Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Varning! Creators Update gör datorn oanvändbar
- Trådstartare Mashavet
- Start datum
rronnbac
Aktiv medlem
Varför det? Jag hade fina bildskärmar innan kreatursuppdateringen. Om Microsoft ändrar kraven kan man väl inte beskylla hårdvarutillverkarna för att det inte funkar. De har ju inte gjort något ont.
Ska man vara petig så är det du själv som har ansvar för att kontrollera att din hård- och mjukvara är kompatibel.
Nya operativsystem kan göra att gamla program och drivrutiner inte fungerar, så har det alltid varit, och kommer att vara.
Microsoft skulle jag ändå säga är extremt bra på att behålla bakåtkompatibiliteten, långt bättre än t.ex. Mac OS, och det är långt troligare att det är, t.ex, Nvidia som tagit en genväg, som straffar sig på det hår viset.
PMD
Aktiv medlem
Man kan istället välja ett operativsystem och hårdvara där hårdvarutillverkaren har kontroll över operativsystemet och dess drivrutiner.För att operativsystem bygger inte sin kod efter andras drivrutiner utan det är alltid 3e parts tillverkarna som ska se till att deras drivrutiner passar nyare versioner av OS. Detta görs kontinuerligt.
Det är användarens ansvar att kolla upp att allt är 100% kompatibelt innan man gör nåt så drastiskt som att skaffa nytt OS.
Samt ta konsekvenserna.
Risken för den här typen av problem är då avsevärt mindre.
Jag tror att det är vad Erik avser att göra i framtiden ...
PMD
Aktiv medlem
Det beror på om Adobe har följt MS publicerade API:er eller inte.Om ex Photoshop inte fungerar i nya Windows. Är det Windows fel eller Adobe som bär ansvaret att fixa så de är kompatibla med varandra?
afe
Aktiv medlem
Man kan istället välja ett operativsystem och hårdvara där hårdvarutillverkaren har kontroll över operativsystemet och dess drivrutiner.
Risken för den här typen av problem är då avsevärt mindre.
Jag tror att det är vad Erik avser att göra i framtiden ...
Suck! Varför försöka göra detta till en Mac vs PC-tråd? Svar av den här typen hjälper inte oss som har problemet (och inte är intresserade av att byta OS) ett dugg!
Astroscapist
Aktiv medlem
Det beror på om Adobe har följt MS publicerade API:er eller inte.
Tror mer på att Adobe inte hunnit uppdatera sin del om man fortsätter leken. Men Nvidia är nog samma sak. De har inte hunnit uppdatera sina drivrutiner, vilket jag precis erfarit. Deras senaste uppdatering vägrar låta mig uppdatera pga de inte är kompatibla med nya Windows.
/Stefan
martinot
Aktiv medlem
Varför det? Jag hade fina bildskärmar innan kreatursuppdateringen. Om Microsoft ändrar kraven kan man väl inte beskylla hårdvarutillverkarna för att det inte funkar. De har ju inte gjort något ont.
Det är inte givet.
Det kan vara drivrutiner som inte följt specifikationer och guidelines, men som ändå "råkat" fungera tidigare. Finns även appar som ibland tar genvägar som råkar fungera för tillfället, men som slutar fungera när iOS (eller MacOS eller Windows) uppdateras.
Jag säger inte att det är så (det kan också vara förändringar som Microsoft gjort medvetet, eller av misstag). Jag har ingen fakta eller koll på det i detta specifika fallet, men det verkar inte heller du ha och min poäng är att du inte med säkerhet kan veta att så är fallet (även om du rent känslomässigt uttalar dig med stor säkerhet).
Allt detta sagt så tycker jag att Apple gör mycket bra, och tror att du kommer att bli mycket nöjd med att köpa en Mac.
Dock så kan uppgraderingar av MacOS även ställa till det för både bild och ljudprogram (har själv råkat ut för det, och du kan även googla på det).
Totalt så har man ändå på Macsidan betydligt färre kombinationer av hårdvara att ta hänsyn till, så inte fullt så komplext för Apple att testa lika många kombinationer som på PC-sidan (som tex. Microsoft eller Linuxutvecklare måste ta hänsyn till och testa). Det gör det ändå lite troligare att det blir mindre strul (även om det hänt mig och min MBP och är långt ifrån någon garanti).
Men det sagt, ta det gärna lite lungt med lite större uppgraderingar med av alla typer av system, oavsett om MacOS, Windows, Linux, men även med iOS och Android (tar ett tag tills alla apputvecklare hängt på, och även innan alla buggar i systemen fixats).
Kortfattat:
1. Köp gärna en Mac (bra saker!).
2. Ta det lungt med alla lite större uppgraderingar (egen erfarenhet).
iSolen.se
Guest
Jag har också problem med färghanteringen på min dator med Creators Update, och jag har grafikkort från AMD. Det är alltså inte bara Nvidia som är dumma
TS kanske hade AMD,.
Frågeställningen är densamma dock, det är inte MS fel att grafikkortstillverkare gör dåliga drivrutiner.
Det finns så mycket dåliga drivrutiner där ute...helt otroligt.
afe
Aktiv medlem
Jag vet inte om vi kan skylla på hårdvarutillverkarna den här gången. Det är en massa nytt med inbyggd "kalibrering" av färger i Creators Update (utan koppling till hårdvarukalibrator), och jag gissar att det är det som ställt till det. Dylikt fanns inte i Windows tidigare, och då är det förstås inte så lätt för AMD och Nvidia att ta hänsyn till det.
I övrigt tycker jag att W10 är bästa Windowsversionen hittills.
iSolen.se
Guest
Jag vet inte om vi kan skylla på hårdvarutillverkarna den här gången. Det är en massa nytt med inbyggd "kalibrering" av färger i Creators Update (utan koppling till hårdvarukalibrator), och jag gissar att det är det som ställt till det. Dylikt fanns inte i Windows tidigare, och då är det förstås inte så lätt för AMD och Nvidia att ta hänsyn till det.
Förstår det men det är samtidigt knappast MS ansvar att se till att Nvidias och AMDs drivrutiner funkar under förutsättning att MS har berättat för dem vad som kommer.
Det funkar ju för majoriteten så total katastrof är det inte.
Det skriver jag under på. Bara möjligheten att scrolla alla fönster (och andra scrollytor) utan att behöva fokusera på dem är guld.
PMD
Aktiv medlem
(Jag borde väl egentligen inte svara på ett sådant trollinlägg, men eftersom du frågar så känner jag att jag nog behöver förklara varför jag skrev som jag skrev).Suck! Varför försöka göra detta till en Mac vs PC-tråd? Svar av den här typen hjälper inte oss som har problemet (och inte är intresserade av att byta OS) ett dugg!
Jag försöker inte göra tråden till en "Mac vs PC-tråd". Jag ville ge en motvikt till de förnumstiga inlägg som pekpinneaktigt påpekade att det är minsann ditt eget ansvar att se till att din hårdvara är kompatibel med de operativsystemuppgraderingar som MS vill att du ska installera.
Sådana inlägg hjälper inte er som har problemet som TS rapporterade ett dugg heller.
Det finns alltså sätt att köpa sig fri från det ansvaret.
Det har inte så mycket att göra med huruvida MS Windows är "bättre eller sämre" än Mac OS X överlag (jag har använt och använder båda sen länge, och det finns fördelar och nackdelar med båda). I just sådana här fall så är dock Mac OS X klart bättre, helt enkelt för att man är låst till operativsystemtillverkarens hårdvara (vilket i sig kan vara en stor nackdel för en del).
PMD
Aktiv medlem
Om de använder publika API:er och inte använder odokumenterade anrop eller API:er som annonserats att de inte längre stöds så ska inte sådana problem uppstå.Tror mer på att Adobe inte hunnit uppdatera sin del om man fortsätter leken. Men Nvidia är nog samma sak. De har inte hunnit uppdatera sina drivrutiner, vilket jag precis erfarit. Deras senaste uppdatering vägrar låta mig uppdatera pga de inte är kompatibla med nya Windows.
Mashavet
Aktiv medlem
Ja, jag vill ju inte ha något nytt operativsystem! Jag vill ha tillbaka min underbara felfria Windows 7dator! Det var det tidigare pålitliga företaget Microsoft som med sitt eviga tjat, oärliga metoder och annat tok som till slut fick mig att "uppgradera" till Windows 10. Sen gick jag och trodde att "det blir nog bättre när man vant sig" ända tills det var för sent att gå tillbaka. Det blev inte bättre, det blev sämre. Mycket sämre! Efter Microsofts senaste "uppgradering" trivs jag inte längre med min dator. Jag hatar den! Min en gång så underbara dator, den bästa jag har haft. Jag inget förtroende alls kvar för Microsoft, jag vill inte ha mer med dem att göra.
Drömscenariot för mig skulle vara att Lightroom och några andra program kom i versioner för Ubuntu eller annan Linux, men det kommer nog inte att hända. För mig får det gärna bli en Win vs Mactråd eftersom det är i den situationen jag är just nu.
Drömscenariot för mig skulle vara att Lightroom och några andra program kom i versioner för Ubuntu eller annan Linux, men det kommer nog inte att hända. För mig får det gärna bli en Win vs Mactråd eftersom det är i den situationen jag är just nu.
PMD
Aktiv medlem
Eventuell kan det fungera att köra Lightroom under WINE i Linux, men det har jag aldrig provat. WINE klarar nog inte alla finurligheter som ett Windowsprogram kan ha för sig.Drömscenariot för mig skulle vara att Lightroom och några andra program kom i versioner för Ubuntu eller annan Linux, men det kommer nog inte att hända.
Mashavet
Aktiv medlem
Kan tillägga att jag på jobbet hade en billig och trött Windows 7-dator som användes för dokumenthantering och navigation med sjökortsprogram. Det var den första dator som jag lät Microsoft "uppgradera" till Win10. Eftersom jag ville slippa att ladda hem hela Win10 med mobilt bredband tog jag hem den på hösten och uppgraderade hemma. Tyckte det OS:et såg rätt jävligt ut men det funkade ju så... Ombord igen på våren visade det sig att Win 10 inte funkade med den GPS jag hade. Då hade ångertiden gått ut. Jag slängde ut skiten och installerade Ubuntu! Det har jag inte ångrat en enda sekund. Det bara fungerar och fungerar utan ett enda problem, trots många uppdateringar!
Jo, ett problem. Jag har testat många olika fotoredigeringsprogram och inte kunnat hitta något jag tycker om.
Jo, ett problem. Jag har testat många olika fotoredigeringsprogram och inte kunnat hitta något jag tycker om.
PMD
Aktiv medlem
Har du provat Darktable? Folk säger snälla saker om det, men jag har ingen större erfarenhet själv.Jag har testat många olika fotoredigeringsprogram och inte kunnat hitta något jag tycker om.
martinot
Aktiv medlem
Ja, jag vill ju inte ha något nytt operativsystem! Jag vill ha tillbaka min underbara felfria Windows 7dator!
...
Får inte ihop din "logik".
* Du vill absolut inte ha något annat system än Windows 7.
* Du planerar att skaffa en Mac, och därmed med som jag förmodar MacOS X.
* Du drömmer om att ha Ubuntu, eller annan Linuxdist med Lr.
Does not compute.
Mashavet
Aktiv medlem
Får inte ihop din "logik".
* Du vill absolut inte ha något annat system än Windows 7.
* Du planerar att skaffa en Mac, och därmed med som jag förmodar MacOS X.
* Du drömmer om att ha Ubuntu, eller annan Linuxdist med Lr.
Does not compute.
* Jag vill helst ha tillbaka min underbara Windows 7 dator som den var när jag köpte den, men har helt förlorat förtroendet för Microsoft så det funkar nog inte i praktiken. De hittar nog på något sätt att tvångsuppdatera den så jag får problem.
* Jag tror att Mac är en mycket bra dator med hög kvalitet på hårdvaran och bra integrering mellan hård- och mjukvara. Har dock ingen egen erfarenhet av mac utan grundar detta på vad jag har läst och hört av andra. Jag tycker dock att de är hemskt dyra. Kanske prisvärda, men ändå dyra.
* Linux har jag egen erfarenhet av och vet att det fungerar utan att någon anser sig ha vetorätt över vad jag vill. Billigt dessutom. Men som sagt, Lightroom saknas.
Den mest realistiska lösning verkar nog vara en mac, trots priset.
Mashavet
Aktiv medlem
Har du provat Darktable? Folk säger snälla saker om det, men jag har ingen större erfarenhet själv.
Jag har provat Darktable. Fungerar skapligt, men jag har svårt att bli vän med det. Det är inte alls lika smidigt och lättjobbat som Lightroom.