iSolen.se
Guest
Bra Per och tack för länken!
Så enkelt verkar det ju faktiskt inte Ola och fattar jag det rätt så är det en trestegsraket de använder till "färdigt" resultat:
"In this paper, we present a haze image model considering both sensor blur and noise. Based on this degradation model, a three-stage haze removal algorithm is proposed. In the first stage, we preprocess the degraded image to obtain an estimated hazy image. In the second stage, this hazy image is processed to estimate the atmospheric light and the transmission by the dark channel prior method [11, 12]. In the third stage, a non-local regularized method combining the transmission is proposed to recover the underlying image with the known atmospheric light and transmission."
En "dehaze"-funktion har funnits i flera versioner nu i DxO som redan påtalats och jag tycker det verktyget visst motiverar sin plats. Jag har använt det själv ett antal gånger när jag haft behov av det. Jag förstår inte riktigt hållningen "att det kan man ju göra manuellt genom att dra i ett antal spakar själv". Ibland så är en del processer ganska komplexa och att då göra ett verktyg som kanske påverkar en tre-fyra parametrar på en gång, kan ju vara skillnaden mellan att användaren lyckas redigera sin bild till belåtenhet eller att han/hon helt enkelt inte fixar det överhuvudtaget.
Den tillverkare som tar sina användares behov på störst allvar kommer ha fördelar av det kommersiellt. Sedan är det ju så att vill man fortsätta att jobba som man alltid gjort och så är det ju inget som hindrar det eller hur?
Du såg att det där inte var hur Dehaze verkligen funkar?
Jag kommer säkert använda funktionen. Vill veta vilka delar den består av. Vad som förvånar mig är att den fått så stort utrymme. Dehaze är inget nytt utan har gjorts av många som fotar tex landskap eller reflexer i fönster som jag gillar i många år.