Annons

Extremt bra kamera på dagens mobiler! Varför går det inte att bygga en kompaktkamera.....??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan ladda ner uppdateringar själv på en USB-sticka och uppdatera bilen själv med den. Vilket jag brukar göra innan längre resor eller när nya vägar uppstått i min närhet eller enkelriktats osv. Brukar bli 1-2x per år.

Ja det verkade klart smidigare finns USB uttag i bilen, någon från Volvo laddade in varning för väg kamerorna mins jag. Men det kom också ytterligare en omgång CD skivor något mindre antal, så det går nog inte på min års modell, kamera varningarna plingar även på mötande vägbana och deras kameror, tror där att det gick bort med nästa års modell.

Kolla nästa gång du gör service. Jag har för mig att dom var tvugna att aktivera det, men har också för mig att det inte kostade något.

Dom första årens uppdateringarna fick jag också med DVD, men sedan minst 5år har jag gjort det själv.

Undrar har mycket av mobilkamerornas höga upplösnong som är hårdvara och hur mycket som är mjukvara. Jag tvivlar på att man lyckats klämma in så många photosites som upplösningen motsvarar på en pyttesensor och att bilderna istället är "interpolerade", up-sized med kamerans mjukvara. Nån som vet?

Jag betvivlar inte det minsta att sensorerna har den upplösning dom säger att dom har.

Dagens mobiler har ca 4x större sensorer än vad mobiltelefoner hade för 10år sedan. Det är säkerligen inga problem att göra en FF-sensor med 300-400MP upplösning idag. Däremot så skulle förmodligen resterande delar av kameran få problem att hantera den informationsmängden och få skulle nog vilja ha dom filstorlekarna att jobba med på datorer heller.

Däremot har dom flesta av dagens mobiler quad-bayer-sensorer, så dom ger bäst resultat vid en fjärdedel av upplösningen. Men dom har antalet sensorer som anges, vid full upplösning får man nog dock gissa färgerna en del. I svartvitt borde dom dock kunna upplösa helt utan gissning.

Senast ändrad:
Aha. Min ganska taskiga mobilkamera är 48 MP. Jag borde alltså dra ner till 21 MP? Kan välja på 48, 21 o 8.

Men om det är så, varför har man då den höga upplösningen öht? Bara ett försäljningsartument eller finns ett annat skäl?

Du har nog inte en quad-bayer i din mobil då den då borde ha 48 och 12MP.

Ja hur är det igentligen, länken här är lite till åren, Nokia telefoner nämns, och gamla Huawei P20, Samsung S10 är föregångaren till min S20 som kom 2020, förutom kopplet av telefoner som Stenis kört med. Länken berättar att alla pixlar används inte direkt för varje bild, 12mp bild gav bättre detaljer än 48mp skriver han, dagens bästa värstingar får väl med mera pixlar vid zoomning, till och med en sådan jätte som Iphone har varit sega med just att få till möjlighet med längre zoom med hygglig kvalitet, men verkar ha löst det med senare modeller, Iphone låg ovanligt länge kvar vid 12 mp, 48 mp är väl ganska så ny där till senare modeller.

Visst tusan finns det reklamvinster med att presentera höga megapixeltal, ingen testare såg skillnad mellan Samsungs första 100mp sensor och senare 200 mp som dom dundrade till med, den gamla 100mp gav till och med bättre bilder enligt några testare.

Alla pixlar används. Det är bara att quad-bayer är optimerade för att fyra skall binnas. Olika exponeringstid kan användas för dom olika pixlarna och därmed öka DR.

Artikeln är några år gammal därför näms äldre mobiler, men jag tyckte den förklarar quad-bayer på ett bra sätt.

Jag är övertygad om att det finns många fördelar för fotografen också med quad-bayer, det är inte bara för marknadsföringsavdelningen. Det är mer konservativa kunder som blir upprörda över att pixelantalet inte bara används för förhöjd upplösning . Förmodligen kommer detta till systemkamerorna också snart utan att vi märker det. Där blir det kanske till och med Quad-Bayer-sensorer som enbart kan binna utan att ens kunna använda den fulla upplösning. Dvs en 200MP-sensor som marknadsförs som en 50MP-sensor.

Senast ändrad:
Alla pixlar används. Det är bara att quad-bayer är optimerade för att fyra skall binnas. Olika exponeringstid kan användas för dom olika pixlarna och därmed öka DR.

Artikeln är några år gammal därför näms äldre mobiler, men jag tyckte den förklarar quad-bayer på ett bra sätt.

Jag är övertygad om att det finns många fördelar för fotografen också med quad-bayer, det är inte bara för marknadsföringsavdelningen. Det är mer konservativa kunder som blir upprörda över att pixelantalet inte bara används för förhöjd upplösning . Förmodligen kommer detta till systemkamerorna också snart utan att vi märker det. Där blir det kanske till och med Quad-Bayer-sensorer som enbart kan binna utan att ens kunna använda den fulla upplösning. Dvs en 200MP-sensor som marknadsförs som en 50MP-sensor.

Är inte binnat default för det mesta i telefoner? Att köra med högsta upplösning kräver väl en aktiv handling att välja just det.

Nyttan med att binna stora FF-sensorer är väl avtagande antar jag. Bildkvaliteten redan idag med 50 MP är väl redan jättebra. Dåligt ljus är väl egentligen inget större problem idag med möjligheter till den efterbehandling som finns nu men du kanske tänkte att det ökar kvaliteten utan efterbehandling?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar