martinot
Aktiv medlem
* Jag tror att Mac är en mycket bra dator med hög kvalitet på hårdvaran och bra integrering mellan hård- och mjukvara. Har dock ingen egen erfarenhet av mac utan grundar detta på vad jag har läst och hört av andra. Jag tycker dock att de är hemskt dyra. Kanske prisvärda, men ändå dyra.
Den mest realistiska lösning verkar nog vara en mac, trots priset.
En fördel (som du är inne på själv) med Mac är att det är ett mindre utbud och mer fokuserat modellprogram som Apple , som även gör systemet, därmed har mer kontroll över än på PC-sidan (där både Microsoft och Linuxutvecklare måste ta hänsyn till en mycket mer komplex mångfald och betydligt större ekosystem).
Den andra fördelen med Apple och Mac är att de inte har billiga skitprodukter.
Nu kanske jag framstår som fördomsfull, men enligt min egna personliga erfarenhet, så är det folk som är snåla och kör just billiga skitdatorer som har absolut mest problem på PC-sidan (även om de av bekvämlighet/okunskap/förnekelse om eget ansvar oftast skyller på Windows eller Microsoft).
Kvalitet kostar pengar oavsett om du köper datorer, kameraobjektiv, kamerastativ eller bilar.
Snålar du så får du skit (normalt).
Det är (för det mesta) bara en myt att Apple är mycket dyrare. Skall du ha motsvarande kvalitet och komponenter på PC-sidan så hamnar du oftast i precis samma prisklass/spann som på Mac-sidan.
Den enligt mig största fördelen (för de som inte insett ovan) är att med Apple så kan du inte köpa skit. Du kan (i stort) bara köpa kvalitetsmodeller för de säljer helt enkelt inte budgetdatorer med skitkomponenter och skitbyggen.
Du får oftast vad du betalar för. Så enkelt är det i de flesta fallen (tyvärr).