Annons

Försvara rätten att fotografera!

Produkter
(logga in för att koppla)

elgenper

Aktiv medlem
Jag undrar om det inte börjar bli läge att värna om de rättigheter vi faktiskt har att fotografera på allmän plats även här i Sverige. Det här hände mig i morse:

Jag var ute och rastade min vovve som vanligt, med min D200 o 18-200 i väskan. Det visade sig att ett daghem vi brukar passera hade blivit mer eller mindre nerbränt till grunden, tråkigt nog. Brandkåren var tydligen klar med eftersläckning och deras sista bil lämnade platsen precis när vi kom. Av polis sågs inga spår annat än de blåvita banden (märkta med "militärpolis"!??) runt hela tomten. Självklart inga barn eller personal, bara en ensam bil med en väktarfirmas dekaler.

Eftersom jag har vanan att använda kameran som dagbok, tog jag upp den och tog en del bilder; givetvis höll jag mig till den allmänna gångvägen förbi dagiset, jag kom inte ens i närheten av avspärrningarna. Likväl rusade en väktare ur bilen och ropade m e m bryskt. "Du får inte ta kort här!" samtidigt som han (innanför avspärrningen) halvsprang fram mot mig.

Jag väntade in honom och frågade lugnt vilket lagrum han baserade sitt påstående på: jag var på allmän plats och dagiset var inget skyddsobjekt. Det fick honom att tveka lite, men sen kom det: "Polisen gillar inte att man fotar här". Jag påpekade igen att det inte fanns något lagligt stöd för vare sig dem eller honom att hindra fotografering där jag stod, vare sig de gillade det eller ej. Han tittade långt på mig, och med ett spydigt "Tack för hjälpen" stegade han tillbaka till bilen.

Tilläggas bör att han inte någon gång uppträdde hotfullt och att han uppenbart tog intryck av mina påpekanden, så någon "skräckhistoria" vill jag absolut inte göra det hela till.

Men frågan kvarstår: Vad får honom (och uppenbarligen en betydande andel av landets auktoriserade, oauktoriserade eller självutnämnda upprätthållare av Ordningen) att reagera så på en kamera på allmän plats? Vare sig han faktiskt fått direktiv av polisen (vilket jag tvivlar på; det kan knappast störa utredningen att fotografera vad som faktiskt är fullt synligt från allmän plats) eller hade någon slags egen ryggmärgsreaktion så fort han såg en kamera, så tycker jag inte att vi skall acceptera det utan protester.

Jag kunde förvisso leva lycklig utan att ha de här bilderna, men jag är rädd om min rätt att faktiskt välja själv om jag vill fotografera vad jag ser, och det var väl det som fick mig att säga emot, och faktiskt ta ett par bilder till inom fullt synhåll för honom. Uppenbarligen hjälper det att lugnt och odramatiskt påpeka att man faktiskt har rätt att fotografera på allmän plats, men man tycker det borde ingå i deras utbildning att hantera även fotofrågor på ett riktigt sätt. I väntan på det, tycker jag att vi fotografer inte bara skall ta ner kamerorna och gå undan, utan faktiskt påpeka att vi har rätt att göra det vi gör.

I USA, där detta uppenbarligen är ett mycket större problem, har någon tagit fram ett tryckt papper med fotografers rättigheter att ta fram när man blir antastad. Finns något liknande på svenska, med svensk lag som underlag?

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"
 
Det finns massor av människor som känner ett behov av att utöva någon sorts makt över andra. Många söker sig möjligtvis till väktaryrket eller polisyrket.

Idén om ett papper är nog inte så dum, kanske kan fotosidan hjälpa till att ta fram ett sådant.

Skulle nog för övrigt behövas i andra situationer också, just väktare har ju en fantastisk förmåga att vara stöddiga mot folk och påstå att de har massa rättigheter de inte har.
 
Måste inflika med att vi mötte en väldigt sympatisk väktare igår.

Jag och Mackan stod och fotograferade flygplan på finalen vid Arlanda, precis framför banan. En väktare från flight security kom och påpekade att det var parkeringsförbud där vid stod. Samtidigt så tippsade han oss om vart att flight spotters står i normala fall står.

Nu hade vi varit där och dömt ut platsen pga att bildvinklarna blev tråkiga, så vi frågde om det var ok om vi flyttade bilen och gick tillbaka till samma ställe. Han hade inget att invända om , men kommenterade i samma mening att om någon "tipsade" Flight Security så skulle vi nog ses igen.

Min bedöming av mötet var att han viste exakt vad vi fick och inte fick göra. När det var klart att bilen skulle flyttas så var han väldigt trevlig.

En annan reflektion var att de var faktist två bilar, den andra parkerade en bit bort och klev aldrig ur, förmodligen för att kunna larma till centralen ifall vi var "Terrorister".
 
Nome Nescio skrev:
Måste inflika med att vi mötte en väldigt sympatisk väktare igår.

Jag och Mackan stod och fotograferade flygplan på finalen vid Arlanda, precis framför banan. En väktare från flight security kom och påpekade att det var parkeringsförbud där vid stod. Samtidigt så tippsade han oss om vart att flight spotters står i normala fall står.

Nu hade vi varit där och dömt ut platsen pga att bildvinklarna blev tråkiga, så vi frågde om det var ok om vi flyttade bilen och gick tillbaka till samma ställe. Han hade inget att invända om , men kommenterade i samma mening att om någon "tipsade" Flight Security så skulle vi nog ses igen.

Min bedöming av mötet var att han viste exakt vad vi fick och inte fick göra. När det var klart att bilen skulle flyttas så var han väldigt trevlig.

En annan reflektion var att de var faktist två bilar, den andra parkerade en bit bort och klev aldrig ur, förmodligen för att kunna larma till centralen ifall vi var "Terrorister".

Hej

Dom har redan kollat upp dig via bilens regnummer och gjort bedömingen att du var vanlig flygintreserad fotograf. Hadde du haft namn efter en viss profet så tror jag att dom hadde startat övervakning på dig dygnet runt.

Mvh
Fredrik
 
Man får nog vara beredd på det värsta. Med tanke på att det senaste är att man inte får ha vätska med sig på resor.

Man förbjuder miljontals resenärer att ha med sig vardagliga saker.

Anta att någon terrorist kommer på att dölja sitt vapen i en kamera?

Tror ni inte minsann det kommer bli jäkligt svårt resa utomlands med en kamera i bagaget?

Jag är också orolig för framtiden. All frihet att leva och göra saker som man alltid gjort försvinner sakta i "säkerhetens namn".

Så jag röstar också för att man tar fram ett papper som vi kan använda oss av som visar rättigheter i klartext, istället för att försöka argumentera fritt. Jag tror det behövs.
 
jag förstår faktiskt inte problematiken över att vi får förklara våra rättigheter som fotografer. bara för att vi är insöade fotografer och kan alla regler som gäller så behöver inte alla andra kunna dessa.

Kan slå vad om att det finna andra intresseområden som utövas som vi skulle tycka stack ut och vi skulle reagea mot, men som är fullt legitimt. Dessa sitter säkert också och muttrar över att "är det inte dags snart och försvara våran rätt"

Vistas man i ett land så är det ens skyldighet att kunna ALLA regler och förordningar, spelar ingen roll om man säger att "oj det visste jag inte" men i realiteten så är det ju givetvis en omöjlighet att kunna alla lagar. Tvivlar på att polisen kan alla regler i Sverige.

KAn mycket väl förstå att en fotograf i vissa situationer kan verka provocerande. Då är det ju bara att förkalra hur det ligger till. Hjälper inte detta så får man väl vidta andra åtgärder.

Men hur tänkte trådskaparen att vi skulle "försvara" våran rätt? ska vi skicka ut flygblad över hela sverige med alla rättigheter vi har?

Överlag fungerar det riktigt bra i sverige tycker jag. Isåfall är det värre med alla oseriösa fotografer som ligger o plåtar hlavnakan tjejer på stranden eller pedofiler som ligger o trycker utanför dagis. Dessa personer har också lagen på sin sida, men har gjort att jag inte kan hala fram mitt supertele vid en badplats och fotografera en havsörn utan att halva stranden kommer och beskyller mig för att vara pervo. Udnder sommaren så är ju alla strandrelaterade platser i princip omöjligt för mig att fotografera såvida jag inte väljer mycket otillgängliga platser eller är beredd att ta alla blickar/påhopp.
 
Skulle inte Fotosidan helt enkelt kunna anlita ett juridiskt proffs på dessa frågor, och sedan sammanställa en kort "Bill of Rights" -- för "fältbruk -- för svenska fotografer, med hänvisningar till lagrum och hela baletten?

Jag skulle gladeligen betala en peng för att få sådan sakkunskap nedtecknad på papper!
 
Kalle, jag menar inte att vi ska sprida flygblad till höger och vänster, bara ha en lämplig text med i väskan att ta fram vid behov. Jag har hittat webbplatsen för den amerikanska motsvarigheten jag skrev om; läs där, så framgår det nog bättre hur det är tänkt:
http://www.krages.com/phoright.htm

Jörgens idéer är precis som jag tänkte det.

Kalles synpunkter på smygplåtande tycker jag inte handlar om samma sak, det finns en annan tråd här om en klåfingrig centerpolitiker där en liknande diskussion förs.

Per Carlin skrev: ..."Måste inflika med att vi mötte en väldigt sympatisk väktare igår."

Ja, sådana finns det lyckligtvis gott om! Det sista jag ville med mitt inlägg är att hacka på hela väktarskrået; utan väktare och poliser hade vi nog större bekymmer än vad denna tråd handlar om...

Men en märkbar andel av kåren verkar ändå inställd på att fotograferande bör bekämpas, lagligt eller inte. Jag har inget personligt otalt med "min" väktare (som sagt var han aldrig hotfull eller otrevlig) utan skulle gärna ta en öl eller två med honom, bara han lät mej hålla på med min helt lagliga verksamhet ifred.


Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"
 
elgenper skrev:
I USA, där detta uppenbarligen är ett mycket större problem, har någon tagit fram ett tryckt papper med fotografers rättigheter att ta fram när man blir antastad. Finns något liknande på svenska, med svensk lag som underlag?

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"

Usa-versionen: http://www.krages.com/ThePhotographersRight.pdf
och Englands-versionen: http://www.sirimo.co.uk/media/UKPhotographersRights.pdf

/ E
 
incus skrev:
Så jag röstar också för att man tar fram ett papper som vi kan använda oss av som visar rättigheter i klartext, istället för att försöka argumentera fritt. Jag tror det behövs.
Det förslaget tycker jag låter alldeles utmärkt! Perfekt att ha med i kameraväska, väger inget och tar ingen plats.

Jörgens idé kan jag hålla med om också, jag köper en så fort den finns ute. :)

Frågan är bara vem som ska skriva den?

Edit: Kollade dina länkar Lasse men det kanske inte är något man sätter i handen på en arg väktare. Skulle vara lättare med en svensk lista med punkter där lagarna stod uppradade.
 
Senast ändrad:
Fabian Fogelberg skrev:
Edit: Kollade dina länkar Lasse men det kanske inte är något man sätter i handen på en arg väktare. Skulle vara lättare med en svensk lista med punkter där lagarna stod uppradade.

Ja, de var bara som exempel, vad som finns för t.ex USA.
Skall kolla lite om jag kan hitta något liknande för Sverige.

/ E
 
Jag tror inte att ett papper med "fotografens rättigheter" är den bästa lösningen.

- De svåra situationerna löses inte av texten på ett papper. Exempel; På pappret kommer det att stå att man får fotografera på offentliga platser. Diskussionen kan lätt komma att handla om vad som är offentlig plats eller inte. Det jag vill säga är att jag inte tror att texten kommer att lösa så många problem eftersom även texten (om den är juridiskt korrekt) inte kommer att ge någon vägledning i gränsfall.

- Personligen tror jag mer på att lösa konflikter med "ambitösa" vktare på det sätt som Pär beskrev. alltså genom att sakligt förklara reglerna som gäller. Det ger mycket högre trovärdighet och är trevligare än att fiska upp ett papper med regelverket. Och varför skulle en vakt tro på vad som står på ett papper? Det kan ju vem som helst ha skrivit.

- Som sagt här tidigare finns det säkert - vaktens ögon - andra grupper av insnöade nördar som hävdar sina rättigheter med en rättshaverists envishet. Vi är i förhållande till resten av befolkningen (inklusive de flesta vakter) experter på reglerna kring fotografens rättigheter. Även om vakten, precis som alla medborgare, är skyldiga att känna till lagen vet vi alla att det är en omöjlighet att kunna allt. Jag tycker därför att vi som fotografer, samtidigt som vi hävdar våra rättigheter och står på oss, har en pedagigisk uppgift. Ta reda på regelverket själv (det ger självsäkerhet och trovärdighet) och förklara sakligt vad som gäller.

Jag försvarar inte vissa vakters korkade beteende, men vi som fotografer har genom god egen kunskap den största möjligheterna att lösa de konflikter som uppstår

/F
 
Fredrikpersson skrev:
Jag tror inte att ett papper med "fotografens rättigheter" är den bästa lösningen.

- De svåra situationerna löses inte av texten på ett papper. Exempel; På pappret kommer det att stå att man får fotografera på offentliga platser. Diskussionen kan lätt komma att handla om vad som är offentlig plats eller inte. Det jag vill säga är att jag inte tror att texten kommer att lösa så många problem eftersom även texten (om den är juridiskt korrekt) inte kommer att ge någon vägledning i gränsfall.

- Personligen tror jag mer på att lösa konflikter med "ambitösa" vktare på det sätt som Pär beskrev. alltså genom att sakligt förklara reglerna som gäller. Det ger mycket högre trovärdighet och är trevligare än att fiska upp ett papper med regelverket. Och varför skulle en vakt tro på vad som står på ett papper? Det kan ju vem som helst ha skrivit.


Jag tror inte heller på att sticka ett papper under näsan på folk så fort nån har en åsikt... men jag tror å andra sidan inte heller att det var det Per menade. Jag misstänker att han precis som jag skulle se det som ett bra komplement till dom personer som trots ett vänligt men sakligt förklarande av läget inte ämnar att låta mig fota det jag vill. Och jag menar inte heller att man då ska bara skyffla upp papperet i ansiktet på nån och säga HA HA... utan fortfarande vänligt men bestämt hävda att vi faktiskt har rätten på vår sida... Fortfarande torde förståelse och samförstånd vara vad vi all strävar efter eftersom det underlättar för övriga utövare av vad rätt det nu må vara... Så jag sällar mig nog till skaran som tycker att dylikt papper skulle kunna vara till nytta.

//Rickard
 
Fredrikpersson skrev:Även om vakten, precis som alla medborgare, är skyldiga att känna till lagen vet vi alla att det är en omöjlighet att kunna allt.
Jag förespråkar inte heller något "krig" i frågan; det mesta kan lösa sig fint ändå... :)

Tycker ändå inte ditt resonemang håller, för är man någon som -- med tilldelad myndighetsmakt av något slag -- vill förbjuda mig att fotografera, ja då måste man också ha jäkligt torrt på fötterna. Det är en VÄLDIGT stor skillnad på att en medborgare inte känner till alla lagar som denne skall *efterleva*, och att en polis/väktare/etc "hittar på" egna lagar och *genomdriver* dessa. Det första må vara förståeligt (men ingen ursäkt i en domstol), men det andra är direkt rättsvidrigt och icke hemmahörande i en fri demokrati. Särskilt prekärt blir det ju när myndighetspersoner vill förvägra medborgare deras grundlagsfästa rättigheter -- på grundval av att de *tror* att de kan lagen. Nej, det är ingen ursäkt att "man inte kan kunna alla lagar" i de fall man med våld/tvång avser *genomdriva* sina beslut
 
Kan man kopiera den artikel i ämnet som finns här på fotosidan och ha i beredskap att dela ut till poliser och väktare m.fl?
 
Ja, herregud, skam till sägandes hade jag missat att den artikeln fanns här (Mikael Pertmanns). Den är en rejäl genomgång av vad som gäller, men för att sticka under näsan på en vakt i ett småträngt läge är den nog i längsta laget. Dessutom är den ju skriven av en FOTOGRAF, och det är ju dom som är skumma i vaktens ögon.

Strategin för fotografer är nog att själva läsa in, begrunda och lära sig vad Mikael skriver, men en lapp att ge en vakt bör nog vara väldigt kort och exakt och ha logga e d från någon juridisk institution som låter skrämmande/förtroendeingivande för en auktoritetstroende...

Det förminskar ingalunda värdet av Mikaels insats, naturligtvis. Själv visste jag vad som gällde i just den situation som jag var i, men artikeln innehåller mycket jag inte haft klart för mig. Den blir min kvällsläsning till whiskyn...

Sen kan jag absolut inte godta väktarens ev. okunnighet som ett försvar för honom: om man ur en maktposition känner sig kallad att genomdriva ett fotoförbud, ska man förbanne mej också se till att ta reda på vad som faktiskt gäller!

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"
 
Att en väktare "testar av" folk som har ett intresse av att "dokumentera" en brand (kanske anlagd?) är nog en rätt ok iställning som väktare med tanke på att pyromaner tenderar att söka sig tillbaka till brottsplatsen.

Så den här väktare som du Per stötte på kanske mycket väl visste vad som gällde angående foto men ville testa av dig mot sin magkänsla.

Just my five cents...
 
Kristofer- skrev:
Att en väktare "testar av" folk som har ett intresse av att "dokumentera" en brand (kanske anlagd?) är nog en rätt ok iställning som väktare med tanke på att pyromaner tenderar att söka sig tillbaka till brottsplatsen.

Så den här väktare som du Per stötte på kanske mycket väl visste vad som gällde angående foto men ville testa av dig mot sin magkänsla.

Just my five cents...

Men om nu pyromamem söker sig tillbaka och fotograferar blir han ju genast avskräckt om hon/han ser att väktare springer fram till folk som fotograferar hela tiden. Inte särskilt ovanligt att bränder dokumenteras av människor som just bara vill dokumentera händelsen. Inte så smart av väktaren då? Bättre att inte visa sig intresserad och istället iakta för att sedan anteckna det man såg, siganalement, beteende etc. och därefter lämna uppgifterna till polisen (ev direkt meddela polisen om det verkar misstänkt).
 
Graal skrev:
Inte så smart av väktaren då? Bättre att inte visa sig intresserad och istället iakta för att sedan anteckna det man såg, siganalement, beteende etc. och därefter lämna uppgifterna till polisen (ev direkt meddela polisen om det verkar misstänkt).

Är du säker på att alla väktare är så smarta? Är de skrivkunniga t ex? ;-))

//Anders
 
Anders, det där var väl en rätt onödig elakhet...

Kristofer, Din idé om att vakten möjligen misstänkte att jag var pyromanen var nog det första som föll mig in när jag väl lämnat platsen (jag är oskyldig...), men återigen hade väl i så fall det enda vettiga för honom varit att iaktta mej utan att störa. Dessutom tror jag att pyromaner är mer fascinerade av elden än av de rykande, vattendränkta ruinerna.

Dagis- och skolbränder är väl oftast verk av understimulerade 13 - 14-åringar, men undantag finns säkert.

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.