Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
fast du kan ju inte heller jämföra en färdigbyggt iMac mot en annan dator som kommer i en miljon delar som du måste bygga ihop själv.

det är ju typ som att jämföra priset på en middag ute på en restaurang med råa ingredienser i en mataffär. Blir ju inte direkt rättvist.
Sen ska datorn byggas ihop och installeras också. Har man ingen kunskap så måste man lämna bort den till ett företag som kan och det är säkert inte billigt.

Hur är det sen med garantier på en dator man har byggt ihop själv jämfört med en färdigbyggd dator?

Nej jag skrev ju det. Sen är det upp till var och en att avgöra om det är värt 14000 kr. Plus några andra faktorer såklart. Men det är ju alltid bra att vara en konsument som gör medvetna val!
 
Nej jag skrev ju det. Sen är det upp till var och en att avgöra om det är värt 14000 kr. Plus några andra faktorer såklart. Men det är ju alltid bra att vara en konsument som gör medvetna val!

14000kr blir det ju bara om du köper det absolut värsta också. Det är och kommer aldrig bli min tanke.

kan du inte jämföra en billigare istället? :)

kollade här om dagen väldigt snabbt på dustin på färdiga datorer.
när jag kollade så hade väldigt väldigt många av dom stationära datorerna i5 processor och 8gb i ram och vanlig snurr-hårddisk
och dom kostar ju 7-10000kr utan skärm
sen ska du ha en 27" ips skärm liknande den som finns i iMac
så då är du ju snart uppe i vad min iMac kostade för 3-4 år sedan.

vet inte om jag ser fel men för mig känns inte det som en bättre affär. speciellt inte när det inte är bättre prestanda än min 4 år gamla. och dessutom för nästan samma pris.

Kollar jag på en bättre stationär dator med windows. mer minne och i7 processor och ssd och en bra skärm så kostar den ju betydligt mer.
 
Nej jag skrev ju det. Sen är det upp till var och en att avgöra om det är värt 14000 kr. Plus några andra faktorer såklart. Men det är ju alltid bra att vara en konsument som gör medvetna val!

Vanliga garantier gäller på komponenterna men viktigast, kommer du på att du vill ha lite mer minne och mindre disk själv välja och på så sätt få en mer priseffektiv dator. Och du kan köpa till efter ett år utan att behöva köpa helt ny dator.
 
Det är inte mycket svårare än att följa ett matlagningsrecept. Inget som skall lödas, utan bara kontakter att trycka fast enligt anvisning samt några skruvar som skall dras i. Gäller förstås att kompatibla delar valts, men det finns mycket hjälp på försäljningssidorna.
Det är ju skitsvårt att följa matlagningsrecept! De brukar inte vara sekventiella, vilket ställer till för den som är van att följa anvisningar där man gör saker i en enda ordning. 1/2 :)

Det finns nog gott om folk som betalar några tusenlappar för att slippa montera ihop en kasse med datordelar till en fungerande dator. För den ovane kan det bli lite nervöst att koppla ihop saker som tillsammans kostar över 30000 kr. Det kan bli dyrt om man klantar sig.

För den som är lite lagom händig (och är medveten om att elektroniska komponenter kan vara känsliga för statisk elektricitet) så är det förstås en baggis.
 
Det är ju skitsvårt att följa matlagningsrecept! De brukar inte vara sekventiella, vilket ställer till för den som är van att följa anvisningar där man gör saker i en enda ordning. 1/2 :)

Det finns nog gott om folk som betalar några tusenlappar för att slippa montera ihop en kasse med datordelar till en fungerande dator. För den ovane kan det bli lite nervöst att koppla ihop saker som tillsammans kostar över 30000 kr. Det kan bli dyrt om man klantar sig.

För den som är lite lagom händig (och är medveten om att elektroniska komponenter kan vara känsliga för statisk elektricitet) så är det förstås en baggis.

Det handlar om hundralappar - inte tusenlappar!
 
Det var en billig samling datordelar. Hur är prestandan på datorn man bygger ihop av dem?

Konstaterade inte något nyligen i tråden att en samling icke ihopsatta datordelar som motvarar en bra specad Mac kostar över 30000?

Tillägg: Aha, du menar kostnaden för att anlita ett proffs att sätta ihop datorn. Ja, det låter ju bättre med hundralappar än tusenlappar. Då kan jag tänka mig att ännu fler väljer det alternativet.
 
Det är ju skitsvårt att följa matlagningsrecept! De brukar inte vara sekventiella, vilket ställer till för den som är van att följa anvisningar där man gör saker i en enda ordning. 1/2 :)

Det finns nog gott om folk som betalar några tusenlappar för att slippa montera ihop en kasse med datordelar till en fungerande dator. För den ovane kan det bli lite nervöst att koppla ihop saker som tillsammans kostar över 30000 kr. Det kan bli dyrt om man klantar sig.

För den som är lite lagom händig (och är medveten om att elektroniska komponenter kan vara känsliga för statisk elektricitet) så är det förstås en baggis.

Googla "Montering av dator" så får du ett antal träffar. Inet t.ex tar 699 kr.
 
Ser att du har använt en 1 TB SSD i Imac konfen. Windows PC:en är konfad med 256 SSD + 4 TB snurr och det är vad som jag lade in i Apples konf.
Du har jämfört olika konfiguationer därav dina 50% skillnad.

34K vs 37K ger mindre än 10% skillnad.

Ja du gillar att jämföra äpplen och päron ser jag, jag tog den bästa iMacen och fick 50%. Om jag skalar ner Win-datorn till SSD+HDD så hamnar jag på 26000 kr vs 27000 kr, bara 42 % då =)
 

Inte rakt av som det verkar utan man måste installera diverse program. Gratis eller betala. Folk verkar inte vara överens om vilka av dem som fungerar. Man tycker att det borde finnas fler, och kanske proffsigare, program. Eller varför inte inbyggt i Windows? Utvecklingen går fort på kamerasidan med högre upplösning och tyngre filer. Mer avancerade, och tyngre, bildbehandlingsprogram. En dator ska därför vara lätt att uppgradera för att åtminstone hålla jämna steg. iMac är ju som gjord för att inte uppgraderas och MacPro har väl inte uppgraderats på flera år. Det känns inte särskilt kul att behöva överge Mac för Windows. Man kan ju hoppas på att kommande iMacs ger större möjligheter till konfiguration. Det ryktas t o m om en variant med fristående skärm? Märkligt i så fall, MacMini finns ju redan.
 
Tänk vilken monstermaskin TS hade haft om han lagt 17k på en Windowsdator istället =)

Kan man bygga själv så blir det klart billigare.
Kan ge ett exempel vad man kan få för dessa pengar i detta fallet ca 16000:-
Denna dator är byggd nästa enbart av beg komponenter.

Dator HP Z800 Workstation

CPU: 2st Intel Xeon X5660 2.8Ghz 6-core
Mem: 96 GB ram
Grafik Nvidia Geforce GTX 690 4GB
Primär disk: 2st 480GB SSD i Raid 0 (detta ger 960GB lagring)
Sekundär disk: 4st WD Black 2TB i Raid 10 (detta ger 4TB lagring med feltolerans)

Primär disken används för os, alla program, lightroom katalog & previews samt lightroom cache

Sekundärdisken där ligger alla foton & videofiler.

GTX 690 kortet är ju egentligen gamingkort men det blev över när jag bytte i min gamingdatorn & iom att det ger GPU support för Camera RAW så hamnade det i fotodatorn istället.

Kör man beg så har man ju råd med reservdelar på hyllan :) jag ha t.ex diskar, nätagg & minnen i reserv ifall nått händer.
 
Jo naturligtvis blir det ännu billigare om man väljer begagnat men då börjar det bli svårt att göra jämförelser. Säljs ganska många riktigt snabba maskiner på Sweclockers.se, gamers gillar att ha det senaste. Exemplet ovanför kanske inte hade varit min första rekommendation till någon som kör mest LR och PS, onödigt många kärnor och det går att få mycket mer enkeltrådad prestanda för pengarna. Varför specar du inte vilken SSD när allt annat är så detaljerat, har hänt mycket på den fronten senaste åren.
 
Nu är detta dock ingen tråd om att bygga sin egen pc så vi kanske ska lämna den biten. Vill ni fortsätta diskutera det föreslår jag att ni startar en ny tråd om det.
 
Nu är detta dock ingen tråd om att bygga sin egen pc så vi kanske ska lämna den biten. Vill ni fortsätta diskutera det föreslår jag att ni startar en ny tråd om det.

Japp jag började känna det själv också. Kanske letar upp lämplig tråd för det! Ska dock bli kul att läsa hur det går med dina uppgraderingar.
 
Om du inte hittat problemet ännu föreslår jag också att du skaffar SSD. I så fall är det bra om du köper en sådan snart eftersom SSD förmodligen kommer att går upp i pris pga bristen på minneskretsar.

I slutet hade jag problem med bluescreen och upplevde att prestandan inte var så bra trots installerad SSD. Då hade jag en Corsair SSD Force (billigaste serien). Tycker inte att denna var så speciellt mkt snabbare än snurrdisken jag hade Windows installerad på tidigare. Men när jag skaffade Samsung Pro SSD försvann problemen och datorn kändes betydligt snabbare.

Uppgraderade min ultrabook med Samsung 500GB Pro SSD också. Där gjorde den definitivt stor skillnad med mycket bättre hastighet och ökad batteritid. Tidigare hade denna en sk. hybrid HD, dvs en långsam snurrdisk med liten ssd för cashe.
 
Jo naturligtvis blir det ännu billigare om man väljer begagnat men då börjar det bli svårt att göra jämförelser. Säljs ganska många riktigt snabba maskiner på Sweclockers.se, gamers gillar att ha det senaste. Exemplet ovanför kanske inte hade varit min första rekommendation till någon som kör mest LR och PS, onödigt många kärnor och det går att få mycket mer enkeltrådad prestanda för pengarna. Varför specar du inte vilken SSD när allt annat är så detaljerat, har hänt mycket på den fronten senaste åren.

SSD diskarna är vanliga 2,5" SSD med SATA3 (SATA 600) alltså inte så snabb utan endast med ca 500 mb/s överföringshastighet. Vill man ha snabbare så väljer man M2 eller PCI-E Sata
Iom att dom sitter i Raid0 så ger dom snudd på 1GByte /sec i överföringshastighet.

Lite snabbare än Raid10 på samma maskin som ligger runt 400MB/sec

Givetvis hade det varit bättre med högre klockfrekvens på kärnorna & det är på gång att bli X5690 cpu:er i denna med 3,5Ghz per kärna istället för 2,8Ghz som idag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.