Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för kamera igen, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig är det självklart att storleken på sensorn gör skillnad, men ofta spelar det ingen roll. Det går att göra fantastiska bilder med alla format.

Det finns dock t.ex. inte några halvformatsobjektiv som motsvarar mina 24/1,4 eller 28-70/2, om man inte som vissa väljer att bortse från skärpedjupet.

Jag brukar strunta i appar för skärpedjup och att fota linjaler och inte ägna mig åt att upprepa marginella skillnader mellan olika format. Är supertunna skärpedjup väldigt viktigt bör man genast köpa en Hasselblad H2D eller en Fuji GFX.
Kul att du har både 24/1,4 och 28-70/2. Inget av dem har en motsvarighet hos Fuji. Fast det finns 56/1,2 och jag har också EF 85/1,4 IS. Vi kan ta de båda och se hur stort det här problemet nu är för APS-C. Enligt dig är ju detta en stor nackdel eller hur. Som du vet fotar jag både med Canon och Fuji och jag ser inte problemet i daglig fotografering.

Bilagor

• _ALM3805.jpg
    4.1 MB · Visningar: 8
  • _ALM6263.jpg
    _ALM6263.jpg
    1.5 MB · Visningar: 6
Jag säger inte att det är ett problem för de flesta, men att påstå att det inte är skillnad är fel. Jag förstår faktiskt inte varför du i flera år försökt förneka att sensorstorleken gör skillnad.

Senast ändrad:
Jag brukar strunta i appar för skärpedjup och att fota linjaler och inte ägna mig åt att upprepa marginella skillnader mellan olika format. Är supertunna skärpedjup väldigt viktigt bör man genast köpa en Hasselblad H2D eller en Fuji GFX.
Kul att du har både 24/1,4 och 28-70/2. Inget av dem har en motsvarighet hos Fuji. Fast det finns 56/1,2 och jag har också EF 85/1,4 IS. Vi kan ta de båda och se hur stort det här problemet nu är för APS-C. Enligt dig är ju detta en stor nackdel eller hur. Som du vet fotar jag både med Canon och Fuji och jag ser inte problemet i daglig fotografering.
Inte alls säkert att H2D eller GFX ger kortare skärpedjup än t.ex. en fullformatskamera eftersom fullformatskameran ofta kan använda ljusstarkare objektiv. Den största vinsten med mellanformat är fler/större pixlar samt större färgdjup.

• Gilla
Reaktioner: afe
Det tas väldigt många bra bilder idag med betydligt mindre sensor än M4/3, förmodligen fler än vad det görs med allt från M4/3 - mellanformat tillsammans.

Det gäller att ta det som passar bäst. Sedan blir det alltid en konstig diskussion, när det börjar snackas om att objektivet bla bla bara finns till just ett format utan att räkna in ekvivalensen.

Vill du lägga 80k + kamera på att tjäna 100g och få sämre ljusprestanda och någon mm till på telesidan mot att få bättre ljusprestanda och lägga 30k för samma sak och få lite mer på vida sidan. Ja då är en M4/3 med ett 150-400 kanske bättre än en APS-C kamera med ett 150-600.

Tycker man om kort skärpedjup, vilket inte alla gör. Vill man kunna fotografera vidvinkligt, vilket inte heller alla vill.
Är pengar en faktor som spelar in? Vill man ha dom senaste funktionerna. Det är mer sådana frågor som bör ställas istället för att bara basunera ut i tråd på tråd att sitt eget system är bäst. Inget system är bäst för alla situationer, alla är en kompromiss. Alla system inkl dagens mobiler kan dessutom ta bra bilder, så titta jag tog en bra bild med just mitt system säger ganska lite.

Inte alls säkert att H2D eller GFX ger kortare skärpedjup än t.ex. en fullformatskamera eftersom fullformatskameran ofta kan använda ljusstarkare objektiv. Den största vinsten med mellanformat är fler/större pixlar samt större färgdjup.
Det finns objektiv till H2D och GFX som ger kort skärpedjup ungefär lika 85/1,2 eller 1,4 för FF. Mycket kortare skärpedjup än 1,2 på 85 mm lär få ha nytta av. Det är ju en fråga om vikt, storlek och pris. Det finns ju sedan Noctilux 0,95 för 150 000 om man är riktigt sugen på kort skärpedjup

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto