Annons

Extremt bra kamera på dagens mobiler! Varför går det inte att bygga en kompaktkamera.....??

Produkter
(logga in för att koppla)
Har lekt runt lite med bilderna, det är dock så fruktansvärt tråkigt väder här idag så det blir inte mycket av bilder vare sig från mobilen eller systemaren idag. Det tar dessutom sin lilla tid att lära sig att hantera Affinity på ett bra sätt. Många reglage som heter lite annorlunda och som fungerar lite annorlunda än vad jag är van vid.

Mobilen har tre kameror

en 9mm f2.0 med 1/2.0" (5.4x mindre än FF) sensor
en 25mm f1.7 med 1/1.31" (3.5x mindre än FF) sensor
och en 21-105mm f2.8 zoom med 1/2.55" (6x mindre än FF) sensor

Går man över 105mm så blir till och med RAW-filerna beskurna. Så bilden på kyrkan är RAW-filen bara 1214x914 pixlar, men JPG-bilden är uppskalad till 50MP, vilket den givetvis inte lyckats jättebra med. Så vid motsvarande 630mm så är det mesta förutom viss Internetpublicering inte möjligt. Upp till 200-300mm verkar gå att fixa till ganska bra.

När den kan fotografera vid ISO50 så blir bilderna väldigt bra och man kan plocka fram mycket ur lågdagrarna. Även i 50MP så håller bilderna ner till pixelnivå. RAW-filerna verkar inte innehålla några komprimeringseffekter.

Det spelar ganska liten roll hur snabb den är om den inte använder det för att kunna ta stabila handhållna bilder på natten som mobilerna gör.
Jag kan ta handhållna bilder med upp till 10s med min mobil, det är då inte en 10s exponering utan massvis med kortare exponeringar som lagts ihop och allignats med varandra.

Eller som vid Astrofoto där den tar massvis med bilder i 12min och då även kompenserar för att stjärnorna rör sig.

Ja RX100 från 2012 har en liknande sådan funktion, den tar bilden snabbt, sedan lägger den i hop flera bilder, som man då ser på skärmen ungefär 3-4 sekunder jobbar den, bilden klar, bara provat inomhus under lite dämpad belysning. Så om tillverkarna vill skulle man nog kunna utveckla funktionen även till våra kameror.

Ja RX100 från 2012 har en liknande sådan funktion, den tar bilden snabbt, sedan lägger den i hop flera bilder, som man då ser på skärmen ungefär 3-4 sekunder jobbar den, bilden klar, bara provat inomhus under lite dämpad belysning. Så om tillverkarna vill skulle man nog kunna utveckla funktionen även till våra kameror.
Jag tror att våra FF-kameror fortfarande har för långsamma sensorer för att det skall fungera riktigt bra.

Nej, har inte tillgång till det.

Jag har skrivit om detta här och laddat upp några exempel:

Testa en 30-dagars Topaz Photo AI själv, så får du se. Som sagt Photolabs Deep Prime är chanslöst på dessa bilder och så är även Lens Correction Sharpen. Capture One är mycket bättre än Photolab i detta avseende men Topaz är nog trots allt det jag tyckt vara bäst men det kommer med ett pris av att det krävs mycket mer pyssel än med något annat jag använt.

Det är mycket mycket enklare om man kan att köra RAW i Photolab för alla andra bilder än reprofotade eller skannade JPEG eller TIFF. Deep Prime XD2s är bara så mycket effektivare och bättre. Jag tycker det är otroligt bra nu i Photolab 8. Det hjälper heller inte ett dugg om man reprofotar i RAW, för Photolab gillar helt enkelt inte filmkorn.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar