Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofiler gör mig galen :) eller :(!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att du fick ordning på det!

Själv använder jag "Perceptual" vid utskrift. Jag har för mig att jag tidigare använde "Relative" men ändrade efter att hä läst någonting någonstans. I ärlighetens namn ser jag ingen större skillnad på utskrifterna.

Perceptuell kan vara användbar när du har bilder med hög färgintensitet, så hög att din skrivare har ett mindre färgomfång än din bild har. Relativ kolorimetrisk återgivning fungerar bra för bilder som har ett färgomfång som är mindre eller lika stor som den som skrivaren kan återge. Så för de flesta bilder brukar relativ kolorimetrisk återgivning ge bilder med något högre färgmättnad.

Har du en bra skärm så kan du se skillnaden på de återgivningsmodellerna om du använder Photoshops eller Lightroom softproofing-funktion. Men det kräver att du har en skärm med stort färgomfång för att det verkligen ska fungera.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Du har så rätt!

Jag testade just på ett porträtt.

Jag ser klart skillnaden mellan perceptual och relative på skärmen när jag slår på soft proofing i Lightroom (skärmen är en wide gammut Dell profilerad med Spyder3 ).

Skillnaden är också tydlig i utskriften, det blir klart mera mättnad i Relative. Gillade den bättre på porträttet jag testade på.

Det var nog ganska länge sedan jag testade detta sist! ;)

Kan absolut vara värt att fundera över för framtida utskrifter.

Lightrooms funktion för soft-proofing gör det ju väldigt lätt att testa och för mig är överensstämmelsen mellan skärm och utskrift väldigt god.

Anders

Perceptuell kan vara användbar när du har bilder med hög färgintensitet, så hög att din skrivare har ett mindre färgomfång än din bild har. Relativ kolorimetrisk återgivning fungerar bra för bilder som har ett färgomfång som är mindre eller lika stor som den som skrivaren kan återge. Så för de flesta bilder brukar relativ kolorimetrisk återgivning ge bilder med något högre färgmättnad.www.profiler.nu

Jag antar att detta påstående gäller även för normal bildbehandling för presentation på webben? Dvs att det i de allra flesta fall är relativ kolorimetrisk som funkar bäst? Vad är defintitionen på hög färgintesitet förresten?

mvh Henrik

Jag antar att detta påstående gäller även för normal bildbehandling för presentation på webben? Dvs att det i de allra flesta fall är relativ kolorimetrisk som funkar bäst? Vad är defintitionen på hög färgintesitet förresten?

mvh Henrik

Relativ kolorimetrisk återgivning fungerar oftast bäst även vid en konvertering till sRGB. Är bilderna inte särdeles mättade är det enkelt att välja, då finns det ingen anledning att använda perceptuell konvertering. För bilder med högre färgmättnad är det enklast att använda Photoshops eller Lightrooms softproofing-funktion och se vilken återgivning som ger det bästa resultatet.

Man kan också använda Lightrooms histogram. Ser du att färgerna drar in i väggen när du aktiverar korrekturinställningar och väljer sRGB som profil, då är det ett tydligt tecken att du bör överväga att perceptuell.

Ser du ett histogram som nedan är det alltså dags att fundera på en perceptuell konvertering.

Bilagor

• histo.jpg
    histo.jpg
    32.3 KB · Visningar: 524
En par fråga med anledning av detta.

När man softproofar i Lightrrom mot t ex sRGB kan man välja perceptual eller relative. Samma sak om man gör "print" till JPG-fil.

Däremot när man gör export så saknas detta val med. Varför är det så? Vilken metod används?

När jag gör softproof mot en skrivarprofil så är skillnaden mellan relative och perceptual stor och tydligt.

Om jag däremot väljer sRGB eller AdobeRGB så er alternativen för intent bara små skillnader. Beror det på att omfånget för Pro Photo/sRGB/AdobeRGB till stor del är det samma medan skrivarens output avviker mycket mer från Pro Photo?

En par fråga med anledning av detta.

När man softproofar i Lightrrom mot t ex sRGB kan man välja perceptual eller relative. Samma sak om man gör "print" till JPG-fil.

Däremot när man gör export så saknas detta val med. Varför är det så? Vilken metod används?

När jag gör softproof mot en skrivarprofil så är skillnaden mellan relative och perceptual stor och tydligt.

Om jag däremot väljer sRGB eller AdobeRGB så er alternativen för intent bara små skillnader. Beror det på att omfånget för Pro Photo/sRGB/AdobeRGB till stor del är det samma medan skrivarens output avviker mycket mer från Pro Photo?

Anledningen är att det faktiskt alltid är relativ kolorimetrisk konvertering när du konverterar mot en arbetsfärgrymd, som t ex sRGB. Enda undantaget är när du använder en arbetsfärgrymd i version 4 modell. Och detta stöder inte Lightroom.

Den enda gången det spelar någon roll är när du konverterar från en arbetsfärgrymd till en skrivarprofil.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Anledningen är att det faktiskt alltid är relativ kolorimetrisk konvertering när du konverterar mot en arbetsfärgrymd, som t ex sRGB. Enda undantaget är när du använder en arbetsfärgrymd i version 4 modell. Och detta stöder inte Lightroom.

Den enda gången det spelar någon roll är när du konverterar från en arbetsfärgrymd till en skrivarprofil.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Men vad avsåg du med det du skrev i inlägg #45? Där talar du om de olika metoderna och sRGB.

Anders

Men vad avsåg du med det du skrev i inlägg #45? Där talar du om de olika metoderna och sRGB.

Anders

Tankelucka. Glömde bort att perceptuell bara var tillgänglig för version 4 profiler.

Den bästa lösningen är ju att minska en sådan bilds färgmättnad innan konverteringen till sRGB, så att den ser bra ut när du softproofar gentemot sRGB. Jag har ju ett makro för detta ändamål, som du kan hitta på http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/hantera-fargmattnaden

Jag blev också bortdribblad mellan #45 och #47 men tror att jag är med igen nu.
Jag gör mina exporter via printmodulen, jag tolkar det som att jag alltid ska välja relativ om jag ska exportera till sRGB eller adobeRGB?
Om jag ändå väljer perceptuell, blir det relativ ändå?? I så fall är det väl nästan en bugg att alternativet finns.
Om jag softproofar mot annan profil som jag ej ska konvertera till, tex crimsons, bör jag då alltid välja relativ även där?

Jag blev också bortdribblad mellan #45 och #47 men tror att jag är med igen nu.
Jag gör mina exporter via printmodulen, jag tolkar det som att jag alltid ska välja relativ om jag ska exportera till sRGB eller adobeRGB?
Om jag ändå väljer perceptuell, blir det relativ ändå?? I så fall är det väl nästan en bugg att alternativet finns.
Om jag softproofar mot annan profil som jag ej ska konvertera till, tex crimsons, bör jag då alltid välja relativ även där?

Det blir relativ kolorimetrisk konvertering även om du väljer perceptuell när du exporterar ut en bild till arbetsfärgrymd. Det är bara när du exporterar till en skrivarprofil som perceptuell fungerar. Bugg eller inte, lite märkligt är det att valet ser ut att vara aktivt.

Om du ska softproofa mot en skrivarprofil som t ex Crimsons, då spelar det roll om du väljer perceptuell eller relativ konvertering. Du bör använda samma konverteringsmodell som till slut ska användas vid själva konverteringen. Vilken modell som Crimson använder vet jag tyvärr inte.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

P.S God julafton och hantera alla vackra röda färger snyggt nu

Om du ska softproofa mot en skrivarprofil som t ex Crimsons, då spelar det roll om du väljer perceptuell eller relativ konvertering. Du bör använda samma konverteringsmodell som till slut ska användas vid själva konverteringen.

Crimsons profil är endast för softproofing. Dom vill inte att man konverterar till den. Jag brukar skicka bilderna i adobeRGB.
Jag softproofar alltså mot en annan profil än den jag konverterar till. Därav min fråga om jag alltid bör använda samma metod, dvs relativ, även vid softproofingen.
Hoppas ni hänger med hur jag menar. Känns som lite specialfall eftersom jag inte konverterar till skrivarprofilen.

Crimsons profil är endast för softproofing. Dom vill inte att man konverterar till den. Jag brukar skicka bilderna i adobeRGB.
Jag softproofar alltså mot en annan profil än den jag konverterar till. Därav min fråga om jag alltid bör använda samma metod, dvs relativ, även vid softproofingen.
Hoppas ni hänger med hur jag menar. Känns som lite specialfall eftersom jag inte konverterar till skrivarprofilen.

Jag uttryckte mig kanske slarvigt, men det var precis så jag förstod ditt inlägg. Problemet är att om du ska kunna göra en korrekt softproof måste du veta hur Crimson gör sin konvertering. Jag hittar inte någon sådan information på deras webbsidor.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Det är fler än vi som är lite förvirrade:

http://forums.adobe.com/message/4782904

Vet inte om jag riktigt är med på allt...

Det var väl ungefär som jag sa, det vill säga att det går bara att använda perceptuell konvertering mellan två arbetsfärgrymder om det är version 4 varianter, vilket inte Lightroom fungerar med. Däremot kan du alltså välja perceptuell eller relativ kolorimetrisk konvertering när du går från en arbetsfärgrymd till en skrivarprofil.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Det är just därför man lite då och då får 'hej uppåt väggarna'-resultat från Crimson. Deras profil för softproofing är allt annat än med sanningen överenstämmande. Trist, men så är det tyvärr! Å andra sidan, typ >95% av deras kunder har ingen aning om färghantering, så de är nog nöjda ändå.

Det var väl ungefär som jag sa, det vill säga att det går bara att använda perceptuell konvertering mellan två arbetsfärgrymder om det är version 4 varianter, vilket inte Lightroom fungerar med. Däremot kan du alltså välja perceptuell eller relativ kolorimetrisk konvertering när du går från en arbetsfärgrymd till en skrivarprofil.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Jo det var ju det du sa - men för en annan tar det ibland lite tid att fatta! :)

Jag tycker i alla fall att det är lite konstigt att det i Lightroom finns val för intent när man gör "print" till JPEG-fil och när man gör softproof mot sRGB eller AdobeRGB. Dessa val borde väl inte han något effekt och därmed vara "gråade". Jag ser i alla fall ingen skillnad på resultatet när jag "printar" till en JPG fil mellan relaitve och perceptual. Ej heller ser jag någon skillnad när jag gör softproof till ex sRGB och växlar mellan relative och perceptual.

Problemet är att om du ska kunna göra en korrekt softproof måste du veta hur Crimson gör sin konvertering. Jag hittar inte någon sådan information på deras webbsidor.

Har pratat med Crimson nu men jag vet inte om jag blev nåt klokare av det.
Enligt personen jag pratade med så görs ingen konvertering hos dom utan maskinerna läser vilken profil som finns inbäddad i bilden och vet utifrån det hur den ska printas. Jag tycker det låter som en konvertering men hen hävdade att det inte var det, vad som skiljer har jag ingen aning om. Enligt samma person så ska jag använda perceptuell återgivning när jag softproofar mot deras profil. Att det sedan i praktiken blir en relativ konvertering till AdobeRGB verkade hen inte känna till utan lät snarare skeptisk och bad mig läsa på.

Eftersom jag faktiskt ska konvertera mina bilder till AdobeRGB så testade jag nu att softproofa mot den profilen istället. Märkte nu att jag får väldigt skumma resultat från LR. Enligt Crimson är deras profiler betydligt mindre än AdobeRGB vilket verkar rimligt. Men när jag softproofar mot Crimson respektive AdobeRGB så får jag mycket mera gammut warning med den senare profilen.
Verkar inte det mycket märkligt eller har jag gjort en tankevurpa någonstans??
Någon fler som får liknande resultat?

Har pratat med Crimson nu men jag vet inte om jag blev nåt klokare av det.
Enligt personen jag pratade med så görs ingen konvertering hos dom utan maskinerna läser vilken profil som finns inbäddad i bilden och vet utifrån det hur den ska printas. Jag tycker det låter som en konvertering men hen hävdade att det inte var det, vad som skiljer har jag ingen aning om. Enligt samma person så ska jag använda perceptuell återgivning när jag softproofar mot deras profil. Att det sedan i praktiken blir en relativ konvertering till AdobeRGB verkade hen inte känna till utan lät snarare skeptisk och bad mig läsa

Om det ska stämma enligt teoriboken ska du softproofa mot deras profil och då med perceptuell konvertering. Sedan du eventuellt konvertera till Adobe RGB. Crimson läser den inbäddade profilen och använder den för sin konvertering. Att använda Adobe RGB är bara en fördel i och med att den profilen täcker in så stora delar av deras utskriftsprofil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar