Annons

Varning! Creators Update gör datorn oanvändbar

Produkter
(logga in för att koppla)
* Jag tror att Mac är en mycket bra dator med hög kvalitet på hårdvaran och bra integrering mellan hård- och mjukvara. Har dock ingen egen erfarenhet av mac utan grundar detta på vad jag har läst och hört av andra. Jag tycker dock att de är hemskt dyra. Kanske prisvärda, men ändå dyra.

Den mest realistiska lösning verkar nog vara en mac, trots priset.

En fördel (som du är inne på själv) med Mac är att det är ett mindre utbud och mer fokuserat modellprogram som Apple , som även gör systemet, därmed har mer kontroll över än på PC-sidan (där både Microsoft och Linuxutvecklare måste ta hänsyn till en mycket mer komplex mångfald och betydligt större ekosystem).

Den andra fördelen med Apple och Mac är att de inte har billiga skitprodukter.

Nu kanske jag framstår som fördomsfull, men enligt min egna personliga erfarenhet, så är det folk som är snåla och kör just billiga skitdatorer som har absolut mest problem på PC-sidan (även om de av bekvämlighet/okunskap/förnekelse om eget ansvar oftast skyller på Windows eller Microsoft).

Kvalitet kostar pengar oavsett om du köper datorer, kameraobjektiv, kamerastativ eller bilar.

Snålar du så får du skit (normalt).

Det är (för det mesta) bara en myt att Apple är mycket dyrare. Skall du ha motsvarande kvalitet och komponenter på PC-sidan så hamnar du oftast i precis samma prisklass/spann som på Mac-sidan.

Den enligt mig största fördelen (för de som inte insett ovan) är att med Apple så kan du inte köpa skit. Du kan (i stort) bara köpa kvalitetsmodeller för de säljer helt enkelt inte budgetdatorer med skitkomponenter och skitbyggen.

Du får oftast vad du betalar för. Så enkelt är det i de flesta fallen (tyvärr).

En fördel (som du är inne på själv) med Mac är att det är ett mindre utbud och mer fokuserat modellprogram som Apple , som även gör systemet, därmed har mer kontroll över än på PC-sidan (där både Microsoft och Linuxutvecklare måste ta hänsyn till en mycket mer komplex mångfald och betydligt större ekosystem).

Den andra fördelen med Apple och Mac är att de inte har billiga skitprodukter.

Nu kanske jag framstår som fördomsfull, men enligt min egna personliga erfarenhet, så är det folk som är snåla och kör just billiga skitdatorer som har absolut mest problem på PC-sidan (även om de av bekvämlighet/okunskap/förnekelse om eget ansvar oftast skyller på Windows eller Microsoft).

Kvalitet kostar pengar oavsett om du köper datorer, kameraobjektiv, kamerastativ eller bilar.

Snålar du så får du skit (normalt).

Det är (för det mesta) bara en myt att Apple är mycket dyrare. Skall du ha motsvarande kvalitet och komponenter på PC-sidan så hamnar du oftast i precis samma prisklass/spann som på Mac-sidan.

Den enligt mig största fördelen (för de som inte insett ovan) är att med Apple så kan du inte köpa skit. Du kan (i stort) bara köpa kvalitetsmodeller för de säljer helt enkelt inte budgetdatorer med skitkomponenter och skitbyggen.

Du får oftast vad du betalar för. Så enkelt är det i de flesta fallen (tyvärr).

Jag kör både mac och pc och det går bra för LR/PC. Vissa program försvinner när man uppgraderar sin mac. Saknar tex något snabbt och bra bildgallringsprogram.

Der blir strul med macupgraderingar också.

Win 10 tycker jag funkar bra. Spelar mig ingen större roll vad jag kör. Mesta tiden kör man ju något program och kopiera filer är ju samma oavsett system. Efter 4 macar köpte jag faktiskt en lenovo denna gång. Har samma fördelar som mac. Utvalda komponenter som garanterat funkar med win 10.

Alla gamla datorer får strul när man ska uppgradera. Gamla macar går inte ens uppgradera.

Win billigare när man bygger själv för man kan lägga krutet på de komponenter man tycker är viktigast.

Jag kör både mac och pc och det går bra för LR/PC. Vissa program försvinner när man uppgraderar sin mac. Saknar tex något snabbt och bra bildgallringsprogram.

Der blir strul med macupgraderingar också.

Win 10 tycker jag funkar bra. Spelar mig ingen större roll vad jag kör. Mesta tiden kör man ju något program och kopiera filer är ju samma oavsett system. Efter 4 macar köpte jag faktiskt en lenovo denna gång. Har samma fördelar som mac. Utvalda komponenter som garanterat funkar med win 10.

Alla gamla datorer får strul när man ska uppgradera. Gamla macar går inte ens uppgradera.

Win billigare när man bygger själv för man kan lägga krutet på de komponenter man tycker är viktigast.

Kan hålla med dig i det mesta som du skriver ovan. Finns bra datorer även på PC-sidan som i stort matchar kvalitet med MacBook Pro.

Det viktigaste är inte varumärket, utan att de modeller man köper har bra komponenter internt, är välbyggda och vältestade/supportade. Därav så skall man köpa datorer i företags/professionella serierna från Apple (heter "Pro" på slutet"), Microsoft (också "Pro" på slutet), HP (EliteBook), Lenovo (ThinkPad) och Dell (Latitude).

* Jag vill helst ha tillbaka min underbara Windows 7 dator som den var när jag köpte den, men har helt förlorat förtroendet för Microsoft så det funkar nog inte i praktiken. De hittar nog på något sätt att tvångsuppdatera den så jag får problem.

Har inte läst hela tråden men om din dator levererades med Win 7 och du är beredd att göra en fullständig ominstallation så borde det väl inte vara några större problem att gå tillbaka? I vart fall inte större jobb än att helt byta OS.

Windows 7 kommer att uppdateras till 2020 så det har ju några års livslängd kvar.

mac?

Köpte Macbook Pro 2009 för runt 10k och har varit helnöjd med den, uppgraderat minne och disk och används fortfarande, nu kostar den enklaste varianten 15 och ett halvt tusen och den går inte att uppgradera, frågan är om inte pcn gått ikapp mac numera?

Och förbi ..

Köpte Macbook Pro 2009 för runt 10k och har varit helnöjd med den, uppgraderat minne och disk och används fortfarande, nu kostar den enklaste varianten 15 och ett halvt tusen och den går inte att uppgradera, frågan är om inte pcn gått ikapp mac numera?

De är väl ingen nyhet att en PC (Windows) med samma prislapp kört åttor runt en MAC prestandamässigt.
Men om man tänker efter e de väl märkligt att MS släpper ett OS gratis helt plötsligt. Var kommer utvecklingsbudgeten ifrån ? Varför behöver vi inte betala för de, bara så där ? Varför finns de program som kan stänga av alla "rapporter" till MS ? Varför installerades Win X mer eller mindre utan vår vetskap/Aktivt motstånd ?
Jag är väldigt skeptisk till Win X, har väl fått en släng av Snowden viruset ;-) typ...

ThomasR

De är väl ingen nyhet att en PC (Windows) med samma prislapp kört åttor runt en MAC prestandamässigt.
Men om man tänker efter e de väl märkligt att MS släpper ett OS gratis helt plötsligt. Var kommer utvecklingsbudgeten ifrån ? Varför behöver vi inte betala för de, bara så där ? Varför finns de program som kan stänga av alla "rapporter" till MS ? Varför installerades Win X mer eller mindre utan vår vetskap/Aktivt motstånd ?
Jag är väldigt skeptisk till Win X, har väl fått en släng av Snowden viruset ;-) typ...

ThomasR

Det är ju en spekulation. Men då datorförsäljningen minskade till förmån för surfplattan så finns eller fanns risken att Microsoft skulle hamna efter mobiltelefonen och surfplattor. Vilket de iof har gjort, telefonerna känns inte särskilt aktuella längre, surfplatterna släpper Microsoft skapligt bra och ibland kommer det någon bra från andra tillverkare.

Med lansering av Windows 10 så var en del att det skulle bli ett bra hopbyggt system med, telefon, surfplatta och dator, samtidigt lösa en del av ryktet från Windows 8. Det var något de pushade på i insider programmet.

Min tolkning var att de försökte lite första hjälpen med att låta Windows 10 bli en gratis uppdatering i början och fortsätter med uppdateringar som tillför olika funktioner på ett annat sätt än tidigare år, som nu Creators Update och tidigare Anniversary Update. Historien får väl berätta hur eller om Microsoft lyckades med OS och hårdvara, sitt eko-system.

Håller inte med.

Även motsvarande kvalitetsdatorer på PC-sidan (med lika bra skärmar, komponenter, design och byggkvalitet) ligger inom ungefär samma prisspann som Mac.

Men om man tänker efter e de väl märkligt att MS släpper ett OS gratis helt plötsligt. Var kommer utvecklingsbudgeten ifrån ? Varför behöver vi inte betala för de, bara så där ?

Tror du blandar ihop Windows med Android.

Windows 10 är inte gratis.

De får betalt av både företag, myndigheter, datortillverkare och även nyförsäljning av Windows till privatpersoner.

Android är däremot helt gratis. Vad säger det om det systemet för dig? Det kanske var det du tänkte på gällande dina ovan kommentarer?

Håller inte med.

Även motsvarande kvalitetsdatorer på PC-sidan (med lika bra skärmar, komponenter, design och byggkvalitet) ligger inom ungefär samma prisspann som Mac.

Då har vi lite olika syn på vad som är ungefär samma prisspann...

Jämför Dell XPS 15
http://www.dell.com/se/p/xps-15-9560-laptop/pd?oc=cnx95604&model_id=xps-15-9560-laptop

MacBook Pro
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/15-inch

Dellen börjar på 21 490, och Macen börjar på 32 995, och då har Maccen långsamare RAM-minne, vilket jag tycker är rätt stor skillnad. Dessutom kan du stoppa in 32 GB ram i Dellen, vilket inte ens går i Macen.

Har själv ingen Mac, men varit och känt och testat Mac innan jag köpte min nuvarande Dell XPS 15, och byggkvaliteten tycker jag känns likvärdig. Dell har högre upplösning på skärmen, dock är Macens trackpad (kallas det så? har fått tillfälligt hjärnsläpp...) bättre men jag tycker Dells tangentbord känns bättre.

Håller inte med.

Tror du blandar ihop Windows med Android.

Windows 10 är inte gratis.

De får betalt av både företag, myndigheter, datortillverkare och även nyförsäljning av Windows till privatpersoner.

Android är däremot helt gratis. Vad säger det om det systemet för dig? Det kanske var det du tänkte på gällande dina ovan kommentarer?

Nä, jag begriper att MS fått betalt nånstans ifrån. Men som konsument har jag tidigare inte kunnat installera nåt från MS "gratis". Nu installerades Win X, mer eller mindre, vare sej man ville eller inte.

Förstår inte din logik med att säga att Android är gratis, dom som utvecklat det har säkert fått betalt nånstans ifrån likväl som MS.

ThomasR

Nä, jag begriper att MS fått betalt nånstans ifrån. Men som konsument har jag tidigare inte kunnat installera nåt från MS "gratis". Nu installerades Win X, mer eller mindre, vare sej man ville eller inte.

Windows är inte gratis. Punkt.

Förstår inte din logik med att säga att Android är gratis, dom som utvecklat det har säkert fått betalt nånstans ifrån likväl som MS.

ThomasR

Thomas, det var du som alluderade och insinuerade att det var något skumt och "fishy" med system som var gratis (det var inte jag som gjorde det).

Nej, jag förstår inte heller din "logik". Därav att jag undrar hur du tänker här?

Har själv ingen Mac, men varit och känt och testat Mac innan jag köpte min nuvarande Dell XPS 15, och byggkvaliteten tycker jag känns likvärdig. Dell har högre upplösning på skärmen, dock är Macens trackpad (kallas det så? har fått tillfälligt hjärnsläpp...) bättre men jag tycker Dells tangentbord känns bättre.

Du kan inte jämföra den tekniskt fina (har själv funderat på en XPS 15), men extremt mycket plastiga Dellen med en MacBook Pro från Apple (eller motsvarande datorer i metall med lika bra byggkvalitet från Microsoft eller HP).

Du kan inte jämföra den tekniskt fina (har själv funderat på en XPS 15), men extremt mycket plastiga Dellen med en MacBook Pro från Apple (eller motsvarande datorer i metall med lika bra byggkvalitet från Microsoft eller HP).

Plastig? Har du ens känt på Dellen?

Här kan du se en jämförelse mellan Dell XPS 15 och versionen före den som kom här förra veckan från Apple
https://www.youtube.com/watch?v=qv6HD2fMzb8&t=423s

Har själv t.ex. jäkliga problem med Outlook 2016. Sen jag installerade Creators Update så kunde jag inte skicka eller ta emot e-post från något konto, mitt egna eller jobbets, det går inte att ansluta till outlook.com adressen. Testade då med reparationsinstallation. Testade att ta bort alla konton i Outlook via kontrollpanelen.

Nu så går det inte att lägga tillbaka dem.

Uppdateringen känns ju inte helt bekymmersfri.

Jag har problem med Microsofts egna program men inte problem med bildskärmsprofilen som TS har.

Jag ska så småningom testa att göra en ren nyinstallation av W10 (med alla uppdateringar inkl. creators update). Därefter lägger jag in LR, kalibreringsprogram och dylikt. Ibland hjälper det att göra så (och jag gillar att rensa datorn då och då)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar