Kijana
Aktiv medlem
Till en del får även fotografer ta på sig en del av ansvaret. Det finns ett skäl till att fotografer och journalister oftast hamnar i botten när det gäller mätningar av hur allmänheten ser på dessa yrken och dess utövare. Rimligen är det till stor del ett resultat av att många tycker att fotografer är påträngande och burdusa (ofta män) utan hyfs och taktkänsla. Det avspeglar sig i nedsättande epitet som murvlar och hyenor m.m.
Försvarar inte påträngande personer, även om de är fotografer, men jag tror att de epitet du nämner har en mer komplex bakgrundshistoria än män utan taktkänsla.
Föräldrar och skolledning har blivit tuffare idag och har börjar säga ifrån även i Sverige där folk normalt är klart mycket mer mesiga än på många andra ställen jag varit. I Sverige säger många fotografer med hög svansföring: "Jag tar väl vilka bilder jag vill och var jag vill för det ska ni fullständigt skita i", och det kan man kosta på sin här. På många andra ställen blir folk som inte är väldigt försiktiga både misshandlade och i skrämmande många fall numera dödade. Att få sin utrustning sönderslagen eller stenar kastade efter sig kan snarast i det fallet betraktas som en hyfsat balanserad reaktion från omgivningen.
Vaaaaaaaaaa? "Att få sin utrustning sönderslagen eller stenar kastade efter sig kan snarast i det fallet betraktas som en hyfsat balanserad reaktion från omgivningen."
Menar du det verkligen?
Du säger visserligen att det är andra personer som gör detta, men jag tror ju inte att du talar för några andra än dig själv i det här fallet. Att fotografer blivit attackerade i andra länder kan ju också ha helt andra orsaker än att de fotograferar rent allmänt. Journalister som i text och bild berättar vad som händer i konfliktområden, samt står upp för det fria ordet i mindre demokratiska nationer brukar inte vara populära bland dem vars politiska agenda kan ifrågasättas.