Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig förstå vad det är som gör Lightroom så bra!

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan dra i alla reglagen hur många gånger och ovanpå varandra man vill och både globalt och lokalt. Kurver är en av de få som bara kan göras en gång. tycker det är ganska meninglös diskussion att du försöker diskutera med mig om LR som du inte helt behärskar (den slutsatsen drar jag ifrån hela denna tråd).
Jag har gett min syn vad jag tycker är bra egenskaper i LR utan att egentligen klanka ner de andra för den kunskapen har jag inte i djupgående led.
Jag har kört LR fullt ut sedan v1 och kombinerat det med PS och funnit helt enkelt att helheten är suverän. Förutom det så är litteraturen och tips från andra enormt stor. Bara det är ett stort plus i helhetslösningen.
TS har fått det han vill få reda på och fler likaså.
Tackar för en bra diskussion.
PS dehaze är inget multiverktyg. Men man kan alltid försöka bryta ner det till reglage man känner till. Det är en algoritm baserad på ett arbete
Hade det varit multiverktyg hade det varit.en helt vanlig pensel. DS

Tack själv för diskussionen.

Det verkar som du ändå missade poängen som f ö gäller generellt och inte bara LR, om man har två reglage som motverkar varandra funktionsmässigt kommer bildens kvalitet gå ner. Det är därför det är viktigt att veta hur verktyg egentligen fungerar.

Ja tur är det att man kan göra på fler sätt. För att återgå till varför LR är så bra... ett reglage istället för flera. Baserad på nytänkande avancerad algoritm istället för konservativ tänk.
Och japp, LR kan såklart också få till liknande effekt (inte lika bra) genom omvägar.
Och det lilla jag såg i ACDsee var dehaze långt ifrån så bra som i LR.
DxO har jag som sagt ingen koll på hur bra den är. Vet bara att den också är olik LR.

Jag tillhör de som alltid är positiv till att man försöker effektivisera och förenkla komplicerade processer i gränssnitt och det har jag varit sedan de grafiska gränssnitten i datorerna blev standard även i applikationerna. Vi är väl fortfarande en del som minns att man måste trycka på treknappskombinationer för en massa saker i exv. ordbehandlare som WordPerfekt som ägde den marknaden på 80-talets slut. I datorvärlden fick vi till slut en massa s.k. "Wizards" till hjälp och man gick alltmer ifrån de traditionella menyerna och komplexa flerknappskommandona när de blev längre och längre och införde symboler direkt i arbetsytorna istället och just våra RAW-konverterare som exv. Lightroom och inte minst Capture One är fulla av detta idag.

DxO-konverteraren har ett antal sådana komplexa funktioner och den stora skillnaden mot att mickla själv helt är att dessa ofta påverkar delar av bilden intelligent utan att man själv nödvändigtvis måste sitta och detaljmickla med masker. Så hur Ola som fotograf kan försvara det ofta onödiga "detaljmicklandet" förstår jag inte. Ju snabbare man kan göra efterbehandlingen som yrkesfotograf dess bättre kan ju jag tycka, så länge man når samma eller åtminstone ett resultat man kan leva med och stå för. Man skulle faktiskt kunna säga att en konverterare som DxO drivit detta extra långt. Här finns exv. inte någon "adjustment brush" men väl ett antal smarta verktyg som delvis löser det som man annars behöver "penseln" till. Att jag kört DxO som huvudkonverterare några år nu beror främst på att det är effektivare än LR när det gäller att komma till färdig bild.

I både Lightroom och DxO sitter man och klonar bort dammkorn efter dammkorn ofta, men i Capture One finns nu en funktion för att ta bort alla "dammkorn på sensorn" på en gång i efterbehandlingen. Den ska jag testa för det har jag inte förstått förrän nu - eftersom även jag är fast i en del onödigt gamla rutiner och tänk ibland. Det är ju sådant här som kan spara enormt med tid för de som fattar vitsen med en sådan funktion. De som inte fattar det jobbar vidare som de alltid gjort tills de blir utprisade av de mycket effektivare fotografer som använder alla effektiva genvägar de kan vilket i slutänden gör att de kan gå runt på lägre priser som en del andra inte klarar, för som sagt: Det är Karl Marx järnhårda lönelag som gäller nu för de flesta fotografer.

Läs här under punkt 2:

https://captureintegration.com/top-10-reasons-why-i-chose-capture-one-pro-over-adobe-lightroom/

för er som inte orkar läsa hela texten:

"I had never heard of Lens Cast Correction prior to working at Capture Integration since I didn’t work much with tech cameras. Yet when I saw the color cast removal of the LCC tool, I was impressed. Since I still don’t shoot with tech cameras or wide-angle lenses on digital backs very often, it’s not a selling point for me. But who wouldn’t want the ability to remove all the dust on your sensor in your shots in one quick step instead of clicking with the spot removal tool one hundred times? Yep, Capture One Pro does that. Lightroom doesn’t. Neither does Aperture."

I Capture One finns även verktyg för att motverka effekten av diffraktion och när jag tänker på den utveckling RAW-konverterarna genomgått när det gäller bildkvaliteten och främst då parerandet av svagheter i optiken så är ju det smått fantastiskt. Bildkvaliteten har genom detta blivit mycket bättre och fotograferna slipper dessutom själva att parera dessa problem med en massa tid vis datorn eftersom detta numera till stor del sker automatiskt med hjälp av de profiler tillverkaren redan skapat för den kombination av kamera och objektiv bilderna är tagna med. Så konverterarna idag tycker jag är mycket viktigare än både kamera och optik även om det självfallet alltid är bättre med bättre hårdvara.

Trots att man idag har stora möjligheter att korrigera mycket i efterhand så vinner man alltid på att vara noga vid tagningen. Skit in blir aldrig bättre än polerad skit ut trots allt under vägen till ett slutresultat kan man tjäna massor av tid genom att använda de smarta funktioner som finns i både kameror och RAW-konverterare - förutsatt att man inte alltid smattrar iväg 10-15 bilder/sek bara för att det går det med.

Till slut: Det är klart att det är väldigt viktigt, att som Ola påpekar, veta hur olika verktyg påverkar varandra. Men även här kan man ju se en utveckling i de smarta verktygen där man just arbetat mycket med att göra dessa så precisa som möjligt. Det har exv. varit vanligt att färgmättnaden påverkats oavsiktligt i tidiga versioner av en del av dessa verktyg men det har man alltså försökt komma till rätta med när verktygen mognat.

Senast ändrad:
Tack själv för diskussionen.

Det verkar som du ändå missade poängen som f ö gäller generellt och inte bara LR, om man har två reglage som motverkar varandra funktionsmässigt kommer bildens kvalitet gå ner. Det är därför det är viktigt att veta hur verktyg egentligen fungerar.

Det är därför jag skrev att jag inte tror du har tillräckligt kunskaper on LR för att kunna föra en vettig diskussion. Du tror dels på att flera lager justeringar som motverkar varandra kommer ha försämra slutkvalitén? LR är smartare än så. Sätter du lokalt en kontrast på +1000 och +16 eV exponeringskompensation för att ta ett exempel och sedan kompenserar bort det med fler penslar så kommer slutkvaliten bli identiskt till en utan pensel.
Dessutom så verkar det på dig som att man inte vet/kan redigera. Såklart man vet ungefär hur reglagen påverkar bilden. Får exempelvis bilden en högre kontrast pga Dehaze så kanske man inte drar på mina vanliga +50 i kontrast i reglaget. Samma sak med saturation och Vibrance. Dessa påverkar såklart varandra och såklart vet man hur dessa funkar och vet man inte det så ser man ju det. Och som sagt, nä at kompensera tilbaka det med atat regalge påverkar inte slutbilden. Man kan sätta 100 lager med justeraingar och 100 till för motjusteringar. Dessa kommer se ut om man inte justerat alls.
Men nybörjare kanske tror detta.

/stefan

Men det kommer ju också att påverka hastigheten i processerna vid exv. vid byggande av pre-views och vid exporten då allt detta justeringsmetadata ska tröskas igenom och läggas ovanpå grundbilden före export. En del klagar ju rätt högljutt över hur sega exv. just exporterna är ur Lightroom.

Så även där måste det ju vara bättre att komma till skott med mer precisa verktyg om man har sådana. Lightroom har en hyfsat låg tröskel och en sådan kan ju även innebära att man som användare gör just det du beskriver Stefan när med "trial and error"-metodik drar i en massa spakar och sedan finner att man måste korrigera det man tidigare gjort. Fler skulle nog ha nytta av att använda redigerings-"historiken" istället för att putsa bort bieffekter av tidigare verktygsval och korrigeringar man gjort.

Jag tror att många fotografer skulle tjäna mycket på att ha ett öga på hur man skulle kunna öka effektiviteten i sina bildflöden mer konsekvent.

Tycker också det blev en hyfsad diskussion till slut efter att vi försökte förstå varann mer istället för att bara angripa varandra för okunskap eller något annat man retat sig på.

Men det kommer ju också att påverka hastigheten i processerna vid exv. exporten då allt detta justeringsmetadata ska tröskas igenom och läggas ovanpå grundbilden före export. Så även där måste det ju vara bättre att komma till skott med mer precisa verktyg om man har sådana.

Hastigheten i processen? Du menar CPU-tiden? Varför skulle det gå långsammare om jag byter Dehaze mot en enklare svartpunktjustering, som nog måste anses vara mer precis? (Detta gör jag i PS)

Bägge verktygen är momentana, kan inte se att Dehaze är långsamt även om det borde vara långsammare än en enkel svartpunktsjustering.

Håller mer Sten-Åke. Vill bara lyfta upp kraften i LR lager på lager inte motverkar slutkvaliten
(-2)*100+(+2)*100 är 0. Allt läggs ihop och blir som inget hade gjorts. Samma slutkvalite. Smart!

...
(-2)*100+(+2)*100 är 0. Allt läggs ihop och blir som inget hade gjorts. Samma slutkvalite. Smart!

Sådär brukade vi argumentera när LR var nytt. Med mer komplexa verktyg som finns nu tror jag inte det är så enkelt men i avsaknad av exempel på degraderade bilder ska jag inte argumentera mer. Dehaze är nytt för mig och bättre än jag trodde. Jag ska hålla ögonen öppna för problem. Har kört Camera RAW några dagar och det känns bekvämt.

Men jag har fortfarande inte hört någon nackdel med att förstå vad ett verktyg egentligen gör :) .

Sådär brukade vi argumentera när LR var nytt. Med mer komplexa verktyg som finns nu tror jag inte det är så enkelt men i avsaknad av exempel på degraderade bilder ska jag inte argumentera mer. Dehaze är nytt för mig och bättre än jag trodde. Jag ska hålla ögonen öppna för problem. Har kört Camera RAW några dagar och det känns bekvämt.

Men jag har fortfarande inte hört någon nackdel med att förstå vad ett verktyg egentligen gör :) .
Jag tror detta inte fungerade så väl i LR begynnelse. Men testa nu och jämför mot en orörd referens. Var själv tvungen att testa innan jag postade inlägget med 8 extrema gradienter och göra en motjusteringar för att bekräfta det jag redan kände till.

Hastigheten i processen? Du menar CPU-tiden? Varför skulle det gå långsammare om jag byter Dehaze mot en enklare svartpunktjustering, som nog måste anses vara mer precis? (Detta gör jag i PS)

Bägge verktygen är momentana, kan inte se att Dehaze är långsamt även om det borde vara långsammare än en enkel svartpunktsjustering.

Läs det jag skriver Ola. Det är lätt att snurra runt i ett program som Lightroom och dra i alla dessa spakar som finns. Stefan beskriver ju just en sådan process där folk först gör en sak och sedan kanske ägnar sig (i viss okunskap) åt att parera effekterna av de första aktionerna. Jag tror tyvärr att det är ganska vanligt och det har jag själv gjort massor av gånger. Alla dessa aktioner genererar metadata i databasen som sedan används för att rendera exportbilder och preview. Att detta sedan inte nödvändigtvis påverkar det färdiga bildresultatet är en sak men det påverkar definitivt prestanda negativt. Prestanda är redan som det är en av Lightrooms akilleshälar och en sak som också fått folk att visa intresse för exv. Capture One.

Läs det jag skriver Ola. Det är lätt att snurra runt i ett program som Lightroom och dra i alla dessa spakar som finns. Stefan beskriver ju just en sådan process där folk först gör en sak och sedan kanske ägnar sig (i viss okunskap) åt att parera effekterna av de första aktionerna. Jag tror tyvärr att det är ganska vanligt och det har jag själv gjort massor av gånger. Alla dessa aktioner genererar metadata i databasen som sedan används för att rendera exportbilder och preview. Att detta sedan inte nödvändigtvis påverkar det färdiga bildresultatet är en sak men det påverkar definitivt prestanda negativt. Prestanda är redan som det är en av Lightrooms akilleshälar och en sak som också fått folk att visa intresse för exv. Capture One.

Jag försökte förstå varför byta av dehaze mot kurva skulle vara negativt för processen, det borde vara tvärtom. Då förstår jag vad du menade.

Om att dra i ett reglage och kompensera med ett annat, Mattias på Moderskeppet nämner detta som ett kul och givande sätt att experimentera på.

Jag upplever inte att många reglage skulle ta speciellt lång tid men jag jobbar ju oftast med enstaka bilder (eftersom jag använder LR fel :) ) så om det tar 0.1 sekund eller 0.5 märker jag knappt. Huvudredigeringen gör jag i PS så jag brukar inte dra i så många LR reglage.

Jag tror detta inte fungerade så väl i LR begynnelse. Men testa nu och jämför mot en orörd referens. Var själv tvungen att testa innan jag postade inlägget med 8 extrema gradienter och göra en motjusteringar för att bekräfta det jag redan kände till.

Gamla LR bilder ser faktisk dåliga ut men det är en rad saker som tex otillräcklig CA som stör mig mer än brus.

Vilken justering gjorde du? Gör testet med mer komplexa verktyg som inte bara petar på nivåer. Att exponeringsvärdena adderas till en superexponering per pixel är inte så spännande längre.

Gamla LR bilder ser faktisk dåliga ut men det är en rad saker som tex otillräcklig CA som stör mig mer än brus.

Vilken justering gjorde du? Gör testet med mer komplexa verktyg som inte bara petar på nivåer. Att exponeringsvärdena adderas till en superexponering per pixel är inte så spännande längre.

Alla reglagen så extremt som möjlig utom Infärgning (svårt att hitta exakta motfärgen), Noise, Moire och Defringe som jag vet har lite udda påverkan på bilderna än de andra reglagen. Dehaze är dock med.

/stefan

Alla reglagen så extremt som möjlig utom Infärgning (svårt att hitta exakta motfärgen), Noise, Moire och Defringe som jag vet har lite udda påverkan på bilderna än de andra reglagen. Dehaze är dock med.

/stefan

Ingen överraskning kanske men man kan inte göra så i PS, man förlorar väldigt med bildinformation om man gör Haze och sen Dehaze med nyaste Camera Raw. PS jobbar ju inte på samma sätt.

Defringe borde funkat i LR.

Jag försökte förstå varför byta av dehaze mot kurva skulle vara negativt för processen, det borde vara tvärtom. Då förstår jag vad du menade.

Om att dra i ett reglage och kompensera med ett annat, Mattias på Moderskeppet nämner detta som ett kul och givande sätt att experimentera på.

Jag upplever inte att många reglage skulle ta speciellt lång tid men jag jobbar ju oftast med enstaka bilder (eftersom jag använder LR fel :) ) så om det tar 0.1 sekund eller 0.5 märker jag knappt. Huvudredigeringen gör jag i PS så jag brukar inte dra i så många LR reglage.

Mattias på Moderskeppet vänder sig främst till nybörjare och jag har hans "från början bok" för Lightroom 6 (varför köpte jag den??). Hela texten är lagom lallvänlig så jag förstår att han sagt ungefär att "dra i ett reglage och kompensera med ett annat", som ett sätt att experimentera. Jag tror du lär dig mer av Kelby eller Kozlowski.

Beträffande prestanda så är det så att man i Lightroom kan välja vilken kvalitet man vill ha på sina previews. Jag brukar välja 1:1 eftersom jag vill se detaljer ordentligt. Har man då inte varit inne på en "mapp" i Lightroom på ett tag så kan det hända att ens previews tagits bort av Lightroom och därför måste renderas om vid uppstart. Då kan jag meddela att det kan ta ett tag innan man är på banan igen. Allt man gör med sina bilder påverkar prestanda i någon form.

Mattias på Moderskeppet vänder sig främst till nybörjare och jag har hans "från början bok" för Lightroom 6 (varför köpte jag den??). Hela texten är lagom lallvänlig så jag förstår att han sagt ungefär att "dra i ett reglage och kompensera med ett annat", som ett sätt att experimentera. Jag tror du lär dig mer av Kelby eller Kozlowski.

Beträffande prestanda så är det så att man i Lightroom kan välja vilken kvalitet man vill ha på sina previews. Jag brukar välja 1:1 eftersom jag vill se detaljer ordentligt. Har man då inte varit inne på en "mapp" i Lightroom på ett tag så kan det hända att ens previews tagits bort av Lightroom och därför måste renderas om vid uppstart. Då kan jag meddela att det kan ta ett tag innan man är på banan igen. Allt man gör med sina bilder påverkar prestanda i någon form.

Jo det blir trögt när man jobbar katalogbaserat och allt ska hållas uppdaterat och man har krav på kvalitén.

Har precis uppgraderat till sista versionen av Fast Stone och de har lyckats få upp prestandan ännu lite till, blev genast lite roligare att gallra. Fast Stone visar inbäddade jpeggarna så den behöver knappt någon uppstartstid, man kan börja gallra på en gång. Installerade också Inrfanview som många gillar. Den är också snabb. Ska starta en separat tråd om detta, det är intressant.

Låt mig bara exemplifiera med en gammal länk här från FS vilken dramatisk skillnad det blev i bildkvaliteten om man jämförde gamla Lightroom 2.x i förhållande till Lightroom 3 (i detta fall även en beta 3). Det kom alltså en helt ny och bättre "motor" i version 3 som dramatiskt förbättrade bildkvaliteten. "Tyvärr" ledde det ju inte sällan till att man fick göra om jobbet eller åtminstone konvertera bilderna så de hanterades med de nya processerna i den nya versionen istället för den gamla. När man ser detta så undrar man ju hur någon kunde tycka att Lightroom 2.x var bra. Jag vet att jag gjorde det inte. Även previews var förhållandevis usla om jag jämförde med andra viewers ochh verktyg jag hade.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=119586&highlight=Lightroom+Dxo

Som ni kan se så krävdes detta lyft för att Lightroom skulle komma i paritet med dåvarande DxO-versionen när det gällde bildkvaliteten så det är inget konstigt i att en del tycker sig få bättre bildkvalitet med andra verktyg än Lightroom heller. Vid varje historiskt tillfälle så finns för och nackdelar med alla RAW-konverterare, så det är inget konstigt att en RAW-konverterare kan upplevas ge bättre resultat än en annan idag också. Över tid brukar sånt jämna ut sig.

Senast ändrad:
Jo det blir trögt när man jobbar katalogbaserat och allt ska hållas uppdaterat och man har krav på kvalitén.

Har precis uppgraderat till sista versionen av Fast Stone och de har lyckats få upp prestandan ännu lite till, blev genast lite roligare att gallra. Fast Stone visar inbäddade jpeggarna så den behöver knappt någon uppstartstid, man kan börja gallra på en gång. Installerade också Inrfanview som många gillar. Den är också snabb. Ska starta en separat tråd om detta, det är intressant.

Ibland är det verkligen en bra ide att använda andra verktyg än Lightroom om man vill vara rädd om tiden. Andra saker som tar tid är att generera en massa bilder i batch från Lightroom och det finns ett antal inlägg om sånt när man kroknat över exporter som tar många timmar i anspråk. Men det gäller även DxO där ju den annars eminenta brusreduceringen i de första versionerna var väldigt resurskrävande.

Om jag bara får koppla tillbaka till diskussionen om bildredigeringsverktygen så finns en bra expose och diskussion kring de olika funktioner och finesser som finns i Capture One med exempel. Kollar ni det så ser ni också hur CO delvis avviker från Lightroom. En del tycker det är till det bättre och andra föredrar säkert hur det funkar i Lightroom. (exemplen är från Lightroom 9 men är i allt väsentligt de samma i 10:an)

http://blog.phaseone.com/top-5-reasons-switch-capture-one-pro-9/

Problemet med Lightroom är att det både är en styrka och svaghet att Adobe varit så duktiga på att gömma en del av maskineriet som faktiskt finns under huven på Lightroom. Om vi tar Adjustment Brush i Lightroom så är det ju så att varje gång man aktiverar AB så skapas det ett nytt lager i bakgrunden (vilket vanliga användare faktiskt inte har en aning om) och jag tror att det är en av förklaringarna till att det kan bli onödigt tungt ibland. Med CO är en öppen hantering av lager en grundbult och jag tror att det kan vara just av det skälet som man har en bättre chans att bygga mer genomtänkta och effektiva redigeringsprocesser än de man får ad hoc av Lightroom automatiskt.

Det finns ingen redigeringshistorik i CO (och det kommer nog många se som ett stort minus) utan det blir i mycket istället lagerhanteringen som används om man vill radera ändringar man gjort. Så det är ett exempel på en stor skillnad. Det kan ju också vara så att just det faktum att man kan välja att arbeta på olika sätt med sina bilder i CO och faktiskt välja bort användningen av en central gemensam katalog/redigerings-metadatadatabas, i viss mån gör hanteringen av en historik komplicerad och att man av detta skäl kommer hantera sina lager med en omtanke de flesta som använder Lightroom inte behöver bry sig om på ont och gott.

"I had never heard of Lens Cast Correction prior to working at Capture Integration since I didn’t work much with tech cameras. Yet when I saw the color cast removal of the LCC tool, I was impressed. Since I still don’t shoot with tech cameras or wide-angle lenses on digital backs very often, it’s not a selling point for me. But who wouldn’t want the ability to remove all the dust on your sensor in your shots in one quick step instead of clicking with the spot removal tool one hundred times? Yep, Capture One Pro does that. Lightroom doesn’t. Neither does Aperture."
Nu finns det sedan ett par år tillbaka en plug-in till Lightroom som fungerar på samma sätt som CO:s LCC Tool. http://labs.adobe.com/technologies/lightroomplugins/

Vilket program som gör det bäst vet jag inte, eftersom jag bara har använt CaptureOnes LCC.

Stefan

Nu finns det sedan ett par år tillbaka en plug-in till Lightroom som fungerar på samma sätt som CO:s LCC Tool. http://labs.adobe.com/technologies/lightroomplugins/

Vilket program som gör det bäst vet jag inte, eftersom jag bara har använt CaptureOnes LCC.

Stefan

Ja det är ju det som är verkligt bra med Lightroom att det finns en mycket starkare användar- och komplementproduktkultur kring Adobe-produkterna än något annat. Massor av presets, plugins och inte minst en massa jättebra litteratur att läsa och utbildningar att gå vid behov för de som föredrar det istället. Det finns en del kring Capture One också men det är i klart mindre omfattning och runt DxO är det ännu tunnare.

Adobe och Lightroom är väl ungefär samma trygghetskuvös som fotbollslaget Liverpool är för en del: "You will never walk alone", är ju deras devis. Går man en annan väg så får man nog mer lita till sig själv och tillverkaren i sig och vad de kan och vill hjälpa till med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar