antic
Aktiv medlem
Tyvärr inte för tryck, bara för utskrifter. Lightroom hanterar inte CMYK-profiler.
Fel av mig. Han vill göra en fotobok så jag sa tryck. Menar såklart anpassa för utskrift.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr inte för tryck, bara för utskrifter. Lightroom hanterar inte CMYK-profiler.
Jag har laddat hem Stefans makro och dubbelklickat på det(installerat?), tackar.
Nu är frågan VAD är makropanelen för ngt? Var hittar jag den o jag har engelsk version av CS6.
Hur kör jag makrot?
Tacksam för snabb hjälp av vem som.
Efter detta makro o jag är nöjd.
Bör jag göra Edit->Convert to Profile med Blurbs Icc profil för att göra bilden till 8bitars CMYK.
Eller sköts det via InDesign när jag gör PDFen?
Bilderna blir väldigt pixliga i InDesign. Skall det vara så?
Det är inte så i varken LR eller PS, faktiskt inte ens i Windows,
Låter alldeles för just. Oftast är det bättre att jämför en korrekt gjord utskrift med samma bild som fil på skärmen. Ser de likadana ut när du kollar på din utskrift under ett vettigt betraktningsljus, då har du rätt ljusstyrka. Normalt brukar det ligga på 35-50% på moderna skärmar.
Jag skulle nog kolla min skärm innan jag skickar iväg din bok.
Jag har också funderingar på att kanske införskaffa Spyder4Express för att kalibrera min iMac 27" (Late 2012).
Kostnaden är ju inte direkt hög, ligger väl kring 1200-1300 kr för hårdvaran men kommer det göra tillräcklig skillnad? Kommer kalibreringen att bli korrekt?
när det gäller din iMac 27 så kalibrerar du inte skärmen utan du skapar en skärmprofil och troligen blir resultatet bättre än den inlagda profilen från fabriken
Om du läser hela tråden så borde du få en väldigt bra bild av hur det hänger ihop.
Spydern ser till att det du ser på skärmen bli bra.
Men för trycksaker måste du s edan sooftproofa.
Det är väl först med egen printer o ett visst papper som du behöver en profil, tror jag.
Jag saknar mycket kunskap på området, därför frågar jag.
Jag är ute efter att färgerna på skärmen ska vara korrekta så att jag bildernas färger är de samma när jag väljer att använda dem på canvas eller bok.
Jag är helnöjd.Berätta gärna om resultatet när du fått boken.