Annons

Färgprofiler gör mig galen :) eller :(!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tidigare använt Apple för kalendrar och böcker. Där har jag alltid exporterat bilderna från LR i färdigredigerat skick i sRGB och importerat till iPhoto.
Tycker resultatet blivit riktigt hyfsat. Apple använder ju också digitalpress med offsetteknologi.
När vi nu pratar tryck hos blurb som borde använda liknande tryckpressar som Apple så undrar jag hur stort färgomfång dessa klarar? sRGB, nästan aRGB?
Är de lika kapabla som som Epsons moderna skrivare som klarar snudd på Adobe RGB?
I så fall har jag klart underskattat dem.

Jag har tidigare använt Apple för kalendrar och böcker. Där har jag alltid exporterat bilderna från LR i färdigredigerat skick i sRGB och importerat till iPhoto.
Tycker resultatet blivit riktigt hyfsat. Apple använder ju också digitalpress med offsetteknologi.
När vi nu pratar tryck hos blurb som borde använda liknande tryckpressar som Apple så undrar jag hur stort färgomfång dessa klarar? sRGB, nästan aRGB?
Är de lika kapabla som som Epsons moderna skrivare som klarar snudd på Adobe RGB?
I så fall har jag klart underskattat dem.

Svårt att jämföra en RGB-profil och en CMYK-profil. Den profil som dagens digitalpressar använder har ett omfång som är betydligt mindre än sRGB, men det finns en hel del färger som sRGB inte kan återge som digitalpressarna kan återge. Framförallt i det gröna området klarar inte sRGB av att återge alla de färger som pressarna kan återge.

Adobe RGB kan återge så gott som alla de färger som pressarna kan återge. Men det innebär ju också att det finns en mängd färger som Adobe RGB kan återge, som inte kan tryckas. Tänk om du ska få in en cylinder i ett kvadratiskt hål. Hålet måste vara bra mycket större än cylindern för att det ska vara möjligt att pressa ner cylindern.

Epsons skrivare har ett omfång som till vissa delar ligger utanför Adobe RGB. Så om du ska utnyttja hela det omfång som de kan återge måste du använda en större arbetsfärgrymd, som Prophoto RGB.

Stefan
www.profiler.nu

Bästa tråden på länge, det här är så himla svårt känns det, men nu blev det lite klarare.

Arbetar på en bok om färghantering just nu, och som alltid tar det längre tid än man räknar med. Men någon gång under 2103 ska den vara ute. Idén bakom boken är att ta det från grunden och verkligen förklara varje moment. Så i varje kapitel blir det tre delar, en om vad alla borde göra, en vad du kan göra om du vill ha lite bättre kontroll och en del som beskriver vad som kan göras om man verkligen vill nörda till det.

I min nya bok Digital Bild 4 finns det ett kapitel som handlar om färghantering, men den börjar på en lite mer avancerad nivå än den kommande boken.

Stefan
www.profiler.nu

Arbetar på en bok om färghantering just nu, och som alltid tar det längre tid än man räknar med. Men någon gång under 2103 ska den vara ute.

Den som väntar på något gott...

Idén bakom boken är att ta det från grunden och verkligen förklara varje moment. Så i varje kapitel blir det tre delar, en om vad alla borde göra, en vad du kan göra om du vill ha lite bättre kontroll och en del som beskriver vad som kan göras om man verkligen vill nörda till det.

Låter som ett vettigt och pedagogiskt upplägg.

Arbetar på en bok om färghantering just nu, och som alltid tar det längre tid än man räknar med. Men någon gång under 2103 ska den vara ute. Idén bakom boken är att ta det från grunden och verkligen förklara varje moment. Så i varje kapitel blir det tre delar, en om vad alla borde göra, en vad du kan göra om du vill ha lite bättre kontroll och en del som beskriver vad som kan göras om man verkligen vill nörda till det.
-----

Stefan
www.profiler.nu

Underbart! Den beställer jag bums när den kommer! Digital Bild 4.0 anlände i går.

Lånar tråden för en relaterad fråga: Min bildskärm kan visa sRGB men inte aRGB. Om jag då ändå väljer att jobba i aRGB (i Lightroom) så borde det ju vara så att jag justerar "i blindo" - jag kan ju liksom inte se på skärmen vad jag håller på med i glappet mellan sRGB och aRGB. Hittills har jag därför valt sRGB även för beställning från fotolabb (och är i och för sig nöjd med det). Är detta bästa alternativet om man har en sRGB-skärm, eller är det så att man trots att skärmen inte stöder det kan jobba i aRGB och justera en bild tills den ser bra ut på sRGB-skärmen, och därefter beställa utskrifter baserade på en aRGB-export från Lightroom? OK, man kan ju alltid testa och se vad som händer, men det skulle ändå vara intressant om nån kunde förklara.

(Nu blev nog min fråga ganska virrig, men det speglar ganska väl hur jag känner mig i frågan.)

I min nya bok Digital Bild 4 finns det ett kapitel som handlar om färghantering, men den börjar på en lite mer avancerad nivå än den kommande boken.

Stefan
www.profiler.nu

:)) - du får ta lite extra ledigt under julen. Tror att vi är många som längtar efter förklaringar och beskrivningar till det mesta som har med det här att göra.

Senast ändrad:
Har blivit både lite mer och lite mindre klok o en aning förvirrad också av alla svar på mitt inlägg. Hursom - med bifogade bild går det kanske att illustrera vad min frustrationen har sitt ursprung i. Bilden överst till höger är Lightroom, bilden överst till vänster visar bilden i BookSmart (blurbs bokprogram) och bilden nere till vänster visar bilden i den färdiga boken.

Nu blir inte färgerna helt rätt för bilden är tagen m en vanlig telefon och två av dem är på bildskärmen medan den tredje är tryckt på papper. I verkligeten är färgerna både klarare och mer mättade. För det mesta är det bilden BookSmart som bäst motsvarar verkligheten.

Det är mest för att illustrera skillnaden och varför det blir så svårt att försöka klura ut hur det kan komma att se ut i tryck.

Bilagor

• 20121209_173349.jpg
    20121209_173349.jpg
    25 KB · Visningar: 591
Lånar tråden för en relaterad fråga: Min bildskärm kan visa sRGB men inte aRGB. Om jag då ändå väljer att jobba i aRGB (i Lightroom) så borde det ju vara så att jag justerar "i blindo" - jag kan ju liksom inte se på skärmen vad jag håller på med i glappet mellan sRGB och aRGB. Hittills har jag därför valt sRGB även för beställning från fotolabb (och är i och för sig nöjd med det). Är detta bästa alternativet om man har en sRGB-skärm, eller är det så att man trots att skärmen inte stöder det kan jobba i aRGB och justera en bild tills den ser bra ut på sRGB-skärmen, och därefter beställa utskrifter baserade på en aRGB-export från Lightroom?

För det första, i Lightroom arbetar du inte i sRGB. Du kan exportera ut bilden i sRGB, men du arbetar i Prophoto RGB, eller snarare en variant på den färgrymden. Men Lightroom 4 har en bra funktion som gör det möjligt att se om du har färger utanför omfånget som du kan skriva ut eller få ut på ett labb om de erbjuder en bra proofingprofil. När du aktiverar Lightrooms softproofing, så kan du se om du har färger som inte kan hanteras av din utskriftsenhet genom att klicka på den triangel som finns vid histogrammet övre högra hörnet. Du kan också se om du har färger som din skärm inte kan återge korrekt genom att klicka på triangeln till vänster i histogrammet. Så det går utan tvekan att arbeta vid en skärm med ett omfång som motsvarar sRGB, men sedan exportera ut bilder i Adobe RGB.

Har blivit både lite mer och lite mindre klok o en aning förvirrad också av alla svar på mitt inlägg. Hursom - med bifogade bild går det kanske att illustrera vad min frustrationen har sitt ursprung i. Bilden överst till höger är Lightroom, bilden överst till vänster visar bilden i BookSmart (blurbs bokprogram) och bilden nere till vänster visar bilden i den färdiga boken.

Nu blir inte färgerna helt rätt för bilden är tagen m en vanlig telefon och två av dem är på bildskärmen medan den tredje är tryckt på papper. I verkligeten är färgerna både klarare och mer mättade. För det mesta är det bilden BookSmart som bäst motsvarar verkligheten.

Det är mest för att illustrera skillnaden och varför det blir så svårt att försöka klura ut hur det kan komma att se ut i tryck.

Men nu ser du den tryckta bilden i ljuset från ett rätt svagt och rätt varmt ljus i rummet. Ska du se din skärmbild stämma överens med din tryckta bild måste du ha ett betraktningsljus som håller 5000K och har en ljusstyrka på 500 lux.

Så i varje kapitel blir det tre delar, en om vad alla borde göra, en vad du kan göra om du vill ha lite bättre kontroll och en del som beskriver vad som kan göras om man verkligen vill nörda till det.

Det tycker jag låter som ett utmärkt upplägg!

Jag tror vi är ganska många fotoamatörer som inte "orkar" gå alla steg till perfektion men som vill få så bra resultat som möjligt med "rimliga" insatser. Att få en "trappa" av åtgärder där var och en kan välja sin nivå tror jag kommer att uppskattas.

För det första, i Lightroom arbetar du inte i sRGB. Du kan exportera ut bilden i sRGB, men du arbetar i Prophoto RGB, eller snarare en variant på den färgrymden. Men Lightroom 4 har en bra funktion som gör det möjligt att se om du har färger utanför omfånget som du kan skriva ut eller få ut på ett labb om de erbjuder en bra proofingprofil. När du aktiverar Lightrooms softproofing, så kan du se om du har färger som inte kan hanteras av din utskriftsenhet genom att klicka på den triangel som finns vid histogrammet övre högra hörnet. Du kan också se om du har färger som din skärm inte kan återge korrekt genom att klicka på triangeln till vänster i histogrammet. Så det går utan tvekan att arbeta vid en skärm med ett omfång som motsvarar sRGB, men sedan exportera ut bilder i Adobe RGB.

Jo men det har du ju rätt i - jag håller ju redan på med det jag trodde man skulle undvika och det går utmärkt. Det tog mig förresten inte mycket mer än ett år med LR att fatta varför det snygga histogrammet jag pillat till i LR klippte de röda högdagrarna efter JPEG-export. Att LR jobbar med Prophoto RGB är väl en grundläggande grej som man borde lärt sig dag ett med LR. Men inte jag, inte. Numer softproofar jag med sRGB om jag vill vara lite extra noga. Men det borde ju gå lika bra att softproofa bilder mot labbets profil (eller Adobe RGB) och exportera aRGB till labbet. Tack för klargörandet!

Men det borde ju gå lika bra att softproofa bilder mot labbets profil (eller Adobe RGB) och exportera aRGB till labbet. Tack för klargörandet!
Kolla bara att ditt labb verkligen hanterar Adobe RGB korrekt, vilket inte många gör. För mig går sådana labb bort.

Stefan

Men nu ser du den tryckta bilden i ljuset från ett rätt svagt och rätt varmt ljus i rummet. Ska du se din skärmbild stämma överens med din tryckta bild måste du ha ett betraktningsljus som håller 5000K och har en ljusstyrka på 500 lux.

Jag beundrar ditt tålamod!! men nu ger jag upp tror jag - ska vänta ut din nya bok. Den andra har jag beställt och väntar på med spänning.

Stefan
www.profiler.nu

Vilka ISBN-nummer har dina böcker? Jag kunde inte beställa via webbsidan pga. att ordern inte gick att behandla.

Efter all frustration och nya grå hår i tillägg till de som redan fanns blev det så här. 1) Köpte en dagsljuslampa - inte helt rätt och inte helt rätt placerad i rummet men man kan inte få allt. 2) kalibrerat om beroende på om jag kört på dagen eller på kvällen 3) I Lightroom ställt in Skriv ut till skrivare, dpi 360 (A3 papper), utskriftsskärpa hög, papper matt, Färghantering: det pappers profil som ligger i skrivaren. Återgivning: Relativ. 4) Utskriftsintällningar (gått via knappen i Lightroom): valt papper A3. Under Egenskaper har jag sen valt: papperstyp och storlek, bästa foto och sen under Avancerat valt papperstyp och storlek igen samt under Färghantering klickat i ICM och sen Av (dvs att ingen färghantering sker av skrivaren). Förhandsvisning hoppar jag över för där blir resultatet helt horribelt och stämmer varken med bilden i Lightroom eller i verkligheten.

Resultat: Varenda utskrift blev näst intill helt perfekt!!. Antingen blev det rätt för att det var rätt eller så var det tur men det spelar ingen roll när resultatet blev som förväntat.

GOD JUL alla som följt den här tråden.

Resultat: Varenda utskrift blev näst intill helt perfekt!!. Antingen blev det rätt för att det var rätt eller så var det tur men det spelar ingen roll när resultatet blev som förväntat.

GOD JUL alla som följt den här tråden.

Det blev rätt för att du gjorde rätt. Lightroom är ett bra program att skriva ut från.

Kul att du fick ordning på det!

Själv använder jag "Perceptual" vid utskrift. Jag har för mig att jag tidigare använde "Relative" men ändrade efter att hä läst någonting någonstans. I ärlighetens namn ser jag ingen större skillnad på utskrifterna.

När det gäller dina inställningar i skrivardrivrutinen så känner jag inte riktigt igen det men att färghanteringen skall vara av är ju rätt. Jag har en Canon-skrivare och där är förhandsvisningen också helt horribel - den respekterar inte din färgprofil - så det enda den är användbar till är att se att orienteringen är rätt och att man ställt in marginaler/borderless någorlunda rätt.

När det gäller utskriftskvalité tycker jag det är lite lurigt. Canons profiler avslutas ju med en siffra. Det gängse uppfattningen är att den siffran korresponderar mot inställningarna man kan göra i skrivaren för kvalité. Slutar alltså profilen på 1 går man in och ställer in samma siffra i skrivardrivrutinen under "custom". Det luriga är att det inte tycks vara givet att en profil med bästa kvalité ger bättre resulat än en profil med kvalitetsinställningen 2 eller 3. Jag har för mig att någon (Stefan?) förklarade varför men jag har förstås glömt.

Bottom line - om man vill få fler gråa hår så finns det alla möjligheter att "mickla" lite och testa sig fram! :)

God Jul!

Nu skall jag släppa forumet och printa lite julklappsporträtt till familjemedlemmarna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar