir folk som inte är väldigt försiktiga både misshandlade och i skrämmande många fall numera dödade. Att få sin utrustning sönderslagen eller stenar kastade efter sig kan snarast i det fallet betraktas som en hyfsat balanserad reaktion från omgivningen. Så i grunden handlar det om kultur och maktförhållanden. En del begår det en del uppfatar som övergrepp med sitt fotande för att de kan i Sverige men på andra ställen skulle man inte drömma om att göra samma sak för att det skulle vara väldigt mycket mer obehagligt.

"en hyfsat balanserad reaktion från omgivningen" att ge sig på fotografer, bruka våld, slå sönder utrustning, misshandel.... att någon som fotar ska behöva vara rädd för pöbeln? Jag utgår från att du starkt tar avstånd från sådant? . Tidigare har du sagt att du stödjer reclaim the city som brukar våld skadegörelse och upplopp.... jag börjar bli lite orolig? I Ryssland och en del kommunist-stater jagas också fotografer och journalister, en ganska balanserad reaktion.....

Även fotoförbud i skolan har gått till överdrift. Jag som är född på 70-talet har en mängd bilder från skolavslutningar, lucia-tåg mm, jag är väldigt glad över dessa. Det har gått troll i detta. Man kan låta personalen ta bilder? Jo tack.. hur bra blir de?

Man ska såklart ha respekt, men det handlar ju om hur man använder bilderna, det är nog snarare så att man ska tänka efter innan man publicerar saker på vissa forum. Men pendeln har slått snett, man kan inte fota i närheten av lekparker, inte på skolan, knappt på stan.... vart är vi påväg? Det känns lite som den överdriva pedofil-skräcken på 90-talet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar