Annons

Hjälp mig förstå vad det är som gör Lightroom så bra!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra Per och tack för länken!

Så enkelt verkar det ju faktiskt inte Ola och fattar jag det rätt så är det en trestegsraket de använder till "färdigt" resultat:

"In this paper, we present a haze image model considering both sensor blur and noise. Based on this degradation model, a three-stage haze removal algorithm is proposed. In the first stage, we preprocess the degraded image to obtain an estimated hazy image. In the second stage, this hazy image is processed to estimate the atmospheric light and the transmission by the dark channel prior method [11, 12]. In the third stage, a non-local regularized method combining the transmission is proposed to recover the underlying image with the known atmospheric light and transmission."

En "dehaze"-funktion har funnits i flera versioner nu i DxO som redan påtalats och jag tycker det verktyget visst motiverar sin plats. Jag har använt det själv ett antal gånger när jag haft behov av det. Jag förstår inte riktigt hållningen "att det kan man ju göra manuellt genom att dra i ett antal spakar själv". Ibland så är en del processer ganska komplexa och att då göra ett verktyg som kanske påverkar en tre-fyra parametrar på en gång, kan ju vara skillnaden mellan att användaren lyckas redigera sin bild till belåtenhet eller att han/hon helt enkelt inte fixar det överhuvudtaget.

Den tillverkare som tar sina användares behov på störst allvar kommer ha fördelar av det kommersiellt. Sedan är det ju så att vill man fortsätta att jobba som man alltid gjort och så är det ju inget som hindrar det eller hur?

Du såg att det där inte var hur Dehaze verkligen funkar?

Jag kommer säkert använda funktionen. Vill veta vilka delar den består av. Vad som förvånar mig är att den fått så stort utrymme. Dehaze är inget nytt utan har gjorts av många som fotar tex landskap eller reflexer i fönster som jag gillar i många år.

Jag tror inte att enbart två reglage kan göra samma effekt som dehaze (dehaze ökar även färgmättnaden av olika färger. Inte alla färger alltså). Däremot kan du få ett resultat som är tilltäckligt bra för för dina behov, mål och syfte som drar åt samma håll. Men du kommer inte kringgå att de kommer ge olika slutresultat.
Som att säga att Highpassfilter kan ge samma skärpning som oskarp mask eller LR inbyggda uppskärpning. Det gör dom inte.
Men båda kan ge ett tilltäckligt bra resultat för ens behov, mål och syfte. I det sistanämnda fallet, en uppskärpning av bilden. Men då finns det ännu fler knep till uppskärpning man kan göra. Finns nog hur många som helst, men alla kommer ge olika resultat i olika svårighetsgrader och olika tidsåtgång.

/Sefan

Det kan vara nyttigt att förstå vad tex kontrast (och skärpning) egentligen är den dag man släpper sargen och jobbar med kurvor istället.

Lite som dehaze. Jättebra reglage men om man inte vet vilka beståndsdelar som den består av riskerar du göra saker dubbelt eller får effekter som du kanske måste motverka. Ett läge där tex enbart flytt av svartpunken hade ordnat det du eftersträvat.

(Saturation är rätt mycket mer än bara global färgmättnad)

Det kan vara nyttigt att förstå vad tex kontrast (och skärpning) egentligen är den dag man släpper sargen och jobbar med kurvor istället.
Varför skall man släppa sargen och jobba med kurvor istället? Finns väl inget motsattsförhållande?
Och hur löser du skärpa med kurvor?

Lite som dehaze. Jättebra reglage men om man inte vet vilka beståndsdelar som den består av riskerar du göra saker dubbelt eller får effekter som du kanske måste motverka. Ett läge där tex enbart flytt av svartpunken hade ordnat det du eftersträvat.
Bildbehandling är inte bara en vetenskap där du flyttar reglage x mm till höger och i en förutbestämd ordning.
Erfarenhet, experimenterande och att kunna se vad som passar för olika typer av bilder.
Och ett tips jag brukar ge nybörjare är på en att dra relagen till max och min-läge samt titta på histogrammet om man vill förstå vad funktionen gör. Och då med speciella bilder att använda som utgångspunkt. Typ, den klassiska testbilden på tv för att se skärpeverktygets olika delar in action i kanterna mellan de svartvita kolumnerna(ni fattar).
Och i fallet då dis behöver tas bort använder man med fördel Dehaze, som inte går att fullt ut replikera med vare sig flytt av en svartpunkt, kontrast eller annat.
T. ex. tar Dehaze hänsyn till förgrunden och utvärderar hur den skall eller inte skall ta bort dis där.
Testa på en riktigt dimmig eller disig bild skall du se hur Dehaze "skär igenom" och tar fram detaljer som ingen kombination av andra reglage gör.

Vad gör saturation mer än mättar färger globalt?

Varför skall man släppa sargen och jobba med kurvor istället? Finns väl inget motsattsförhållande?
Och hur löser du skärpa med kurvor?

Bildbehandling är inte bara en vetenskap där du flyttar reglage x mm till höger och i en förutbestämd ordning.
Erfarenhet, experimenterande och att kunna se vad som passar för olika typer av bilder.
Och ett tips jag brukar ge nybörjare är på en att dra relagen till max och min-läge samt titta på histogrammet om man vill förstå vad funktionen gör. Och då med speciella bilder att använda som utgångspunkt. Typ, den klassiska testbilden på tv för att se skärpeverktygets olika delar in action i kanterna mellan de svartvita kolumnerna(ni fattar).
Och i fallet då dis behöver tas bort använder man med fördel Dehaze, som inte går att fullt ut replikera med vare sig flytt av en svartpunkt, kontrast eller annat.
T. ex. tar Dehaze hänsyn till förgrunden och utvärderar hur den skall eller inte skall ta bort dis där.
Testa på en riktigt dimmig eller disig bild skall du se hur Dehaze "skär igenom" och tar fram detaljer som ingen kombination av andra reglage gör.

Släppa sargen, jobba mer med kurvor och masker istället för globala kontroller.

Ska som sagt gräva mer i det och vill veta vilka underliggande funktioner som används. Det är knappast dåligt att veta hur det funkar :) På de testbilder jag labbade med på var det i alla fall inte rocketscience att göra samma sak utan dehaze.

Vad gör saturation mer än mättar färger globalt?

Mättar färger lokalt :) Tint, hue, för färgomfång. Lämpligen flera sådana lager för de delar du behöver justera. Tänderna kanske du vill ha blekare men ögonen rikare färg i för att ta ett porträttexempel.

I början av denna Yotube-video kan man se vilka alternativ man man har för fil- och kataloghantering i Capture One. Man kan köra mot en filkatalog direkt, skapa en "session" eller jobba a la Lightroom med en databas för allt.

https://www.youtube.com/watch?v=EGlG_zGVE1k&feature=youtu.be

Men man kan i en del avseenden kanske säga att "tröskeln" är lite högre i CO men i en del fall är det mer kompetent och det riktar sig nog lite mer mot proffs än hobbyfotografer.

Det är dock en låg tröskel att gå in i CO om man har Sony-kameror för för oss kostar det bara 50 Euro plus moms, vilket är en bråkdel av vad det kostar alla andra.

På de testbilder jag labbade med på var det i alla fall inte rocketscience att göra samma sak utan dehaze.
Visa gärna vilken typ av bilder du justerat, före och efter.
Och vi pratar väl om disiga eller dimmiga bilder som Dehaze är till för?
Annars är det som att utvärdera en spade för målning av huset.

Mättar färger lokalt :) Tint, hue, för färgomfång. Lämpligen flera sådana lager för de delar du behöver justera. Tänderna kanske du vill ha blekare men ögonen rikare färg i för att ta ett porträttexempel.
Saturation kan aldrig vara något annat än justering av färgmättnad globalt.
Och du blandar ihop nyans, mättnad(saturation) och luminans i en salig röra.
Det har inget specifikt med lokal färgjustering att göra.
Du får i så fall skriva att färgmättnad kan appliceras både lokalt och globalt. Och hur du kan jämföra det med Dehazes beståndsdelar?
Du måste väl rimligtvis jämföra idén att utvärdera spaken Färgmättnads beståndsdelar med spaken Dehazes beståndsdelar.
Krävs aningen rocket science för att förstå hur du tänker.

Visa gärna vilken typ av bilder du justerat, före och efter.
Och vi pratar väl om disiga eller dimmiga bilder som Dehaze är till för?
Annars är det som att utvärdera en spade för målning av huset.

Det var en av adobes dehazexempel. Ska se om jag kan hitta det. Flygplan mot dassig himmel.

Eller som denna:

http://blogs.adobe.com/jkost/files/2015/06/06_15_Add_Dehaze.jpg

Saturation kan aldrig vara något annat än justering av färgmättnad globalt.
Och du blandar ihop nyans, mättnad(saturation) och luminans i en salig röra.
Det har inget specifikt med lokal färgjustering att göra.
Du får i så fall skriva att färgmättnad kan appliceras både lokalt och globalt. Och hur du kan jämföra det med Dehazes beståndsdelar?
Du måste väl rimligtvis jämföra idén att utvärdera spaken Färgmättnads beståndsdelar med spaken Dehazes beståndsdelar.
Krävs aningen rocket science för att förstå hur du tänker.

Jag pratade inte om något konstigt utan om det vanliga Hue/Saturation i PS som jag knappt kan uttala första halvan av. Det är rätt mångsidigt och innehåller denna saliga (tack den som hittade på det! ) röra.

Skulle nog räcka med kurvverktyget för det är också rikt och knappast något jag vanemässigt brukar applicera på hela bilder när jag väl gått in i Photoshop. Går bra att vitbalansera, lägga på färger, öka global kontrast, ljus osv men overhört kraftfullt för småjusteringar.

Jag jämför alltså nya Dehaze med de justeringar jag är van att göra i PS.

Senast ändrad:
Det var en av adobes dehazexempel. Ska se om jag kan hitta det. Flygplan mot dassig himmel.

Eller som denna:

http://blogs.adobe.com/jkost/files/2015/06/06_15_Add_Dehaze.jpg

Jag pratade inte om något konstigt utan om det vanliga Hue/Saturation i PS som jag knappt kan uttala första halvan av. Det är rätt mångsidigt och innehåller denna saliga (tack den som hittade på det! ) röra.

Skulle nog räcka med kurvverktyget för det är också rikt och knappast något jag vanemässigt brukar applicera på hela bilder när jag väl gått in i Photoshop. Går bra att vitbalansera, lägga på färger, öka global kontrast, ljus osv men overhört kraftfullt för småjusteringar.

Jag jämför alltså nya Dehaze med de justeringar jag är van att göra i PS.

Jag känner att det inte riktigt går att komma fram och ytterligare inlägg får göras av någon annan.

Tips!! Försök återgå till huvudfrågan
"Hjälp mig förstå vad det är som gör Lightroom så bra! och Det här inlägget skrivs inte för att jag vill klanka ner på Lightroom eller så, utan jag är faktiskt genuint intresserad av att veta vad det är som faktiskt gör programmet till det ledande på marknaden?"

Hoppas du fick en del bra input till ämnet, Jonas!

Thommy

Jag känner att det inte riktigt går att komma fram och ytterligare inlägg får göras av någon annan.

Tips!! Försök återgå till huvudfrågan
"Hjälp mig förstå vad det är som gör Lightroom så bra! och Det här inlägget skrivs inte för att jag vill klanka ner på Lightroom eller så, utan jag är faktiskt genuint intresserad av att veta vad det är som faktiskt gör programmet till det ledande på marknaden?"

Hoppas du fick en del bra input till ämnet, Jonas!

Thommy

- Användarvänligheten
- Och om man är beredd att göra allt i LR: - Katalogfunktionen och Gallringen

(tycker nog man ska få lista negativa saker också, det blir konstigt annars)

Jag vill inte ge mig in på detaljnivå, men för mig är Lightroom bra av följande andledningar (som jag sagt tidigare):

• Jag har använt programmet länge, och kan det
  • Det gör det jag behöver kunna göra (i synnerhet i kombination med PS)
  • Jag tar inte fler bilder per år än vad som är lätt hanterbart i LR
  • Jag kan lätt använda min bärbara på resor och föra över bilder med behandling till min stationära
  • Jag får lätt och snabbt fram bilder med det resultat jag vill ha (ocskå när det är många bilder)
  • Programmet passar mitt arbetsflöde

Det finns säkert program som kan ge bättre bildresultat (i synnerhet från min nuvarande Fujikamera), men jag tycker det blir fullt tillräckligt bra. Det finns också kameror som kan ge bättre bildresultat än den kamera jag använder, men som inte passar mig lika bra på andra sätt.

Hela frågeställningen är svår - det blir lite som att fråga vad det är som gör Volvo (eller Volkswagen eller Toyota eller annat valfritt bilmärke) så bra. Det handlar mycket om tycke och smak, vad man använder programmet till och vilka behov man har. Om man som iSolen främst jobbar mot bildbyråer där högsta möjliga tekniska bildkvalitet ger mer pengar kanske inte LR alltid är bästa verktyget, medans en amatörfotograf som jag (eller en pressfotograf för den delen) för det allra mesta klarar sig utan det allra bästa vad gäller detaljering, skärpa och brus.

För mig är Lightroom just nu det bästa programmet, men det säger ju inte så mycket.

Hur de är olika får du nog kolla upp själv. Att de är de är det är enkelt. Bara dra och se skillnaden.

Ok, det lät som du hade stenkoll på det..

Har du själv provat dehaze-verktyget i ACDSee Pro och jämfört med det i LR? Om inte..ja då undrar jag hur du kan uttala dig om att de inte fungerar på samma sätt?

Ok, det lät som du hade stenkoll på det..

Har du provat dehaze-verktyget i ACDSee Pro? Om inte..ja då undrar jag hur du kan uttala dig om att de inte fungerar på samma sätt?
Svårt att ha stenkoll om man inte tillhör den inre kretsen av Adobe. Inte precis som de lägger ut hur deras teknik fungerar. Att veta att de beter sig olika är som sagt inte svårt. Bara dra. Ja jag har testat dehaze på acdsee. Har en polare som har det. Kan säkert googla fram andra som har erfarenhet med. Men det kan ni andra väl göra som inte kan testa själva?

Dxo har jag inte själv testat. Det har någon annan fb polare gjort. Men som sten-åke skrev så har funktionen funnits i flera versioner. Vilket borde betyda olika algoritmer. Adobe brukar inte ändra sådär rakt upp och ner.

En miljon flugor kan inte ha fel - eller?

Ungefär så det stod i "Blandaren" för många år sedan och sedan följde den logiska slutsatsen och uppmaningen : "Ät skit!". Där upphör väl beöringspunkterna med Lightroom, för LR är inte skit men likväl inte svaret på all efterbehandlingens frågor.

Men jag tror också Anders (afe) sammanfattar väl varför Lightroom och Adobe dominerar marknaden för RAW-konverterae och andra grafikprogram sedan årtionden tillbaka. Adobe har funnits sedan evigheter och deras produkter är "industristandard". Trots att man kan gnälla på detaljer i Lightroom och prestanda och stabilitet, så är Lightroom väldigt komplett för att hantera bildarbetsflöden. Det är inte BÄST med stora bokstäver men det är på toppen av allt även "tillräckligt bra".

Citat av Anders ovan : "För mig är Lightroom just nu det bästa programmet, men det säger ju inte så mycket.", säger väl trots allt just att det för han och de flesta är just tillräckligt bra.

Detta hindrar dock inte att det finns en diskussion på nätet som cirklar runt "10 skäl att lämna Lightroom och köra Capture One istället. För det handlar ju inte bara om "vad det är som gör Lightroom så bra" när folk väljer annat utan om vad som Lightroom kanske inte ät topp på. En rätt representativ lista på argument finns nedan:

http://improvephotography.com/35206/lightroom-vs-capture-one/

https://captureintegration.com/top-10-reasons-why-i-chose-capture-one-pro-over-adobe-lightroom/

Av egen erfarenhet när jag tvingades in i Lightroom genom Adobes fientliga uppköp av Pixmantec vilket direkt ledde till nedläggning av den konverterare jag då körde (RAW Shooter Premium) så kommer de som funderar på att byta till CO att stå inför ett ordentligt problem (att CO är dyrare än LR är det minsta av dem) och det är att de kommer inte att få med sig alla redigeringar de gjort i LR.

Generella redigeringar får man med sig och allt metadata man lagt in för att beskriva och klassifiera bilderna men alla eller delar av de redigeringar som gjorts med "adjustment brush" försvinner. Att inte få med mig mina redigeringar var mitt största aber när jag tvingades lämna RAW Shooter för Lightroom men där fick man överhuvudtaget inte med sig några metadata alls. Jag tror att om man på allvar vill hoppa tuva så måste man nog testa noga själv för att se om man kan stå ut med resultatet och som sagt, Capture One har en klart högre inlärningströskel än Lightroom om vi talar om att komma igång med programmet.

Det finns mycket mer litteratur kring Lightroom än till Capture One eller någon annan konverterare och det är en styrka om ni frågar mig för jag gillar verkligen det men man ska inte överdriva problemen för Phase One har lagt ut mängder med instruktionsvideos på nätet och du möts av en delmängd av dessa direkt när du öppnar Capture One Pro 10 första gången.

För de som inte tycker sig sitta helt fast i Lightroom- och Adobe-träsket så kan det ju vara en idé att åtminstone kolla lite på alternativen. Bara för att "alla" kör Lightroom så behöver det ju inte vara rätt för dig och särskilt inte för de som kör Sony. Phase One och Sony är "förlovade" och därför får vi ett oslagbart pris.

Vanlig Capture One Pro 10 licens (single user – 3 seats) kostar 279 EUR / 299 USD men för Sony-användare kostar full PRO-version med stöd för Sony-kameror enbart 50 EUR plus moms drygt 600 SEK (OBS! single user – 2 seats) . Men denna version kan inte uppgraderas rabatterat utan det kostar ca 50 EUR varje gång man "uppgraderar" genom att köpa en "ny" full Sony-version. En vanlig full uppgradering kostar 99 EUR för alla andra.

Senast ändrad:
.........Dxo har jag inte själv testat. Det har någon annan fb polare gjort. Men som sten-åke skrev så har funktionen funnits i flera versioner. Vilket borde betyda olika algoritmer. Adobe brukar inte ändra sådär rakt upp och ner.

Jag menade bara att det funnits i flera huvudreleaser 10:an och 11:an och möjligen 9:an också. Vad jag vet så finns ingen dehaze i Capture one men där kan man ju använda mask by selection och välja något dimmigt/ slöjigt i bilden och sedan kompensera detta o farghanteringen. Så visst är det som Ola säger att man kan fixa detta på olika sätt utifrån verktug och kunskaper.

Jag menade bara att det funnits i flera huvudreleaser 10:an och 11:an och möjligen 9:an också. Vad jag vet så finns ingen dehaze i Capture one men där kan man ju använda mask by selection och välja något dimmigt/ slöjigt i bilden och sedan kompensera detta o farghanteringen. Så visst är det som Ola säger att man kan fixa detta på olika sätt utifrån verktug och kunskaper.
Ja tur är det att man kan göra på fler sätt. För att återgå till varför LR är så bra... ett reglage istället för flera. Baserad på nytänkande avancerad algoritm istället för konservativ tänk.
Och japp, LR kan såklart också få till liknande effekt (inte lika bra) genom omvägar.
Och det lilla jag såg i ACDsee var dehaze långt ifrån så bra som i LR.
DxO har jag som sagt ingen koll på hur bra den är. Vet bara att den också är olik LR.

Ja tur är det att man kan göra på fler sätt. För att återgå till varför LR är så bra... ett reglage istället för flera. Baserad på nytänkande avancerad algoritm istället för konservativ tänk.
Och japp, LR kan såklart också få till liknande effekt (inte lika bra) genom omvägar.
Och det lilla jag såg i ACDsee var dehaze långt ifrån så bra som i LR.
DxO har jag som sagt ingen koll på hur bra den är. Vet bara att den också är olik LR.

I LR har du knappast kunnat göra dehaze på något vettigt sätt efter som du själv påpekar det kräver flera reglage som du sannolikt vill använda till annat.

Varför kan du inte få till samma sak i LR? Fortfarande gäller samma sak, det är bra att du förstår hur en algoritm fungerar så att du inte slåss mot dess effekter, det om det blev för mycket färg är det inte speciellt bra att köra på med dehaze och sen ett annat reglage för att sänka färgen. Om man vet att huvudkomponenten i dehaze är att flytta svartpunkten i kurvan kan man göra det separat utan att färgen ska upp och ned med brus som resultat.

Det är också lätt att slentrianmässigt använda multiverktyg som dehaze när man kanske egentligen bara ville öka kontrasten eller kurvan. Så lär dig att dehaza utan "Dehaze" så kommer du bli en bättre redigerare och du kan fortsätta använda "Dehaze" men med förnuft.

Man kan dra i alla reglagen hur många gånger och ovanpå varandra man vill och både globalt och lokalt. Kurver är en av de få som bara kan göras en gång. tycker det är ganska meninglös diskussion att du försöker diskutera med mig om LR som du inte helt behärskar (den slutsatsen drar jag ifrån hela denna tråd).
Jag har gett min syn vad jag tycker är bra egenskaper i LR utan att egentligen klanka ner de andra för den kunskapen har jag inte i djupgående led.
Jag har kört LR fullt ut sedan v1 och kombinerat det med PS och funnit helt enkelt att helheten är suverän. Förutom det så är litteraturen och tips från andra enormt stor. Bara det är ett stort plus i helhetslösningen.
TS har fått det han vill få reda på och fler likaså.
Tackar för en bra diskussion.
PS dehaze är inget multiverktyg. Men man kan alltid försöka bryta ner det till reglage man känner till. Det är en algoritm baserad på ett arbete
Hade det varit multiverktyg hade det varit.en helt vanlig pensel. DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar