Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En dag i sverige.

Produkter
(logga in för att koppla)
är det inte lite respektlöst mot andra människor att först "smygfota" dem, sedan skicka in bilden till en tävling där bilden kanske blir publicerad i en bok?

alla vill inte synas på bild, sen att man får ta bild på vem vill man utan att fråga är ju en helt annan sak.
 
Niklas, hur skall man annars fotografera gatulivet?
Människor är ju en del av det.
Personligen tar jag gatubilder med personer som "statister". De är en del i helheten och det är 24 mm och 50 mm objektiv jag använder. Det kallar jag inte för "smygfotografering".
 
jax skrev:
Mikael - är du säker på det? - jag tyckte att jag läste i reglerna från edis att man ska fråga ?

Man får alltså helt lagligt stå på gatan och plåta in i folks kök eller sovrum, ohyfsat men fullt lagligt och dom man plåtar kan inte göra något det.

Så länge du är på offentlig plats så kan du plåta allt som syns.

Vad EDIS gör är rekommenderar hur man uppträder.
 
Jag tog två "smygbilder" till edis. I båda fallen är jag övertygade om att personerna vet om att de blivit fotograferade och genom sitt uppträdande visat sitt samtycke till fotograferingen. Man behöver inte fråga först utan kan vänta och se om flk protesterar efteråt. Det blir ju inga naturliga ögonblick om man frågat först.
 

Bilagor

  • 1412-froderberg-09.jpg
    1412-froderberg-09.jpg
    44.2 KB · Visningar: 211
jag förstår ju också att man inte kan gå och fråga först.
men jag skulle inte vilja hitta mig själv på en bild i en bok utan mitt medgivande.

jag har en kompis som avskyr att vara med på bild, och hon skriker varje gång jag tar fram kameran.
detta accepterar jag och tar inget kort på henne.
tänk om någon skulle plåta en sån kameraskygg människa utan att hon märkte det och sedan få bilden publicerad i en bok.
det är ju inte rätt, tycker jag!

jag tycker iallafall man ska se till så att människan på bilden är uppmärksammad på att hon/han just blivit plåtad och tycker det är ok.
 
The skrev:

jag tycker iallafall man ska se till så att människan på bilden är uppmärksammad på att hon/han just blivit plåtad och tycker det är ok.

I och med att man lämnar hemmets trygga vrå och kliver in i det offentliga rummet så har man även gått med på att bli fotograferad.

Sen får man som fotograf använda förnuftet och inte fotografera utsatta människor och liknande.

Om jag fotade tex ett rån så skulle inte jag tveka att skicka in bilden till tidningar, polisen etc. trots den sura minen jag fick av rånaren efteråt... ;)
 
Liten amerikanska med sin pojkvän till vänster strax utanför bild.
Han satte sig på stenmuren och hade Rosenbad i bakgrunden, och hon tog fram sin kamera och plåtade. Typiska turister på ett typiskt turiststråk.
 
froderberg skrev:
ja, det verkar vara nått knas. komer väl igång snart igen hoppas jag.

/M

Inte expert på webbpublicering, men det första jag tänker på när jag ser att dina bilder inte syns är att de inte ligger i rätt mapp så att webbsidan kan få upp dem.
 
Jag kan inte få upp bilderna i någon Portfolio...

...inte ens i min egen. Endast röda X i bildfälten.

Förresten, varifrån får man sitt ID-nummer som krävs i insändningsblanketten. Utan numret kan jag inte ens skriva ut den sidan.

Är någon som vet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.