Ditt utgångsläge för jämförelser är Canon 60d.
L optik med EF-fattning vill du fortsätta med tolkar jag det som.
Dina egna förslag på nya hus är tveksamma om du nu vill ta upp intresset igen och få hög bildkvalitet.
Jag har två förslag som nämnts tidigare men som kan förtydligas. Antingen FF med Canon R eller aps-c med R10.
Den nyare sensorn i R10 ger liknande dynamiskt omfång som den äldre FF sensorn i R. Det gör filerna ungefär lika smidiga vid redigering trots skillnader i sensorstorlek. Skuggor kan lättas utan att bilden går sönder. Ljusa partier som hade blivit utfrätta med 60d går att rädda osv.
Just redigeringsmöjligheterna lär bli den största vinsten med lite nyare hus samt af.
Fördelar med R: Vädertätat och med robustare känsla, topdisplay, möjlighet till kortare skärpedjup, fler pixlar, högre upplösning och storlek på evf, troligen skönare att handha (ej känt på R10).
Fördelar R10: Betydligt säkrare af och snabbare seriebildstagning, Bättre videomöjligheter,
Varför inte R7, R6, R8 osv? Helt enkelt därför att priserna är betydligt högre än hos de förslag du själv ger i trådstarten. R och R10 kommer ge dig det viktigaste dvs bättre bildkvalitet utan att kosta jättemycket mer. Af räknar jag in här eftersom det gynnar bildkvaliteten betydligt.
Det finns många fördelar med att gå över till spegelfritt så även om det finns EF-hus som prismässigt och kvalitetsmässigt skulle bli bättre än 60d så rekommenderar jag inte det.
Både R och R10 gynnas av en EF/RF ringadapter eftersom båda saknar tre tydliga reglage för exponeringtriangeln. Många väljer att lägga ISO på adapterns ring.